Nieuws van CDA in Nijmegen inzichtelijk

3 documenten

Voor een brede Graafseweg - Delano van Luik

CDA CDA PvdA Nijmegen 20-05-2020 08:51

Vandaag valt in de Gelderlander te lezen dat de PvdA gedraaid is en toch de verdere versmalling van de Graafseweg steunt. Het is jammer om te lezen dat daarmee het lot van de Graafweg beslecht lijkt nog voor het debat begonnen is, wat neerkomt op een verdere beknelling van de bereikbaarheid in onze stad. De Graafseweg is een belangrijke weg voor Nijmegenaren die bijvoorbeeld in Brabant werken, maar belangrijker nog voor bewoners van Dukenburg om in de Binnenstad te komen. Een beknelling van deze weg zal dan ook resulteren in verdere verkeersopstoppingen die de gemiddelde reistijd binnen onze stad zeker niet verbeteren — zeker niet aangezien de S100 geen goed doorstromend alternatief biedt. De kans is dus heel groot dat er files ontstaan in de Groenestraat, die we net in de gaten houden vanwege de nieuwe Albert Heijn daar. Langere wachttijden voor versmallingen resulteren overigens ook in meer geluids- en uitlaatgassenoverlast, wat de leefbaarheid voor bewoners aan de Graafseweg niet bepaald ten goede komt, zoals we zien bij de eerdere versmalling aan de Graafseweg. Ook voor het OV levert het vertraging op, aangezien buslijn 2 (Lindenholt) en 331 (Weezenhof) zonder vertraging al vastlopen op de Graafseweg. Wanneer er een rijbaan beide kanten op verdwijnt, wordt de Binnenstad een stuk minder bereikbaar voor mensen in Lindenholt of de Weezenhof, waardoor overigens ook nòg meer mensen de auto zullen pakken. Het CDA blijft de Graafseweg zien in het grotere geheel van de bereikbaarheid in onze stad. Het CDA zal daarom ook altijd voorstander zijn van een brede Graafseweg zolang er geen goed alternatief voor handen is voor de Nijmeegse automobilist. Wij pleiten dan ook voor de variant waarbij de linkerrijstrook wel versmald wordt om zo de verkeersveiligheid te verbeteren en meer groenvoorziening te realiseren. Delano van Luik, fractievolger CDA Nijmegen

CDA gaat voor blauwe zones: meer opties naast betaald parkeren

CDA CDA PvdA Nijmegen 30-03-2018 15:14

In veel wijken in Nijmegen moet je betaald parkeren. Betaald parkeren wordt ingesteld in een wijk als meer dan twintig wijkbewoners hierom vragen. De voornaamste reden hiervoor is dat er te veel mensen in een wijk willen parkeren, zonder dat ze daar wonen. Bijvoorbeeld omdat ze in de buurt werken. Dit zorgt voor veel overlast voor wijkbewoners, die niet meer voor hun huis kunnen parkeren.Maar er zijn veel Nijmeegse wijkbewoners die hier niet tevreden mee zijn. Betaald parkeren is voor de bewoners namelijk ook niet even prettig. Zij moeten dan een vergunning kopen, en hun bezoek moet flink betalen om te kunnen parkeren. Veel zijn dan ook boos omdat ze geen andere keuzes hebben. Die keuzes gaat het CDA leveren door een motie die we met de PvdA hebben ingediend. Zo willen we wijkbewoners ook de mogelijkheid bieden om te kiezen voor een blauwe zone of voor een blauwe zone. Zo hoeven bezoekers van de wijkbewoners niet te betalen bij bezoek en hebben ze ook geen overlast van allerlei geparkeerde auto’s. Het stadsbestuur komt met een voorstel van hoe we dit vorm zouden kunnen kunnen geven in de stad.

Prioriteit: een bereikbare stad

CDA CDA Nijmegen 10-03-2018 17:22

Elke Nijmegenaar wil op tijd op zijn werk komen: met de fiets of auto, of met de bus of trein. Het is aan de gemeente om ervoor te zorgen dat we dat kunnen. Het CDA wil daarom de bereikbaarheid verbeteren. Door te investeren in de wegkwaliteit, de Dropensingel in Nijmegen Noord te bouwen en de stoplichten beter af te stemmen op het autoverkeer willen wij zorgen voor een goede bereikbaarheid met de auto. Voor de fiets pleiten wij voor goede fietsvoorzieningen in het centrum. Het centrum houden we bereikbaar door de bus hier gewoon te laten rijden. Tot slot verdient de westzijde van het station een betere en mooiere ingang.Om het verkeer ook veilig te laten rijden in Nijmegen zijn er verschillende maatregelen nodig volgens het CDA. Wij willen investeren in veilige schoolpleinen en andere maatschappelijke locaties, maar ook in een veiligere oversteek van de drukke Graafseweg. Het CDA zet zich zo in voor verkeersveiligheid voor jong en oud.Naast het bereiken van je locatie, moet je er natuurlijk ook kunnen parkeren. Vaak staan wijken vol met auto’s van mensen die niet in de wijk wonen. Dit wil het CDA aanpakken door het parkeren per elke eigen wijk te regelen, in plaats van gelijk betaald parkeren in te voeren. Zo zorgt het CDA voor een bereikbaar Nijmegen.Meer weten over onze ideeën voor een bereikbare stad? Kijk dan hier voor een korte animatie over dit onderwerp.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.