Uitnodiging: Suzanne Kröger wil met jou in gesprek over vliegroutes Lelystad Airport Meld je aan via: https://groenlinks.nl/formulieren/meld-je-aan-voor-de-kantinetour-met-suzanne-kröger-ede We nodigen jou graag uit voor een kantinegesprek met Tweede Kamerlid Suzanne Kröger op 15 april in Ede. Suzanne wil van jou horen hoe jij denkt over de groei van de luchtvaart in Nederland en de ontwikkeling van Lelystad Airport. In Nederland razen er jaarlijks bijna 600.000 vliegtuigen over ons hoofd en het kabinet maakt ruim baan voor nóg meer groei van de vliegvelden. Schijnbaar zonder oog voor klimaat, geluidsoverlast of veiligheid. Volgend jaar opent Lelystad Airport haar deuren. Ondanks de luide protesten van bewoners in heel Oost-Nederland en van milieuorganisaties. Maar het kan anders. Daarom reist Suzanne langs kantines in heel Nederland om in gesprek te gaan met iedereen die zijn verhaal wil doen. Samen met omwonenden wil ze in kaart brengen wat de grootste frustraties zijn over het vliegverkeer, en verzamelt ze input voor een beter plan: groener, stiller en veiliger. Kom ook en praat mee! Praktische info: 🗓 Datum: maandag 15 april 🕖 Tijd: 19.00 inloop, 19.30 start programma 📍 Locatie: Cultura, Molenstraat 45 in Ede (naast station Ede Centrum)
2 documenten
Het is echt goed wonen hier, dat willen we zo houden!
Geachte lezer, Na de doortrekking van de A15 en sluiting Griethse Poort is de stad Zevenaar ingesloten door A15, A12, Betuwelijn en veel meer verkeer door Zevenaar als gevolg van de sluiting Griethse Poort. Daar lijkt nu nog een probleem bij te komen door de uitbreiding van het aantal vliegbewegingen van Lelystad Airport. Laagvliegroute Lelystad Airport boven Zevenaar ongewenst. Vanaf 2019 neemt Lelystad Airport geleidelijk internationale vakantievluchten over van het overvolle Schiphol. Eerst ongeveer 4.000 maar dat aantal moet groeien tot 45.000 vluchten in 2043. Door die uitbreiding gaan de vliegroutes met die van Schiphol elkaar kruisen. Daarom is er de noodzaak aan- en afvliegroutes van en naar Lelystad Airport aanmerkelijk lager te laten zijn. Stel maar gerust laagvliegroutes (1800 – 2700 meter). Uit bij elkaar gescharrelde informatie blijkt dat aanvliegroute en uitvliegroute B+ zich kruisen bij de A12 boven Zevenaar. De fractie van het CDA maakt zich over het voorgaande ongerust. De fractie vraagt zich af of we er ons in Zevenaar en de regio wel van bewust zijn. Ook is de vraag of we dat er nog wel bij kunnen hebben en wat bij doorgang de extra lawaai- en milieubelasting is. Inmiddels lijkt het zo dat ze ook in Friesland en Drenthe wakker zijn geworden en dat het een majeur probleem gaat worden. Vooralsnog houdt de staatssecretaris (Dijksma) vast aan haar standpunt maar inmiddels wordt er flink gerammeld en geschut. Het lijkt verstandig dat Zevenaar zich ook laat horen en ,het liefst met de andere Liemerse gemeenten, zich in het belang van de regio zich in de discussie mengt. Daarom heeft de fractie van het CDA schriftelijke vragen gesteld die door het college worden beantwoord in de raadsvergadering van 27 september a.s. Wij willen graag weten of: de uitbreiding van het aantal vliegbewegingen van Lelystad Airport onderwerp van gesprek geweest in het college;de gemeente door de staatssecretaris geïnformeerd over de uitbreiding van Airport Lelystad;de gemeente in gesprek met de staatssecretaris en provincie is over de voorgenomen uitbreiding van het aantal vliegbewegingen als gevolg van deze uitbreiding;er initiatieven komen (met de Liemerse gemeenten) om zich in de discussie te mengen. Namens de CDA fractie, JandeNooij fractievoorzitter