Nieuws van VVD in Edam-Volendam over CDA inzichtelijk

6 documenten

Het is weer bollentijd – parkeerdruk neemt toe

VVD VVD CDA Edam-Volendam 09-05-2018 06:48

Het is hartstikke druk en overal rijden bussen. Dat brengt lusten, maar zeker ook lasten met zich mee. En in toenemende mate. De grenzen zijn bereikt. Maar je kunt geen hek om de gemeente zetten. Daarom is de gemeente bezig met maatregelen om de grote toeristenstroom zo goed mogelijk te begeleiden om de lasten zoveel mogelijk te beperken en te spreiden. Helaas gaat dat door allerlei procedures en regels niet zo snel als we zouden willen, maar de resultaten komen in zicht.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/30251/het-is-weer-bollentijd-parkeerdruk-neemt-toe

Verkeersregelaars en betaald bus-parkeren

Nog deze maand wordt bij de Parallelweg bewoners-parkeren ingevoerd voor bewoners van het Noordeinde. Medio mei gaat het betaald parkeren voor bussen aan de Parallelweg in. Wij hebben als coalitiepartijen (Lijst Kras, CDA, Zeevangs Belang en VVD) opnieuw gepleit voor verkeersregelaars. Vanwege 4 en 5 mei kunnen die helaas niet direct beginnen. Ook zullen de beheerders bij de toiletvoorziening langer aanwezig blijven, tot 20.00 uur. Ook willen we meer prioriteit bij handhaving en een stopverbod voor bussen, zodat bedrijven aan de Parallelweg bevoorraad kunnen blijven worden.

Parkeerverwijssysteem

Bussen en auto’s willen we ook niet onnodig in het centrum. Daarom moeten bussen op de Parallelweg betalen en blijft het Marinapark gratis. Toeristen die zelf met de auto komen, willen we ook niet in het centrum naar een plaats laten zoeken, waar dan maar 1,5 uur geparkeerd mag worden. Zij kunnen ook bij het Marinapark parkeren. Het parkeerverwijssysteem, met verwijzingen naar de juiste parkeerplaatsen en digitale melding of en hoeveel parkeerplaatsen nog vrij zijn, moet daarbij gaan helpen. Door aanbestedingsregels kan dit niet snel geregeld worden. De aanbesteding start binnen enkele weken, zodat de gemeente tot eind van het jaar ervaring kan op doen en volgend seizoen een goed werkend systeem heeft.

Singelweg

Ook Edam is in veel bus-excursies opgenomen. Bij de Grote Kerk in Edam zijn de grenzen met bussen ook bereikt. Om die reden willen we graag zo snel mogelijk bus-parkeren faciliteren langs de Singelweg op de evenementenparkeerplaats. Met de huidige drassige grond gaat dat nog niet, maar ook hier is de urgente hoog en wordt hard gewerkt aan een oplossing.

Coalitiepartijen Lijst Kras, CDA, Zeevangs Belang en VVD

Het is weer bollentijd – parkeerdruk ...

VVD VVD CDA Edam-Volendam 09-05-2018 06:47

Het is weer bollentijd – parkeerdruk neemt toe En dat is te merken. Het is hartstikke druk en overal rijden bussen. Dat brengt lusten, maar zeker ook lasten met zich mee. En in toenemende mate. De grenzen zijn bereikt. Maar je kunt geen hek om de gemeente zetten. Daarom is de gemeente bezig met maatregelen om de grote toeristenstroom zo goed mogelijk te begeleiden om de lasten zoveel mogelijk te beperken en te spreiden. Helaas gaat dat door allerlei procedures en regels niet zo snel als we zouden willen, maar de resultaten komen in zicht. Verkeersregelaars en betaald bus-parkeren Nog deze maand wordt bij de Parallelweg bewoners-parkeren ingevoerd voor bewoners van het Noordeinde. Medio mei gaat het betaald parkeren voor bussen aan de Parallelweg in. Wij hebben als coalitiepartijen (Lijst Kras, CDA, Zeevangs Belang en VVD) opnieuw gepleit voor verkeersregelaars. Vanwege 4 en 5 mei kunnen die helaas niet direct beginnen. Ook zullen de beheerders bij de toiletvoorziening langer aanwezig blijven, tot 20.00 uur. Ook willen we meer prioriteit bij handhaving en een stopverbod voor bussen, zodat bedrijven aan de Parallelweg bevoorraad kunnen blijven worden. Parkeerverwijssysteem Bussen en auto’s willen we ook niet onnodig in het centrum. Daarom moeten bussen op de Parallelweg betalen en blijft het Marinapark gratis. Toeristen die zelf met de auto komen, willen we ook niet in het centrum naar een plaats laten zoeken, waar dan maar 1,5 uur geparkeerd mag worden. Zij kunnen ook bij het Marinapark parkeren. Het parkeerverwijssysteem, met verwijzingen naar de juiste parkeerplaatsen en digitale melding of en hoeveel parkeerplaatsen nog vrij zijn, moet daarbij gaan helpen. Door aanbestedingsregels kan dit niet snel geregeld worden. De aanbesteding start binnen enkele weken, zodat de gemeente tot eind van het jaar ervaring kan op doen en volgend seizoen een goed werkend systeem heeft. Singelweg Ook Edam is in veel bus-excursies opgenomen. Bij de Grote Kerk in Edam zijn de grenzen met bussen ook bereikt. Om die reden willen we graag zo snel mogelijk bus-parkeren faciliteren langs de Singelweg op de evenementenparkeerplaats. Met de huidige drassige grond gaat dat nog niet, maar ook hier is de urgente hoog en wordt hard gewerkt aan een oplossing. Coalitiepartijen Lijst Kras, CDA, Zeevangs Belang en VVD

Werk in uitvoering in Edam-Volendam! ...

VVD VVD CDA Edam-Volendam 18-04-2018 12:00

Werk in uitvoering in Edam-Volendam! Verkeersveiligheid en de openbare ruimte zijn belangrijke aandachtspunten van de VVD. En daar gebeurt gelukkig ook veel. Achterstallig onderhoud aangepakt! Het werd hoog tijd, maar nu merken we het ook. Het Europaplein wordt aangelegd en opgeknapt. De Singelweg is net opnieuw geasfalteerd. De asfaltering van de Mgr. Veermanlaan verloopt ook voorspoedig. Met de start van de aanleg van de 3e ontsluitingsweg kan hopelijk eind volgend jaar worden begonnen. En ook de voorbereidingen van groot onderhoud aan de Julianaweg zijn in gang gezet. Inwoners en bedrijven worden betrokken De VVD vindt het belangrijk om inwoners en bedrijven bij de plannen te betrekken. Zeker als er zaken (kunnen) gaan veranderen. Bij de Mgr. Veermanlaan is dat uitstekend gegaan, net als bij het Verkeersplan. Rondom de 3e ontsluitingsweg praten we vooral met de inwoners over de inrichting van het groen tussen de toekomstige weg en de woningen. En inwoners kunnen later ook meepraten over de reconstructie van de Julianaweg. Want het groot onderhoud biedt als het aan de VVD ligt allerlei kansen om knelpunten op te lossen. Parkeren aan de randen Betaald parkeren zien we niet zitten. Dat komt er op neer dat we met z’n allen gaan betalen voor parkeren, maar het probleem wordt er niet mee opgelost. De VVD kiest daarom, samen met LK, CDA en ZB, voor parkeerplaatsen aan de randen. Dit jaar gaan we aan de slag met parkeren langs de Singelweg. Een wens die ondertussen op veel draagvlak kan rekenen in Edam. Betere verwijzing voorkomt zoeken naar parkeerplek Om de overlast in Volendam te verminderen en zoekverkeer te voorkomen, wordt er later dit jaar een dynamisch systeem ingevoerd. Diverse borden gaan met een vol/vrij-aanduiding aangeven waar lang parkeren mogelijk is. Wij verwachten dat de overlast van toeristisch zoekverkeer daarmee afneemt. Zoals gezegd, gebeurt er dus een hoop. En dat zal voorlopig zo blijven, want er is nog veel werk aan de winkel.

Werk in uitvoering in Edam-Volendam!

VVD VVD CDA Edam-Volendam 18-04-2018 00:00

Verkeersveiligheid en de openbare ruimte zijn belangrijke aandachtspunten van de VVD. En daar gebeurt gelukkig ook veel.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/30026/werk-in-uitvoering-in-edam-volendam

Achterstallig onderhoud aangepakt!

Het werd hoog tijd, maar nu merken we het ook. Het Europaplein wordt aangelegd en opgeknapt. De Singelweg is net opnieuw geasfalteerd. De asfaltering van de Mgr. Veermanlaan verloopt ook voorspoedig. Met de start van de aanleg van de 3e ontsluitingsweg kan hopelijk eind volgend jaar worden begonnen. En ook de voorbereidingen van groot onderhoud aan de Julianaweg zijn in gang gezet.

Inwoners en bedrijven worden betrokken

De VVD vindt het belangrijk om inwoners en bedrijven bij de plannen te betrekken. Zeker als er zaken (kunnen) gaan veranderen. Bij de Mgr. Veermanlaan is dat uitstekend gegaan, net als bij het Verkeersplan. Rondom de 3e ontsluitingsweg praten we vooral met de inwoners over de inrichting van het groen tussen de toekomstige weg en de woningen. En inwoners kunnen later ook meepraten over de reconstructie van de Julianaweg. Want het groot onderhoud biedt als het aan de VVD ligt allerlei kansen om knelpunten op te lossen.

Parkeren aan de randen

Betaald parkeren zien we niet zitten. Dat komt er op neer dat we met z’n allen gaan betalen voor parkeren, maar het probleem wordt er niet mee opgelost. De VVD kiest daarom, samen met LK, CDA en ZB, voor parkeerplaatsen aan de randen. Dit jaar gaan we aan de slag met parkeren langs de Singelweg. Een wens die ondertussen op veel draagvlak kan rekenen in Edam.

Betere verwijzing voorkomt zoeken naar parkeerplek

Om de overlast in Volendam te verminderen en zoekverkeer te voorkomen, wordt er later dit jaar een dynamisch systeem ingevoerd. Diverse borden gaan met een vol/vrij-aanduiding aangeven waar lang parkeren mogelijk is. Wij verwachten dat de overlast van toeristisch zoekverkeer daarmee afneemt.

 

Zoals gezegd, gebeurt er dus een hoop. En dat zal voorlopig zo blijven, want er is nog veel werk aan de winkel.

De herinrichtingsplannen rondom het ...

VVD VVD CDA Edam-Volendam 31-05-2017 12:00

De herinrichtingsplannen rondom het Europaplein spelen al jaren. Maar sinds 2016 wordt het eensgezind opgepakt door een nieuwe coalitie. De uitvoering komt steeds dichterbij. Waar in 2015 de plannen vorm kregen en in 2016 werd besloten dat horeca en terrassen mogelijk en wenselijk zijn, wordt 2017 het jaar waarin samen de puntjes op de i komen en de uitvoering start! Verandering voor gemotoriseerd verkeer Om het Europaplein autoluw te maken, wordt het rondjesrijden door de Ventersgracht onmogelijk gemaakt. Ook de Stationstraat wordt met dat doel afgesloten. Daarnaast wordt het vrachtverkeer gereguleerd (max 8 meter, 7,5 ton en laden/lossen tussen 6.00-11.00 uur). Dat beperkt de overlast en verbetert de veiligheid. Wij realiseren ons dat niet iedereen alleen voordelen zal zien, maar zoals vaak met veranderingen, verwachten wij dat de uitkomst heel snel went omdat er vooral voordelen aan zitten. Draagvlak De herinrichting van het Europaplein zal eind van het jaar beginnen. Het door wethouder Wim Runderkamp (VVD) gepresenteerde ontwerp op hoofdlijnen kan op veel positieve reacties rekenen. Niet alleen applaudisseerde de raad er al eens voor, ook bij diverse bijeenkomsten voor alle inwoners waren de geluiden bijna zonder uitzondering positief. De meningen verschillen vaak over details en individuele belangen. In juni gaat de raad zich buigen over de verkeerssituatie. Na de zomer zal er een ontwerp van het Europaplein liggen. Kermis en markt De kermis en de markt zijn daarbij twee belangrijke zaken waar nog keuzes in gemaakt moeten worden. De beste opstelling voor de markt leidt tot een aantrekkelijke inrichting van het gebied, maar ook een beperking van laad/losverkeer vanaf de Haven op zaterdag. Burgers, betrokkenen en de hele gemeenteraad hebben daarvoor een voorkeur. Met de betrokken ondernemers zal nog overleg plaats gaan vinden. Het ontwerp heeft ook gevolg voor de kermis. Die zal veranderen als er bomen in de Zeestraat komen, zoals dat eerder door de hele gemeenteraad werd omarmt. Zoals Zeevangs Belang al aangaf, is de discussie of 4 dagen kermis de inrichting moet bepalen, of dat de kermis zich moet voegen naar de inrichting. Ook daarover zal nog overleg plaatsvinden, vooruitlopend op besluitvorming in september. Maar het is een illusie te denken dat de kermis precies hetzelfde kan blijven, als we ook de Zeestraat een vriendelijker entree van het centrum willen maken, dan de geasfalteerde vlakte die het nu is. Handhaving Over allerlei stappen en besluiten is heel veel overleg geweest met iedereen die dat wilde. Een rode draad daarbij is de behoefte aan meer handhaving. Tot onze spijt kan de gemeente niet optreden tegen rijdend verkeer, alleen tegen foutparkeren. En waar de gemeente de kosten heeft voor de handhaving, gaan de opbrengsten naar de Rijksoverheid. Dit onderwerp is ook bij de landelijke overheid onder de aandacht gebracht. Zodra het mogelijk wordt om de opbrengsten naar de gemeente te laten gaan, is de VVD voor het gebruik van die extra mogelijkheden. En vooruitlopend daarop willen we kijken naar betere prioritering en intensivering van de handhaving. Want zonder handhaving hebben regels geen zin. Om diezelfde reden ondersteunt de VVD de oproep van het CDA om de toewijzing van parkeerontheffingen tegen het licht te houden. Veel mensen praten mee! In Volendam krijgen de plannen dit jaar een definitieve vorm. Maar daar houdt het niet op. Naast Volendam, staan ook in Edam en Oosthuizen eenrichtingsverkeer, vrachtverkeer, bebording, zebrapaden, rotondes en parkeerplaatsen aan de randen hoog op het prioriteitenlijstje. Op dit moment is het Verkeersplan in voorbereiding, waar wethouder Wim Runderkamp (VVD) deze onderdelen bespreekt met burgers. Tientallen hebben zich aangemeld om daar meerdere keren voor bij elkaar te komen, samen thema's te kiezen en maatregelen voor te stellen. De VVD is erg blij met die animo en we hebben hoge verwachtingen, want wie kent onveilige situaties beter dan de weggebruikers zelf?

Veel betrokkenheid bij aanpak oude kom Volendam en herinrichting Europaplein

VVD VVD CDA Edam-Volendam 30-05-2017 23:57

De herinrichtingsplannen rondom het Europaplein spelen al jaren. Maar sinds 2016 wordt het eensgezind opgepakt door een nieuwe coalitie. De uitvoering komt steeds dichterbij. Waar in 2015 de plannen vorm kregen en in 2016 werd besloten dat horeca en terrassen mogelijk en wenselijk zijn, wordt 2017 het jaar waarin samen de puntjes op de i komen en de uitvoering start!

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/22472/veel-betrokkenheid-bij-aanpak-oude-kom-volendam-en-herinrichting-europaplein

Verandering voor gemotoriseerd verkeer

Om het Europaplein autoluw te maken, wordt het rondjesrijden door de Ventersgracht onmogelijk gemaakt. Ook de Stationstraat wordt met dat doel afgesloten. Daarnaast wordt het vrachtverkeer gereguleerd (max 8 meter, 7,5 ton en laden/lossen tussen 6.00-11.00 uur). Dat beperkt de overlast en verbetert de veiligheid. Wij realiseren ons dat niet iedereen alleen voordelen zal zien, maar zoals vaak met veranderingen, verwachten wij dat de uitkomst heel snel went omdat er vooral voordelen aan zitten.

Draagvlak

De herinrichting van het Europaplein zal eind van het jaar beginnen. Het door wethouder Wim Runderkamp (VVD) gepresenteerde ontwerp op hoofdlijnen kan op veel positieve reacties rekenen. Niet alleen applaudisseerde de raad er al eens voor, ook bij diverse bijeenkomsten voor alle inwoners waren de geluiden bijna zonder uitzondering positief. De meningen verschillen vaak over details en individuele belangen. In juni gaat de raad zich buigen over de verkeerssituatie. Na de zomer zal er een ontwerp van het Europaplein liggen.

Kermis en markt

De kermis en de markt zijn daarbij twee belangrijke zaken waar nog keuzes in gemaakt moeten worden. De beste opstelling voor de markt leidt tot een aantrekkelijke inrichting van het gebied, maar ook een beperking van laad/losverkeer vanaf de Haven op zaterdag. Burgers, betrokkenen en de hele gemeenteraad hebben daarvoor een voorkeur. Met de betrokken ondernemers zal nog overleg plaats gaan vinden. Het ontwerp heeft ook gevolg voor de kermis. Die zal veranderen als er bomen in de Zeestraat komen, zoals dat eerder door de hele gemeenteraad werd omarmt. Zoals Zeevangs Belang al aangaf, is de discussie of 4 dagen kermis de inrichting moet bepalen, of dat de kermis zich moet voegen naar de inrichting. Ook daarover zal nog overleg plaatsvinden, vooruitlopend op besluitvorming in september. Maar het is een illusie te denken dat de kermis precies hetzelfde kan blijven, als we ook de Zeestraat een vriendelijker entree van het centrum willen maken, dan de geasfalteerde vlakte die het nu is.

Handhaving

Over allerlei stappen en besluiten is heel veel overleg geweest met iedereen die dat wilde. Een rode draad daarbij is de behoefte aan meer handhaving. Tot onze spijt kan de gemeente niet optreden tegen rijdend verkeer, alleen tegen foutparkeren. En waar de gemeente de kosten heeft voor de handhaving, gaan de opbrengsten naar de Rijksoverheid. Dit onderwerp is ook bij de landelijke overheid onder de aandacht gebracht. Zodra het mogelijk wordt om de opbrengsten naar de gemeente te laten gaan, is de VVD voor het gebruik van die extra mogelijkheden. En vooruitlopend daarop willen we kijken naar betere prioritering en intensivering van de handhaving. Want zonder handhaving hebben regels geen zin. Om diezelfde reden ondersteunt de VVD de oproep van het CDA om de toewijzing van parkeerontheffingen tegen het licht te houden.

Veel mensen praten mee!

In Volendam krijgen de plannen dit jaar een definitieve vorm. Maar daar houdt het niet op. Naast Volendam, staan ook in Edam en Oosthuizen eenrichtingsverkeer, vrachtverkeer, bebording, zebrapaden, rotondes en parkeerplaatsen aan de randen hoog op het prioriteitenlijstje. Op dit moment is het Verkeersplan in voorbereiding, waar wethouder Wim Runderkamp (VVD) deze onderdelen bespreekt met burgers. Tientallen hebben zich aangemeld om daar meerdere keren voor bij elkaar te komen, samen thema's te kiezen en maatregelen voor te stellen. De VVD is erg blij met die animo en we hebben hoge verwachtingen, want wie kent onveilige situaties beter dan de weggebruikers zelf?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.