Nieuws van Verenigde Senioren Partij inzichtelijk

10 documenten

Onveilige situatie op het leerpark

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 06-06-2019 21:20

Vandaag heeft onze fractie schriftelijke vragen gesteld aan de wethouder over de onveilige situatie op het Leerpark.

Geachte heer Van der Linden,

Op het leerpark worden op dit moment werkzaamheden verricht door Heijmans.

De parkeerplaatsen en de stoep zijn door middel van hekken afgesloten

Het gaat hier om 25 parkeerplaatsen die nu achter de hekken verdwenen zijn.

Het is ons inziens een gevaarlijke situatie want de stoep is ook achter de hekken geplaatst.

De foto's laten zien dat men (schoolkinderen van het Internaat bijvoorbeeld) nu van de rijbaan gebruik moeten maken waar veel bussen en dienstverleners rijden.

Een onveilige situatie.

Kinderen moeten op een veilige manier naar school kunnen.

Ziet u oplossingen op zeer korte termijn?

Beter voorkomen dan genezen!

Wij horen graag van u?

VSP Dordrecht

Vandaag heeft onze fractie ...

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 06-06-2019 21:15

Vandaag heeft onze fractie schriftelijke vragen gesteld aan de wethouder over de onveilige situatie op het Leerpark. Geachte heer Van der Linden, Op het leerpark worden op dit moment werkzaamheden verricht door Heijmans. De parkeerplaatsen en de stoep zijn door middel van hekken afgesloten Het gaat hier om 25 parkeerplaatsen die nu achter de hekken verdwenen zijn. Het is ons inziens een gevaarlijke situatie want de stoep is ook achter de hekken geplaatst. De foto's laten zien dat men (schoolkinderen van het Internaat bijvoorbeeld) nu van de rijbaan gebruik moeten maken waar veel bussen en dienstverleners rijden. Een onveilige situatie. Kinderen moeten op een veilige manier naar school kunnen. Ziet u oplossingen op zeer korte termijn? Beter voorkomen dan genezen! Wij horen graag van u? VSP Dordrecht

Stevig debat over “Hoofdstructuur De Kade”

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Maassluis 27-03-2019 15:59

Woensdag 27 maart 2019: In een stevig maar verder inhoudelijk ( spoed-) debat heeft de VSP dinsdag 26 maart jl het college bevraagd.

Het college heeft het Hoofdstructuurplan De Kade vastgesteld waarin is geregeld hoe de Handelskade de hoofdader wordt van de nieuw te bouwen wijk. De VSP was van mening dat door deze vaststelling de ontsluiting van de wijk ter hoogte van het Stationsplein op de achtergrond zou zijn geraakt.

Ook een beoogde gespreide verkeersafwikkeling die verlichting moet brengen voor de Julianalaan kwam hiermee op de achtergrond.

Na uitleg van de beoogde vervolg stappen en een aantal toezeggingen van de zijde van het college kon de VSP met andere oppositie partijen akkoord gaan.

De verbrede Handelskade die nu is voorzien kan immers alleen een grotere rol gaan spelen in gespreide verkeersafwikkeling als er ontsluiting kan worden gerealiseerd bij het Stationsplein.

In dat geval kunnen daartoe ook t.z.t. de benodigde aanpassingen aan de nieuwe Handelskade worden aangebracht.

Het college zegde toe met urgentie in overleg te zullen treden met de bewoners van de Julianalaan, daarin een stuk 30 km bespreekbaar te maken en andere fysieke maatregelen om de overlast terug te dringen.

Ook zal onverminderd worden ingezet op een ontsluiting van de nieuwe wijk bij het Stationsplein waarmee een einde komt aan de moeilijke verkeerssituatie bij het Havenplein.

Na deze uitleg en toezegging van het college de raad binnenkort hierover te informeren ging de VSP en de gehele raad akkoord.

foto bron: WOS.nl

VSP Maassluis vraagt spoeddebat aan over besluit “Hoofdstructuur De Kade..”

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Maassluis 22-03-2019 15:31

Vrijdag 22 maart 2019: De VSP ondervraagt a.s. dinsdag het college van Maassluis over het besluit “Hoofdstructuur De Kade” .In deze optrekkend met de gezamenlijke oppositie, zal dit plaats vinden in een extra debat.De VSP is ontstemd over het premature besluit van het college, omdat dit volledig ingaat tegen de toezegging aan de raad gedaan in januari jl. Daarin zegde het college de raad toe alles in te zetten op een gelijkvloerse kruising bij het Stationsplein. Door deze ontsluiting zou de verdere Hoofdstructuur kunnen worden geoptimaliseerd van zowel De Kade alsook de Julianalaan. Door dit premature besluit lijkt het college voor te sorteren en zich neer te leggen bij varianten die door de raad als niet gewenst werden benoemd.

Wij hebben de motie " mobiliteit en bereikbaarheid op koers" van D66 mede ingediend.

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij D66 Dordrecht 21-02-2019 02:31

De nota “mobiliteit Dordrecht” is een visie document gericht op de bereikbaarheid van Dordrecht zelf en haar directe omgeving. Een document waar we goed in kunnen lezen wat ons de nabije toekomst gaat brengen aan inspanningen op dit gebied.

Veel is nog onzeker en de impact van nieuwe ontwikkelingen op vervoerstromen zijn nog niet met zekerheid te voorspellen.

Wat wel in te schatten is zijn de gevolgen van de ambities van Dordrecht zelf, op het gebied van zeer grote aantallen te bouwen woningen (10.000) , meer werk en het versterken van voorzieningen ed.

Je zou je kunnen afvragen als Gemeente bestuur of gezien de huidige mobiliteitsproblematiek rond Dordrecht, voortdurende files op de A16, zowel s óchtends als s’ avonds, het aanjagen/ najagen van degelijke ambities bevorderlijk is voor de toekomstige bereikbaarheid van onze stad.

Ook de valse start van Q-Buzz in de Drechtsteden en het feit dat wij, het college en gemeente raad , niet instaat zijn een reguliere busverbinding met de Essenhof te realiseren, doet mij toch met enige gereserveerdheid kijken naar de voorliggende visie Mobiliteit.

Bij het lezen van het visie document komen belangrijke issues aan de orde waar je niet tegen kan zijn, (1) versterken netwerken (2) beter verknopen (3) slimmer organiseren en (4) samen realiseren. Allemaal mee eens, maar waarom zijn we met al deze wijsheid de ontsluiting van de Wilgenwende dan vergeten ? Moet de TV eraan te pas komen om een oplossing te forceren.

Ook echte innovatie missen wij in de nota. Er wordt veel ingezet op transferpunten. Als er een ding landelijk duidelijk is , is dat dit vrijwel nergens enig effect heeft op de verkeersdrukte in steden. Wat wel effect heeft bijvoorbeeld in Amsterdam is 1 mei, de dag van de arbeid ! Gemeente ambtenaren van Amsterdam hoeven niet te werken op de dag van de arbeid ! Effect , die dag geen files in en rond Amsterdam. Dit bewijst dat als grote groepenwerknemers/ studenten ed. op andere tijden gebruikmaken van de wegen er minder of geen files ontstaan.

De wegen in Nederland zijn slechts op enkele uren van de dag overbelast, namelijk op werkdagen van 7 uur tot 9.00 uur en van 16.00 tot 19.00 uur. De rest van de dag is er ruime overcapaciteit aanwezig.

Slimmer organiseren punt 3 van de nota , sinds de uitvinding van de gloeilamp hoeven wij niet meer perse met daglicht te werken. Laat bijvoorbeeld Universiteiten,ambtenaren, middelbare scholen en sommige bedrijven de arbeidsdag anders inrichten dan van 8,00 tot 18.00 uur. Spreiden van de verkeersvolumes zou kunnen leiden dat de constante files bijvoorbeeld op de A16 richting Rotterdam/Breda geheel of gedeeltelijk verdwijnen.

Ik ben maar een simpel raadslid , maar dit kan ik toch zomaar bedenken. :-)) .

Er wordt sterk ingezet op de fiets, prima ideeën waarin de VSP zich helemaal kan vinden, maar zorg dan ook dat de fiets mee kan met de trein. Normaal gezien haalt de trein je op waar je niet woont en brengt je waar je niet moet zijn. Als je je fiets kan meenemen is dat probleem opgelost en kan je je auto laten staan.

Ook willen wij opkomen voor onze doelgroep de ouderen. Nergens in het plan wordt deze doelgroep genoemd, terwijl een steeds groter wordende groep afhankelijk wordt van algemene vervoersmiddelen. Openbaar vervoer is daarbij de belangrijkste en willen er dan ook voor pleiten dat alle wijken in Dordrecht met voldoende middelen en frequentie gebruik kunnen blijven maken van het OV nu en in de toekomst. En ook nog even de N3. De N3 wordt aangemerkt als doorstroomweg tussen de A15 en A16. Allemaal sluipverkeer dwars door en over het eiland van Dordrecht. De VSP ziet de N3 liever als uitvalsweg voor mensen die in Dordrecht wonen en verblijven. De A15 sluit namelijk uiteindelijk gewoon aan op de A16, ter hoogte van Ridderkerk en om op de A16 te komen hoef je dus helemaal niet via de N3 te rijden.

En tot slot de A15 zou moeten worden ontlast door intensiever gebruik te maken van de Betuwelijn. Hierop moet naar de landelijke politiek veel meer druk op uitgeoefend worden. Hierdoor minder belasting van de snelwegen en minder CO2 uitstoot in en rondom Dordrecht.

Wij kunnen ons daarom niet vinden in de voorgelegde visie. Te weinig concreet en geen financiële onderbouwing. Er moet wat ons betreft op korte termijn een concreet uitgewerkt plan komen om de korte termijn mobiliteitsproblematiek te kunnen aanpakken, inclusief bijbehorende investeringen. Daarom hebben wij de motie " mobiliteit en bereikbaarheid op koers" van D66 mede ingediend.

Deze motie is met grote meerderheid aangenomen in de gemeenteraad van 19 februari 2019.

Margret Stolk

De nota “mobiliteit Dordrecht” is ...

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij D66 Dordrecht 20-02-2019 13:49

De nota “mobiliteit Dordrecht” is een visie document gericht op de bereikbaarheid van Dordrecht zelf en haar directe omgeving. Een document waar we goed in kunnen lezen wat ons de nabije toekomst gaat brengen aan inspanningen op dit gebied. Veel is nog onzeker en de impact van nieuwe ontwikkelingen op vervoerstromen zijn nog niet met zekerheid te voorspellen. Wat wel in te schatten is zijn de gevolgen van de ambities van Dordrecht zelf, op het gebied van zeer grote aantallen te bouwen woningen (10.000) , meer werk en het versterken van voorzieningen ed. Je zou je kunnen afvragen als Gemeente bestuur of gezien de huidige mobiliteitsproblematiek rond Dordrecht, voortdurende files op de A16, zowel s óchtends als s’ avonds, het aanjagen/ najagen van degelijke ambities bevorderlijk is voor de toekomstige bereikbaarheid van onze stad. Ook de valse start van Q-Buzz in de Drechtsteden en het feit dat wij, het college en gemeente raad , niet instaat zijn een reguliere busverbinding met de Essenhof te realiseren, doet mij toch met enige gereserveerdheid kijken naar de voorliggende visie Mobiliteit. Bij het lezen van het visie document komen belangrijke issues aan de orde waar je niet tegen kan zijn, (1) versterken netwerken (2) beter verknopen (3) slimmer organiseren en (4) samen realiseren. Allemaal mee eens, maar waarom zijn we met al deze wijsheid de ontsluiting van de Wilgenwende dan vergeten ? Moet de TV eraan te pas komen om een oplossing te forceren. Ook echte innovatie missen wij in de nota. Er wordt veel ingezet op transferpunten. Als er een ding landelijk duidelijk is , is dat dit vrijwel nergens enig effect heeft op de verkeersdrukte in steden. Wat wel effect heeft bijvoorbeeld in Amsterdam is 1 mei, de dag van de arbeid ! Gemeente ambtenaren van Amsterdam hoeven niet te werken op de dag van de arbeid ! Effect , die dag geen files in en rond Amsterdam. Dit bewijst dat als grote groepenwerknemers/ studenten ed. op andere tijden gebruikmaken van de wegen er minder of geen files ontstaan. De wegen in Nederland zijn slechts op enkele uren van de dag overbelast, namelijk op werkdagen van 7 uur tot 9.00 uur en van 16.00 tot 19.00 uur. De rest van de dag is er ruime overcapaciteit aanwezig. Slimmer organiseren punt 3 van de nota , sinds de uitvinding van de gloeilamp hoeven wij niet meer perse met daglicht te werken. Laat bijvoorbeeld Universiteiten,ambtenaren, middelbare scholen en sommige bedrijven de arbeidsdag anders inrichten dan van 8,00 tot 18.00 uur. Spreiden van de verkeersvolumes zou kunnen leiden dat de constante files bijvoorbeeld op de A16 richting Rotterdam/Breda geheel of gedeeltelijk verdwijnen. Ik ben maar een simpel raadslid , maar dit kan ik toch zomaar bedenken. :-)) . Er wordt sterk ingezet op de fiets, prima ideeën waarin de VSP zich helemaal kan vinden, maar zorg dan ook dat de fiets mee kan met de trein. Normaal gezien haalt de trein je op waar je niet woont en brengt je waar je niet moet zijn. Als je je fiets kan meenemen is dat probleem opgelost en kan je je auto laten staan. Ook willen wij opkomen voor onze doelgroep de ouderen. Nergens in het plan wordt deze doelgroep genoemd, terwijl een steeds groter wordende groep afhankelijk wordt van algemene vervoersmiddelen. Openbaar vervoer is daarbij de belangrijkste en willen er dan ook voor pleiten dat alle wijken in Dordrecht met voldoende middelen en frequentie gebruik kunnen blijven maken van het OV nu en in de toekomst. En ook nog even de N3. De N3 wordt aangemerkt als doorstroomweg tussen de A15 en A16. Allemaal sluipverkeer dwars door en over het eiland van Dordrecht. De VSP ziet de N3 liever als uitvalsweg voor mensen die in Dordrecht wonen en verblijven. De A15 sluit namelijk uiteindelijk gewoon aan op de A16, ter hoogte van Ridderkerk en om op de A16 te komen hoef je dus helemaal niet via de N3 te rijden. En tot slot de A15 zou moeten worden ontlast door intensiever gebruik te maken van de Betuwelijn. Hierop moet naar de landelijke politiek veel meer druk op uitgeoefend worden. Hierdoor minder belasting van de snelwegen en minder CO2 uitstoot in en rondom Dordrecht. Wij kunnen ons daarom niet vinden in de voorgelegde visie. Te weinig concreet en geen financiële onderbouwing. Er moet wat ons betreft op korte termijn een concreet uitgewerkt plan komen om de korte termijn mobiliteitsproblematiek te kunnen aanpakken, inclusief bijbehorende investeringen. Daarom hebben wij de motie " mobiliteit en bereikbaarheid op koers" van D66 mede ingediend. Deze motie is met grote meerderheid aangenomen in de gemeenteraad van 19 februari 2019. Margret Stolk

Op 5 november 2018 heeft onze ...

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 26-01-2019 00:30

Op 5 november 2018 heeft onze fractie schriftelijke vragen gesteld aan het college over de slecht verlichte nieuwe parkeermeters aan het Kromhout. Bent u er van op de hoogte dat het bedieningspaneel niet verlicht is? Het scherm is wel verlicht. Aangezien er ook weinig straatverlichting is, is het voor veel mensen een probleem om hun kenteken en geld in te voeren. Mogelijk is dit ook op andere plaatsen in de stad? Kunt u hier op korte termijn iets aan doen? Wij hebben deze week antwoord gekregen op onze vragen; Op 20 november 2018 heeft het college aangegeven dat zij een proef zouden starten met een wit bedieningspaneel. Naar aanleiding van deze proef, met positieve reacties van parkeerders, heeft het college besloten om alle 145 parkeerautomaten te voorzien van een wit bedieningspaneel. Voor de kerstdagen zijn 90 automaten aangepast en in de eerste week van het nieuwe jaar 30 stuks. De laatste 25 parkeerautomaten worden aangepast zodra de weersomstandigheden dit toelaten. Op de Weeskinderendijk wordt nog een extra lichtmast bij de parkeerautomaten geplaatst. Door het invoeren van kenteken parkeren hoeft de parkeerder niet meer met het parkeerticket terug te lopen naar de auto. Hierdoor is de loopafstand gehalveerd, zijn er minder parkeerautomaten nodig en is de afstand tussen twee parkeerautomaten vergroot. Bij de invoering van kenteken parkeren zijn 45 parkeerautomaten verwijderd en 13 parkeerautomaten verplaatst. Op de locaties waar voorheen een parkeerautomaat stond is een bord met een verwijzing naar de dichtstbijzijnde parkeerautomaat geplaatst. Wat betreft de afstanden naar de parkeerautomaten is het voor veel mensen nog wennen. De VSP is blij, dat de problemen spoedig zijn opgelost! Leo Stolk en Margret Stolk

Nieuwe Parkeermeters slecht verlicht

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 25-01-2019 13:53

Op 5 november 2018 heeft onze fractie schriftelijke vragen gesteld aan het college over de slecht verlichte nieuwe parkeermeters aan het Kromhout.

Bent u er van op de hoogte dat het bedieningspaneel niet verlicht is?

Het scherm is wel verlicht.

Aangezien er ook weinig straatverlichting is, is het voor veel mensen een probleem om hun kenteken en geld in te voeren.

Mogelijk is dit ook op andere plaatsen in de stad?

Kunt u hier op korte termijn iets aan doen?

Wij hebben deze week antwoord gekregen op onze vragen;

Op 20 november 2018 heeft het college aangegeven dat zij een proef zouden starten met een wit bedieningspaneel.

Naar aanleiding van deze proef, met positieve reacties van parkeerders, heeft het college besloten om alle 145 parkeerautomaten te voorzien van een wit bedieningspaneel. Voor de kerstdagen zijn 90 automaten aangepast en in de eerste week van het nieuwe jaar 30 stuks. De laatste 25 parkeerautomaten worden aangepast zodra de weersomstandigheden dit toelaten.

Op de Weeskinderendijk wordt nog een extra lichtmast bij de parkeerautomaten geplaatst. Door het invoeren van kenteken parkeren hoeft de parkeerder niet meer met het parkeerticket terug te lopen naar de auto. Hierdoor is de loopafstand gehalveerd, zijn er minder parkeerautomaten nodig en is de afstand tussen twee parkeerautomaten vergroot. Bij de invoering van kenteken parkeren zijn 45 parkeerautomaten verwijderd en 13 parkeerautomaten verplaatst. Op de locaties waar voorheen een parkeerautomaat stond is een bord met een verwijzing naar de dichtstbijzijnde parkeerautomaat geplaatst.

Wat betreft de afstanden naar de parkeerautomaten is het voor veel mensen nog wennen.

De VSP is blij, dat de problemen spoedig zijn opgelost!

Leo Stolk en Margret Stolk

Wij stelden vragen over stoplichten H v Gijnweg/Talmaweg

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 02-11-2018 20:19

Een automobilist die van de Hugo van Gijnweg linksaf de Talmaweg op wilde slaan reed donderdagmiddag tegen een tegenligger op. Beide automobilisten gaven na de botsing aan door groen gereden te zijn.

Volgens omwonenden komt dit door twee verkeerslichten die op de Hugo van Gijnweg boven elkaar hangen. De een geeft aan wanneer het verkeer rechtdoor mag rijden, iets daaronder hangt het stoplicht dat aangeeft dat je naar links mag gaan.

Als het verkeerslicht voor rechtdoor op groen springt, komt dit voor automobilsten die naar links willen over als als het verkeerslicht dat voor hen geldt. Er zouden daardoor op dit punt vaker ongelukken gebeuren.

De Verenigde Senioren Partij heeft aan het college vragen gesteld over de onduidelijke verkeerssituatie. Zij zien het liefste dat een van de stoplichten op de betreffende lantaarnpaal verwijderd wordt.

Bij het ongeluk raakte niemand gewond. Wel zijn de automobilisten nagekeken door ambulancepersoneel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.