Nieuws van GroenLinks in Maastricht inzichtelijk

4 documenten

MAA ter discussie in de raad | Maastricht

GroenLinks GroenLinks D66 Maastricht 28-11-2019 00:00

Is er een kentering op komst?

In de raadsvergadering van 26 november werd het spannend.

GroenLinks kwam met een motie om een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) te verlangen en om in afwachting daarvan geen geld meer voor de luchthaven ter beschikking te stellen. Deze motie werd door ons raadslid Coen van der Gugten met verve gepresenteerd en verdedigd, immers, ook in Sittard en Heerlen is er onrust ontstaan, nu de exploitant van MAA niet meer verder wil, omdat er zoveel geld bij moet, ondanks een bescheiden winst. En dan al die protesterende omwonenden nog (recent nog 19.000 handtekeningen verzameld tegen uitbreiding). Maar helaas, alleen GroenLinks, D66 en de SP stemden voor deze motie.

Maar toen werd het interessant. Want SAB diende een motie in voor behoud en continuering van de luchthaven. En daar staakten de stemmen: 18 voor en 18 tegen!

Dus waar GroenLinks vroeger als enige partij als een roepende in de woestijn was, wat MAA betreft, hebben we intussen de eerste bewoning aan de rand van die woestijn bereikt en er luisteren meer mensen!

Niet iedereen wil koste wat het kost nog doorgaan met deze bodemloze geldput verder te vullen. Er gloort een waterig zonnetje voor ons milieu en voor de al veel te lang geplaagde omwonenden van deze luchthaven.

Wij ondersteunen deze mensen! Wat hebben we aan deze luchthaven? We liggen zo centraal in Europa, maar nog steeds zover weg van alles. Wij zouden meer gebaat zijn bij snelle treinverbindingen, zoals in Spanje en in mindere mate in Duitsland en Frankrijk. Dat is beter voor het milieu en beter voor de mensen.

Hoofdpijndossier MAA heeft dringend herbezinning en een nieuw, positief, perspectief nodig | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 24-11-2019 00:00

Aan de randvoorwaarden 2015 wordt niet meer voldaan en nu toch weer 1 miljoen steun erbij? GroenLinks ziet dat niet zitten.

6 ton “winst” en toch weer 1 miljoen steun erbij Rond MAA vinden recentelijk ingrijpende ontwikkelingen plaats. De exploitant van het vliegveld heeft besloten de exploitatie op korte termijn te willen beëindigen en zijn licentie terug te geven aan Gedeputeerde Staten. Hij geeft aan dat het niet lukt om in de Limburgse setting voldoende volume binnen een redelijk aantal jaren te ontwikkelen teneinde écht levensvatbaar te worden. In Provinciale Staten wordt nu gediscussieerd over de toekomst van het vliegveld en nut en noodzaak van een maatschappelijke kosten-baten analyse om daarover meer en vooral ook objectieve helderheid te verschaffen.

Randvoorwaarden 2015 niet voldaan Feit is dat aan de randvoorwaarden die Maastricht in 2015 stelde aan haar financiële steun aan MAA tot op heden niet wordt voldaan. De betrokken brief is bijgesloten. Gezien het ingrijpende besluit van de exploitant is het, denkt de GroenLinksfractie Maastricht, aan de orde dat ook Maastricht de positie inneemt dat het tijd is voor een herbezinning en dat een maatschappelijke kosten-baten analyse daartoe een goed instrument is. Zo'n analyse levert niet alleen inzicht op over wat niet kan, maar ook over wat wél kan.

En een positief perspectief is na al die jaren "hoofdpijndossier" dringend gewenst.

Om die reden is GroenLinks voornemens a.s. dinsdag 26 november over MAA bijgaande motie in te dienen.

Coen van der Gugten

GroenLinks Maastricht bij demonstratie tegen MAA | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 11-11-2018 00:00

Op 7 november werd gedemonstreerd voor het Gouvernement tegen Maastricht Aachen Airport (MAA).

Het ministerie van Infrastruktuur en Waterstaat (I&W) organiseerde er gesprekstafels over de toekomst van de luchtvaart om alle relevante belangen in beeld te brengen en deze mee te nemen in de luchtvaartnota 2020-2050 en bij de herziening van het luchtruim.

Veel mensen uit het heuvelland en uit de directe omgeving van MAA waren gekomen om hun ongerustheid over de uitbreiding van de luchthaven tot uitdrukking te brengen.

Ook in Maastricht krijgen we steeds meer te maken met de gevolgen van de intensivering van (vooral zwaar) vliegverkeer.

De toch al niet zo goede luchtkwaliteit in de stad wordt hierdoor verder bedreigd. Ook krijgen sommige wijken steeds meer last van geluidsoverlast.

GroenLinks Maastricht was daarom nadrukkelijk aanwezig bij deze demonstratie en gaf ook een verklaring af.

Dit is te zien op het nieuws van 8 november van rtv Maastricht vanaf 2:30

Wij zijn en blijven tegen de uitbreiding van MAA. Er zijn al genoeg vliegvelden in de directe omgeving.

De gezondheid van de omwonenden staat op het spel en ook werkgelegenheid in de toeristenindustrie in de tot voor kort zo prachtige natuur van het Heuvelland.

Artikel 47 RvO n.a.v. de informatieavond op 28 februari over Maastricht Aachen Airport | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 08-03-2018 00:00

Maastricht, 1-3-2018

Naar aanleiding van de informatieavond over Maastricht-Aachen Airport bleef ons raadslid Coen van der Gugten achter met een paar zeer belangrijke vragen.

Geacht College, Tijdens de informatieavond op 28 februari over MAA bleek dat de aanwezige directeur van MAA, dhr. Jos Roeven, niet in staat was om ook maar bij benadering een historisch overzicht of een prognose van het te verwachten aantal en soorten vluchten boven onze stad de komende jaren te geven. Feitelijk nemen we zelf de afgelopen jaren een stelselmatige toename van het aantal laagvliegende vliegtuigen die een route van of naar MAA volgen waar.

Om te kunnen beoordelen of hier sprake is van een geleidelijke ontwikkeling die over een aantal jaren tot een mate van geluidsoverlast, luchtverontreiniging en/of veiligheidsrisico's leidt boven dichtbevolkt gebied zodat we daar als stad op dienen te acteren, is het noodzakelijk om over een serieuze prognose te kunnen beschikken, waarin desnoods een aantal onzekere variabelen zijn verwerkt.

Dit leidt tot de volgende vragen:

Vraag 1: De fractie van GroenLinks verzoekt u er voor te willen zorgen dat de raad op afzienbare termijn beschikt over een gedetailleerd overzicht van de afgelopen twee jaren (vluchten in- en uitgaand per week en categorie vliegtuig (groot/klein-vracht, passagier) en overige vluchten-niet MAA gerelateerd, verdeling over de dag).

Vraag 2 Wij verzoeken u ook een op de huidige ontwikkeling en toekomstplannen van het vliegveld gebaseerde prognose voor de komende 5 jaar, voor zover mogelijk uitgesplitst naar categorie vliegtuigen en uur van de dag.

Namens de fractie van GroenLinks Maastricht,

Coen van der Gugten, raadslid

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.