Nieuws van VVD in Ridderkerk inzichtelijk

4 documenten

HOV-bus variantenstudie

VVD VVD Ridderkerk 16-06-2020 03:12

https://ridderkerk.vvd.nl/nieuws/39902/hov-bus-variantenstudie

De VVD houdt op een verantwoorde manier van doorpakken. Wij zien echter nog steeds de spoedeisendheid niet in om het raadsvoorstel HOV-bus variantstudie vanavond te bespreken. Het tramtracé is van de baan en de subsidie-aanvraag bij de MRDH kan het gehele jaar door. Vanwege de omstandigheden zijn slechts 15 raadsleden aanwezig en het betreft toch een voorstel, waar vele miljoenen mee zijn gemoeid.

Bij een goed openbaar vervoer zijn veel mensen gebaat. Een railverbinding had daarbij zeker geholpen. In de plaats daarvan willen we als Ridderkerk investeren in Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Dit HOV zou o.a. moeten leiden tot forse toename in regionale bereikbaarheid, verbeterde reistijd en meer comfort. Voor de verwezenlijking van deze doelen moeten we echter diep in de buidel tasten en de vraag daarbij is of de genoemde doelen wel behaald kunnen worden.

Voor de eerste fase is ongeveer 4,5 miljoen euro nodig, waarbij ervan uitgegaan, en als voorwaarde wordt gesteld, dat de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag eveneens zo’n 4,5 miljoen investeert. Dit laatste is echter nog niet zeker. En wat krijgen hiervoor terug? Twee HOV-lijnen en een geschatte tijdwinst door Ridderkerk van enkele minuten. Die tijdwinst is alleen mogelijk, wanneer alle benodigde aanpassingen gedaan kunnen worden en er geen files staan/opstoppingen zijn.

Helaas kan er ook niet gegarandeerd worden, dat alle buslijnen binnen Ridderkerk behouden blijven en de loopafstand naar bushaltes kan door de nieuwe lijnvoeringen een stuk groter worden. Er wordt aangegeven dat het aantal reizigers door de verbeteringen met 12-15% kan groeien. Op de vraag hoeveel passagiers, die in Ridderkerk van het openbaar vervoer gebruik maken, dat in absolute aantallen zijn, blijft men het antwoord schuldig. Dat hangt van zoveel factoren af, dat men geen absolute getallen kan noemen. De percentuele reizigersgroei zullen we dan maar als aanname beschouwen.

De VVD heeft grote vraagtekens of de forse investering voor een zeer beperkt aantal minuten tijdwinst, enig extra comfort, een beperkt aantal extra passagiers en de bijkomende nadelen, de moeite waard is. Waarbij ook nog in ogenschouw genomen moet worden, dat op de langere termijn investeringen van maar liefst tussen de 23 en 28 miljoen euro nodig zijn, wanneer de snelheid, regelmaat en betrouwbaarheid van de HOV lijnen niet langer gegarandeerd kunnen worden.

Gezien alle onzekerheden in de plannen en de nog onbekende (financiële) gevolgen van de corona crisis vindt de VVD de investeringen buiten proportie en is daarom tegen het raadsvoorstel.

Niet alleen de VVD Ridderkerk maakt ...

VVD VVD CDA Ridderkerk 13-09-2018 04:25

Niet alleen de VVD Ridderkerk maakt zich sterk voor goed Openbaar Vervoer in Ridderkerk. De VVD-fractie in de Provinciale Staten vindt goed en snel OV voor Ridderkerk dringend noodzakelijk en heeft hier vragen over gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland. Ook voor de VVD-Statenfractie blijft een railverbinding op dit moment de meest voor de hand liggende oplossing voor Ridderkerk. https://zuidholland.vvd.nl/nieuws/31573/vvd-en-cda-willen-hoogwaardig-ov-tussen-ridderkerk-en-rotterdam

VVD en CDA willen hoogwaardig OV tussen Ridderkerk en Rotterdam

VVD VVD CDA Ridderkerk 12-09-2018 08:10

Er moet een plan komen voor een goede OV-verbinding tussen Rotterdam en Ridderkerk. De VVD en het CDA willen dat de provincie daarop gaat aandringen bij de gemeente Ridderkerk en de metropoolregio Den Haag-Rotterdam.“De gemeente Ridderkerk wil geen tram naar Rotterdam, terwijl goed en snel openbaar vervoer daar dringend noodzakelijk is”, zegt VVD-Statenlid Rense Weide: “Daarom moet er een plan komen dat aan de eisen van hoogwaardig openbaar vervoer voldoet. De provincie kan dan misschien een financiële bijdrage leveren om snelle uitvoering mogelijk te maken.”Voor de VVD-Statenfractie blijft een railverbinding op dit moment de meest voor de hand liggende oplossing voor Ridderkerk.Noodzakelijke OV-verbindingenDe VVD wil dat het college samen met de metropoolregio in kaart brengt waar er verder nog noodzakelijke OV-verbindingen ontbreken. Weide: “Om te beginnen in de regio Rotterdam-Dordrecht, maar ook in de rest van de provincie. Het aantal reizigers neemt alleen maar toe, dus het is tijd voor een actieplan. Weide ziet de Hoekse lijn, de lightrail van Rotterdam naar Hoek van Holland, als voorbeeld: "Bij dat vertraagde project heeft de provincie gezegd: wij vinden het zo belangrijk dat deze verbinding er komt dat we de gemeente Rotterdam te hulp schieten met een eenmalige financiële bijdrage. De provincie laat daar dus zien werk te maken van goed openbaar vervoer. Zo moet het wat mij betreft vaker.” De VVD statenfractie en de VVD Ridderkerk organiseren in het najaar een bijeenkomst over het Openbaar Vervoer voor alle VVD-fracties in de regio Dordrecht - Rotterdam.

De VVD Ridderkerk wil dat Ridderkerk ...

VVD VVD Ridderkerk 04-02-2018 17:23

De VVD Ridderkerk wil dat Ridderkerk beter bereikbaar wordt met het Openbaar Vervoer. Daarom zetten wij in op een moderne railverbinding naar Rotterdam om dit mogelijk te maken. Wilt u dit ook? Stem dan over 6 weken op 21 maart 2018 op de VVD Ridderkerk!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.