Nieuws van D66 in Amersfoort inzichtelijk

6 documenten

Hart voor omwonenden Emmaüskerk

D66 D66 Amersfoort 14-07-2020 21:10

Al eerder zijn er Rondes geweest over de geplande woningbouw rondom de Emmauskerk in het Soesterkwartier, waarin omwonenden aangaven dat ze bang waren voor te weinig parkeerplaatsen in de buurt, zorgen maakten over de verkeersveiligheid en sluipverkeer. Er waren wel 12 insprekers tijdens de Ronde. Als D66 hebben we hier aandachtig naar geluisterd.

In wijken als het Soesterkwartier is de parkeerdruk hoog. Bij het bouwen van de wijk is er nooit rekening gehouden met zoveel auto’s. Op het kerkplein zijn twee parkeerplaatsen met beide 10 plekken en 6 officiële parkeerplaatsen aan de achterkant. In het plan wordt er rekening gehouden met de officiële parkeerplaatsen die nu in het gebied zijn. Maar daarnaast worden er nu veel stoepen ook als parkeerplaats gebruikt en worden er op het pleintje meer auto’s geparkeerd dan er parkeerplaatsen zijn. Dit is nu allemaal mogelijk en straks zou dat tot onveilige situatie kunnen leiden. De parkeerplaatsen staan ook vol als er geen activiteiten plaatsvinden in de kerk. De buurt heeft deze plekken nodig. Het is niet het toevoegen van blik in het zichtveld; de auto’s zijn er nu immers.

Nu is het zo dat wij verkeersveiligheid ook belangrijk vinden. Op de Noordewierweg is onlangs een gedeelte omgezet naar 30km-zone. Hier houdt nog niet iedereen zich aan; de Kinderwijkraad had deze week nog de stoepkrijtactie ‘Verkleuring’ (in plaats van bekeuring). Hier zijn dus nog stappen te maken.

Omdat het project aan de Noordewierweg ligt en we het parkeerprobleem niet ongehoord willen laten, hebben wij via een amendement het College opgeroepen om het plein voor de Emmaüskerk en het aansluitende deel van de Noordewierweg gelijktijdig met de uitvoering van het plan her in te richten en daarbij circa 10 extra parkeerplaatsen te realiseren. Zo komen wij de buurt tegemoet.

Helaas is er nog niet bekend of onze motie uitgevoerd zal gaan worden. Bij de stemming waren er 18 stemmen voor en 18 stemmen tegen. Hierbij verplaatst de stemming naar na het zomerreces. Wel is er een motie aangenomen waarin opgeroepen is om de leefbaarheid in de buurt te onderzoeken. Hier hebben wij ook voor gestemd, waarmee er ook voldoende aandacht zal zijn voor het parkeertekort en de veiligheid.

Als fietser kun je beter door een vrachtwagen, dan door een scooter worden ingehaald.

D66 D66 PvdA Amersfoort 25-11-2019 12:39

Afgelopen dinsdag was dan eindelijk de ronde over (e-)scooters. Eind vorig jaar heeft Marjolein Perdok vragen gesteld over de subsidieregeling om een scooter met uitstoot om te kunnen ruilen voor een e-scooter (of e-(bak)fiets) voor zakelijk gebruik. Het bleek dat hiervan helemaal geen gebruik was gemaakt. Het budget dat er voor 2018 stond, bleef dus over en is bij de jaarrekening overgeheveld. Na overleg met ambtenaren en onderzoek naar dergelijke regelingen in andere gemeentes bleek het lastig om een subsidieregeling te maken die meer uitnodigend werkt om een vervuilende scooter om te ruilen voor een e-scooter. Om toch de omslag naar elektrisch te versnellen zijn er dus andere maatregelen nodig.

Marjolein, wat heb je gedaan na de beantwoording van de vragen? Begin dit jaar heb ik een motie ingediend die oproept zo snel mogelijk een bewustwordingscampagne op te starten om de stad voor te lichten over een verbod op scooters over drie jaar. Dat verbod komt er over drie jaar namelijk sowieso. Omdat ik hiervoor geen meerderheid wist te enthousiasmeren heb ik de motie ingetrokken en samen met GL en PvdA (die wel voor waren) bekeken hoe nu verder.

De vorige raad heeft in één  van de laatste raadsvergaderingen een motie aangenomen die oproept om zoveel mogelijk de transitiepaden in Amersfoort CO2 neutraal in 2030 uit te voeren. Een van die transitiepaden gaat over mobiliteit en is een tijdspad naar emissieloos vervoer in 2030. Vanaf 2022 willen we geen scooters meer met uitstoot en in 2024 moeten alle benzine scooters worden uitgefaseerd. Hier sloot mijn motie bij aan.

En toen? Na wat onderzoek over de mogelijkheden zijn we gekomen tot een raadsvoorstel dat een nadere uitwerking geeft van de uitfasering van scooters met uitstoot. We beginnen met het weren van scooters met uitstoot uit de binnenstad (aansluitend bij de autoluwe binnenstad). Reden dat we van scooters af willen is de vervuiling. Scooters zijn heel slecht voor de luchtkwaliteit. Als fietser kun je beter door een vrachtwagen dan door een scooter worden ingehaald. In absolute zin stoot een scooter meer fijnstof uit dan een vrachtwagen. En er zijn goede alternatieven (de fiets, elektrische fiets en elektrische scooter) zonder uitstoot die steeds beter betaalbaar zijn. Reden genoeg om de omslag naar elektrisch rijden ook op de scooter te versnellen.

Wat is er afgelopen dinsdag nu besproken? De ronde van afgelopen dinsdag was een rondetafelgesprek waarbij we het raadsvoorstel met de andere partijen wilden bespreken. Ook stonden we open voor eventuele aanpassingen. Helaas viel het enthousiasme voor het plan tegen. Zelf geloven we in het plan en dus gaan we aan de slag met suggesties van andere partijen om zo tot een breed gedragen voorstel te kunnen komen.

Marjolein Perdok is woordvoerder op dit onderwerp. Over dit, maar ook over andere milieu- en duurzaamheidskwesties kan je via onderstaande link contact met haar opnemen.

Groener, gezonder en veiliger; een autoluwe binnenstad voor meer leefbaarheid

D66 D66 Amersfoort 29-10-2019 20:46

Een van de ambities van deze coalitie was het autoluw maken van de binnenstad. Voor D66 vonden wij het afgelopen zomer (juli 2019) net iets te lang duren en hebben wij een motie ingediend (AANGENOMEN) om vaart te maken met dit plan. En daar is naar geluisterd. Op 12 november besluit de gemeenteraad over het uitgewerkte plan. Hier zijn wij blij mee.

Ruimte voor de wandelaar en fietsers, minder sluipverkeer Amersfoort krijgt een centrum waar meer ruimte komt voor wandelaars en fietsers, omdat we het gemotoriseerd verkeer minder ruimte geven. Dit maakt het leven in de binnenstad gezonder en kan ons historische centrum ook groener en klimaatbestendiger worden.  Ook wordt hiermee het sluipverkeer door onze binnenstad geweerd. Maar het is wel een enorme verandering voor de bewoners van de stad. Opeens veel meer auto’s voor of langs de deur wil je niet, maar je wil ook niet je eigen auto aan de andere kant van de stad pas kwijt kunnen. D66 is positief over het nu gepresenteerde plan. De autoluwe binnenstad is een langgekoesterde wens. We zijn blij dat er geluisterd is naar allerhande wensen en bezwaren van bewoners en dat daarmee ook rekening is gehouden. Ook wij zijn langs geweest bij bewoners in de stad. We zien, lezen en horen dat de stad uitkijkt naar de autoluwe binnenstad.

Betaald parkeren kan onder de grond D66 ziet het autoluw maken als onderdeel van het vergroten van de leefbaarheid in de binnenstad, dus we willen ten opzichte van het huidige plan bovendien wel een extra stap zetten. In het voorstel blijven nog wat betaald plekken her en der verspreid bestaan en dat zou zoekverkeer kunnen opleveren. Dat is niet de bedoeling. Daarom dienen we een amendement in om nu alle betaald plekken op te heffen. Voor bezoekers zijn voldoende plekken in de parkeergarages beschikbaar.

De Kamp als veilige, aantrekkelijke toegangspoort We hebben als D66 goed geluisterd naar inwoners en ondernemers op de Kamp: onderdeel van ons amendement is daarom om op de Kamp geen parkeerplaatsen en ook geen vergunningsplekken in te richten want dat zou wat ons betreft een stap terug zijn. Onze voorwaarde is wel, dat de bewoners in het autoluwe gebied op loopafstand elders kunnen parkeren.  Hiervoor zien wij de mogelijkheid om Achter de Davidshof volledig te bestemmen voor vergunninghouders. Maar ook hier geldt: waar we als D66 altijd voor staan, is dat mensen die slechter ter been zijn voldoende passend kunnen parkeren. Hiermee bedoelen wij ook ouderen die moeite hebben met het gebruik van een app. Ook hier moet aandacht voor zijn.

Tenslotte: autoluw maakt de binnenstad leefbaarder en dat willen we ook voor de Kamp, als toegangspoort naar de binnenstad. We dienen daarom ook nog een motie in om tegelijk met het autoluw maken van de Kamp, ook direct te starten met de aankleding en het aangezicht van de Kamp om deze aantrekkelijker, rustiger, groener en veiliger voor iedereen te maken.

Goed dat er nu een plan ligt, maar het is ook ingrijpend. Daarom vinden wij het belangrijk om na een jaar het autoluw maken van de binnenstad de uitvoering te evalueren. Dit verzoek hebben wij dan ook ingediend.

We zien de besluitvorming tegemoet. Tot die tijd kunt u met ons in gesprek over dit onderwerp via onze woordvoerder Irma Dijkstra

 

De fietstocht van #D66 door de ...

D66 D66 Amersfoort 17-02-2019 10:59

De fietstocht van #D66 door de Provincie Utrecht kwam langs op de Oliemolenhof met een praatje over o.a. @denieuwestad, Picnic, FLUOR, @hetlokaal en de laadplek voor elektrische auto's.

Wie komt a.s. zondag om 11:30 naar ...

D66 D66 Amersfoort 15-02-2019 15:47

Wie komt a.s. zondag om 11:30 naar De Nieuwe Stad om Lyke Veen te verwelkomen in Amersfoort tijdens haar 66 kilometer lange fietstocht door de Provincie Utrecht? 💚 Wij zorgen voor de koffie! ☕️ Natuurlijk zoeken we ook nog mensen die een stukje met Lyke mee willen fietsen, het belooft er heerlijk weer voor te worden! 🚲

Marjolein Perdok heeft raadsvragen ...

D66 D66 Amersfoort 12-11-2018 15:56

Marjolein Perdok heeft raadsvragen gesteld over de subsidie voor elektische scooters. https://www.ad.nl/amersfoort/d66-evaluatie-over-elektrische-scooter-subsidie-in-amersfoort~a3562ccf/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.