Nieuws van politieke partijen in Zwolle over GroenLinks inzichtelijk

3 documenten

Ruimte nodig voor fietsen en lopen in coronatijden | Zwolle

GroenLinks GroenLinks PvdA Zwolle 15-05-2020 00:00

Een eerlijke verdeling van de schaarse openbare ruimte is actueler dan ooit, nu het coronavirus ons dwingt tot het nemen van meer afstand. Raadslid Norman Finies stelt daarom vragen aan het Zwolse college over de gevolgen van de anderhalvemetersamenleving voor mobiliteit in Zwolle.

Veilig fietsen en lopen is van essentieel belang voor een succesvol verloop van de anderhalvemetersamenleving. Met de verwachte uitval van capaciteit in het openbaar vervoer, is een grote groep mensen zonder rijbewijs of auto voor hun vervoer aangewezen op met name lopen en fietsen. Met de huidige loop- en fietsnetwerken kan dat in de anderhalvemetersamenleving niet altijd op een veilige manier. Om te voorkomen dat fietsers en voetgangers besmet worden tijdens het reizen wil GroenLinks samen met de PvdA weten welke maatregelen nodig zijn om de ruimte in de komende weken te vergroten.

Veilig de weg op

De Fietsersbond heeft een advies aan overheden opgesteld met mogelijke kortetermijnmaatregelen, zoals het verplaatsen van fietsenstallingen naar autoparkeerplaatsen om zo stoepen vrij te maken. Daarnaast kunnen fietsers en voetgangers meer ruimte krijgen door het terugbrengen van de maximaal toegestane snelheid voor auto’s. Wegen worden daardoor breder inzetbaar en veiliger voor iedereen.

Raadslid Norman Finies: "De suggesties van de Fietsersbond zijn dubbel veilig. Aan de ene kant geven ze iedereen genoeg afstand om coronaproof de weg op te gaan, en aan de andere kant suggereren ze een heel andere manier van de straten gebruiken: auto's, fietsers en voetgangers kunnen samen de weg delen, mits iedereen rekening houdt met elkaar. Dat is goed voor de leefbaarheid van de stad." Norman ziet nog meer voordelen: "Dit is hét moment voor een proef met het verlagen van de maximumsnelheid in drukke gebieden zoals het centrum. En dat komt ook omwonenden ten goede: het vermindert de geluidsoverlast en verbetert de luchtkwaliteit."

 

/r/7f53ca578a69b5d4a13dd2009532e2db?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FOm+met+voldoende+afstand+over+de+stoep+in+Assendorp+te+lopen+zijn+er+maatregelen+nodig.+&id=76794605a06c648e17bf3092d1bb81e78d5f875d
Om met voldoende afstand over de stoep in Assendorp te lopen zijn er maatregelen nodig.
/r/7f53ca578a69b5d4a13dd2009532e2db?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FOm+met+voldoende+afstand+over+de+stoep+in+Assendorp+te+lopen+zijn+er+maatregelen+nodig.+&id=76794605a06c648e17bf3092d1bb81e78d5f875d
Om met voldoende afstand over de stoep in Assendorp te lopen zijn er maatregelen nodig.

Duurzaam verkeer in een gezonde stad | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 18-11-2019 00:00

De gemeenteraad vergadert over verkeer in de stad deze maandagavond. Raadslid Norman Finies geeft zijn kijk op mobiliteit in Zwolle.

GroenLinks heeft zich steeds sterk gemaakt om de fiets te bevoordelen, het openbaar vervoer te stimuleren en de auto terug te dringen. Ik ben blij dat deze drie ambities terug te vinden zijn in de plannen van het college.

Fietsen

Als je ergens in de stad naar toe moet, zou de fiets keuze nummer één moeten zijn. Niet alleen vanwege de gezondheidsvoordelen, maar ook vanwege de snelheid en het gemak. Ik ben daarom heel blij dat er nu regensensoren zijn bij kruispunten. Zo wordt de fietser bevoordeeld, en daarmee ook het groene vervoer. GroenLinks vroeg al in 2008 om zulke sensoren, dus we zijn blij dat dat nu is gelukt.

Ik kijk ook uit naar de realisatie van de fietsenkelder bij het station. Daarmee stimuleren we groene ketenmobiliteit: het wordt heel makkelijk om van het ene duurzame vervoersmiddel, zoals de fiets, over te stappen op het andere, zoals trein en elektrische bus.  

Dubbele slag

Op het gebied van autoverkeer valt er nog veel te winnen. Groenlinks vindt dat nu het moment is om een dubbele slag te slaan: van fossiel naar elektrisch, en van bezit naar gebruik. Eigenlijk is er sprake van een driedubbele transitie, want elektrische auto’s worden straks ook gebruikt voor de opslag van duurzame energie.

Auto's in een stedelijke omgeving zijn vaker een last dan een lust. Een geparkeerde auto neemt zomaar 25 vierkante meter aan schaarse stedelijke ruimte in. Dan rekenen we alle rijbanen en opstelstroken nog niet mee. En dit terwijl een auto gemiddeld maar 1,4 personen aan boord heeft. Fietsen en lopen, in combinatie met goed openbaar vervoer, is efficiënter en eerlijker voor iedereen. Een goed voetgangersbeleid leidt namelijk ook tot een toegankelijke en inclusieve stad. Bovendien is fietsen en lopen socialer en gezonder.

Uitstoot

GroenLinks kiest voor de gezondheid van Zwollenaren. Gezonde lucht is van groot belang voor de gezondheid en de leefbaarheid. In traditionele steden waar de auto alle ruimte krijgt, neemt de leefbaarheid af. GroenLinks werkt aan de gezonde, duurzame stad van de toekomst. Het weren van zeer vervuilende auto's en scooters, en het tegelijk faciliteren van alle andere vormen van schoon vervoer, past bij dit beleid. De gemeente kan zelf het goede voorbeeld geven door uitstootvrije auto’s en bestelbussen te gebruiken. Laten we gaan uitzoeken of dat financieel haalbaar is.

De plannen van de gemeente laten belangrijke stappen in de goede richting zien. Ik heb er vertrouwen in dat het college de komende jaren met hun plannen het verkeer in Zwolle groener, gezonder en duurzamer zal maken.

oa Ellen Pot van ...

GroenLinks GroenLinks Zwolle 28-03-2018 18:16

oa Ellen Pot van reizigersorganisatie Rocov Overijssel heeft vanmiddag bij de provincie Overijssel haar zorgen geuit over de plannen die de provincie heeft met de toekomst van het openbaar vervoer 🚍🚉

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.