Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

8 documenten

Goederen over het spoor

D66 D66 Overijssel 19-09-2022 08:54

De nieuwe goederenspoorlijn van de Rotterdamse haven naar (Zuid)Duitsland, de Betuwelijn, is niet zo nieuw meer maar er moet nog steeds gekozen worden hoe je de aansluiting naar Noord- en Oost-Europa vorm geeft. Die aansluiting is nodig om meer goederen over het spoor te vervoeren maar ook om in de Randstad ruimte op het spoor voor meer reizigersvervoer vrij te spelen. Er zijn vier varianten mogelijk waarvan er drie Overijssel raken en waar de Overijsselse (en Gelderse) politiek iets mee moet:

 

Vanaf de bestaande Betuwelijn via Arnhem naar Zutphen en dan via het -uit te bouwen- lijntje langs het Twentekanaal naar Hengelo en verder Idem maar dan na Zutphen naar Deventer, vlak voor station keren (“kopmaken”) en dan via de bestaande lijn via Almelo naar Hengelo en verder De Betuwelijn doortrekken langs de N18 naar Twente, een nieuwe lijn dus Onder Arnhem naar het zuiden en onder de Achterhoek door naar Duitsland.

 

Even afpellen: die laatste is een beetje flauw, een lijn op een kaart is snel gezet maar geen Duitser peinst erover. De één na laatste lijkt me ongelooflijk duur en zal een muur van weerstand oproepen. De eerste twee lijken beide mogelijk, met hun eigen voor- en nadelen. Er start een uitgebreid onderzoek waar dure adviesbureaus op binnenlopen, maar dat het tussen deze twee zal gaan is nu al wel te voorspellen. Hoe ga je hier politiek mee om?

 

“Hoog-over”, namelijk “meer goederen over het spoor” zal men het snel eens zijn. Die eensgezindheid sneuvelt natuurlijk zodra het over een tracé gaat. Ik zie drie politieke lijnen:

 

Afspreken dat we het “hoog-over” principe steunen maar van mening mogen verschillen over het tracé Goed afstemmen met onze Gelderse partijgenoten Eisen dat welke variant het ook wordt deze ook buiten de Randstad het reizigersvervoer moet verbeteren en/of het net robuuster maken Eisen dat waar bestaande tracés worden gebruikt alles uit de kast wordt gehaald om overlast (trillingen, geluid) te beperken

 

Wat de beslissing ook wordt, rechte ruggen en het verdedigen van impopulaire beslissingen zal nodig zijn.

 

 

De transformatie van het stationsgebied

D66 D66 Groningen 19-01-2022 14:53

Het stationsgebied is al volop in ontwikkeling en er zitten nog veel meer mooie plannen in de pijpleiding voor zowel de noord- als zuidkant. In het voorjaar van 2024 wordt de voetgangers- en fietstunnel onder het station door opgeleverd, waarmee de zuidkant van de stad via een nieuwe route met het centrum verbonden wordt. Er komt een plein met groen bij de ingang aan de zuidkant, een extra ondergrondse fietsenstalling en het busstation verhuisd die kant op. Er worden ook nog eens plannen gemaakt om het nieuwe muziekcentrum ter vervanging van de Oosterpoort mooi in te passen en er komt ruimte voor wonen en werken.

https://groningen.d66.nl/2022/01/19/de-transformatie-van-het-stationsgebied/

Beeld: Groninger Spoorzone

Dit alles betekent ook dat er een nieuwe verbinding moet komen vanaf het Emmaviaduct naar het nieuwe busstation voor gemotoriseerd verkeer, zodat de Parkweg niet belast wordt. Tegelijkertijd worden de spoorlijnen doorgetrokken, waardoor het regionale netwerk aangesloten wordt op het landelijke spoor en treinen vanaf Groninger Noord bijvoorbeeld ook door kunnen rijden naar station Europapark. ‘Wat nog niet in de plannen zit, maar waar we met het landelijke coalitieakkoord gelukkig vanaf nu ook echt rekening mee moeten houden is de aansluiting van de Lelylijn richting Drachten en de randstad op dit netwerk’, voegt raadslid Ido Venhuizen hier aan toe.’ Naast alle voordelen voor de regio zou ik het persoonlijk een leuke bijkomstigheid vinden als het goed te doen wordt om een concert in Amsterdam mee te pakken, omdat het daarna dan nog maar een dik uur is om de trein naar huis in Groningen te nemen.’

https://groningen.d66.nl/2022/01/19/de-transformatie-van-het-stationsgebied/

Beeld: Groninger Spoorzone

Er ontstaat zo uiteindelijk ook weer meer ruimte aan de noordzijde en daarvoor liggen nu de eerste schetsen klaar om dit helemaal opnieuw in te delen. Er wordt gedacht om ook daar een groen plein te realiseren, samen met een groene kade langs de gracht. Dit zou kunnen betekenen dat dit niet langer een doorgaande route kan zijn voor het autoverkeer. ‘Het wordt voor de gemeente ook een uitdaging om de H.N. Werkmanbrug langs het Groninger Museum te ontlasten van fietsverkeer. Daarvoor moeten de routes langs het oosten en het westen van het centrum echt aantrekkelijker gemaakt worden, zodat fietsers verleid worden om die kant te nemen van en naar het station’, voegt Ido toe.

Er is nog meer ruimte in het gebied voor nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld waar nu de bussen staan geparkeerd. Daarachter langs de Hereweg staan enkele mooie panden, die hopelijk mooi gerenoveerd en behouden kunnen blijven. ‘Het is tenslotte een prachtig gezicht om daar langs over de Herewegviaduct de stad binnen te fietsen’, sluit Ido af.

Het bericht De transformatie van het stationsgebied verscheen eerst op Groningen.

D66 Fryslân start met aanleg Lelylijn

D66 D66 Smallingerland 09-02-2019 13:32

D66 zet op 9 februari in Drachten de schop in de grond voor de aanleg van de Lelylijn. D66 Fryslân lijsttrekker Romke de Jong, D66 Tweede Kamerlid Rutger Schonis en D66 Smallingerland raadslid Roy Postma vragen aandacht voor een snelle treinverbinding tussen het Noorden en de Randstad.

De partij wil vaart maken met de realisatie van de “Lelylijn” (de spoorlijn van Groningen via Drachten en Emmeloord naar Lelystad). De verbinding kan daar aan te sluiten op de snelle verbinding naar Amsterdam. Zo kan de Randstad verbonden worden met het hogesnelheidsnetwerk van Noord Europa. Bovendien is het goedkoper en duurzamer dan investeringen in het wegennet, stelt de partij.

Volgens D66 Fryslân lijsttrekker Romke de Jong lost de nieuwe lijn meerdere problemen op. “Mei dizze ferbining kreëarst tiidwinst om yn de rânestêd te kommen. Sa kinst sneller fan en nei it wurk. Dêrneist soarchet it derfoar dat minsken minder gau yn en om de grutte stêd wenje moatte. Sa hellest druk fan de wenningmerk yn de rânestêd en kinne minsken betelber wenje yn it Noarden. Dat hat ek in geunstig effekt op de krimp en leefberens yn de doarpen. As lêtste soarchet de Lelylijn ek noch dat bedriuwen harren makliker festigje kinne yn it Noarden.”

De kosten voor het nieuwe traject moeten grotendeels vanuit het Rijk komen, meent de Jong, aangezien met deze lijn problemen aangepakt worden die van nationaal belang zijn.

Op zaterdag 9 februari zal lijstrekker De Jong samen met raadsleden van D66 Smallingerland en D66 Tweede Kamerlid Rutger Schonis alvast de schep in de grond zetten voor de aanleg van het nieuwe spoor bij de oude spoorwegovergang in de Folgeren te Drachten.

De Jong hoopt dat nu een brede lobby op gang komt om te werken aan minder auto’s en meer spoor. “Wolst echt wurk meitsje om minsken út de auto te krijen, dan sil der no in goed en snel alternatief komme moatte foar noardlike reizgers”. Smallingerlands D66-raadslid Roy Postma: “Op it stuit is de reistiid mei it OV fiersten te lang tsjinoer de auto, dat moat oars”. De partij verwacht dat door een treinverbinding de files en het autogebruik af zullen nemen, wat bijdraagt aan de milieudoelen van het kabinet. Volgens De Jong is de politieke wil het grootste obstakel, maar: “hieltyd mear minsken begjinne yn te sjen dat dizze ferbining de missende skeakel yn it netwurk is en dat dit it momint is om dêr op yn te setten”.

D66 Tweede Kamerlid Rutger Schonis en woordvoerder openbaar vervoer: “Snelle treinverbindingen zijn essentieel voor de bereikbaarheid van Nederlandse regio’s buiten de Randstad. D66 streeft ernaar dat mensen in Nederland snel, comfortabel en veilig kunnen reizen met het openbaar vervoer, en ik denk dan ook dat de Lelylijn hier goed aan kan bijdragen.“

Na de provinciale verkiezingen wil D66 Fryslân zich samen met gemeenten, provincies en de Tweede Kamerfractie er voor zorgen dat de verbinding er snel komt. “It hat lang genôch duorre”, aldus Romke de Jong.

The post D66 Fryslân start met aanleg Lelylijn appeared first on Smallingerland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.