Nieuws van politieke partijen in Rijswijk inzichtelijk

39 documenten

Racebaan door sluipverkeer in Presidentenwijk

CDA CDA Rijswijk 27-03-2024 12:53

De bewoners van de Presidentenwijk Rijswijk hebben al maanden flinke last van veel te hard rijdend sluipverkeer. Vooral in de avond spits proberen veel automobilisten de file op de Generaal Spoorlaan te omzeilen door af te slaan naar de President Kennedylaan en dan voor de Presidentenbuurt weer verder te rijden richting Schaapweg / Sammersweg. De file op de Generaal Spoorlaan wordt met name veroorzaakt door de afsluiting van de Prinses Beatrixlaan (werkzaamheden Warmtelinq). Het feit dat er wat extra verkeer is als gevolg van de bouwwerkzaamheden is niet zozeer het probleem; wel echter dat veel automobilisten makkelijk snelheden van zeker 60 of 70 km p/u halen op de betrekkelijk brede straten van de Presidentenwijk. Vooral bewoners met jonge kinderen vrezen voor de veiligheid. In mei van dit jaar hebben de bewoners een petitie bij de Gemeenteraad ingediend (ondertekend door bijna 100 bewoners van de wijk) met het verzoek om maatregelen tegen het “racende” sluipverkeer. De gemeente heeft in oktober van dit jaar een tweetal tijdelijke verkeersdrempels geplaatst. De bewoners hebben daarbij meteen aangegeven dat dit veel te weinig is. Met name de drempel in het smalle stuk van de Kennedylaan heeft geen enkel effect. De drempel in de G. Washingtonlaan heeft ertoe geleid dat het verkeer nu afslaat naar de Rooseveldlaan (waar men eerst weinig of geen last had) en nu daar met hoge snelheid richting de rotonde op de kruising met de Schaapweg rijdt. Wel beschouwd zijn de twee drempels dus contraproductief. Wederom heeft de bewonersgroep zich tot de gemeente gewend. Het is immers vanwege de archeologische vondsten onduidelijk hoe lang de afsluiting van de Beatrixlaan nog zal duren. Het sluipverkeer in de wijk zorgt voor levensgevaarlijkse situaties en dat moet stoppen. De bewoners hopen dat de gemeente snel met een oplossing zal komen. Bijvoorbeeld door het plaatsen van meer drempels net als in andere wijken.

Bewoners massaal tegen sluiting Van Rijnweg/van der Kooyweg

Beter voor Rijswijk Beter voor Rijswijk Rijswijk 01-09-2023 08:13

Ruim 90% is tegen sluiting van het viaduct over de A4. Het enige alternatief met de auto, de Beatrixlaan zien ze als groot probleem. Vele redenen voor behoud van de weg voor alle verkeer. Zo zijn er veel gebruikers van het Sportpark, kinderopvang of werken in Wateringen, Moerwijk, Steenvoorde en omgeving. Ook de beperkingen voor de hulpdiensten zien ze als groot bezwaar. Daarnaast zien ze andere grotere problemen, zoals het hardrijden over andere wegdelen van de wijk.

Afsluiting Van Rijnweg (Rijswijk Buiten) echt nodig?

Beter voor Rijswijk Beter voor Rijswijk Rijswijk 24-08-2023 08:30

Beter voor Rijswijk begrijpt dat door alle werkzaamheden aan de Prinses Beatrixlaan deze route nu ook veel wordt gebruikt als sluiproute. Echt duidelijkheid krijg je als de automobilist weer normaal over de Beatrixlaan kan. Ook denkt de partij dat er betere oplossingen zijn om het sluipverkeer tegen te gaan. Speciale verkeersdrempels kunnen auto’s behoorlijk in snelheid laten afremmen. Nu mag je nog 50 km/u rijden tot de fietsstraat. Wat BvR betreft kunnen drempels en het terugbrengen van de snelheid een serieuze bijdrage leveren aan een sterk verbeterde verkeersituatie.

CDA-fractie stelt vragen over sluipverkeer Presidentenwijk

CDA CDA Rijswijk 27-07-2023 08:23

De altijd zo rustige Presidentenwijk wordt geteisterd door hard rijdend sluipverkeer. Automobilisten die de files door de afsluiting van de Prinses Beatrixlaan mijden zorgen voor gevaar en overlast in de wijk. De bewoners hebben een petitie aangeboden aan de gemeente. “Los voor het eind van de zomervakantie het probleem op, want dan begint de narigheid weer”, aldus Myriam, één van de initiatiefnemers. “Wij willen uitsluitend bestemmingsverkeer in de wijk en tijdelijk vijf verkeersdrempels in de Kennedylaan en George Washingtonlaan”. Simon Geleijnse, CDA-raadslid, heeft vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders. “Welke maatregelen gaat het college nemen om sluipverkeer in die wijk te voorkomen en de verkeersveiligheid en de veiligheid in de wijk te verbeteren?” Boven toegestane snelheid “In april begonnen de werkzaamheden voor ‘WarmtelinQ’. De Prinses Beatrixlaan werd afgesloten. Eén van de omleidingsroutes gaat over de Generaal Spoorlaan, via een rotonde naar de Schaapweg en Den Haag. Tijdens de spitsuren staat hier een lange file. Veel automobilisten rijden nu door onze wijk”, vertelt Emmy, een andere initiatiefneemster. “De omleiding duurt nog tot 2025, een nachtmerrie. Auto’s mogen in de wijk 30 kilometer, maar rijden ruim twee keer zo hard. Ver boven de toegestane snelheid. Voor de oudere bewoners en de kinderen levert dit gevaarlijke situaties op”, vult bewoonster Henrijo aan. Eigen borden met 30 km Begin juni is de Bewonersgroep Presidentenwijk naar het gemeentehuis gegaan om een petitie af te geven bij de balie. Deze petitie is door 98 bewoners van de laagbouw van de Presidentenwijk getekend. Bewoonster Diana: “Met name in de ochtend- en avondspits gebruiken veel automobilisten een ‘sluiproute’ via de Kennedylaan, Jeffersonlaan of Washingtonlaan om zodoende de bocht in de Generaal Spoorlaan af te snijden. De overlast zou beperkt blijven wanneer dit sluipverkeer zich aan de maximumsnelheid van 30 km p/u in de Presidentenwijk zou houden. Een zeer groot deel van het sluipverkeer rijdt echter veel te hard, er worden makkelijk snelheden van 50-70 km p/u bereikt.” De bewoners hebben inmiddels zelf borden met herhaling van de 30 km grens opgehangen. Wachten op slachtoffer? Inmiddels is het bijna twee maanden geleden dat de petitie is gebracht. “Myriam: “Tot nu toe zonder enig positief resultaat. We krijgen geen reactie van de gemeente op alle verzoeken om aandacht voor dit probleem. Gaat de gemeente nu echt wachten totdat er een bewoner of kind is aangereden, voordat er ook maar iets gebeurt? Raadslid Simon Geleijnse is vanaf het begin betrokken bij de situatie in de Presidentenwijk. Als CDA-fractie heeft hij zogenaamde artikel-44 vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders over het te hard rijdend sluipverkeer Presidentenwijk. Snel reageren De CDA-fractie heeft meerdere malen contact gehad met de indieners van de petitie en met de betrokken wethouder. “Wij vragen aan het college of ze zo snel mogelijk inhoudelijk willen reageren op het voorstel in de petitie. Ook vragen we of ze bereid zijn maatregelen te nemen om sluipverkeer in die wijk te voorkomen en de verkeersveiligheid en de veiligheid in de wijk te verbeteren. Zo ja, welke en kunnen die maatregelen dan ingaan direct na de zomervakantie in onze regio?”. De bewoners wachten gespannen af wat er de komende tijd gaat gebeuren. Bron:Bewoners Presidentenwijk binden strijd aan tegen sluipverkeer | Al het nieuws uit Rijswijk (rodi.nl)

Onvrede op Van Vredenburchweg

Wij. Rijswijk Wij. Rijswijk CDA Rijswijk 25-05-2023 12:22

Achter de Van Vredenburchweg op de plek van het oude bowlingcentrum en het tennispark komt een villawijk. De aanrijroute voor deze wijk moet, als het aan het college ligt, over het smalste stukje van de Van Vredenburchweg komen. Aan deze toch al drukke hoofdfietsroute wordt straks dagelijks in twee richtingen extra autoverkeer toegevoegd. Het gevolg? Extra drukte en gevaarlijke situaties. Het voorstel om al het verkeer van de nieuwe wijk over de Van Vredenburchweg te laten lopen kan op weinig begrip rekenen van de omwonenden.

Het onderzoek van de gemeente naar verschillende opties voor de ontsluiting wijst het stukje van de Van Vredenburchweg ter hoogte van Van Ouds ’t Nest als voorkeursoptie aan. “Terwijl we door datzelfde onderzoek weten dat er nú al minstens 800 auto’s per dag rijden. En er zijn prima alternatieven waarbij slechts 280 auto’s door de straat rijden” zegt fractievoorzitter Wij. Rijswijk Danny van Dam. “De geadviseerde variant maakt dat dit verkeer in twee richtingen op de Van Vredenburchweg moet rijden terwijl de overige opties (eenrichtings)wegen zijn die minder verkeer opleveren en dus ook veiliger zijn. Ondanks deze kennis kiest het college om te gaan voor de drukste variant.”

“Al deze auto’s moeten zich straks mengen in het drukke fietsverkeer. Met vele schoolgaande kinderen, ouderen, mindervaliden en recreanten” zegt Joanne Kramer, buurtbewoonster van de Van Vredenburchweg. “De veiligheid komt hier in het gedrang. Alle andere opties voor de toegangsweg zijn rustiger, veiliger en beter inpasbaar dan de optie die nu gekozen is.”

Tijdens het besluit om de villawijk te bouwen werd er een wijziging aangenomen: In samenspraak met bewoners wordt gekeken naar een nieuw voorstel. “Helaas is er van deze ‘samenspraak’ niets terechtgekomen” zegt Joanne. “De gemeente heeft enkel gevraagd of buurtbewoners nog indicatoren wilden toevoegen aan een nieuw onderzoek, maar verder hebben we met het huidige raadsvoorstel niets te maken gehad.”

Naast kritiek op het proces zetten bewoners hun vraagtekens bij het nieuwe verkeersonderzoek. “Er werd niet onderzocht wat het effect is op de verkeersveiligheid tijdens de drukke spits vol elektrische fietsers en scooters’’ zegt omwonende Yvonne Wattez.

Van Dam vindt dat als je beloftes doet, je die ook moet waarmaken. “Het kan niet zo zijn dat je als gemeente bewoners uitnodigt om mee te werken aan plannen je dan vervolgens niets meer van je laat horen. Dat doet wat met de betrouwbaarheid van de gemeente.”

De partijen Wij. Rijswijk en het CDA (Simon Geleijnse) samen met Rijswijks Belang (Nel Kames) dienen 1 juni tijdens de raadsvergadering een amendement in. In het  amendement een voorstel om een ontsluiting te realiseren die verkeersveilig is en rekening houdt met de omwonenden en de landgoederenzone.

Koffiekar Geestbrugweg

Wij. Rijswijk Wij. Rijswijk Rijswijk 14-05-2023 15:20

De Geestbrug afsluiten voor auto’s? Een tram over de Geestbrugweg? Een veilige weginrichting of dan toch meer parkeerplekken? De herinrichting van de Geestbrugweg zorgt voor redelijk wat discussie. Daarom ging Wij. Rijswijk op 13 mei met de koffiekar in gesprek met bewoners van Cromvliet en Leeuwendaal ter hoogte van de Da Costalaan.

“Het is mij een raadsel waarom de tram nu perse over de Geestbrugweg moet rijden”, zegt een inwoner van Cromvliet. “Mijn kinderen kunnen nu al niet slapen van de trillingen die de bussen veroorzaken, laat staan als er straks met enige regelmaat een tram gaat rijden.” Veel inwoners begrijpen niet waarom de tram noodzakelijk is. “We hebben meerdere malen gevraagd waarom de tram niet vervangen kan worden door een buslijn door de Rotterdamsebaan”, zegt Danny van Dam, fractievoorzitter van Wij. “We krijgen hier geen antwoord op omdat dit onderdeel zou zijn van een onderzoek dat nog uitgevoerd wordt. Dit terwijl de gemeenteraad wel al staat voor belangrijke keuzes waarin de tram een belangrijke rol speelt.”

De herinrichting kent ook het voorstel om de Geestbrug af te sluiten voor het verkeer dat vanuit Voorburg komt. De inwoners van Leeuwendaal en Cromvliet zijn hierover verdeeld. “Door de afsluiting wordt de weg veiliger en durf ik mijn kinderen weer over de Geestbrugweg te sturen”, geeft een inwoner van de Penninglaan aan. Andere inwoners maken zich zorgen over de bereikbaarheid van de wijk. “We sluiten met de knip Leeuwendaal en Cromvliet af”, zegt een inwoner van Leeuwendaal. “We kunnen straks enkel nog de wijk uit door naar de Haagweg te rijden die muurvast staat.”

Op 16 mei bespreekt de gemeenteraad de herinrichting van de Geestbrugweg. Wil jij laten weten hoe je erin staat? Neem dan contact met ons op via info@wijrijswijk.nl

We gaan langs de deuren om te horen wat er speelt: canvassen in Leeuwendaal

VVD VVD Rijswijk 05-02-2022 10:00

Langs de deuren om te horen wat er speelt.

Zaterdag 5 februari zijn we even wezen buurten in Leeuwendaal. We hebben goede en leuke gesprekken gehad. De bewoners waren vriendelijk en stonden ons graag te woord. We kregen de nodige tips over parkeren, verkeersveiligheid en de wens om geen tram over de Geestbrugweg te laten rijden.

Vragen? App naar 06 16 38 73 71 of mail naar campagne@vvdrijswijk.nl

Rijswijk blijft goed, wordt beter.

We gaan langs de deuren om te horen wat er goed gaat en beter kan

VVD VVD Rijswijk 05-02-2022 10:00

Langs de deuren om te horen wat goed gaat en beter kan.

Zaterdag 5 februari zijn we even wezen buurten in Leeuwendaal. We hebben goede en leuke gesprekken gehad. De bewoners waren vriendelijk en stonden ons graag te woord. We kregen de nodige tips over parkeren, verkeersveiligheid en de wens om geen tram over de Geestbrugweg te laten rijden.

Vragen? App naar 06 16 38 73 71 of mail naar campagne@vvdrijswijk.nl

Rijswijk blijft goed, wordt beter.

We gaan langs de deuren om te horen wat er speelt: canvassen in Cromvliet

VVD VVD Rijswijk 27-01-2022 10:00

Langs de deuren om te horen wat er speelt.

Donderdag 27 januari zijn we begonnen met canvassen in Cromvliet. We hebben goede en leuke gesprekken gehad. De bewoners waren vriendelijk en stonden ons graag te woord. We kregen de nodige tips over afval, verkeersveiligheid en de wens om geen tram over de Geestbrugweg te laten rijden.

Vragen? App naar 06 16 38 73 71 of mail naar campagne@vvdrijswijk.nl

Rijswijk blijft goed, wordt beter.

We gaan langs de deuren om te horen wat goed gaat en beter kan

VVD VVD Rijswijk 27-01-2022 10:00

Langs de deuren om te horen wat goed gaat en beter kan.

Donderdag 27 januari zijn we begonnen met canvassen in Cromvliet. We hebben goede en leuke gesprekken gehad. De bewoners waren vriendelijk en stonden ons graag te woord. We kregen de nodige tips over afval, verkeersveiligheid en de wens om geen tram over de Geestbrugweg te laten rijden.

Vragen? App naar 06 16 38 73 71 of mail naar campagne@vvdrijswijk.nl

Rijswijk blijft goed, wordt beter.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.