Nieuws van politieke partijen in Aa en Hunze inzichtelijk

7 documenten

Standpunt bij Notitie Reikwijdte en Detailniveau N34

CDA CDA Aa en Hunze 04-04-2020 16:24

Natuur(lijk), graag een stille en veilige doorstroming op de N34 In de laatste maanden in de discussie over de verdubbeling van de N34 in volle hevigheid losgebarsten. Ook in Aa en Hunze is het onderwerp van gesprek. Het CDA wil duidelijkheid geven over haar positie in dit lastige dossier. Bij de analyse over de problemen op de N34 kwamen een aantal aspecten duidelijk naar voren namelijk; Er is sprake van een veiligheidsprobleem, er is sprake van een verkeersdoorstromingsprobleem en daar moet wat aangedaan worden. Het CDA wil graag een goede aanpak van de rotonde bij Gieten. Een goede aanpak is voor ons identiek aan zorgen voor voldoende geluiddempende maatregelen voor omwonenden. De zorgen over de geluidsoverlast zet de inwoners van Eext en Gieten lijnrecht tegenover elkaar. Overlast van het geluid is al een onderwerp van gesprek sinds de aanleg van de vorige rotonde. De gemeente Aa en Hunze is toen door de provincie buitenspel gezet in het voortraject zodat de aannemer al vast lag en deze de ruimte had om een hoofdprijs voor de geluidsmaatregelen te vragen. We moeten vooral voorkomen dat we weer in die positie worden geplaatst. Welke variant het ook wordt, we willen vooral dat onze inwoners geen last ervaren van de weg. Dat er in onze gemeente verdubbeld moet worden om de doorstroming te verbeteren vindt het CDA niet overtuigend aangetoond. Er wordt steeds gesproken over de doorstroming en het verwachtte effect van de verbetering van de rotonde bij Gieten en de verdubbelingsstroken. Wij zouden graag zien dat we eerst kijken wat het effect is van de rotonde voordat we, binnen de gemeente Aa en Hunze gaan verdubbelen. Het CDA heeft veel zorgen over het effect van de verdubbeling op de aanwezigheid van de Natura 2000 gebieden. De mooie natuur en de recreatieve sector zijn van groot belang voor Aa en Hunze en de reden dat veel mensen hier komen wonen. Ook het feit dat er landelijk al gesproken wordt over het terugbrengen van de stikstof uitstoot bij belangrijke natuurgebieden en daar uitsluitend 80 kilometer wegen toe te staan, staat in schril contrast met de plannen voor de verdubbeling. Het CDA vindt ook dat de weg veiliger moet worden. Het aantal ongevallen in de afgelopen jaren was groot. We willen dat hiervoor niet alleen de oplossing wordt gezocht in het verbreden van de weg. We pleiten ervoor dat hierin breder naar andere alternatieven wordt gekeken. De fractie van Aa en Hunze

GroenLinks tegen verdubbeling N34 | Aa en Hunze

GroenLinks GroenLinks Aa en Hunze 12-02-2020 00:00

Het betoog van Lukas Koops tijdens de raadsvergadering van 6 februari

Na informatieavond N34 22 januari moeten we nu wel erg snel.

Tijdens informatieavond werd duidelijk dat we als gemeenteraad niets te zeggen hebben.

Twee onderdelen (gedeeltelijke) verdubbeling van de N34 ………..ziet GroenLinks niet zitten

Aanpak verkeersplein Gieten………………………….vinden we noodzakelijk.

Waarom willen we die verdubbeling niet?

Aantasting cultuur-historisch waardevol gebied (Geopark De Hondsrug. Project staat haaks op Geopark De Hondsrug-filosofie)

Aantasting landschap en waardevolle natuur.

Nadelig voor recreatie in mooiste gebied van Drenthe.

Verdubbeling levert amper tijdwinst op.

Nauwelijks/geen bijdrage verkeersveiligheid. Aan het eind van de dubbele trajecten nog even gas geven om als eerste bij het tweebaansdeel te zijn.

Stikstof/CO2/fijnstofproblematiek. (gisteren nog in publiciteit: provincie moet per gebied in Drenthe stikstofmaatregelen nemen)

Wat willen we wѐl?

Maximale aandacht voor verkeersplein Gieten.

Varianten uitwerken en kosten inzichtelijk maken. Er is meer geld voor verkeersplein als verdubbeling niet doorgaat.

Maximale aandacht voor tegengaan geluidsoverlast bij verkeersplein. Geluidsmaatregelen. Daar is geld voor als verdubbeling niet doorgaat.

Met kunstwerken niet de hoogte in, maar onder het maaiveld.

Wat willen we met N34?

Geen (gedeeltelijke) verdubbeling

Overal een inhaalverbod, misschien met passende middenbermscheiding.

Op hele traject 80 kilometer.

Trajectcontrole

Belangrijk dat provincie bewoners van de dorpen maximaal bij proces betrekt. Betrokkenen maximaal informeren. Maak vooral ook duidelijk dat het provinciale aangelegenheid is en dat gemeenten niets te zeggen hebben. Ook niet m.b.t. eventuele geluidsoverlast. Provincie kiest voor landelijke, wettelijke norm en wij zijn bang dat dit wel eens onvoldoende kan zijn.

 

Wij komen naar Papenvoort

Combinatie Gemeentebelangen Combinatie Gemeentebelangen Aa en Hunze 09-11-2019 07:24

De fractieleden van de Combinatie Gemeentebelangen schrijven zo nu en dan een column over zaken die hun bezighouden. Deze keer een co-productie van Roeof Brands uit Rolde en Greet Oosterhuis.uit Gieten

Ieder jaar worden de beide provinciale autowegen die door onze gemeente lopen, de N33 en N34, twee weekenden afgesloten voor onderhoud aan de weg, inclusief de berm. De eerste keer in het jaar gebeurt dat in de maanden juni/juli en de tweede keer in september/oktober.

Afsluiting N33 - Foto Van Oost Media

Bij de afsluiting in de zomer worden de bermen niet volledig gemaaid, maar slechts de eerste anderhalve meter vanaf het wegdek. Op deze manier blijft de berm een veilige uitwijkplaats en blijft de rest van de berm beschikbaar voor planten en insecten. Een goede ecologische gedachte en werkwijze. Bij de ronde in de herfst wordt de berm wel volledig gemaaid, immers het bloeiseizoen is voorbij.

Tijdens deze weekenden wordt het verkeer, dat normaal gebruik maakt van deze autowegen, omgeleid over smallere gemeentelijke wegen waardoor en veelal uitgeweken moet worden in de bermen. Daar dienen ze ook voor maar niet alle bermen lenen zich daarvoor. Daarom willen wij dat niet alleen de wegen maar ook de bijbehorende bermen in onze gemeente goed worden onderhouden.

De berm geeft steun aan de weg en biedt ruimte voor verbreding. In de berm is plaats voor verkeerskundige aanwijzingen zoals bewegwijzering en reflectorpaaltjes. De berm dient als uitwijkplaats, biedt mogelijkheid voor het ingraven van kabels en leidingen en kan regenwater afvoeren. Dat uitwijken in de berm door voertuigen is niet zonder gevolgen. Vooral in nattere perioden worden daardoor de bermen stuk gereden en is er een kans dat wanneer je naast de weg raakt de macht over het stuur verliest met alle mogelijke gevolgen van dien. Daarom hebben we in Aa en Hunze gekozen voor het gefaseerd aanleggen van graskeien, als bermverharding, langs veel van onze gemeentelijke plattelandswegen. Dit verbetert de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers.

Graskeien als uitwijkplaats - Foto Google Streetview

Met al zijn bloemen en planten zorgt de berm voor een hoge belevingswaarde. Bijna de helft van de ongeveer 1450 Nederlandse plantensoorten komt in de berm voor. In de berm vind je ook planten die niet meer op landbouwgrond voorkomen omdat deze groep planten niet van bemeste grond houdt en omdat planten, die niet door mensenhanden gezaaid worden, in een landbouwgewas als onkruid worden gezien.

Deze groep planten groeit dus graag in de schrale bermgrond. Er groeien echter ook ongewenste planten zoals jakobkruiskruid en akkerdistel. Het overwaaiend zaad van deze planten zorgt voor overlast op landbouwpercelen. De boer moet dan veelal gewasbeschermingsmiddelen inzetten om verdere verspreiding op zijn percelen te voorkomen.

Jacobskruiskruid

Dit kan grotendeels voorkomen worden door te maaien op het moment dat de plant in bloei komt. En waarbij het maaisel wordt afgevoerd om verspreiding te voorkomen. Juist door de schrale grond van de bermen en de afvoer gaat het niet ten koste van de biodiversiteit en blijft er voldoende vegetatie over voor de insecten.

De bodem van een berm waarin bomen staan verarmt doordat de bladeren met de door de bomen opgenomen voedingsstoffen in de herfst weer wegwaaien. Door te maaien en het maaisel af te voeren wordt het proces van bodemverarming versterkt en dat is ook goed voor de groei van paddenstoelen.

Paddestoelen in de berm

Als inwoners van onze gemeente moeten we in gezamenlijkheid zorgen voor dit publiek goed. Het is een stukje landschap dat we met zorg en aandacht, rekening houdend met diverse belangen van mens, plant en dier, samen moeten onderhouden.

Goed bermonderhoud is noodzakelijk en mag geld kosten want het komt ons allen ten goede.

LEKKER VRIJ IN 2019

Combinatie Gemeentebelangen Combinatie Gemeentebelangen Aa en Hunze 09-11-2019 07:24

De fractieleden van de Combinatie Gemeentebelangen schrijven zo nu en dan een column over zaken die hun bezighouden. Deze keer een co-productie van Roeof Brands uit Rolde en Greet Oosterhuis.uit Gieten

Ieder jaar worden de beide provinciale autowegen die door onze gemeente lopen, de N33 en N34, twee weekenden afgesloten voor onderhoud aan de weg, inclusief de berm. De eerste keer in het jaar gebeurt dat in de maanden juni/juli en de tweede keer in september/oktober.

Afsluiting N33 - Foto Van Oost Media

Bij de afsluiting in de zomer worden de bermen niet volledig gemaaid, maar slechts de eerste anderhalve meter vanaf het wegdek. Op deze manier blijft de berm een veilige uitwijkplaats en blijft de rest van de berm beschikbaar voor planten en insecten. Een goede ecologische gedachte en werkwijze. Bij de ronde in de herfst wordt de berm wel volledig gemaaid, immers het bloeiseizoen is voorbij.

Tijdens deze weekenden wordt het verkeer, dat normaal gebruik maakt van deze autowegen, omgeleid over smallere gemeentelijke wegen waardoor en veelal uitgeweken moet worden in de bermen. Daar dienen ze ook voor maar niet alle bermen lenen zich daarvoor. Daarom willen wij dat niet alleen de wegen maar ook de bijbehorende bermen in onze gemeente goed worden onderhouden.

De berm geeft steun aan de weg en biedt ruimte voor verbreding. In de berm is plaats voor verkeerskundige aanwijzingen zoals bewegwijzering en reflectorpaaltjes. De berm dient als uitwijkplaats, biedt mogelijkheid voor het ingraven van kabels en leidingen en kan regenwater afvoeren. Dat uitwijken in de berm door voertuigen is niet zonder gevolgen. Vooral in nattere perioden worden daardoor de bermen stuk gereden en is er een kans dat wanneer je naast de weg raakt de macht over het stuur verliest met alle mogelijke gevolgen van dien. Daarom hebben we in Aa en Hunze gekozen voor het gefaseerd aanleggen van graskeien, als bermverharding, langs veel van onze gemeentelijke plattelandswegen. Dit verbetert de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers.

Graskeien als uitwijkplaats - Foto Google Streetview

Met al zijn bloemen en planten zorgt de berm voor een hoge belevingswaarde. Bijna de helft van de ongeveer 1450 Nederlandse plantensoorten komt in de berm voor. In de berm vind je ook planten die niet meer op landbouwgrond voorkomen omdat deze groep planten niet van bemeste grond houdt en omdat planten, die niet door mensenhanden gezaaid worden, in een landbouwgewas als onkruid worden gezien.

Deze groep planten groeit dus graag in de schrale bermgrond. Er groeien echter ook ongewenste planten zoals jakobkruiskruid en akkerdistel. Het overwaaiend zaad van deze planten zorgt voor overlast op landbouwpercelen. De boer moet dan veelal gewasbeschermingsmiddelen inzetten om verdere verspreiding op zijn percelen te voorkomen.

Jacobskruiskruid

Dit kan grotendeels voorkomen worden door te maaien op het moment dat de plant in bloei komt. En waarbij het maaisel wordt afgevoerd om verspreiding te voorkomen. Juist door de schrale grond van de bermen en de afvoer gaat het niet ten koste van de biodiversiteit en blijft er voldoende vegetatie over voor de insecten.

De bodem van een berm waarin bomen staan verarmt doordat de bladeren met de door de bomen opgenomen voedingsstoffen in de herfst weer wegwaaien. Door te maaien en het maaisel af te voeren wordt het proces van bodemverarming versterkt en dat is ook goed voor de groei van paddenstoelen.

Paddestoelen in de berm

Als inwoners van onze gemeente moeten we in gezamenlijkheid zorgen voor dit publiek goed. Het is een stukje landschap dat we met zorg en aandacht, rekening houdend met diverse belangen van mens, plant en dier, samen moeten onderhouden.

Goed bermonderhoud is noodzakelijk en mag geld kosten want het komt ons allen ten goede.

PvdA stelt vragen over ontsluiting Hanebijtershoek

PvdA PvdA Aa en Hunze 25-05-2019 16:32

Vragen over perikelen rond ontsluiting c.a. Hanebijtershoek De ontsluiting van de Hanebijtershoek te Gieten en de cruciale rol die het slooppand Stationsstraat 10 (pand Klaassens) daarbij vervult, stond de afgelopen tijd volop in de belangstelling. In een brief van begin april – waarop uw college nog steeds niet heeft gereageerd – riepen de bewoners van deze straat u op om met een oplossing te komen voor deze slepende kwestie. Daarnaast sloeg de buurman aan de Stationsstraat – evenals genoemde bewoners – alarm over asbestvervuiling. Gezien de afspraken die in het verleden bij de ontwikkeling van het woningbouwproject Hanebijtershoek met bewoners zijn gemaakt, zijn wij van mening dat de gemeente in deze kwestie de regierol op zich moet nemen en niet enkel mag volstaan met verwijzing naar formeel- juridische posities. Er zijn redenen om nu het initiatief te nemen om uit de impasse te geraken: het dringende appel van de bewoners, de stedenbouwkundige visie op de ontwikkeling van de Stationsstraat, de blokkade die het slooppand daarbij in meerdere opzichten vormt en tenslotte het recentelijk ingediende bouwplan. De tijd is rijp om met alle partijen rond de tafel te gaan om de kwestie integraal op te pakken, teneinde tot een voor alle partijen bevredigende oplossing te komen. Vragen: 1. Bent u het met ons eens dat de overheid in deze kwestie terdege een rol speelt, enerzijds vanuit de zorgplicht t.a.v. het wegenbeheer en verkeersveiligheid, anderzijds vanuit een optimale ruimtelijke ordening ? 2. Deelt u onze mening dat bij dergelijke complexe vraagstukken anno 2019 van de overheid mag worden verwacht dat zij het voortouw neemt om tot een voor alle partijen bevredigende oplossing te komen, ongeacht eerder betrokken stellingen en gevestigde juridische posities ? 3. Bent u met ons van mening dat het algemeen belang en het belang van betrokken burgers het beste wordt gediend met een regisserende en bemiddelende rol van de gemeente ? 4. Bent u bereid om die rol te vervullen ? Zo neen, waarom niet en welke weg zou er anders volgens uw college moeten worden gevolgd om tot een goede oplossing te komen ? 5. Is het u bekend dat de subsidieregeling herstructurering ruimtelijke kwaliteit volgens het provinciale coalitie akkoord een vervolg krijgt en bent u bereid om deze en andere subsidiemogelijkheden, bedoeld voor o.a. verbetering leefbaarheid, versterking ruimtelijk kwaliteits-beeld, tegengaan verpaupering etc., te onderzoeken ?

Rolde, 22 mei 2019 Fractie PvdA Aa en Hunze Henk Santes 0654911507

Het bericht PvdA stelt vragen over ontsluiting Hanebijtershoek verscheen eerst op PvdA Aa en Hunze.

Het wagenpark van de gemeente Aa en ...

PvdA PvdA Aa en Hunze 02-02-2019 17:02

Het wagenpark van de gemeente Aa en Hunze zou in de toekomst op waterstof moeten rijden. Dat stelt de PvdA-fractie voor. " De PvdA vindt het bij deze grootscheepse energietransitie van belang dat ook op lokaal niveau alle mogelijkheden worden onderzocht die aan dat doel kunnen bijdragen. De overheid vraagt veel van de burger. Diezelfde burger mag van de overheid een voorbeeldrol verwachten", zegt raadslid Henk Santes. Tankstation De PvdA zegt dat in de huidige duurzaamheidsvisie de mogelijkheden van waterstof niet worden genoemd. Naast onderzoek naar de mogelijkheden van gemotoriseerd vervoer op waterstof, zou Santes ook graag zien dat er wordt gekeken of er een tankstation voor waterstof kan komen in de gemeente. Als de locatie wordt de omgeving van de kruising van de N33/N34 genoemd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.