Nieuws van politieke partijen in Bergeijk inzichtelijk

2 documenten

Perspectief voor busvervoer van en naar de kernen van Bergeijk

Lokale Partij Bergeijk (LPB) Lokale Partij Bergeijk (LPB) Bergeijk 28-03-2024 14:59

De laatste jaren ontvangen we als LPB steeds meer signalen van verschraling van het openbaar busvervoer in onze gemeente. Wanneer we dit bespreekbaar willen maken, al snel aangegeven dat de gemeente daar geen invloed op heeft en dat we afhankelijk zijn van de Provincie.

Het Bidbook OV 2040 beschrijft een ambitieus plan voor de ontwikkeling van het openbaar vervoer (OV) in de provincies Noord-Brabant, Limburg en Zeeland tegen 2040. Onderstaand zijn de belangrijkste gevolgen voor het openbaar busvervoer in Brabant samengevat.

Er is sprake van toenemende druk op het huidige mobiliteitssysteem.  Prognoses geven aan dat het drukker wordt op de wegen, in treinen, bussen en op fietspaden, waarbij reizigers steeds langere afstanden afleggen. Dit betekent dat het huidige openbaar vervoer in Brabant onder druk staat en steeds meer onder druk komt te staan. Als gevolg is nu actie nodig om dit te verbeteren.

De nadruk wordt gelegd op ontwikkeling rond stedelijke gebieden. Er wordt ingezet op het verbeteren van de mobiliteit rond Eindhoven, Tilburg, Breda, en ‘s-Hertogenbosch. Dit omvat investeringen in nieuwe verbindingen en mobiliteitshubs ( overstapknooppunten ) om de groei op te vangen en de bereikbaarheid te verbeteren.

De noodzaak van investeringen in infrastructuur is onontbeerlijk.

Er wordt ingezet op transitie naar duurzame mobiliteit. In deze mobiliteitstransitie gaat het openbaar vervoer een centrale rol speelt als duurzaam alternatief voor autoverkeer. Dit omvat naast het openbaar vervoer ook het bevorderen van lopen, fietsen en slimme mobiliteitsoplossingen.

Samengevat betekent dit plan voor het openbaar busvervoer in Noord-Brabant een toename van investeringen en ontwikkelingen om de mobiliteit te verbeteren, met een nadruk op duurzaamheid en betere verbindingen rond stedelijke centra.

Voor kleinere kernen in Brabant kan het perspectief op openbaar busvervoer variëren. Dit is afhankelijk van verschillende factoren zoals de ligging van de kern, de bevolkingsdichtheid, de vraag naar openbaar vervoer en de beschikbare financiële middelen.

Het betekent ook dat in sommige kleinere kernen het openbaar busvervoer zal worden beperkt vanwege de hoge kosten in verhouding tot het aantal reizigers. Dit kan in de toekomst resulteren in steeds minder frequente busdiensten of zelfs het ontbreken van openbaar vervoer in bepaalde gebieden.

Aan de andere kant kan de overheid streven naar het behoud of zelfs uitbreiding van het openbaar vervoer in kleinere kernen om de mobiliteit van de inwoners te waarborgen. Dit geldt zeker voor maatschappelijk kwetsbare mensen, voor mensen die om wat voor reden dan ook geen eigen vervoer hebben. Dit kan worden bereikt door middel van subsidies, het stimuleren van samenwerkingen tussen vervoersbedrijven en gemeenten, en het aanpassen van dienstregelingen aan de behoeften van de lokale bevolking.

Over het algemeen is het perspectief op openbaar busvervoer in kleinere kernen in Brabant een kwestie van balanceren tussen de vraag vanuit de gemeenschap, de beschikbare financiële middelen en het streven naar een goede bereikbaarheid en mobiliteit voor alle inwoners.

De Lokale Partij Bergeijk denkt dat we zelf als gemeente het voortouw moeten nemen om goede lokale alternatieven aan te geven voor acceptabel busvervoer. Door de oplossing van dit probleem enkel bij de provincie en de grotere gemeenten te leggen, sta je bijna altijd achteraan in de rij. Je mag dan als gemeente wel financieel bijdragen maar met de inwoners van Bergeijk wordt maar mondjesmaat rekening gehouden.

Een vergelijkbaar standpunt heeft ook burgemeester Dijsselbloem van Eindhoven die zelfs aangeeft dat het niet ondenkbaar is om bijvoorbeeld een regionale busmaatschappij op te richten die veel meer rekening kan houden met de regionale behoeftes van lokale bewoners.

De Lokale Partij Bergeijk zal blijven “hameren” op een grotere rol van de gemeente Bergeijk in het regionaal openbaar vervoersbeleid in het belang van onze inwoners. Dit mag de gemeente wat ons betreft ook wat kosten. “Wie betaalt, bepaalt”.

 

Jos Kirkels

Lokale Partij Bergeijk

Het bericht Perspectief voor busvervoer van en naar de kernen van Bergeijk verscheen eerst op Lokale Partij Bergeijk.

(Elektrische) Mobiliteit in Bergeijk is ondermaats!

Lokale Partij Bergeijk (LPB) Lokale Partij Bergeijk (LPB) Bergeijk 15-03-2023 11:29

In het mobiliteitsbeleid in Bergeijk wordt zwaar ingezet op verandering naar elektrisch (zowel fiets als auto) en versterking van openbaar vervoer.

 

Dat is wel opgeschreven maar als het op daden aankomt, dan lopen we als Bergeijk maar zielig achter de feiten aan.

Bergeijk bungelt in Nederland onderaan het rijtje wat betreft elektrische auto’s per inwoner of laadpalen per inwoner. En de laadpalen die er zijn, zijn vaak ook nog verouderd (‘t duurt een eeuwigheid om je accu op te laden).

 

Op de vraag “waarom niet meer laadpalen” komt vaak de reactie dat het “aan de markt” wordt overgelaten, vraag en aanbod. Waarom zou je naar een laadpaal gaan die tergend langzaam laadt? Of als je App aangeeft dat de aanwezige laadpalen constant bezet zijn.

 

Daarbij krijgen wij als LPB het idee dat bij de nieuwbouwplannen helemaal geen rekening wordt gehouden met de opkomende vraag naar steeds meer laadpalen, ondanks herhaalde verzoeken van de LPB.

Wanneer je dat nu wel zou doen, dan hoeft straks de weg niet nog eens opengebroken te worden en voorzie je direct in de snelgroeiende behoefte aan laadpalen. Of wanneer je er nu rekening mee houdt, dan hebben bewoners straks een plekje voor de deur om op te laden, en niet 10 straten verderop!

 

Wanneer wij het in Bergeijk het belangrijk vinden dat onze mobiliteit de komende 10 jaar duurzaam wordt verbeterd, dan vinden wij als LPB dat we daar hard aan moeten trekken.

Per kern voldoende laadpalen om inwoners en bezoekers de mogelijkheid te geven om normaal te kunnen laden (zowel voor fietsers als auto’s).

En bij de provincie op de deur blijven kloppen voor uitbreiding van het (elektrisch) Openbaar Vervoer: bijvoorbeeld een directe verbinding naar Eersel en een directe snelle verbinding naar . Lommel station en Eindhoven station.

 

Dit zelfde verhaal geldt ook voor infrastructuur (de leidingen in de grond, transformatorhuisjes e.d., want maar we kunnen op dit moment niet of nauwelijks bedrijven aan het energienetwerk koppelen. Laten we onze werk-energie steken in lokale oplossingen voor bedrijven en particulieren. Promoot en subsidieer opwekking en opslag van energie i.p.v. te wachten tot dit landelijk een keertje wordt aangepakt.

 

Daarmee helpen we ons zelf als gemeente vooruit en zorgen we ervoor dat we over een paar jaar zowel op gebied van mobiliteit als (duurzame) energie echt voorop lopen in Brabant en Nederland. En dat zonder ons landschap en de natuur “te verzieken” met grootschalige zonne- en windmolenparken. Daar is de Lokale Partij Bergeijk faliekant tegen.

 

J.Kirkels@bergeijk.nl

A.vanderhout@ bergeijk.nl

Het bericht (Elektrische) Mobiliteit in Bergeijk is ondermaats! verscheen eerst op Lokale Partij Bergeijk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.