Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage over CDA inzichtelijk

7 documenten

CDA Den Haag roept op tot gratis OV voor kinderen op woensdagmiddag en zondag

CDA CDA 's-Gravenhage 20-04-2020 10:29

Het CDA Den Haag zal donderdag het college oproepen om bij de MRDH te pleiten voor gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar op woensdagmiddagen en zondagen, mits ze reizen onder begeleiding van een volwassene. Dit doen ze tijdens de bespreking van de collegereactie op het ‘MRDH Consultatiememo onderzoeken tarieven OV’. CDA-fractievertegenwoordiger Daniël de Groot verwacht hiermee het OV voor gezinnen een stuk aantrekkelijker te maken. ”Op dit moment is het voor een gezin met 2 of meer kinderen vaak goedkoper om de auto te pakken dan het OV”, Aldus De Groot. Met deze maatregel wil het CDA stimuleren dat gezinnen er vaker voor kiezen de auto te laten staan voor verplaatsingen in de stad. Daarnaast denkt de Groot dat dit ook een bijdrage kan leveren aan het tegengaan van wat wordt genoemd vervoersarmoede: ”Er zijn nu helaas ook mensen die het geld niet hebben om de tram te nemen voor bijvoorbeeld een bezoek aan familie of vrienden of een bezoek aan een sportvereniging, als ze alleen nog voor de volwassenen moeten betalen, halen we deze drempel weg”, meent De Groot. Tot slot verwacht het CDA dat jong geleerd is oud gedaan ook in dit geval opgaat en de jonge Hagenezen ook op latere leeftijd vaker kiezen voor een reis met bus of tram. In Rotterdam geldt deze regeling al langer, daar bevalt het zo goed dat er partijen zijn die pleiten voor gratis OV voor kinderen de hele week lang. Zo ver wil het CDA op dit moment nog niet gaan. CDA-fractievoorzitter Kavish Partiman: ”Laten we eerst eens kijken wat de effecten zijn van deze maatregel”. Bang voor eventuele financiële consequenties is hij niet: ”Volwassenen blijven betalen en gaan mogelijk zelfs meer reizen en het gaat om tijdstippen waar het over het algemeen rustig is in onze trams en bussen”.

Houd Benoordenhout bereikbaar

CDA CDA 's-Gravenhage 06-06-2019 09:08

Bus 18 is opgeheven, maar er is geen alternatief aangeboden. Dat is een kwalijke zaak voor bewoners van Benoordenhout en Clingendael, stelt CDA-fractievertegenwoordiger Daniël de Groot in een debat over de vervoersplannen van de gemeente. Eerder bracht het CDA Den Haag een bezoek aan Benoordenhout en sprak daar met bewoners en de wijkvereniging. Hieruit maakte het CDA op dat veel inwoners afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en veel last hebben van het verdwijnen van de buslijn. “Het stadsbestuur heeft lijn 18 geschrapt, maar de bewoners hebben er niets voor in de plaats gekregen”, stelt De Groot. Hij vindt dat de gemeente een passende oplossing moet bieden voor dit probleem. “Het voorgestelde wijkbusje met vrijwilligers is geen alternatief voor bus 18”, meent de CDA’er, die de wethouder vraagt met iets beters te komen. Een goed idee komt volgens De Groot vanuit de wijkvereniging, die voorstelt een midibus in te zetten met een aansluiting op tramlijn 9. De Groot vindt dat het openbaar vervoer een grote maatschappelijke waarde heeft: veel mensen zijn op de bus aangewezen om sociale contacten te onderhouden en andere delen van de stad te bezoeken. “Het OV in Den Haag moet toegankelijk zijn voor alle bewoners, vooral ook aan de randen van de stad waar het ov niet al te dik gezaaid is”, aldus De Groot. Voor veel inwoners van Benoordenhout is het openbaar vervoer van groot belang en het is belangrijk dat de wethouder met een passend alternatief komt, nu lijn 18 is opgeheven.

Michel Rogier over OV

CDA CDA 's-Gravenhage 18-03-2019 08:57

Michel Rogier bij een interview van Den Haag FM over openbaar vervoer in de regio. Bekijk hier het filmpje.

In een rolstoel of scootmobiel moet ...

GroenLinks GroenLinks CDA 's-Gravenhage 16-01-2019 07:02

In een rolstoel of scootmobiel moet je samen kunnen reizen met het OV zonder afhankelijk te zijn van hulp. Mee eens? Like en deel dan dit bericht!

Nu ook kinderkaart te koop in de tram

CDA CDA 's-Gravenhage 09-01-2019 23:00

De Haagse CDA-fractie riep het stadsbestuur in oktober op om het OV kindvriendelijker te maken. Het zijn namelijk vaak de kleine dingen die men ervan weerhoudt om de tram te pakken, het is de taak van de gemeente om die kleine drempels weg te nemen. Daarom is de fractie blij dat het stadsbestuur één van die drempels heeft weggenomen. CDA’er Michel Rogier: “De gemeente moet zoveel mogelijk mensen verleiden om het openbaar vervoer te pakken in plaats van de auto. Hier moeten we zo vroeg mogelijk mee beginnen, zodat het voor Haagse kinderen een vanzelfsprekendheid wordt om met het OV te reizen. Daarom moeten we het zo makkelijk mogelijk maken voor ouders om met hun kinderen met het OV te reizen.” Een van de obstakels was dat als men was vergeten om een kinderkaartje te kopen men een reguliere kaart moest aanschaffen voor hun kind. Door het plaatsen van deze automaten is het nu mogelijk dat er ook in de tram zelf een kaartje gekocht kan worden voor het kindertarief. Goed nieuws dus voor reizigers met kinderen!

Inbreng Kavish Partiman Binckhorst

CDA CDA 's-Gravenhage 29-11-2018 15:03

Voorzitter, Laat mij allereerst zeggen dat het CDA enorm verheugd is met de ontwikkeling die de Binckhorst de komende jaren zal ondergaan. Het gebied heeft potentie om uit te groeien tot een metropolitaan gebied, waardoor de Amsterdamse Zuidas op een historisch dorpje gaat lijken, in vergelijking met onze Binckhorst. Maar voorzitter, ik gaf al eerder aan dat we hiervoor de potentie hebben, maar dat biedt nog geen garantie dat we werkelijk alle mooie plannen zullen verwezenlijken. Na het doornemen van de stukken springt één ding uit alles, dat is de abstractie van het geheel. Het omgevingsplan biedt enorm veel mogelijkheden, met name voor ontwikkelaars voor wie de Binckhorst wellicht op de Efteling begint te lijken. Een heus sprookjespark, waar al hun dromen werkelijkheid kunnen worden. Maar ook voor de gemeente is dit een ware speeltuin, hier kunnen we laten zien hoe goed we sturing kunnen geven aan grote projecten zonder de vele regels die normaal worden toegepast bij bestemmingsplannen. Op zich niets mis mee. Het CDA pleit al heel lang voor minder regels, we zijn dus blij dat dit ergens terug te zien is. Echter, voorzitter, maken zelfs wij ons zorgen over bepaalde aspecten van dit zeer abstracte plan. Vandaar dat we graag ook wat duidelijkheid hierin wensen van het college. Als eerste maken we ons zorgen over de ondernemers die al jaren zijn gevestigd in dit gebied. Hoe gaat het college ervoor zorgen dat deze ondernemers daar blijven en hun bedrijvigheid niet onder de enorme bouwput zal lijden die daar in de komende jaren moet gaan ontstaan? Verder vragen we ons ook af hoe we de waarborging van de leefbaarheid van de omgeving zullen kunnen toetsen, met name ten tijde van de nieuwe ontwikkeling in het gebied. Bestemmingsplannen komen immers altijd naar de raad. Nu zullen er geen bestemmingsplannen zijn. Krijgen wij hier dan alsnog rapportages over? Ook maken we ons zorgen over het openbaar vervoer in dit gebied. Hoe gaat dit vorm worden gegeven? Er zijn grote plannen voor bijvoorbeeld metro verbindingen. Maar het is een feit dat het openbaar vervoer van en naar de Binckhorst niet bekend staat als een van de beste verbindingen van Den Haag. Is hier ook een korte termijn oplossing voor? Uit de woorden van de wethouder maken wij op dat ontwikkelaars te trappelen staan om van start te gaan met bouwen in dit gebied. Zal het OV dan ook, al dan niet tijdelijk, uitgebreid worden, eventueel met extra busverbindingen, totdat we de bestaande grote ov plannen hebben uitgevoerd? Vanwege deze vragen dien ik de volgende motie in: Verzoekt het college: * Te onderzoeken of er meer en frequentere busverbindingen mogelijke zijn tussen de Binckhorst, de 3 stations, het centrum, Scheveningen en de omgeving Haagse Markt Afsluitend, voorzitter, heb ik ook wat zorgen over de milieu aspecten. Er wordt aangegeven dat de bredere rijksinstelling van het omgevingsplan de mogelijkheid biedt af te wijken van de milieuwetenschappen. Hier vraag ik me af in welke zin afgeweken kan worden. Hoe gaat het college erop toezien dat het milieu geen schade ondervindt, zijn hier tools voor? Tot zover voorzitter.

Maak het OV kindvriendelijker

CDA CDA 's-Gravenhage 18-10-2018 06:31

De Haagse CDA-fractie roept het stadsbestuur op om het OV kindvriendelijker te maken. Het zijn vaak de kleine dingen die men ervan weerhoudt om de tram te pakken, het is de taak van de gemeente om die kleine drempels weg te nemen. Ook vraagt de fractie aandacht voor het ontbreken van afvalbakken op verschillende haltes. De gemeente moet zoveel mogelijk mensen verleiden om het openbaar vervoer te pakken in plaats van de auto. Hier moeten we zo vroeg mogelijk mee beginnen, zodat het voor Haagse kinderen een vanzelfsprekendheid wordt om met het OV te reizen. Daarom moeten we het zo makkelijk mogelijk maken voor ouders en kinderen. CDA-woordvoerder Michel Rogier: “Ik heb het stadsbestuur opgeroepen om nog eens een keer na te gaan hoe we het OV kindvriendelijker kunnen maken, zo kan je bijvoorbeeld in de tram zelf geen kinderkaartje kopen. Deze optie moet snel toegevoegd worden, want als men nu van tevoren vergeet een kinderkaartje te kopen ben je opeens bijna het dubbele kwijt om met je kind te reizen.” Waar ook veel OV-gebruikers tegen aanlopen is dat er op verschillende haltes geen prullenbak te bekennen is, waaronder de twee grote haltes Grote Markt en Spui. Het niet hebben van afvalbakken is vragen om afvaloverlast op de haltes. Ook dit is volgens de fractie heel makkelijk op lossen en maakt het toch net even iets aantrekkelijker om met het OV te reizen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.