Nieuws van SP in Oss inzichtelijk

8 documenten

Gelders windpark laat burgers wél profiteren

SP SP Oss 22-01-2023 07:57

Op 21 januari organiseerde de gemeenten Oss en Den Bosch een excursie naar Windpark Deil om mensen uit de ‘duurzame polder’ kennis te laten maken met (het geluid van) windmolens. Omdat het nauwelijks waaide stonden de meeste windmolens stil. Het enige wat we hoorden was het geluid van de nabij gelegen snelwegen A2 en A15.

Vanwege de nabijheid van drukke snelwegen is Windpark Deil sowieso onvergelijkbaar met de stille Lithse Polder. Wil je het monotone geluid van windmolens laten horen, dan kun je beter naar een gebied zonder snelwegen gaan, zoals Piershil. Ook heeft het weinig zin om te luisteren naar stilstaande windmolens.

Toch was de excursie heel interessant. Om een heel andere reden. Want in tegenstelling tot de gemeenten Oss en Den Bosch, waar projectontwikkelaars en grondeigenaren vrij spel krijgen om zo veel mogelijk geld binnen te harken, heeft de gemeente West-Betuwe van het begin af gesteld dat alleen wordt meegewerkt wanneer de inwoners zeggenschap krijgen. Dat gaf een hoop gezeur bij projectontwikkelaars, maar de gemeente hield de poot stijf. Het resultaat is de oprichting van de energiecoöperatie Betuwewind, die nu eigenaar is van vier windmolens bij Deil en 3 windmolens bij Geldermalsen. De coöperatie heeft 1200 leden. Zij kunnen stroom afnemen tegen een gereduceerd tarief. Momenteel 15 cent per kWh (exclusief BTW en energiebelasting). In tegenstelling tot Oss en Den Bosch, zorgt de gemeente West-Betuwe dus dat haar inwoners niet alleen de lasten, maar ook de lusten van windmolens krijgen.

 

Wordt het nu glasvezel van E-Fiber of van KPN in Oss?

SP SP Oss 23-05-2020 23:17

In 2019 heeft de gemeente Oss samen met het bedrijf E-Fiber geprobeerd de inwoners van Oss warm te krijgen voor aansluiting op het nog aan te leggen glasvezelnetwerk van E-Fiber. Het aanbod wat aan de inwoners werd voorgelegd betrof een aansluiting op het glasvezelnetwerk van E-Fiber en een abonnement voor internetdiensten bij een aantal geselecteerde providers. 

Ingaan op het aanbod van E-Fiber betekent voor veel mensen wijziging van internetprovider omdat bij de geselecteerde providers geen grote aanbieders zitten. Pas bij deelname van 30% van de inwoners zou E-Fiber overgaan tot aanleg van het glasvezelnetwerk in de gemeente Oss. 

In maart 2020 maakte E-Fiber bekend dat de aanleg van het glasvezelnetwerk in Oss definitief doorgaat, ondanks het feit dat de drempel van 30% niet in de gehele gemeente is gehaald, vooral in de stedelijke kern van de gemeente Oss was te weinig belangstelling.

Nu heeft ook KPN in maart 2020 bekend gemaakt de intentie te hebben om de kern van de gemeente Oss aan te willen sluiten op glasvezel.

Wie gaat er nu glasvezel aanleggen in Oss? Welke rol speelt de gemeente bij deze keuze? En kunnen inwoners van Oss die eerder ingingen op het aanbod van E-Fiber nu ook nog kiezen voor KPN?

De SP stelt hierover schriftelijke vragen aan het college van B&W van de gemeente Oss.

Zie ook: Economie Kabel

Waar blijven de laadpalen?

SP SP Oss 13-05-2020 16:27

Vergeleken met andere steden en met omliggende gemeenten blijkt Oss opmerkelijk weinig laadpalen voor elektrische auto’s te hebben. Diverse dorpen moeten het zelfs zonder laadpaal doen.

De SP verwacht dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren fors zal toenemen, mede doordat het Rijk subsidie wil gaan geven op de aanschaf van nieuwe of gebruikte elektrische auto’s. De SP wil weten wat de gemeente gaat doen om de achterstand in te lopen. En of de gemeente bereid is om te zoeken naar slimme plekken voor laadpalen, liefst niet in straten met een hoge parkeerdruk.

Lees hier de vragen:

SP wil dat ook de Maashorst en omgeving profiteert van stikstofaanpak

SP SP Oss 23-09-2019 16:17

Woensdag brengt de Commissie Remkes haar rapport uit over de aanpak van de te hoge stikstofuitstoot van landbouw, verkeer en industrie. Zodat weer vergunningen kunnen worden afgegeven voor nieuwe ontwikkelingen. Het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen vormt een belangrijk instrument. De SP wil dat bij de keuze van snelwegen ook wordt gekeken naar het belang van de Maashorst en de omwonenden van de A50.

De Maashorst is een belangrijk natuurgebied, maar heeft geen Europese bescherming. Formeel hoeft het kabinet dan ook geen rekening te houden met de Maashorst. Dit ondanks het feit dat de natuur in de Maashorst zeer gevoelig is voor stikstof. Neerslag van stikstof leidt namelijk tot vergrassing van heidevelden, uitbreiding van stikstofminnende planten als brandnetel, distels en snelgroeiende grassen. En zelfs tot het afsterven van eikenbomen. Dit komt vooral voor op de droge schrale gronden van de Maashorst.

De SP wijst het gemeentebestuur van Oss er op dat de Maashorst veel baat heeft bij de vermindering van de maximumsnelheid op de A50 en A59. Ook de inwoners van Ravenstein, Huisseling, Herpen, Schaijk, Oss-Zuid, Heesch en Nistelrode hebben er veel baat bij: minder fijnstof en minder herrie. Dit dubbele voordeel is volgens de SP voldoende reden voor de Maashorst-gemeenten om bij de minister te pleiten om ook de A50 mee te nemen in het pakket snelheidsbeperkende maatregelen.

Hieronder de vragen die de SP aan het gemeentebestuur van Oss heeft gesteld.

Maak van Heesch-West een energiepark

SP SP Oss 05-09-2019 16:53

De gemeenten Bernheze, Oss en Den Bosch zijn al meer dan 15 jaar bezig om een groot industrieterrein langs de A59 bij Heesch van de grond te krijgen. Maar de provincie trapte op de rem omdat Noordoost-Brabant al veel ongebruikte industriegrond heeft. Inmiddels hebben de drie gemeenten al 44 miljoen verlies geleden. De SP heeft een heel ander idee: stop met die tunnelvisie over bedrijventerreinen. Kijk wat Nederland écht nodig heeft. Maak van Heesch-West het grootste energiepark van Nederland!

Inmiddels hebben de drie gemeenten bijna 180 ha landbouwgrond gekocht. Daarvan mogen ze van de provincie maximaal 50 ha gebruiken voor het aanleggen van bedrijventerrein. De rest blijft voorlopig landbouwgrond of wordt gebruikt voor wegen, groen of waterberging. Om die 50 hectare te ontsluiten en bouwrijp te maken moeten de drie gemeenten nog zo’n 50 miljoen investeren. Met enig geluk draait het project dan onder de streep quitte. Los van die 44 miljoen, want dat verlies is al genomen.

Wat ze er voor terugkrijgen is ‘zeer grootschalige logistiek’. Ofwel in gewoon Nederlands: veel vrachtverkeer, extra kans op files op de A59 en toestroom van arbeidsmigranten. Verder: ‘het behandelen en verwerken van retourstromen in het kader van de circulaire economie’. Vooral in relatie tot de bouw. Dus in gewoon Nederlands: puinbrekers, grondverwerkers en sloopbedrijven. Of misschien wel een mestfabriek in het kader van de ‘kringlooplandbouw’.

Grootste energiepark van Nederland

De SP heeft een heel ander idee: stap af van die heilloze weg, luister naar de omwonenden en sluit aan bij datgene waar Nederland écht behoefte aan heeft, de productie van duurzame energie. Op die 180 hectare gemeentegrond past het grootste energiepark van Nederland: 150 hectare zonnepanelen. Dan blijft er nog 30 hectare over voor onderhoudspaden en om rond het hele blok een brede groenstrook aan te leggen. Goed voor de natuur en het zorgt dat niemand er last van heeft.

Om er een industrieterrein van te maken moet het bouwrijp worden gemaakt en moeten ontsluitingswegen richting Heesch en Nuland worden aangelegd. Daarvoor moeten de drie gemeenten nog ongeveer 50 miljoen investeren. Met dat geld kun je ook een zonnepark van 150 ha aanleggen. Doe je dat als gemeente zelf, dan kun je met behulp van SDE-subsidie een rendement halen van vier tot zes procent. Geld dat anders door projectontwikkelaars in de zak wordt gestoken. Dit geld kunnen de drie gemeenten gebruiken om hun inwoners te helpen bij de energietransitie: subsidie voor het isoleren van huizen en het omschakelen op elektrisch koken.

Waterstoffabriek

Met 150 ha zonnepanelen kun je ongeveer 150 MW aan elektriciteit opwekken. Plaats je daarnaast vier windmolens, dan komt er nog 18 megawatt bij. Ruim voldoende om een waterstoffabriek te laten draaien. Een deel van die waterstof zou gebruikt kunnen worden om de tankstations langs de A59, De Lucht en de Geffense Barrière, van waterstof te voorzien. Deskundigen verwachten dat het vrachtverkeer op afzienbare termijn zal overschakelen van diesel op waterstof. Wat overblijft kan met tankwagens worden vervoerd naar andere tankstations langs de Brabantse snelwegen. Zo loopt de regio voorop bij het omschakelen naar duurzaam wegtransport. Zónder uitstoot van fijnstof en zónder uitstoot van schadelijke stikstofgassen.

Legio voordelen

Een belangrijk voordeel van een zonnepark is dat het muisstil is en geen verkeersaantrekkende werking heeft. De landelijke rust in het gebied blijft behouden. Er komen geen extra files op de A59 of de uitvalswegen van Heesch of Nuland. Voordeel is ook dat de gemeenten Bernheze, Oss en Den Bosch een forse duit in het zakje doen bij het invullen van de energie-opgave die ze van het Rijk krijgen opgelegd in het kader van het klimaatakkoord. Zonder dat je op allerlei plekken, verspreid over het buitengebied, lelijke zonnevelden op landbouwgrond krijgt. Alles komt nu bij elkaar op één groot veld. Waarvan de gemeenten toch al hebben besloten dat het aan de landbouw wordt onttrokken.

Mocht Brabant met behulp van een waterstoffabriek kunnen zorgen dat het vrachtverkeer overschakelt van diesel op waterstof, dan komen er nog twee grote voordelen bij: minder uitstoot van fijnstof en dus een betere gezondheid voor automobilisten en omwonenden van snelwegen. En minder uitstoot van stikstof, dus minder schade aan de natuur. En minder bouwprojecten die moeten worden stilgelegd.

Maar het allerbelangrijkste voordeel is dat Oss, Den Bosch en Bernheze vijftien jaar lang geld gaan verdienen voor het vullen van een duurzaamheidsfonds. En daarmee hun inwoners financieel kunnen helpen om hun woning te isoleren en zo de energierekening omlaag te brengen.

Paul Peters Tribuneloop in Oss

SP SP Oss 02-07-2018 08:29

Woensdag 11 juli

Op woensdag 11 juli is de Osse binnenstad het decor van de Paul Peters Tribuneloop, voorheen de Tribuneloop. Op initiatief van de SP is de naam gewijzigd, als eerbetoon aan SP-icoon en medeorganisator van de Tribuneloop Paul Peters, die eind vorig jaar overleed. Deze wedstrijd maakt deel uit van het Maasland Run Classic circuit 2018. Iedereen die hardlopen leuk vindt, jong of oud, beginner of gevorderde, kan meedoen.

Na afloop van de wedstrijd is er een prijsuitreiking. Behalve prijzen voor de top drie van elke afstand, is er dit jaar, vanwege het 25-jarig jubileum van MRC, ook een speciale jubileum-prijs. Wie als 25e finisht op de 5 of de 10 kilometer ontvangt een functioneel hardloopshirt met een leuke opdruk. Het jubileum-shirt kan ook worden besteld. Dat kan bij elke MRC-wedstrijd of door een e-mail te sturen naar info@maaslandrunclassic.nl o.v.v. je naam en de gewenste maat. Het shirt kost € 20,-.

De start van de Paul Peters Tribuneloop is om 19.30 uur, zowel voor de 10 als voor de 5 kilometer. Inschrijven kan tot een kwartier voor aanvang, op de Linkensweg in Oss. De 10 km start op de Linkensweg, maar de 5 km start elders. Deelnemers aan de 5 km vertrekken 10 minuten voor aanvang van de wedstrijd gezamenlijk naar hun startpunt. Beide afstanden finishen op de Linkensweg. De kosten voor deelname bedragen 4 euro.

Het tussenklassement, de foto’s en alle overige informatie over de MRC is te vinden op www.maaslandrunclassic.nl  en op www.avoss78.nl.

Zie ook: Sport

Brede steun voor SP-voorstel voor onderzoek betere verkeersontsluiting Oijense Zij Noord

SP SP Oss 03-06-2018 19:03

Met grote meerderheid is de gemeenteraad akkoord gegaan met het voorstel van SP-raadslid Adrie Geerts om te onderzoeken hoe voorkomen kan worden dat de straten Oosthaag en Westhaag veel hinder gaan ondervinden van het verkeer uit de nieuwe wijk Oijense Zij Noord.

De gemeente Oss wil op het open stuk tussen sportpark De Rusheuvel en de Oijenseweg een nieuwbouwwijk met 200 huizen bouwen. Deze nieuwe wijk Oijense Zij Noord, grenst straks aan de Spitsbergerweg. Maar het verkeer zou via de bestaande woonwijk ontsloten moeten worden. De bewoners van die straten, Oosthaag en Westhaag, zien dat niet zitten.

Adrie Geerts: “De angst van de bewoners is terecht. Zoals de plannen er nu liggen gaat het woonklimaat van de bewoners van de Oosthaag en Westhaag er sterk op achteruit. Het gaat om 1400 extra verkeersbewegingen. Het is goed dat gekeken wordt of een deel van het verkeer niet via het noorden via de Achterschaijkstraat en de Kanaalstraat kan worden afgewikkeld.”

Kamervragen SP over geluidsoverlast A50 in Ravenstein

SP SP VVD Oss 23-02-2018 20:48

SP-kamerlid Cem Laçin heeft kamervragen gesteld over de toenemende geluidsoverlast van de A50/A59 voor Ravenstein en andere delen van Oss (Huisseling, Herpen, Oss-Zuid, De Ruwaard en Geffen).  Dit in navolging van SP-raadslid Adrie Geerts die raadsvragen stelde waarom het college de afgelopen jaren in een ‘winterslaap’ verkeerde als het gaat om het aankaarten van de geluidsoverlast bij de Rijksoverheid.

Laçin wil van de minister Van  Nieuwenhuizen (VVD) weten wat ze tegen de geluidsoverlast gaat doen. Het lijkt erop dat de geluidsoverlast door de brug bij Ravenstein erger is dan de overlast tussen Sint Oedenrode en Paalgraven. Daar worden wel geluidswerende maatregelen genomen, in Oss niet.

De SP is voorstander van het realiseren van geluidsschermen zodat de rust in het stadje Ravenstein en andere delen van Oss weer kan terugkeren.

De antwoorden van de minister worden binnen enkele weken verwacht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.