Nieuws van politieke partijen in Culemborg inzichtelijk

2 documenten

Zonder gedoe van A naar B Afgelopen ...

VVD VVD Culemborg 17-06-2019 16:02

Zonder gedoe van A naar B Afgelopen donderdagavond 13 juni 2019 organiseerde de VVD Culemborg een tweede thema-avond “Zonder gedoe van A naar B” om op basis van de VVD uitgangspunten, de opgehaalde inventarisatie en met de inbreng van ’de gewone burger’ stellingen en visiepunten op te halen om fase 2 voor het zomer reces te kunnen afsluiten. De druk bezochte avond, met een goede mix van oude en nieuwe Culemborgers, bewoners uit Oost en West en een brede vertegenwoordiging van het buitengebied werd afgesloten met een gezellige napraat over het goede leven in ons Culemborg. Prioriteiten en visie richting De belangrijkste opgehaalde uitgangspunten (op hoofdlijnen) die voor het nieuwe Mobiliteitsplan zouden moeten gaan gelden zijn: - Ruim baan voor fietser, d.m.v. een gescheiden fietspaden; - Gemotoriseerd - en langzaam verkeer scheiden, niet beperken; - Voetgangersverkeer veilig op een eigen trottoir, en daardoor veilige en toegankelijk is t.o.v. gemotoriseerd en fietsverkeer; - Verkeersveiligheid vergroten door zichtbaarheid op kruisingen/rotondes te verbeteren, ook in het buitengebied; - Met het oog op de ligging van Culemborg aan de Lek aandacht voor een veilige en snelle evacuatie. Forensenverkeer in en uit Culemborg: • Gemotoriseerd - Via Noord-Zuid verbindingen naar de N320 leiden; - Bestaande ‘Noord-Zuid’ verbindingen (Wethouder Schoutenweg-Laan naar Parijsch-Erasmusweg en Rijksstraatweg) uitbreiden met de “Zump” en “Stokvisweg” optie met een volwaardige aansluiting op de N320; - De N320 afslag “Beesdseweg” uitbreiden met een volwaardige aansluiting N320 en verder inrichten als Noord-Zuid ontsluiting naar Otto van Reesweg. • Ongemotoriseerd - Fiets forenzen vanuit oost-, west- en zuidzijde laten aansluiten op het in te richten fietspad “Brugmanpad” aan de oostzijde ven het spoor-talud, in het verlengde van de noord-zuid as van Culemborg; - Fietsontsluiting noordzijde op “Brugmanpad” op termijn laten aansluiten middels fietsbrug over de Lek; - Nieuwe spoorse-doorsnijding(en) voor Fietsverkeer oost-west; • Openbaar vervoer - Hogere frequenties bus en trein verkeer. Bestemmingsverkeer binnen Culemborg: • Autoluwe binnenstad en verkeersvrije Markt, in het verlengde van een autoluwe binnenstad uitvoeren van een onderzoek naar de verplaatsing van de veerpont naar het verlengde van de Weidsteeg. • Hogere dichtheid en frequentie voor doelgroepen en OV vervoer. • Binnen Culemborg, vanuit de wijken, keuzevrijheid in vervoersmiddel om je buren en faciliteiten in Culemborg te kunnen bereiken. • Eenduidige inrichting (hoofd) ontsluitingswegen met 50 km snelheid, overige wegen 30 km gebied. • Goede, overzichtelijke en veilige passage mogelijkheden voor (grote) landbouwvoertuigen van oost naar west m.b.t. het spoor talud. Hoe nu verder De gemeenteraad heeft maandag 24 juni 2019 om 20.00 uur in het Stadhuis (Oude Vismarkt 4) een ‘Beeldvormende avond’ waarin fase 2 wordt afgesloten d.m.v. het kiezen t.a.v. stellingen om zo : “De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden aan de raad voorgelegd, zodat zij richting kunt bepalen door het stellen van prioriteiten.” Om de juiste keuzes en afwegingen te maken zijn belangen groepen, zoals De Fietsersbond, Ouderenbonden en -verenigingen, scholen, OV-vervoerders, etc. voor deze avond uitgenodigd zodat raadsleden zich een beeld kunnen vormen over de keuzes en dilemma’s. Deze avond is openbaar, dus u allen bent van harte welkom. Aanmelden kan via griffie@culemborg.nl Na deze avond zal er in het najaar een vervolg bijeenkomst zijn van de gemeenteraad voor bespreking van de plannen en besluitvorming. Maar voordat dat zo ver is zal de VVD Culemborg iedereen nog uitnodigen van een derde thema-avond “Zonder gedoe van A naar B”. Meer lezen op : https://culemborg.vvd.nl/nieuws/35739/op-weg-naar-een-nieuw-verkeersplan-voor-alle-culemborgers

Kadernota 2020-2023: scherpe keuzes en blijven inzetten op sociaal, groen & samen | Culemborg

GroenLinks GroenLinks Culemborg 25-05-2019 00:00

De nieuwe kadernota (2020-2023) is de basis voor de gemeentebegroting van komende jaren. We zien duidelijk de ambitie van het raadsprogramma erin terug om de stad groener en socialer te maken. Samen met inwoners, ondernemers, organisaties en tal van initiatieven. Tegelijkertijd zijn er financiële tegenvallers die op ons afkomen: minder geld van het Rijk en een toename van hulp- en zorgvragen in Wmo en Jeugddomein. Dit vraagt om scherpe keuzes.

Ook zien we dat waar de afgelopen jaren lokaal op is bezuinigd, de rekening nu wordt gepresenteerd. Dat geldt in het bijzonder voor het zwembad. De raad zal zich de komende maanden over lastige dillema’s moeten buigen om Culemborg aantrekkelijk én financieel gezond te houden.

GroenLinks heeft tijdens de commissievergadering op donderdag 16 mei het college bevraagd: gaat ‘Culemborg als proeftuin’, zoals verwoord in de recent aangenomen stadsvisie, door alle beleidsterreinen doorvoeren? Zodat de gemeente inzet op innovatie en actief ruimte biedt aan initiatieven die aansluiten bij onze ambities voor een sociaal en duurzaam Culemborg. Denk aan vernieuwende woonvormen met veel groen of een bruisende spoorzone in samenwerking met bedrijventerrein Pavijen, en een circulair hotel. Het college is nu aan de slag met concrete acties die volgen uit de stadsvisie. Deze hebben nog geen plek in de kadernota kunnen krijgen.

Verder heeft GroenLinks gevraagd naar: - Komt er een nieuw communicatie-beleidsplan en worden daarin de uitkomsten meegenomen van het traject #watziejij dat in 2017-2018 heeft plaatsgevonden met communicatieprofessionals uit de stad?  Wethouder Collin Stolwijk geeft aan dat de lessen die geleerd zijn worden meegenomen in het dagelijks werk, maar er is nog geen concreet nieuw communicatie-beleidsplan voor ogen.  -  De wijziging in verantwoordelijkheid voor inburgering van nieuwkomers, want met ingang van 1 juli 2020 ligt dit bij gemeentes. Het college onderzoekt op dit moment in regionaal verband hoe Culemborg deze verantwoordelijkheid voor inburgering het beste kan invullen. GroenLinks is hier erg benieuwd naar. - Het college geeft aan op zoek te gaan naar alternatieve vormen van openbaar vervoer in de regio en het busvervoer te gaan monitoren. Gaat het college hierbij ook duurzaamheid meenemen zodat het openbaar vervoer schoner of zelfs helemaal elektrisch wordt? Wil het college hier op inzetten? Wethouder Joost Reus geeft aan dat de provincie Gelderland concessiehouder is en de gemeente Culemborg daarin suggesties kan doen. GroenLinks wil dat deze ambitie op de provinciale agenda komt. - “De treinverbinding tussen Utrecht en ’s Hertogenbosch wordt frequenter.” De sprinterfrequentie wordt (voor zover wij weten) alleen hoger tussen Utrecht en Geldermalsen, niet van Geldermalsen naar ‘s Hertogenbosch. Wil het college zich hier sterk voor maken? De treinen worden steeds voller en Culemborg kent de grootste groei van treingebruikers in Rivierenland. Wethouder Joost Reus geeft aan om wensen vanuit de raad over treinverbindingen vooral door te geven. Dan neemt hij dat mee in gesprekken met NS en ProRail. Bij deze! - Voor taken in het sociaal domein is er meer geld nodig. GroenLinks wil dat de tekorten in jeugdzorg bijvoorbeeld niet ten koste gaan van ons armoedebeleid. Wethouder Collin Stolwijk gaf aan dat dit een politieke discussie is die volgt in het najaar.

Overige vragen heeft GroenLinks schriftelijk gesteld.

Op donderdagavond 6 juni stelt de gemeenteraad de kadernota naar verwachting vast.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.