Nieuws van politieke partijen in Amsterdam Zuid over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

Advies: Verbeteren verkeersveiligheid rond basisscholen in Zuid | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Amsterdam Zuid 16-01-2020 00:00

Advies stadsdeelcommissie: Verbeteren verkeersveiligheid rond basisscholen in Zuid

Stadsdeel:

Zuid

Initiatiefnemers:

GL, D66, PvdA

Titel advies:

Verbeteren verkeersveiligheid rond basisscholen in Zuid

Portefeuille:

Openbare Ruimte

Datum advies aangenomen:

15 januari 2020

Veel basisscholen in Amsterdam Zuid zijn gelegen aan (smalle) straten waar gemotoriseerd verkeer veelal onbeperkt toegang heeft, waardoor de verkeersveiligheid bij de ingang van de scholen mogelijk niet geborgd is. In het kader van de recent gepubliceerde Agenda Amsterdam Autoluw hebben de stadsdelen mogelijkheden gekregen om de verkeersveiligheid te verbeteren ten behoeve van voetgangers en fietsers, en met name de meest kwetsbare verkeersdeelnemers onder hen: kinderen en ouderen.

 

De stadsdeelcommissie adviseert het Dagelijks Bestuur daarom:

De verkeersveiligheid rond de ingang van basisscholen in Amsterdam Zuid te inventariseren

Situatie-specifieke maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid rond de ingang van basisscholen in Amsterdam Zuid waar nodig duurzaam te verbeteren, door bijvoorbeeld

Verkeer-beperkende interventies, zoals het tijdelijk (tijdens de start- en eindtijden van scholen) of permanent beperken van gemotoriseerd verkeer; de agenda “Amsterdam autoluw” biedt de mogelijkheid om doorgaand verkeer in woonbuurten te beperken door het afsluiten of knippen van straten - in stadsdeel Zuid hebben enkele scholen al jarenlange ervaring met zulke ingrepen waardoor (een deel van) de straat weer beschikbaar is gekomen voor spelende kinderen (conform de doelstellingen van Amsterdam autoluw); ook in andere wijken en steden is inmiddels ruime ervaring opgedaan met zulke interventies. Wij adviseren het Dagelijks Bestuur te onderzoeken welke (succesvolle) ingrepen ook in Zuid toepasbaar zijn.     

Indien gemotoriseerd verkeer niet kan worden geweerd, vragen we om meer ruimte te creëren voor voetgangers en fietsers bij de ingang van de basisschool door het aantal parkeerplekken te verminderen

Afspraken te maken met de gemeentelijke reinigingsdienst om straten waar basisscholen zijn gevestigd te mijden tijdens de start- en eindtijden van de school.

 

Omgeving RAI moet leefbaarder worden | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks PvdA Amsterdam Zuid 04-12-2019 00:00

“De overlast van de RAI is de laatste jaren enorm toegenomen. Daardoor voelen fietsers zich onveilig op de straten rondom het terrein, en is de luchtkwaliteit in dit gebied nóg slechter dan in andere gebieden. We snappen dat de RAI een goede boterham wil verdienen, maar dat mag niet ten koste gaan van de veiligheid en gezondheid van omwonenden”. - Maaike Stevens

Bewoners van de Wielingenstraat ervaren regelmatig, en in toenemende mate, last van (grote) evenementen en werkzaamheden in de RAI.

De overlast bestaat onder andere uit een grote stroom aan vrachtverkeer, bestelbussen en taxi’s, met als gevolg:

● stationair draaiende motoren, chaotische verkeerssituaties en overvolle parkeerplaatsen

● bovenmatig veel straatvuil

● wildplassen door chauffeurs

Daarnaast rijden er continu taxi’s door de omliggende straten, wachtend op een oproep om congresbezoekers op te halen.

Ons lid van de stadsdeelcommissie Maaike Stevens en Ercan Colak (PvdA) vinden dat meer maatregelen moeten worden genomen om de overlast te bestrijden.

Ercan Colak: “Er zijn maatregelen nodig om de overlast, die is te herleiden tot de RAI, te voorkomen. De maatregelen moeten de belangen van bewoners in acht nemen om bij te dragen aan een nieuw evenwicht in de stad waarin bewoners centraal staan en bezoekers welkom blijven. De Beheerovereenkomst biedt daar de basis voor en op de naleving daarvan moet scherper worden toegezien”.

Maaike Stevens is het daar mee eens en vult aan:

“De overlast van de RAI is de laatste jaren enorm toegenomen. Daardoor voelen fietsers zich onveilig op de straten rondom het terrein, en is de luchtkwaliteit in dit gebied nóg slechter dan in andere gebieden. We snappen dat de RAI een goede boterham wil verdienen, maar dat mag niet ten koste gaan van de veiligheid en gezondheid van omwonenden”.

Het behouden en verbeteren van de leefbaarheid van de omgeving RAI is een focusopgave in het Gebiedsplan 2020 voor De Pijp, Rivierenbuurt. Ercan Colak en Maaike Stevens gaan hierop scherp toezien.

Wethouder geeft gehoor aan oproep GroenLinks Zuid: voornemen om de RAI binnen de milieuzone te brengen | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Zuid 23-07-2019 00:00

Vorige week werd bekend  dat de wethouder van plan is om de milieuzone in de gemeente uit te breiden. Het betreft zowel  een uitbreiding van het geografische gebied als een aanscherping van de regels. GroenLinks Zuid pleit al enige tijd voor deze voorgenomen uitbreiding, en is daarom van plan positief te adviseren.  

Harmonisatie van de milieuzones geeft automobilisten duidelijkheid, en verkleint de lappendeken binnen de ring A10. Bovendien helpt de milieuzone bij het verjongen van het wagenpark in de stad.

Voor omwonenden van de RAI is de milieuzone zeker goed nieuws. Pal naast de RAI liggen wijken waarin Amsterdammers wonen, recreëren, en naar school gaan. Wij vinden het onbestaanbaar dat de RAI eerder buiten de milieuzone is gehouden, waardoor buurtbewoners te maken hebben met uitstoot die schadelijk is voor hun gezondheid vanwege fijnstof, zwaveldioxide en stikstofoxiden . 

Het afgelopen jaar heeft GroenLinks Amsterdam Zuid de raadsleden en het stadsdeelbestuur meerdere keren opgeroepen om de RAI binnen de milieuzone te brengen. Wij zijn verheugd dat de wethouder nu in overleg met de bestuurders van de stadsdelen tot een voorgenomen uitbreiding van de milieuzone is gekomen.

De RAI: publiekstrekker in een woonwijk | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Zuid 13-06-2019 00:00

GroenLinks Amsterdam Zuid heeft het afgelopen jaar op verschillende manieren aandacht gevraagd voor de overlast die de RAI veroorzaakt rondom het beursterrein. Omwonenden hebben veel last van af- en aanrijdende taxi’s en vrachtverkeer, en hebben de gemeente keer op keer gevraagd om maatregelen te nemen. De problemen zijn hardnekkig, maar oplossingen zijn er gelukkig genoeg.

De afgelopen jaren is de RAI sterk geïnternationaliseerd. Grote internationale beurzen als de International Broadcast Convention (IBC), kiezen voor de RAI vanwege de goede bereikbaarheid en de nabijgelegen hotels. Ook dancefeesten als Kingsland en Valhalla strijken er graag neer. En niet alleen het aantal bezoekers is toegenomen; er zijn nieuwe gebouwen geopend, en een parkeergarage. In 2020 opent ‘nhow Amsterdam RAI’ haar deuren, een 25-verdiepingen tellend hotel met 650 kamers.

De RAI levert onze stad veel op: het congrescentrum creëert economische waarde en werkgelegenheid. Reden genoeg dus voor de gemeente om het centrum binnen haar stadsgrenzen te houden. Maar het zal geen verbazing wekken dat omwonenden met deze ontwikkelingen steeds vaker in de knel komen. Want bij al die stromen bezoekers horen ook taxi’s, vrachtwagens, foutparkeerders, zwerfvuil, verkeersopstoppingen en decibellen. En hoewel elke buur van de RAI zich realiseert dat een congrescentrum overlast met zich meebrengt, hebben steeds meer omwonenden het gevoel dat ze óp het beursterrein wonen, in plaats van ernáást.

Drie maatregelen Het afgelopen jaar heeft GroenLinks in Zuid meerdere keren opgeroepen om de situatie voor omwonenden te verbeteren. We hebben het bestuur en raadsleden daarbij gevraagd om in ieder geval drie maatregelen in te voeren:

De eerste is het verbeteren van de verkeerssituatie van de Wielingenstraat. Deze straat, aan de Noordzijde van de RAI, heeft veel te leiden onder aan- en afrijdend vrachtverkeer. Tussen al deze verkeersdrukte door fietsen er nog steeds kinderen naar school, en proberen bewoners hun wijk uit te rijden. De afgelopen maanden zijn door het stadsdeel eerste stappen gezet om de situatie te verbeteren, bijvoorbeeld door wegmarkeringen aan te passen. Het creëren van een vrijliggend fietspad aan de Noordzijde zou voor GroenLinks een logische volgende stap zijn. Hiernaast kan het aantal vrachtbewegingen drastisch omlaag worden gebracht door meer vrachtwagens aan de Zuidzijde van de RAI, langs de A10, te laten laden en lossen. Wij hebben er daarom op aangedrongen om de RAI te vragen hier maatregelen voor de nemen. Een derde, voor de hand liggende maatregel is het van toepassing verklaren van de Milieuzone voor de RAI. Op dit moment loopt de grens van de Milieuzone om de RAI heen. Onbegrijpelijk, als je je realiseert dat direct naast de RAI Amsterdammers wonen en leven. Alsof buren van de RAI minder recht hebben op schone lucht, dan bewoners van, pak ‘m beet, De Pijp.

De noodzaak van maatregelen lijkt bij de gemeente schoorvoetend duidelijk te worden. Daar helpt een actieve groep bewoners bij, die zich goed inlezen en geen gelegenheid onbenut laten om voor de leefbaarheid hun buurt te pleiten. En waar het kan steunt GroenLinks Amsterdam deze bewoners. Net zo lang tot de RAI zich niet alleen congrescentrum mag noemen, maar ook een ‘goede buur’ van haar omwonenden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.