Nieuws van VVD in Utrecht inzichtelijk

2 documenten

De toekomst van laadpalen in Utrecht

VVD VVD Utrecht 14-03-2019 09:19

Tijdens het debat over de toekomst van de infrastructuur voor laadpalen heeft de VVD een paar belangrijke punten aan de wethouder meegegeven: zorg voor de mogelijkheid van snelladen, o.a. voor taxi’s en bestelbusjes (stadsdistributie) en zorg voor snelheid van het plaatsen van laadpalen.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/34493/de-toekomst-van-laadpalen-in-utrecht

Een debat over het Strategisch Plan Laadinfrastructuur heeftlaten zien dat de politieke partijen in Utrecht voor een groot gedeelte op eenlijn zitten. Nieuw in dit plan is dat er meer gecentreerde laadpleinen komen endat er in overleg gebruik wordt gemaakt van private laadpalen bij bijvoorbeeldbedrijven. Op dit moment worden laadpalen alleen vraaggestuurd geplaatst:iemand vraagt een laadpaal aan, en daar wordt (na een lange wachttijd) eenbeslissing over genomen. Straks wordt er naast vraaggestuurd ook datagestuurdgewerkt: met data over de groei van het aantal elektrische auto’s wordt ergekeken hoeveel laadpalen er nodig zijn.

De VVD heeft aangegeven dat naast nieuwe elektrische auto’ser nu ook een tweedehands markt ontstaat en dat het belangrijk is om daarrekening mee te houden. Een tweedehands elektrische auto heb je meteen en daarvoormoeten wel genoeg laadpalen beschikbaar zijn. De zorgpunten die de VVD heeft isallereerst dat het uitrollen van de laadinfrastructuur te lang duurt: hetaantal elektrische auto’s houdt geen rekening met vertraging, dus het isbelangrijk dat er snelheid in zit. Dat betekent ook dat de gemeente goed entijdig moet communiceren met de netwerkbeheerder en met aanbieders vanlaadpalen. Daarnaast is het voor commerciële voertuigen, zoals taxi’s enstadsdistributie belangrijk dat zij snel kunnen laden. De aanwezigheid vansnelladers in de stad (en niet alleen langs snelwegen) is voor hen belangrijk omde overstap naar elektrisch vervoer te maken. Dus ook daar wil de Utrechtse VVDaandacht voor.

Als de wethouder deze punten meeneemt, dan gaat het de goedekant uit: er komt meer ruimte voor elektrische auto’s. Consumenten enfabrikanten beslissen of ze deze stap willen maken. De gemeente faciliteert enzorgt ervoor dat er in ieder geval genoeg ruimte is voor laadpalen. Gebruikmaken van deze nieuwe technieken zorgt ervoor dat er minder CO2-uitstoot is.Kortom, op een realistische manier klimaatverandering tegen gaan zonder in teboeten op welvaart!

Luchtfietsen met een metro

VVD VVD GroenLinks Utrecht 17-01-2019 11:00

De Uithoflijn rijdt nog niet eens, of er wordt al druk gespeculeerd over nieuw openbaar vervoer naar de Uithof. De wethouder zou zelfs al voor een metro in Utrecht aan het lobbyen zijn bij het kabinet. Hoe zit dat?

Elk jaar komen er duizenden inwoners in Utrecht bij. Dat betekent dat het drukker wordt in onze straten en in ons OV. Het zou dus goed zijn als de gemeenteraad nadenkt over de toekomst van het OV in Utrecht. Helaas gebeurt dat niet.

Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) is op eigen houtje aan het werken aan een plan met de naam UNed. De gemeenteraad krijgt alleen af en toe losse flarden van informatie.

Wat we tot nu toe hebben gezien, is nog ontzettend vaag. Of een metro onderdeel is van de plannen, is niet duidelijk. We weten alleen dat er gedacht wordt aan het upgraden van treinstations (zoals Lunetten) om Utrecht Centraal te ontlasten. Zo zou er een “fietswiel” aan OV-verbindingen in en rondom Utrecht moeten ontstaan.

Luchtfietserij, wat de VVD betreft. Niemand weet namelijk hoe de plannen er precies uitzien, hoe we zo’n groot project gaan betalen en of er draagvlak voor is.

Als het aan de VVD ligt, komt de wethouder zo snel mogelijk naar de gemeenteraad om een richting te geven aan de plannen. Willen we wel of geen metro? Willen we meer trams? Willen we Lunetten als intercitystation – of toch liever Leidsche Rijn? Hoeveel willen we als stad ongeveer uitgeven?

Pas als dat soort vragen zijn beantwoord, kan de wethouder gaan lobbyen in Den Haag. Tot die tijd blijft de VVD de plannen kritisch volgen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.