Nieuws van politieke partijen in Maastricht over D66 inzichtelijk

3 documenten

Uitslag Stemtent: ‘Meerderheid voor behoud vliegveld’

D66 D66 Maastricht 08-12-2019 14:26

Afgaande op de uitkomst van onze Stemtent op Plein 1992 van afgelopen zaterdag, is een grote meerderheid van de Maastrichtenaren voor het behoud van de luchthaven Maastricht Aachen Airport. Op de stelling ‘Het vliegveld moet blijven’, antwoordde 85% van de voorbijgangers op Plein 1992 en de mensen die reageerden via internet bevestigend. Van de 198 deelnemers stemden 170 personen ‘eens’ en 28 personen ‘oneens’.

Voorstemmers gaven aan dat de luchthaven voor veel werkgelegenheid zorgt en dat de stad onbereikbaar zou worden zonder het vliegveld. Een van de voorbijgangers: ‘Denk eens aan de TEFAF. Zonder luchthaven kan dat wel eens een stuk lastiger worden.’

Tegenstemmers waren van mening dat de luchthaven zorgt voor veel geluids- en milieuoverlast. Ook gaven tegenstemmers aan dat de luchthaven financieel gezien een bodemloze put is en er voldoende luchthavens in de nabijheid van Maastricht zijn.

Stemtent: ‘Het vliegveld moet blijven’

D66 D66 Maastricht 29-11-2019 14:25

Op zaterdag 7 december staat onze Stemtent van op Plein 1992 met de stelling: ‘Het vliegveld moet blijven’.

Toen recentelijk de exploitant van Maastricht Aachen Airport de handdoek in de ring gooide, barstte de discussie over de toekomst van de luchthaven weer los. Moet de overheid blijven investeren? Of kan de luchthaven toch nooit rendabel worden? Zorgt de luchthaven voor werkgelegenheid, of juist voor overlast? D66 hoort het graag van u.

Het is ditmaal mogelijk om met onze mensen in gesprek te gaan tussen 12.00 en 16.00 uur bij de Stemtent op Plein 1992. Mocht u niet langs kunnen komen, maar toch willen reageren, dan kan dat via de poll op onze Facebookpagina.

MAA ter discussie in de raad | Maastricht

GroenLinks GroenLinks D66 Maastricht 28-11-2019 00:00

Is er een kentering op komst?

In de raadsvergadering van 26 november werd het spannend.

GroenLinks kwam met een motie om een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) te verlangen en om in afwachting daarvan geen geld meer voor de luchthaven ter beschikking te stellen. Deze motie werd door ons raadslid Coen van der Gugten met verve gepresenteerd en verdedigd, immers, ook in Sittard en Heerlen is er onrust ontstaan, nu de exploitant van MAA niet meer verder wil, omdat er zoveel geld bij moet, ondanks een bescheiden winst. En dan al die protesterende omwonenden nog (recent nog 19.000 handtekeningen verzameld tegen uitbreiding). Maar helaas, alleen GroenLinks, D66 en de SP stemden voor deze motie.

Maar toen werd het interessant. Want SAB diende een motie in voor behoud en continuering van de luchthaven. En daar staakten de stemmen: 18 voor en 18 tegen!

Dus waar GroenLinks vroeger als enige partij als een roepende in de woestijn was, wat MAA betreft, hebben we intussen de eerste bewoning aan de rand van die woestijn bereikt en er luisteren meer mensen!

Niet iedereen wil koste wat het kost nog doorgaan met deze bodemloze geldput verder te vullen. Er gloort een waterig zonnetje voor ons milieu en voor de al veel te lang geplaagde omwonenden van deze luchthaven.

Wij ondersteunen deze mensen! Wat hebben we aan deze luchthaven? We liggen zo centraal in Europa, maar nog steeds zover weg van alles. Wij zouden meer gebaat zijn bij snelle treinverbindingen, zoals in Spanje en in mindere mate in Duitsland en Frankrijk. Dat is beter voor het milieu en beter voor de mensen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.