Nieuws van politieke partijen in Utrecht over VVD inzichtelijk

6 documenten

Emissieloos vervoer: ja. Milieuzone/autoverbod: nee

VVD VVD Utrecht 15-07-2020 08:55

De VVD is voorstander van emissieloos vervoer: auto’s zonder uitstoot. Echter, wel op vrijwillige basis: dus niet met een autoverbod voor andere auto’s. De Utrechtse milieuzone heeft niet geholpen, en de nieuwe versie van de milieuzone helpt ook niet.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/40312/emissieloos-vervoer-ja-milieuzone-autoverbod-nee

De VVD ziet graag meer ruimte voor elektrische auto’s en heeft zelfs om ruimte voor een waterstoftankstation gevraagd. Er komen inmiddels meer laadpalen, zodat inwoners die willen overstappen op een elektrische auto, dat ook kunnen doen. Het waterstoftankstation is er nog steeds niet, tot ergernis van de VVD en van ondernemers die een waterstofvrachtwagen of -bestelbus wilden aanschaffen. Kortom, de VVD juicht de overstap naar emissieloos vervoer toe. Maar wel op vrijwillige basis!

De milieuzone is eigenlijk een autoverbod: de stad zal ook in de toekomst toegankelijk moeten blijven voor auto’s. We zien dat nu in tijdens de coronacrisis veel inwoners het veiliger vinden om met een auto te reizen dan met het OV. Deze keuzevrijheid moet mogelijk blijven. De plannen voor een strengere milieuzone zorgen er juist voor dat mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen, geen keuze meer hebben: zij moeten met het OV. Dat is geen vrijheid, en het zorgt voor ongelijkheid in de samenleving. Dat kan niet.

Daarnaast heeft onderzoek van TNO uitgewezen dat de huidige milieuzone niet werkt. De lucht is niet door milieuzone schoner geworden. De lucht is wel schoner geworden door de overstap naar elektrische bussen. Dat werkt dus wel. Met de plannen voor de nieuwe milieuzone vraagt de VVD zich af waarom er niet geleerd wordt van eerder onderzoek.

Verder is het van belang dat in deze zware economische crisis ondernemers niet verplicht worden om extra in hun wagenpark te investeren. Als je nu als schilder of timmerman een dieselbusje hebt, dan wil je daar misschien nog mee doorrijden, omdat je nu niet wil of kan investeren in deze onzekere tijd. De overstap naar elektrische voertuigen komt echt wel, maar dat hoeft niet opgelegd te worden.

Overigens heeft de VVD ook gevraagd om faciliteiten te bieden voor elektrische trucks. Het antwoord van het linkse college: die zijn er nog niet, dus we doen dat niet. En nu komt datzelfde college met de verplichting dat binnen 5 jaar er alleen nog maar elektrische trucks in de stad mogen komen. De realiteitszin is ver te zoeken.

Op dit moment worden er nog steeds dieselbestelbusjes en vrachtwagen verkocht. Zelfs als alle nieuwe vrachtwagens en bestelbusjes elektrisch zouden zijn, dan nog is er een tweedehands markt en zouden binnen 5 jaar niet alle vrachtwagens en bestelbusjes in Utrecht emissieloos zijn. Kortom, het is totaal niet realistisch om in 2025 alle bestelbusjes en vrachtwagens op diesel of benzine te weren.

Tot slot, het uitbreiden van de milieuzone naar zo het grootste gedeelte van stad zorgt ervoor dat een groot gedeelte van de inwoners geen oude auto (diesel) meer mag hebben. Dus daar gaat je oldtimer waar je al die jaren zo goed voor hebt gezorgd. Daar gaat je vrijheid om te rijden in de auto die jij wilt, ook al rijd je misschien niet zoveel en stoot je ook niet zoveel CO2 uit. De VVD wil geen uitbreiding van de milieuzone.

Kortom, de plannen voor de strengere milieuzone zijn ronduit slecht. Laten we vertrouwen op de Utrechtse inwoners en ondernemers dat zij in de toekomst vanzelf overstappen naar elektrische auto’s en waterstofauto’s: het is hun keuze en zij kiezen vanzelf voor de nieuwe modellen van autofabrikanten. De VVD is een partij waar vrijheid belangrijk is en het autoverbod dat de milieuzone heet gaat daar tegenin. Daarom roept de VVD het college op om meer vertrouwen te hebben in de inwoners en ondernemers van Utrecht!

Blog: De Utrechtse VVD wil graag meer ruimte voor elektrische trucks

VVD VVD Utrecht 24-02-2020 00:03

Het is niet onbekend dat de VVD graag klimaatverandering wil tegengaan via innovatie. Dus geen verbod op auto’s, maar de overgang naar elektrische auto’s. Zo ook voor vrachtwagens. Daar is nu nog niets voor geregeld.

Terwijl de laadpalen voor elektrische auto’s overal in de stad verschijnen, zien we nog geen elektrische vrachtwagens. Toch worden deze wel ontworpen, o.a. door Volvo Trucks. Ook lijkt het mogelijk te zijn voor logistieke bedrijven om een business case rond te krijgen volgens TU Eindhoven hoogleraar Maarten Steinbuch in het FD. Dus als de logistieke sector het mogelijk acht en fabrikanten het mogelijk achten, wat moet er dan nog gebeuren?

“Het wordt tijd dat de politiek obstakels voor elektrische vrachtwagens wegneemt”, aldus VVD raadslid Martijn van Dalen. Hij heeft namens de Utrechtse VVD vragen gesteld over wat de gemeente kan doen om ruimte aan elektrische vrachtwagens te geven. Allereerst zorgt dat ervoor dat het rijden met elektrische vrachtwagens ook daadwerkelijk mogelijk is: dat scheelt CO2-uitstoot. Maar ook de voorbeeldrol van de gemeente speelt mee: Waarom zijn er nog geen elektrische vuilnisauto’s? Natuurlijk is waterstof ook prima, het gaat immers om het terugdringen van de CO2-uitstoot, en daar heeft de gemeente ook zelf een voorbeeldrol in.

Locaties voor laadpalenMaar wat moet er dan gebeuren? Allereerst zullen er laadpalen voor vrachtwagens geplaatst moeten worden. Vrachtwagens staan zo min mogelijk stil. Tijd is geld. Dus het elektrisch laden zal met name daar plaats moeten vinden waar vrachtwagens hun vracht laden of lossen. Dat zal vaak bij distributiecentra zijn. Bedrijven hebben dan ook zelf de verantwoordelijkheid om op eigen terrein laadfaciliteiten te plaatsen. Omdat het laden en lossen relatief snel gaat, zal ook het opladen van vrachtwagens relatief snel moeten gaan: dus het moet mogelijk zijn voor bedrijven om snellaadpalen te plaatsen.

Daarnaast zijn er veel vrachtwagens onderweg, waarbij er ook geluncht en gerust wordt (rusttijdenwet). Ook dan staan er vrachtwagens stil. Bij de huidige snellaadfaciliteiten is vaak niet mogelijk om daar met een vrachtwagen te komen (te laag, te krappe bochten, alleen voor personenauto’s), dus zijn er aparte snellaadfaciliteiten voor vrachtwagens nodig. Maak snellaadpalen mogelijk op locaties waar vrachtwagens toch al stilstaan. Dat kan dus ook op openbare (vrachtwagen)parkeerplaatsen en bij (weg)restaurants.

Laden en lossen gebeurt ook vaak in op bedrijventerreinen en bij winkelcentra, inclusief de Binnenstad. Daar staan dus ook regelmatig vrachtwagens stil en zou het handig zijn als vrachtwagens zouden kunnen bijladen. Op centrale plaatsen op deze locaties zou dat mogelijk moeten kunnen zijn. Bij stadsdistributie speelt ook nog de mogelijkheid om het laden en lossen van meerdere vrachtwagens bij een logistiek bedrijf op bijvoorbeeld industrieterrein Lage Weide te laten plaatsvinden (een ‘hub’), waarna kleinere (elektrische) voertuigen verder naar de Binnenstad rijden: een fijnmaziger distributienetwerk met als doel om het aantal vervoersbewegingen te verminderen. Op Lage Weide zit al een bedrijf dat dit met elektrische voertuigen uitvoert: City Hub. Zero emission dus. Maar dat neemt niet weg dat er helemaal geen vrachtwagens meer in de Binnenstad komen: er zullen nog steeds leveringen nodig zijn, waardoor ook de noodzaak om op een centrale en logische locatie ruimte voor snellaadpalen te plaatsen blijft bestaan (denk aan de bevoorrading van Hoog Catharijne). Wellicht kunnen ook supermarkten bij hun bevoorrading rekening houden met bijladen.

Ook vrachtwagens ’s staan nachts ergens stil. Als dat niet op eigen terrein is, maar op bijvoorbeeld vrachtwagenparkeerplaatsen, dan is dat de goede locatie om gewone laadpalen (dus geen snellaadpalen) te plaatsen.

Impact op het stroomnetElektrische trucks zijn groter en zwaarder dan gewone, elektrische auto’s. Ook de batterij is groter en het kost dus ook meer tijd tijd om deze te laden. Daarvoor zijn nu al snellaadpalen ontwikkeld met een hoge laadsnelheid, waardoor binnen relatief korte tijd zelfs grote elektrische vrachtwagens opgeladen kunnen worden. Goed dat deze techniek er is. Echter, deze snellaadpalen hebben wel impact op het stroomnet. Dat geldt natuurlijk ook voor de hele laadinfrastructuur, maar voor deze snelladers nog meer. Het is daarom ook van belang dat de gemeente met de netwerkbeheerder (Stedin) in gesprek gaat over wat er nodig is voor het stroomnet om dit mogelijk te kunnen maken. En hoe eerder de gemeente dit doet, hoe beter de netwerkbeheerder hierop kan inspelen. Geen tijd te verliezen dus!

Voorbeeldrol gemeenteTot slot, de gemeente heeft ook zelf een voorbeeldrol. De vrachtwagens die gebruikt worden zijn o.a. vuilniswagens. De gemeente kan er ook al voor kiezen om haar vuilniswagens elektrisch te laten rijden. Hiermee stimuleert zij de technologische ontwikkelingen en laat zij zien dat het mogelijk is om met elektrische vrachtwagens te rijden. Dat kan natuurlijk ook op waterstof. Want ook de Utrechtse VVD heeft om ruimte voor een waterstoftankstation gevraagd. Belangrijk is dat de gemeente deze voorbeeldrol oppakt en laat zien dat het rijden met zero emission trucks mogelijk is.

Kortom…Het uitrollen van (snel)laadfaciliteiten voor vrachtwagens kan beginnen. Dat hoeft niet in één keer, maar kan geleidelijk (immers, de elektrische vrachtwagens zijn er nog niet). Het is wel belangrijk dat de gemeente, en dus de politiek, haar medewerking verleent: zorg ervoor dat bedrijven op eigen terrein (snel)laadpalen mogen plaatsen, zorg voor ruimte voor snellaadpalen voor vrachtwagens op een aantal logische openbare plaatsen (maak een plan samen met bedrijven, toets dit plan, en zorg voor een aanbesteding), ga met de netwerkbeheerder in gesprek over wat er nodig is om de uitrol van elektrische vrachtvervoer mogelijk te maken, en pak de eigen voorbeeldrol op. De politiek is aan zet!

Initiatiefvoorstel Utrechtse VVD: duizenden woningen in Rijnenburg

VVD VVD Utrecht 04-02-2020 09:12

Als het aan de Utrechtse VVD ligt kan er binnen 5 jaar worden gestart met de bouw van de eerste woningen in de polder Rijnenburg. In een vandaag gepresenteerd initiatiefvoorstel laat VVD-raadslid Gertjan te Hoonte zien hoe er de komende jaren 20 jaar bijna 25.000 woningen kunnen worden gerealiseerd en tegelijkertijd ruimte is voor de grootschalige opwekking van duurzame energie en warmte. In tegenstelling tot de eerder gepresenteerde plannen van het Utrechtse college gaat de polder in het initiatiefvoorstel niet op slot door de bouw van windmolens.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/38220/VVD initiatiefvoorstel Rijnenburg
IntiatiefvoorstelIn het voorstel van de Utrechtse VVD worden de eerste woningen vanaf 2025 opgeleverd zonder dat er grote investeringen van Rijk en provincie nodig zijn. Gertjan te Hoonte: “Met dit voorstel slaan we vier vliegen in een klap: duizenden woningen, een roeibaan, grootschalige energie- en warmteopwekking met zonnepanelen en géén windmolens. Op deze manier dragen we bij aan het oplossen van de woon- en energiecrisis waar onze stad voor staat.”

25.000 woningen Met ondersteuning van ambtenaren van de gemeente Utrecht heeft raadslid Gertjan te Hoonte een eerste verkenning gedaan van de mogelijkheden voor woningbouw in Rijnenburg. In de eerste fase van het plan (tot 2030) is het mogelijk om 7.000 woningen te realiseren. In fase 2 (na 2030) kunnen door intensiever te bouwen en in te zetten op Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) nog eens tot 18.000 woningen extra worden opgeleverd. Te Hoonte: “Met deze stap pakken we de wooncrisis in Utrecht serieus aan. Op dit moment willen veel mensen in Utrecht wonen terwijl de woningbouw in Leidsche Rijn bijna af is. We hebben een nieuwe locatie nodig die naast de binnenstedelijke ontwikkelingen voor een continu en gegarandeerd aanbod aan woningen zorgt.”Door te starten buiten de geluidscontouren van de A2 en A12 en gebruik te maken van de bestaande infrastructuur kan er met een relatief bescheiden investering worden gestart met de bouw van de nieuwe wijk. Een wijk die gemiddeld een hogere dichtheid krijgt dan Leidsche Rijn maar waar ook ruimte is voor buurten met lagere dichtheden en een dorps karakter.Direct goed openbaar vervoerDe wijk moet direct goed op het HOV=netwerk van Utrecht aangesloten zijn. De Utrechtse VVD zet daarom bij aanvang in op directe busverbinding via Strijkviertel en de busbaan over Papendorp naar Utrecht CS. Die bus moet direct hoogfrequent rijden, bijvoorbeeld door er een U-Link verbinding van te maken. In de uiteindelijke situatie heeft een rechtstreekse tramverbinding samen met een fietspad dwars over Knooppunt Oudenrijn of een aftakking van de SUNIJ-tram direct na het Amsterdam-Rijnkanaal de voorkeur. Deze stap kan niet zonder extra investeringen vanuit het Rijk.Optimaliseren bestaande afritten De basis voor de auto ontsluiting zullen de bestaande op en afritten aan de A2 en A12 zijn. In eerste instantie door optimalisatie van de afrit De Meern (A12) Later ook door aansluiting op de afrit Nieuwegein (A2) en Harmelen (A12). Die zullen op sommige plekken geoptimaliseerd moeten worden.

Roeibaan en GroenDe Utrechtse VVD stelt voor om de woningbouw te combineren met een roeibaan in de zuidzijde van de polder tegen het IJsselbos aan. Zo ontstaat een nieuwe groene zone om de stad, terwijl tegelijkertijd zand beschikbaar komt om waar nodig de polder op te hogen. Tijdelijk energielandschapOok de Utrechtse VVD wil inzetten op een tijdelijk energielandschap en kiest daarbij voor zon. De huidige zon opbrengst kan omhoog door niet alleen op ZON-PV (elektriciteit) maar ook op ZON-Thermiek.

Vertraging bij het Utrechtse waterstoftankstation

VVD VVD Utrecht 28-05-2019 01:54

Het plaatsen van een waterstoftankstation in Utrecht loopt vertraging op. Ondernemers klagen hierover en melden bij de Utrechtse politiek dat de vertraging mogelijk aan de gemeente ligt. Dat kan natuurlijk niet. Dus stelt Martijn van Dalen namens de VVD en andere partijen hierover vragen aan de wethouder.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/35515/vertraging-bij-het-utrechtse-waterstoftankstation

Het plaatsen van een waterstoftankstation in Utrecht loopt vertraging op. Ondernemers klagen hierover en melden bij de Utrechtse politiek dat de vertraging mogelijk aan de gemeente ligt. Dat kan natuurlijk niet. Dus stelt Martijn van Dalen namens de VVD en andere partijen hierover vragen aan de wethouder.

Natuurlijk heb je al gehoord dat er naast elektrische auto’s ook auto’s op waterstof kunnen rijden. Deze innovatieve techniek is nog redelijk nieuw en er zijn weinig waterstoftankstations. Zolang deze er niet zijn, zullen er ook niet snel waterstofauto’s rijden. En dat is zonde, aangezien de CO2-uitstoot van deze auto’s nul is. Kortom, milieuvriendelijke auto’s. Vooral voor vrachtvervoer en bussen is waterstoftechnologie interessant.

De VVD wil dat de gemeente Utrecht ruimte biedt aan minimaal één waterstoftankstation, en dan bij voorkeur nabij industrieterrein Lage Weide. Vorig jaar heeft de VVD daar al om gevraagd. Er is een locatie gepland: op de Heldinnenlaan: gemakkelijk bereikbaar vanaf de A2 en vanaf Lage Weide. Maar dan is het natuurlijk absurd als de gemeente het grote struikelblok voor het plaatsen van het waterstofstation lijkt te zijn. Dus daar gaat de VVD samen met andere partijen achteraan bij de wethouder.

Voor ondernemers is het belangrijk dat er zekerheid is dat het waterstofstation er komt. Pas dan zullen zij de stap nemen om auto’s op waterstof te bestellen. En dat willen de autodealers weer weten. Kortom, De VVD wil dat het waterstoftankstation er zo snel mogelijk komt en dat de gemeente niet tegenwerkt. Daarna gaat de VVD ook kijken of er een tweede waterstoftankstation kan komen.

Utrecht Science Park moet bereikbaar blijven

VVD VVD D66 Utrecht 14-03-2019 09:03

Tijdens een debat over de toekomst van het Utrecht Science Park heeft de VVD gepleit voor het toegankelijk houden van met name het UMC Utrecht per auto. Niet alle patiënten kunnen met het OV of de fiets komen. En ook medische personeel moet snel per auto naar het ziekenhuis kunnen komen.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/34492/utrecht-science-park-moet-bereikbaar-blijven

© De Telegraaf

De Utrechtse politieke partijen verschillen over de noodzaakvan het toegankelijk houden van het Utrecht Science Park per auto. GroenLinksen D66 vinden dat iedereen op de fiets of met het OV moet komen. Dat is nietrealistisch. Er zijn patiënten die niet met de fiets of met het OV kunnenkomen. Denk aan patiënten die voor een chemokuur of bestralingssessie komen. Daarnaastis vervoer per auto voor hen vaak veiliger, omdat ze eerder vatbaar voorbijvoorbeeld virussen zijn. Ook is het noodzakelijk dat ouders van bijvoorbeeldkinderen die naar het Prinses Maxima Centrum (centrum voor kinderkanker) gaanook per auto hun kind kunnen wegbrengen. Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn.Naast patiënten en bezoekers is het ook noodzakelijk dat medisch personeel snelbij het ziekenhuis kan komen, en niet alleen bij nachtdiensten.

Overigens is het nu drama in met name de spits: het duurtlang voordat iedereen het Utrecht Science Park aan het einde van de middag kanverlaten. Dat moet echt anders. De huidige onbereikbaarheid is schadelijk. Zozorgt het er mede voor dat het moeilijk is om het tekort aan verpleegkundigenop te lossen: het UMCU is slecht bereikbaar per auto voor personeel.

De discussie over de bereikbaarheid van het Utrecht SciencePark is naar aanleiding van een nieuw visiedocument dat input is voor een nieuwomgevingsplan. Dit visiedocument hebben de belangrijkste stakeholders zelfopgezet: het UMC Utrecht, Universiteit Utrecht (eigenaar van het grootstegedeelte van de grond), Hogeschool Utrecht en de stichting Utrecht Science Park(USP). Het is goed dat deze partijen zelf met een visie zijn gekomen.Belangrijk is dat er naast onderwijs, onderzoek en zorg ook veel ruimte is voorwonen, sport en werken (bedrijven). Daar is ook ruimte voor voorzieningen bijnodig, zoals supermarkten, etc.

De VVD juicht de ambitieuze groei van het Utrecht SciencePark toe. De VVD vindt het visiedocument goede input voor de toekomst van het UtrechtScience Park. Echter, groei betekent ook dat de bereikbaarheid belangrijkerwordt, en dat het niet reëel is dat alle mobiliteit per fiets en OVplaatsvindt. Dus de bereikbaarheid verdient aandacht, ook per auto. Daar komtde Utrechtse VVD voor op.

Utrechtse VVD kiest voor aanpakken bereikbaarheid

VVD VVD Utrecht 21-12-2017 07:38

De gemeenteraad heeft vanavond ingestemd met de plannen voor de herinrichting van de route tussen het 24 Oktoberplein en de Vecht. De Utrechtse VVD steunde het voorstel van omwonenden van het Majellaplantsoen ‘Fris Alternatief’.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/26114/utrechtse-vvd-kiest-voor-aanpakken-bereikbaarheid

Raadslid André van Schie: “Dankzij dit voorstel gaat de stad niet op slot. De plannen van het vorige college om op verschillende plekken in de stad afsluitingen voor autoverkeer te maken zijn hiermee definitief van de baan.”

Kiezen voor doen“Utrecht moet nu en in de toekomst goed bereikbaar blijven met auto, fiets en openbaar vervoer. Nu niets doen is daarom voor de VVD geen optie”, aldus raadslid André van Schie: “De VVD kiest ervoor om doorgaand autoverkeer zoveel mogelijk via de Ring te laten rijden en daarmee in de stad meer ruimte te maken voor bestemmingsverkeer. Dit biedt kansen om de bestaande routes in de stad verkeersveiliger te maken omdat het oversteken van de weg makkelijker wordt.”

Bij het voorstel zijn de ervaringen van ’t Goylaan meegenomen. Dat betekent dat bij de herinrichting van de weg rekening wordt gehouden met de bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten, er voldoende afslagen, met opstelvakken zijn voor autoverkeer en dat er voldoende parkeerplaatsen in de directe omgeving beschikbaar blijven.

De reistijden voor inkomend- en uitgaand bestemmingsverkeer blijven met dit plan gelijk of gaan erop vooruit voor de Utrechtse automobilist. De bedrijven en ondernemers die aan de route liggen blijven voor personeel en bevoorrading goed bereikbaar.

Leidsche RijnTijdens het debat vroeg de VVD aandacht voor de problemen op de A2 door het tunneldoseren in de Leidsche Rijntunnel. De partij roept de gemeente op om samen met de minister vaart te maken met het snel terugbrengen van de files die ontstaan door het doseren en alternatieve routes bij een gesloten tunnel aantrekkelijker te maken. De wethouder heeft beloofd dit te gaan doen.

Om te zorgen dat Leidsche Rijn en de stad goed bereikbaar blijven gaat het college de gevolgen voor deze route in beeld brengen en in de gaten houden. Van Schie: “De VVD vindt dat de bereikbaarheid van Leidsche Rijn in de nieuwe situatie een stuk beter moeten worden dan nu het geval is. Ook moet het verkeer vanuit Oog in Al en alle andere omliggende buurten op een zo snel mogelijke manier naar de A2 en de Ring kunnen rijden.”

ToekomstDe gemeente gaat nu aan de slag met het uitwerken van de plannen in concrete voorstellen per gebied. “De komende jaren zal de VVD de vinger goed aan de pols houden. De VVD wil dat Utrechters echt gaan ervaren dat de doorstroming voor hen verbeterd”, aldus Van Schie. “We zullen er dan ook op toezien dat er in de toekomst voldoende wegcapaciteit beschikbaar blijft voor de Utrechtse automobilisten en wanneer aanpassingen nodig zal de VVD met voorstellen ter verbetering komen.” 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.