Nieuws van GroenLinks in Heemskerk inzichtelijk

2 documenten

Huis-aan-huis actie - 12 januari | Heemskerk

GroenLinks GroenLinks Heemskerk 05-01-2019 00:00

Op 12 januari starten wij weer met een huis-aan-huis-actie in Beverwijk. Wij gaan weer langs de deuren. Tijdens de actie gaan wij voor contact, ontmoeting en gesprek over de politiek en over wat bewoners bezighoudt. Rond de gemeenteraadsverkiezingen is gebleken dat deze acties een groot succes zijn. En bewoners die persoonlijk aangesproken werden veel vaker gingen stemmen en ook GroenLinks gingen stemmen. Wie mee gaat doen krijgt informatie over de provincie en GroenLinks.

De provincie is onder andere een belangrijk bestuursorgaan voor thema’s als; milieu, handhaving, veiligheid, energieopwekking, openbaar vervoer, bestemmingsplannen, provinciale en regionale ontwikkelingen e.d.

Ook al heb je weinig tijd: ga mee. Het is gewoon leuk om het te doen. Van de afdelingen Beverwijk en Velsen lopen ook mensen mee. Wij starten op 12 januari, bij Erwin Spuijbroek op de Acacialaan in Beverwijk. De inloop (en instructies) is vanaf 09.30 uur. En we starten om 10.00 uur. Vooraf heten wij je welkom met koffie/thee; na afloop hebben wij soep met broodjes. Kom je mee? Stuur dan een mail naar glheemskerk@hotmail.com Dan zorgen wij voor voldoende campagnejassen, eten en drinken.

Debatteren over verbinding A8/A9 | Heemskerk

GroenLinks GroenLinks D66 Heemskerk 11-12-2018 00:00

Oplossing voor nu of voor de toekomst? Op 10 december kwamen ruim vijftig belangstellenden naar het politiek café in La Citadel (Broekpolder) voor een bijeenkomst over de verbinding A8-A9. Dit politiek café was voor GroenLinks Heemskerk, Velsen en Beverwijk de start van de campagne voor de provinciale statenverkiezingen van 20 maart 2019.

Onder leiding van Kristina van der Geest, nummer 17 op de kandidatenlijst voor GroenLinks en bestuurslid van GroenLinks Heemskerk, werd de bijeenkomst geopend. Aan het woord kwamen;

Alwin Hietbrink, fractievoorzitter van GroenLinks Noord-Holland en deskundig op dit thema; Simone Bosland namens de actiegroep Houd Broekpolder Leefbaar Jan de Vries (D66) raadslid van Zaanstad en bewoner van Krommenie.

Zij hebben in een goede sfeer standpunten uitgewisseld. En er was ruimte voor discussie, vragen en opmerkingen vanuit het publiek.

De hamvraag: waarom deze verbinding? Uit het publiek kwam de roep om te investeren in snelle lange afstandsfietsroutes. Moeten wij met elkaar wel zoveel meer asfalt willen? En ook: het is onze manier van leven en de keuzes daarin dat wij voor bereikbaarheid- en leefbaarheidsdilemma’s staan. Bij leefbaarheid gaat het om geluidsoverlast en luchtkwaliteit in een regio, die om tal van andere bedrijvigheid toch al zwaarbelast is. Van de andere kant laat de realiteit zien van veel verkeer in de regio Zaanstad zodat er oplossingen moeten komen met betrekking tot leefbaarheid vooral in de plaatsen Wormerveer, Krommenie en Assendelft. De aanwezige bewoners uit dat gebied willen hun problematiek niet stallen bij de buren. Maar een oplossing moet er wel komen. Hietbrink gaat nog steeds voor de nul-plus variant: bekijk huidige knelpunten en zoek lokale oplossingen. Vanuit de zaal klonk het serieus bekijken van variant 7, een omleiding van de N8 om Assendelft heen met aansluiting op de A8. Als deze weg verdiept aangelegd gaat worden met een aansluiting onder het spoor door en als 80 km weg, zal de overlast voor de bewoners in Assendelft veel minder zijn, dan de aanleg van een snelweg tussen de A8 en de A9. Houd Broekpolder leefbaar signaleert dat per saldo de tijdswinst met die verbinding minimaal is als een van de argumenten om de verbinding tot stand te brengen. Ook gaf Bosland aan dat door die verbinding toename van verkeer alleen maar het nare gevolg zal zijn: tussen de 50.000 en 80.000 autobewegingen per etmaal aan toe. De Vries is voor de bewoners van de Broekpolder niet blij met de voorkeursvariant van de provincie namelijk van de Golfbaanvariant. Die wordt nu doorgerekend en dat voelt voor hem goed: dan is er tenslotte eens een keer ten diepste wat uitgerekend. Als het te duur wordt kan opnieuw gekeken worden naar andere varianten. Hij wijst overigens nul plus varianten af en gaat dan voor de Heemskerkvariant. Bosland wijst ook de Heemskerkvariant als belastend voor de inwoners van de Broekpolder af. Van de kant van Hietbrink waren er ook kritische kanttekeningen over rekenmodellen. Vanuit de zaal kwam het geluid van megalomane projecten die grote financiële overschrijdingen kennen: Zeesluis; Westfrisiabrug.

Alom was er de roep om nog een keer naar de tekentafel terug te keren en b.v. ook de alternatieve verbinding tussen Zaanstad en IJmuiden/Beverwijk langs een versmald Noordzeekanaal serieus te nemen (plan David Sluis).

Allen vragen zich tenslotte af wat de komende verkiezingen voor dit thema gaan opleveren, in stemgedrag en in de onderhandelingen voor een nieuw provinciaal college.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.