Nieuws van politieke partijen in Tynaarlo inzichtelijk

3 documenten

“Drie stations extra tussen Groningen en Assen”

Leefbaar Tynaarlo/EVZ-2000 Leefbaar Tynaarlo/EVZ-2000 Tynaarlo 06-04-2019 17:24

De oude lightrailplannen voor de regio Groningen – Assen moeten weer uit de kast gehaald worden. Dat vindt fractievoorzitter Casper Kloos van Leefbaar Tynaarlo, de grootste fractie in die Drentse gemeente.

Op de spoorlijn tussen Groningen en Assen moeten er dan drie stations bijkomen: Glimmen, Tynaarlo en Assen Noord (Marsdijk). “Dat hoeven geen uitgebreide stations te zijn, maar gewoon een perron met een kaartautomaat”, aldus Kloos. Er rijden momenteel in de spits zes treinen tussen Groningen en Assen en wat Kloos betreft worden er daar van twee lightrailtreinen, die ook buiten de spits alle stations tussen beide noordelijke hoofdsteden gaan aan doen.

Liever stations dan transferium

“Dat hebben wij liever dan een transferium bij De Punt van 6,5 miljoen euro”, zegt Kloos. “Twee kilometer verderop in Haren staat ook een transferium en dat staat half leeg. We denken dat die 6,5 miljoen euro verspild geld wordt. In Tynaarlo is een perfecte plek voor een station met genoeg ruimte voor parkeerplaatsen en fietsenstallingen”.

“Lightrail stoot minder CO2 uit, het is veilig en je krijgt veel verkeer van de weg af”, vervolgt Kloos, die denkt dat de extra stations levensvatbaar zijn: “Hier in de regio werken en studeren veel mensen in Groningen die er gebruik van gaan maken”. Een station in Tynaarlo biedt volgens Kloos nog meer voordelen: “Bijvoorbeeld voor mensen die naar vliegveld Eelde gaan. Je laat er een belbusje rijden en je bent er binnen een paar minuten. Daarnaast is het een mooie omgeving. Dus mensen kunnen zo uit de trein stappen en een stuk fietsen”.

Oude stations terug

In het verleden lagen er plannen voor lightrail om Groningen en Assen en omgevende plaatsen beter met elkaar te verbinden, maar daar is niets mee gebeurd. Tynaarlo had ooit al het station Vries-Zuidlaren en De Punt was de naam van het station dat nu Glimmen moet heten. Die moeten volgens Leefbaar Tynaarlo dus weer op de spoorkaart komen.

De NS lijkt voorlopig nog niet al te happig op extra stations op het traject Groningen – Zwolle, vanwege de extra reistijd. Zo staat het station Staphorst tot 2024 in de koelkast. Kloos denkt dan ook dat als Arriva het vervoer op de lijn Groningen – Zwolle gaat doen, zijn plannen sneller te realiseren zijn.

D66 stelt vragen over duurzame mobiliteit

D66 D66 Tynaarlo 28-09-2018 19:27

De D66 fractie is van mening dat elektrisch rijden en rijden op waterstof de toekomst is. We zijn hierin niet alleen. Omliggende gemeenten, de provincie Groningen, de provincie Drenthe, vervoersbedrijven en private partijen zijn druk bezig om samen werk te maken van duurzame mobiliteit.

Fractielid Herman van Os:

“Door nu samen te werken en te investeren in duurzame mobiliteit kunnen we straks het verschil maken.”

De D66 fractie is van mening dat de gemeente hier een voorbeeldfunctie in heeft. De D66 fractie stelt daarom vragen aan het college over haar ambities op het gebied van duurzame mobiliteit. We roepen het college op om met concrete maatregelen te komen om invulling te geven aan deze voorbeeldfunctie.

The post D66 stelt vragen over duurzame mobiliteit appeared first on Tynaarlo.

Vanavond doet onze lijsttrekker, ...

D66 D66 Tynaarlo 05-03-2018 15:37

Vanavond doet onze lijsttrekker, Pepijn Vemer, mee met het Sportdebat. Vanaf 19.00 uur in de kantine van voetbalclub FC Zuidlaren, sportpark De Wenakkers. Het debat zelf begint om 19.30 uur. Het debat zal onder andere gaan over thema's als: accommodatiebeleid, gezondheid en sport, wat kan de politiek betekenen voor de sport in de gemeente Tynaarlo. Het debat wordt geleid door Klaas Smid, burgemeester in de gemeente Noordenveld.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.