Nieuws van politieke partijen in Grave inzichtelijk

2 documenten

BENCHMARK OPENBAAR LADEN 2019: OPVALLENDE VERANDERINGEN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 09-08-2019 06:43

De verwachte groei van elektrisch vervoer in Nederland zet flink door. Net als voorgaande jaren brengen we met onze Benchmark Openbaar Laden in beeld in hoeverre gemeenten voorbereid zijn op het aantal elektrische voertuigen in 2020 en 2025, want laden mag geen barrière zijn voor het kiezen voor een elektrisch voertuig.

Ten opzichte van vorig jaar zijn er een aantal opvallende veranderingen te zien in de benchmark Openbaar Laden van Over Morgen. De top 4 is gelijk gebleven, met Schiermonnikoog aan kop en daarachter Den Haag, Amsterdam en Rotterdam. De drie grootste steden doen het goed, terwijl Utrecht niet in de top 10 te vinden is. De gemeente Utrecht is wel gestegen van de 16e naar de 13eplek. Leiden maakt een flinke stap de top 10 in, en stijgt van plek 12 naar plek 8.

Werk aan de winkel

De andere van de 10 grootste steden van Nederland, Eindhoven, Tilburg, Groningen en Almere, staan allemaal relatief laag in de ranking. Met Tilburg op plek 44 als best scorende van deze steden. Alle 4 zijn ze nauwelijks van plek veranderd en dus is te concluderen dat deze gemeenten nog werk aan de winkel hebben.

De opvallendste daler van de lijst is Zoetermeer, dat vorig jaar nog op plek 30 stond maar nu naar plek 251 is gegaan. In deze gemeente heeft de groei van het openbare laadnetwerk niet in de pas gelopen met het toenemende aantal elektrische voertuigen. Gemeenten die flink zijn gestegen zijn bijvoorbeeld Bunnik (van plek 35 naar plek 11) en Zeist (van 45 naar 23). De uitkomsten van de benchmark 2019 zijn per gemeente op digitale kaart te bekijken via deze link. Daarin is ook een doorkijk naar 2025 gegeven.

Kansen voor OV-fiets in Grave

CDA CDA Grave 28-08-2018 12:12

Op steeds meer locaties wordt de mogelijkheid geboden om per OV- of (deel)fiets (verder) te reizen. De OV-fiets is één van de meest bekende aanbieders, maar er komen ook andere aanbieders van deelfietsen. Zo is recent in Eindhoven een pilot gestart met Bravofiets, en ook in ’s-Hertogenbosch en Tilburg zijn plannen voor pilots met deelfietsen. De OV-fiets is de afgelopen jaren flink gestegen in populariteit. In 2014 werd de fiets ruim 1,5 miljoen keer verhuurd; drie jaar later is dat verdubbeld naar 3,2 miljoen. Inmiddels kan de OV-fiets op meer dan 300 locaties worden gehuurd. De OV- of deelfiets wordt veelal gebruikt voor het laatste gedeelte van de reis naar de eindbestemming. Namens het CDA geeft Wietse Burger aan dat het busstation in Grave hiervoor een logische locatie is: “Hier komen meerdere OV-lijnen samen en zo wordt ook voor bijvoorbeeld dagjesmensen een bezoek aan Grave per OV interessante optie.” Het gebruik van de OV-fiets past prima in de ambities die we als Grave hebben op het gebied van mobiliteit en duurzaamheid. Verschillende delen van Grave worden zo beter bereikbaar met het OV. Het CDA ziet kansen en wil graag de mogelijkheden van de OV-fiets in Grave in beeld brengen en heeft daarom in de Commissie Ruimte van 28 augustus vragen gesteld aan het College van B&W. Het College heeft bij monde van wethouder Ben Peters enthousiast gereageerd op het voorstel en heeft toegezegd mogelijke locaties voor de OV-fiets in Grave in beeld te brengen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.