Nieuws van politieke partijen in De Bilt over VVD inzichtelijk

5 documenten

VVD-Fractie De Bilt Zet Zich In voor Groenekan Noord: Focus op Geluidsoverlast, Internet en Veiligheid

VVD VVD De Bilt 17-01-2024 10:04

https://debilt.vvd.nl/nieuws/54667/vvd-fractie-de-bilt-zet-zich-in-voor-groenekan-noord-focus-op-geluidsoverlast-internet-en-veiligheid

In een recente stap om nauwer in contact te komen met de bewoners van Groenekan Noord, heeft de VVD-fractie De Bilt een bezoek gebracht aan de lokale bewonersvereniging. Het doel van dit bezoek was om direct van de bewoners te horen welke kwesties hun dagelijks leven beïnvloeden en hoe de fractie deze problemen kan adresseren. Drie voorbeelden waar we direct wat mee kunnen doen:

Aanpak van Geluidsoverlast van de A27

Een van de meest dringende kwesties die aan de orde kwam, was de aanhoudende geluidsoverlast van de A27. Bewoners gaven aan dat ondanks toezeggingen van Rijkswaterstaat voor een geluidswerend scherm, dit nog steeds niet gerealiseerd is. De VVD-fractie heeft toegezegd deze zaak met spoed op te nemen met het college en te pleiten voor een snelle oplossing.

De Noodzaak van Glasvezelinternet

De fractie werd ook geconfronteerd met zorgen over het ontbreken van glasvezelinternet in de regio. In een tijdperk waarin digitale connectiviteit cruciaal is, voelen veel bewoners zich achtergesteld. De VVD-Fractie heeft beloofd om de status van de uitrol van glasvezelinternet te onderzoeken en te pleiten voor versnelling van dit proces.

Verbetering van Verkeersveiligheid

Daarnaast werd de aandacht gevestigd op de verkeersveiligheid in het gebied. Bewoners spraken hun zorgen uit over hoge snelheden en het gebrek aan veilige oversteekplaatsen voor voetgangers. De fractie erkent de ernst van deze zorgen en heeft toegezegd om op zoek te gaan naar effectieve maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

De VVD-fractie De Bilt is vastbesloten om deze kwesties aan te pakken en de levenskwaliteit voor de inwoners van Groenekan Noord te verbeteren. De fractie staat open voor verdere discussie en samenwerking met de gemeenschap en het college om deze problemen op te lossen.

De Bilt wil terug naar 100 km/uur op A27 | De Bilt

GroenLinks GroenLinks VVD De Bilt 01-11-2019 00:00

De Biltse gemeenteraad wil dat de maximumsnelheid op de A27 tussen Utrecht en Hilversum terug gaat naar 100 km/uur. In een vrijwel unaniem aangenomen motie vraagt de raad het College van BenW zich hiervoor sterk te maken bij de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Vanuit de raad wordt al langer aangedrongen op een lagere maximumsnelheid omwille van  de rust en de gezondheid van de inwoners van Groenekan, Maartensdijk en Hollandsche Rading. Die ervaren dagelijks grote overlast door de uitstoot van fijnstof en door de hinder van licht en geluid.

Als gevolg van de stikstofuitspraak van de Raad van State is de discussie over een lagere maximumsnelheid opnieuw actueel. Het lijkt onontkoombaar dat deze verlaging in elk geval plaatsvindt in de buurt van natuurgebieden, maar de Biltse gemeenteraad wil dat er ook op het traject van de A27 op Bilts grondgebied langzamer wordt gereden.

De motie werd namens 7 fracties ingediend door GroenLinks fractievoorzitter Henk Zandvliet. Hij wees er ook op dat een verlaging bijdraagt aan de verkeersveiligheid en aan de vermindering van het fileprobleem en kreeg daarbij de steun van wethouder Landwehr (VVD). Die gaat nu in Den Haag aandringen op een spoedige vervanging van de 120 km-borden. Ook de voorstemmers, waaronder die van alle 4 regeringspartijen, zullen het dringende verzoek van de gemeenteraad onder de aandacht brengen van hun partijgenoten in de Tweede Kamer. Het woord is nu aan de minister.

VVD De Bilt zet zich in voor goede geluidsmetingen langs vernieuwde A27

VVD VVD De Bilt 13-04-2019 08:03

In 2018 is de verbreding van de Rijksweg A27 gereed gekomen. Voorafgaand aan dit enorme project is door de gemeente en Rijkswaterstaat een belofte gedaan aan de inwoners van de drie kernen van gemeente De Bilt langs de A27 dat het geluidsniveau niet hoger zou worden dan 53dB. Hiervoor zouden een jaar na afloop weer nieuwe geluidsmetingen gedaan worden. Uit recente berichtgeving blijkt dat Rijkswaterstaat van plan is om op maar één locatie te gaan meten. De fractie van de VVD heeft daarom vragen gesteld aan het college van De Bilt.

https://debilt.vvd.nl/nieuws/34966/vvd-de-bilt-zet-zich-in-voor-goede-geluidsmetingen-langs-vernieuwde-a27

De verbreding van de A27 houdt al jaren de gemoederen in de kernen Groenekan, Maartensdijk en Hollandsche Rading bezig. Jarenlang hebben belangengroepen zich hard gemaakt tegen een verhoging van de geluidsoverlast. Dit heeft er, onder andere, toe geleid dat zowel de gemeente als de provincie extra geld ter beschikking hebben gesteld voor bovenwettelijke maatregelen om de geluidsoverlast tegen te gaan.

Een van de toezeggingen door Rijkswaterstaat is dat er na afloop van de bouw weer geluidsmetingen gedaan worden. “Dat is een harde belofte die toen aan de inwoners is gedaan”, aldus J.L.H. de Jong Schouwenburg, raadslid VVD De Bilt. “Het kan nu niet zo zijn dat men maar op 1 locatie nu een meting doet en denkt dat dat ook voor de rest geldt. Wij willen dat op dezelfde locaties gemeten wordt als 6/7 jaar geleden”.

Door de aanleg van extra (hoge) geluidsschermen en het gebruik van ZOAB zou het geluidsniveau in de drie kernen niet hoger mogen zijn.

In de Biltse gemeenteraad is hier al herhaaldelijk stevig over gediscussieerd.

Omdat er duidelijk toezeggingen zijn gedaan aan de inwoners heeft de fractie van de VVD De Bilt schriftelijke vragen aan het college gesteld. De fractie wil graag dat het college Rijkswaterstaat houdt aan deze belofte.

VVD De Bilt vreest sluipverkeer voor Westbroek bij renovatie Noordelijke Randweg Utrecht

VVD VVD De Bilt 28-03-2019 08:55

Tijdens een openbare bijeenkomst over de renovatieplannen van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) is gebleken dat deze renovatie 5 tot 15 jaar kan gaan duren. De (verkeerstechnische-) gevolgen zullen voor de omgeving enorm zijn. Met name de kwetsbare kern van Westbroek kan de volle laag krijgen. De fractie van de VVD heeft daarom vragen gesteld aan het college van gemeente De Bilt.

https://debilt.vvd.nl/nieuws/34755/vvd-de-bilt-vreest-sluipverkeer-voor-westbroek-bij-renovatie-noordelijke-randweg-utrecht

© Gemeente Utrecht

Bij twee van de drie bestaande rotondes zal in de nieuwe situatie de weg waarschijnlijk onder het maaiveld komen te liggen. Voor de direct omwonenden zal dat een verlichting zijn ten aanzien van geluidshinder en fijnstof. Vandaar dat het goed is dat deze probleemweg aangepakt gaat worden. Minder tevreden is de fractie van VVD De Bilt over de gevolgen voor de omgeving tijdens de bouw. VVD raadslid Christiaan van Nispen tot Sevenaer:  ‘Gedurende de bouwperiode, tussen de 5 en 15 jaar, zal het verkeer toch proberen zich een weg te banen door de omgeving. Daarbij ligt de weg dwars door de kern Westbroek voor de hand. Onacceptabel ‘.

Momenteel is in de kern van Westbroek al veel last van sluipverkeer als het druk is op de A27 en op de Koningin Wilhelminaweg in Groenekan. De gemeenteraad heeft daarom destijds het college al gevraagd hiertegen maatregelen te nemen.

Omdat het sluipverkeer door de kern Westbroek als gevolg van de renovatie van de NRU kan toenemen heeft de fractie van de VVD De Bilt schriftelijke vragen aan het college gesteld om nu al voorbereidende maatregelen te gaan nemen om overlast te voorkomen.

NRUGemeente Utrecht wil de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) vernieuwen. De NRU is het noordelijke deel van de Ring Utrecht. De NRU verbindt de A27 met de Zuilense ring, die vervolgens aansluit op de A2. De weg ligt aan de rand van Overvecht. Nu zorgt de verkeersdruk hier vaak voor files en overlast voor de bewoners van Overvecht.

VVD Provincie Utrecht: inzetten op woningbouw, wegen en lage lasten

VVD VVD De Bilt 27-11-2017 09:00

Het gaat goed met de provincie Utrecht. Onze provincie is een vitale economische regio met een bijzonder aantrekkelijk woon- en vestigingsmilieu. Utrecht is in trek bij bewoners en bedrijven. Ook de provinciale begroting is gezond. VVD provincie Utrecht wil dit graag zo houden. De provinciale plannen 2018 en het geld dat daarvoor nodig is, zijn vastgesteld. Er wordt stevig ingezet op woningbouw, wegen en lage lasten.

https://debilt.vvd.nl/nieuws/25490/vvd-provincie-utrecht-inzetten-op-woningbouw-wegen-en-lage-lasten

Lage belasting

Het merendeel van de inkomsten van de provincie wordt betaald door automobilisten. Goed nieuws is dat voor alle ambities de provinciale belastingen niet worden verhoogd. Zelfs de inflatie wordt niet doorgerekend. Hierdoor komen de absolute lasten van de Utrechtse autobezitter lager uit.

Wonen

De woningmarkt is onstuimig. De toekomst vraagt om extra woningen en de bestaande markt zit vast: er zijn weinig woningen beschikbaar en er is een tekort aan middeldure huur- en koopwoningen in de regio Utrecht. De VVD wil dit oplossen door juist dit soort woningen te bouwen, bijvoorbeeld op de oude vliegbasis Soesterberg. Verder wil de VVD bedrijven verplaatsen, die in het centrum van een gemeente overlast geven. Wij maken in 2018 geld vrij om deze ondernemers op een nieuwe plek te laten groeien. Zo sla je twee vliegen in een klap, want op de vrijgekomen plekken kunnen nieuwe huizen worden gebouwd. 

Wegen

Ander punt van zorg zijn onze drukke wegen. Iedere dag reizen we naar ons werk of school, naar familie of vrienden. We nemen de auto, het openbaar vervoer, de motor of de fiets. Of we gaan gewoon lopen. Onze wegen zijn goed, en toch zijn er dagelijks files. Stil staan is niet alleen ontzettend irritant, maar het kost ook nog eens heel veel geld. Natuurlijk, de provincie Utrecht is een druk stukje Nederland. Maar een groot deel van de files is echt onnodig als we meer asfalt aanleggen en slimmer gebruikmaken van bestaande wegen. Zo wil de VVD de kruising Vollenhove (kruising Utrechtseweg/Amersfoortseweg) verbeteren. Dat is nodig zodat De Bilt al het verkeer tussen Utrecht en Amersfoort nu en in de toekomst beter kan verwerken. Een nieuwe tunnel zorgt ervoor dat fietsers snel en veilig onder de Amersfoortseweg (N237) door kunnen. Een ander voorbeeld is de opwaardering van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU), die daarmee sluipverkeer door gemeente De Bilt tegengaat.

Voor een recente visie van de fractie van VVD De Bilt op deze onderwerpen van woningbouw en wegen,

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.