Nieuws van Groep de Mos / Hart voor Den Haag inzichtelijk

17 documenten

7 november 2019 Raad motie Behoud parkeerplaatsen Goudsbloemlaan

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 11-11-2019 12:18

De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 7 november 2019, ter bespreking van L Beantwoording schriftelijke vragen inzake Parkeerplaatsen winkelgebied Goudsbloemlaan

Ondernemers afhankelijk zijn van klanten die met de auto komen;

Er bij de vorige herindeling vijf jaar geleden ook al parkeerplaatsen zijn verdwenen;

Meer dan 80% van de ondernemers die aan dit plein gesitueerd zijn pertinent tegen dit plan zijn.

Ondernemers in moeilijkheden kunnen komen na verminderde bereikbaarheid door de voorgenomen herinrichting.

Het meerendeel van bewoners en ondernemers heeft aangegeven, tijdens de door de gemeente georganiseerde inloopavond, het verdwijnen van deze 22 parkeerplekken een onzalig plan te vinden;

Ook het omkeren van de rijrichting in de Irisstraat tot heel veel negatieve bijeffecten zal gaan leiden;

De aangeboden 21 compensatieplekken veel te ver weg liggen.

Dit voorontwerp aan te passen naar de wens van de grote meerderheid van de ondernemers, zonder het verlies van parkeerplekken en de nu geldende rijrichting in de Irisstraat te behouden.

17 oktober 2019 Raad Motie Pollers alleen tijdens spitsuren omhoog

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 18-10-2019 08:44

De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 17 oktober 2019, ter bespreking van de vaststelling voorontwerp verkeersmaatregelen Schilderswijk/Stationsbuurt (RIS303201)

Er voornamelijk automobilisten in de spits de wegen gebruiken om naar de snelweg te komen en visa versa.

De verkeersmaatregelen bedoeld zijn om doorgaand verkeer te weren.

Ondernemers afhankelijk zijn van klanten die met de auto komen.

Men onvoldoende rekening houdt met de alternatieve plannen van de ondernemers, die de negatieve economische gevolgen kunnen voorkomen.

Om de pollers alleen tijdens de spitsuren omhoog te zetten in de Stationsbuurt

17 oktober 2019 Raad Gebruik minimaal 40 miljoen voor ongelijkvloerse kruisingen

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 17-10-2019 11:26

17 oktober 2019 Raad Gebruik minimaal 40 miljoen voor ongelijkvloerse kruisingen

Anna Mikajedra2019-10-17T12:26:14+01:0017 oktober 2019|

De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 17 oktober 2019, ter bespreking van Ruim baan voor de fiets, fietsstrategie 2040

er sinds de nulmeting in 2013 het aantal verplaatsingen per fiets tot en met 2019 slechts met 1% is gestegen tot 19%;

er miljoenen zijn uitgegeven ten behoeve van de fiets zonder een significant verschil te maken in het fietsgebruik;

Opbrengsten van de verkoop van Eneco gebruikt zouden worden voor de bereikbaarheid en een betere doorstroming van Den Haag;

Ontvlechting een zeer goede oplossing is voor de doorstroming en veiligheid van automobilisten, OV, voetgangers en fietsers;

De auto een noodzakelijk vervoermiddel is voor Hagenaars, Hagenezen , Loosduiners en Scheveningers.

De laatste jaren de auto de dupe is geworden van de fietshysterie.

De auto nog steeds het dominante vervoersmiddel is in Den Haag.

Het versmallen van de Haagse wegen alleen maar heeft geleid tot nog meer gevaarlijke situaties voor de fietsers.

Minimaal 40 miljoen vrij te maken om ongelijkvloerse kruispunten te realiseren op de drukste kruispunten teneinde de doorstroming van het verkeer te bevorderen en de veiligheid voor de verkeersdeelnemers significant te verhogen. Ook kan een verzoek aan de raad worden gedaan. In dat geval wordt in plaats van ‘het college’ ‘de raad’ ingevuld.

FacebookTwitterLinkedInRedditTumblrPinterestVkEmail

17 oktober 2019 Raad De snelheid op fietspaden moet beter gecontroleerd worden

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 17-10-2019 11:24

De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 17 oktober 2019, ter bespreking van Ruim baan voor de fiets, fietsstrategie 2040

In de fietsnota wordt overwogen om snorfietsen van het fietspad te halen.

Er heel veel ouderen en mensen die slecht ter been zijn de snorfiets als voornaamste vervoermiddel gebruiken

Dat de meeste mensen op de snorfiets zich wel aan de wettelijke snelheid houden.

Dat er niet gecontroleerd wordt op de snelheid van de gebruikers op onze fietspaden,

Als iedereen zich gewoon aan de snelheid houd er nauwelijks problemen en ongelukken zijn op onze fietspaden

Als ouderen en andere gebruikers zich met een snorfiets op de openbare weg moeten begeven zich niet veilig en zeer kwetsbaar voelen.

Dit ook niet ten goede komt van de doorstroming van het autoverkeer.

Om eerst een uiterste poging te ondernemen om de snelheid van snorfietsen en E-bikers te controleren te meten en te handhaven en de raad daarover te informeren.

Niet over te gaan tot het verplaatsen van snorfietsen naar de openbare weg.

18 juli 2019 Motie Start verkeer- en parkeeronderzoek Duinzigt

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 18-07-2019 16:46

De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 18 j u l i 2019, ter bespreking van de afdoening motie invoering winkelstraatregime parkeerterrein Duinzigt (RIS299208).

Constaterende dat,

• per 1 oktober 2019 een winkelstraatregeling wordt ingevoerd bij het Willem Royaardsplein.

• in het Projectdocument (RIS 298751) en de SOK (RIS 300443) staat; ‘De gemeente zal daarom een verkeer – en parkeeronderzoek houden voor de gehele wijk Duinzigt, waarin alle huidige en toekomstige ontwikkelingen i n beeld worden gebracht. Een onderzoek dat de knelpunten helder i n beeld brengt, maar ook de mogelijkheden voor de wijk’.

• de bouw van de huidige ontwikkeling (zoal de ondergrondse parkeergarage) bij het winkelcentrum i n (het tweede kwartaal van) 2020 gaat starten;

• een ruime meerderheid van de bewoners (71%) in Duinzigt tegen invoering van betaald parkeren is (zie Uitslag draagvlakonderzoek betaald parkeren, RIS 295515);

Overwegende dat,

• bij de afdoening van de motie Informeren over afspraken bij het Voorlopig Ontwerp Willem Royaardsplein (RIS 299204; 25 september 2018) is gesteld dat het verkeersonderzoek wordt uitgevoerd na precies duidelijk is hoe de herontwikkeling van winkelcentrum vorm krijgt;

• bewoners met smart wachten op het verkeer- en parkeeronderzoek.

Van mening dat,

• de gemeente vaart moet maken met het onderzoek naar de verkeers- en parkeersituatie in Duinzigt, los van het nodige verkeersonderzoek voor het toetsen van de omgevingsvergunning in het kader van de ontwikkeling van het winkelcentrum.

Verzoekt het college:

• het toegezegde integrale verkeer- en parkeeronderzoek voor de gehele wijk Duinzigt zo snel mogelijk uit te voeren;

en de raad over de uitkomsten te informeren,

En gaat over tot de orde van de dag.

Arjen Dubbelaar

Hart voor Den Haag/Groep de Mos

Hart voor Den Haag/Groep de Mos stelt vragen over onveilige verkeerssituatie Loosduinse Hoofdstraat

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 03-07-2019 14:14

In het kader van het verbeteren van de ‘verkeersveiligheid’ is de rijbaan in de Loosduinse Hoofdstraat versmald. Dit was een reactie van het vorige college op de toen ingediende schriftelijke vragen ook door van Hart voor Den Haag/Groep de Mos. Volgens raadslid Janice Roopram staat dit haaks met het garant staan voor een inrichting van de weg waar voldoende verkeersruimte is om het gemengd verkeer veilig te verwerken, zoals opgenomen in het Handboek Openbare Ruimte van gemeente Den Haag.

Namens Hart voor Den Haag/Groep de Mos stellen raadsleden Janice Roopram en Jelle Meinesz vragen over de onveilige verkeerssituatie in de Loosduinse Hoofdstraat. “Fietsers voelen zich niet veilig om over de rijbaan deel te nemen aan het verkeer vanwege automobilisten die te dicht op de fietsers rijden en daarom dan ook, in strijd met de geldende verkeersregels, op het trottoir gaan fietsen,” zegt Janice Roopram. Roopram geeft aan dat ze regelmatig klachten ontvangen van bewoners over de onveilige verkeerssituatie. Ook de geparkeerde auto’s moeten eraan geloven. Binnen een week tijd zijn er vier autospiegels eraf gereden. “We zijn benieuwd wat het stadsbestuur ervan vind dat er schade aan geparkeerde auto’s wordt veroorzaakt,” zegt Jelle Meinesz. De bewoners houden hun adem in indien er twee vrachtwagens langs elkaar heen rijden. “Dit kan toch niet zo langer. Wat voor maatregelingen zal het stadsbestuur nemen om deze situatie zo snel mogelijk aan te pakken? Komt er een onderzoek naar deze onveilige verkeerssituatie, worden de bewoners ook hierbij betrokken?” Aldus Roopram en Meinesz.

3 juli 2019 Schriftelijke vragen onveilige verkeerssituatie Loosduinse Hoofdstraat

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 03-07-2019 14:11

Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt de leden Janice Roopram en Jelle Meinesz (Hart voor Den Haag/Groep de Mos) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad:

1.            Bent u bekend met de versmalde rijbaan in de Loosduinse Hoofdstraat?

2.            Klopt het dat de versmalling is toegepast in het kader van het verbeteren van de verkeersveiligheid? Graag een breedvoerig antwoord.

3.            Wat vindt het college ervan dat fietsers zich niet veilig voelen om over de rijbaan te fietsen vanwege automobilisten die te dicht op de fietsers rijden en daarom dan ook, in strijd met de geldende verkeersregels, op het trottoir gaan fietsen?

4.            Binnen één week tijd zijn er vier *autospiegels eraf gereden. Wat vindt het college ervan dat er schade aan geparkeerde auto’s wordt veroorzaakt? Wat voor maatregelingen zal het college ondernemen en kunt u aangeven wanneer?

5.            Deelt het college de mening van Hart voor Den Haag/Groep de Mos dat dit haaks staat met het garant staan voor een inrichting van de weg waar voldoende verkeersruimte is om het gemengd verkeer veilig te verwerken, zoals opgenomen in het Handboek Openbare Ruimte van gemeente Den Haag?

6.            Is het college bereid om onderzoek te doen naar de verkeerssituatie in de Loosduinse Hoofdstraat en hierbij ook de bewoners te betrekken? Zo, ja graag een toelichting en tijdspad? Zo neen, waarom niet, graag een uitgebreid antwoord.

Janice Roopram en Jelle Meinesz

Hart voor Den Haag / Groep de Mos

Hart voor Den Haag/Groep de Mos: stop hardrijdend verkeer op de helling!

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 18-06-2019 17:31

Het is de bewoners van de Kalhuisplaats op Scheveningen al tijden een doorn in het oog, op de helling naar de boulevard tussen de Keizerstraat en het monument van het Visservrouwtje rijden auto’s in het voetgangersgebied, racen fietsers, scooters, brommers en zelfs skaters met een noodgang de helling af.

Vanaf de boulevard zijn paaltjes (Hagenaartjes) verwijderd, zo is de Kalhuisplaats voor hulpdiensten toegankelijk maar regelmatig duiken automobilisten in de doorgang om de file op de boulevard te omzeilen.

Raadslid René Oudshoorn: “Voor alle duidelijkheid, we hebben het hier over een voetgangersgebied, dit is echt gevaarlijk! Inmiddels is een aantal mensen al aangereden, gelukkig tot nu toe niets ernstig maar menig argeloze wandelaar is daar van de sokken gereden door snelheidsmaniakken die zich van de helling afstorten. Bij mooi weer of evenementen op Scheveningen staat het verkeer muurvast op de boulevard en proberen automobilisten te file te omzeilen door de helling af te rijden, het is gewoon wachten op een ernstig ongeval. Ik zou dan ook graag zien dat geregeld wordt dat alleen bestemmingsverkeer aan weerszijden van de helling kan komen en dat er op de helling snelheidsbeperkende maatregelen worden genomen om de voetgangers te beschermen. Ook rijden er vanaf de Zeekant regelmatig auto’s de helling op, ook die mogelijkheid moet worden aangepakt”.

Oudshoorn stelt schriftelijke vragen aan het stadsbestuur.

Lees hier onze schriftelijke vragen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.