Nieuws van SGP in Vlissingen inzichtelijk

14 documenten

Vragen politie-capaciteit tijdens intelligente lockdown

SGP SGP Vlissingen 15-04-2020 00:00

Artikel 34-vragen “Meer politie-capaciteit in Vlissingen tijdens intelligente lock-down”Geacht college,De SGP-fractie heeft in de afgelopen jaren vaak aandacht gevraagd voor handhaving op het gebied van criminaliteit en verkeersveiligheid. In de beantwoording van het college kwam telkens naar voren dat het gebrek aan handhavingscapaciteit een reden is om overtredingen op het gebied van criminaliteit en verkeersveiligheid niet grondig te kunnen aanpakken.Ondanks de tijd waarin we nu leven, de intelligente lock-down vanwege het Corona-virus, blijven plegers van criminaliteit en verkeersovertredingen, helaas, gewoon actief. Een opsomming hiervan van de afgelopen week/weken:- Te hard rijdende en wheelies makende motorrijders op de boulevards;- Te hard rijdende motoren, quads en auto’s in de Badhuisstraat en Aagje Dekenstraat;- Drugsdealers hebben zich verschanst op het Scheldeplein om potentiële klanten te benaderen en aan hen drugs te verkopen, wat een groot gevoel van onveiligheid geeft bij de bewoners op en rond het Scheldeplein;- Een bezorger is beroofd in Bossenburgh; - Een zware vuurwerkbom ontplofte in Westerzicht en beschadigde een auto.Aangezien we nu in de tijd van de intelligente lock-down leven, evenementen, festivals en voetbalwedstrijden niet plaatsvinden en de horeca grotendeels is gesloten, lijkt het de SGP logisch dat er nu meer politiecapaciteit beschikbaar is en/of beschikbaar kan komen voor de Gemeente Vlissingen.De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

1. Is het college het met de SGP eens dat onze huidige handhavers meer politie-capaciteit nodig hebben om hen in hun werk te ondersteunen (zie opsomming hierboven)? 2. Wat heeft het college de afgelopen weken gedaan om (tijdelijk) meer politiecapaciteit naar Zeeland/Vlissingen te halen, aangezien nu geen politie-inzet nodig is bij festivals, evenementen, voetbalwedstrijden en in uitgaansgebieden? 3. Om hoeveel extra politie-agenten is gevraagd bij de landelijke politie? Mocht er nu onverhoopt niet gevraagd zijn om extra agenten, dan wil de SGP graag weten waarom dat niet is gebeurd. 4. De SGP vraagt zeer regelmatig om meer handhaving en meer agenten. Dat is helaas nodig omdat er niets verandert aan de veiligheidssituatie in onze gemeente. De portefeuillehouder geeft bij de beantwoording van onze vragen altijd aan hier druk mee bezig te zijn en dat ook in samenwerking met andere Zeeuwse gemeenten te doen. Dank daarvoor! Is het misschien mogelijk dat het college elk kwartaal een update geeft over de stand van zaken met betrekking tot meer capaciteit? 5. Welke escalatie mogelijkheden zijn er om op te schalen en de urgentie te laten doordringen in Den Haag? 6. Hoe gaat het college bij de landelijke politie motiveren dat structurele extra politie-capaciteit voor Vlissingen en omstreken hard nodig is én blijft?

Wij zien uw antwoorden op onze vragen tegemoet.Met vriendelijke groet,Lilian Janse-van der Weele en Cor Tromp, Fractie SGP

/r/1ecc004519e916029192c2c4fed99df1?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fvragen-politie-capaciteit-tijdens-intelligente-lockdown%2F11942&id=8f008cedd0a87669b8da2837bda67b2dcfe09ed6

Beantwoording vragen overkapping Lange Zelke

SGP SGP Vlissingen 27-02-2020 00:00

beantwoording schriftelijke vragen van fractie SGP inzake roestige overkapping Lange ZelkeGeachte mevrouw/heer,Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.Uw inleidingSinds tientallen jaren heeft de Lange Zelke een overkapping. De laatste jaren ziet dezeoverkapping er erg lelijk uit door gebrek aan schoonmaak en onderhoud. Inmiddels komt de roest door de verflaag heen als gevolg van de invloed van zuurstof en vocht. Hierdoorverliest de stalen constructie van de overkapping haar gewenste kwaliteit. Door de roestwordt de constructie zwakker, schilfert af en kan uiteindelijk de constructie wegvreten. Ditbrengt veiligheidsrisico's met zich mee.

Vraag 1

Sinds het onderhoudsniveau van de overkapping van de Lange Zelke omlaag is gebracht,wordt de overkapping niet of nauwelijks meer schoongemaakt. Wordt nog wel onderhoudgepleegd om (ernstige) roestvorming tegen te gaan, bijvoorbeeld door roest weg te schurenen een roestwerende verflaag aan te brengen?Ons antwoord De binnen zijde van de overkapping wordt 2 maal per jaar schoongemaakt en indien nodig worden de ernstige roestplekken weggehaald en overgeschilderd. Eind 2016 zijn de roestplekken verwijderd en over geschilderd. Schilderwerk en het verwijderen van roestvorming vindt iedere 5 jaar plaats.

Vraag 2

Wanneer is de constructie van de overkapping van de Lange Zelke voor het laatst gekeurdop het gebied van veiligheid?Ons antwoord De overkapping is vanwege gebrek aan een aanleiding daartoe niet gekeurd.

Vraag 3

Is hiervan een keuringsrapport beschikbaar?Ons antwoordNee, zie antwoord vraag 2.

Vraag 4

Indien de constructie van de overkapping nog nooit is gekeurd op het gebied van veiligheid,is het college het met de SGP eens dat dit zeer wenselijk is gezien de, op sommige plaatsenernstige, roestvorming aan de stalen constructieOns antwoordDe roest plekken zijn oppervlakkig en tasten de constructie niet aan. De sterkte van deconstructie is daarom ook niet in het gedrang en keuring is dan ook niet vereist.

Vraag 5

Wie is verantwoordelijk voor de schade als die ontstaat als gevolg van slecht onderhoud aan deze overkapping?Ons antwoordDe overkapping is eigendom van de Gemeente Vlissingen en dus ook verantwoordelijk vooreventuele ontstane schade.

Vraag 6

In de Kadernota wordt gesproken over "groot onderhoud" van de Lange Zelke. Betekent ditdat de constructie van de overkapping roestvrij en schoon wordt gemaakt?Ons antwoordIn 2020 wordt er gestart met de planvorming van de herinrichting Lange Zelke. Voor hettoeristenseizoen begint, wordt de overkapping weer schoon gemaakt.

Vraag 7

Momenteel hanteert het college onderhoudsniveau C voor de beluifelingen in de binnenstad. Het is wel het kernwinkelgebied waar we veel inwoners en bezoekers willen ontvangen. Waarom wordt een karig onderhoudsniveau voor de beluifeling in het kernwinkelgebied geaccepteerd?Ons antwoordDit onderhoudsniveau C is opgelegd door de artikel 12 inspecteur. Een sober maardoelmatig onderhoud.

Vraag 8

Wat houdt het praktische verschil in tussen onderhoudsniveau voor de beluifeling op niveau B ten opzichte van niveau C?Ons antwoordHet praktische verschil is dat er op onderhoudsniveau C geaccepteerd wordt dat ermeerdere beschadigingen aan het schilderwerk zichtbaar zijn evenals oppervlakkigeroestplekken.

Vraag 9

Wat is het kostenverschil tussen onderhoudsniveau B en C van de beluifeling?Ons antwoordOm deze vraag te kunnen beantwoorden dient een volledige doorrekening plaats te vindenvan het totale onderhoud.

Vraag 10

Wordt rekening gehouden met het feit dat een laag onderhoudsniveau op den duur leidt tot hoge reparatiekosten?Ons antwoordJa, dit is het gevolg van de door de artikel 12 inspecteur opgelegde onderhoudsmaatregel.

Vraag 11

Wat is de achterliggende visie van het college om te bezuinigen op onderhoud van debeluifeling, gecombineerd met het willen hebben van een aantrekkelijke binnenstad?Ons antwoordIn de begroting 2020 is opgenomen dat er een begin gemaakt wordt met planvorming overherinrichting van de Lange Zelke. Daar hoort dan ook de discussie bij wat te doen met deoverkapping. In dit kader zal ook een keuringsrapport opgevraagd worden.

Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.

Hoogachtend,burgemeester en wethouders van Vlissingen,de secretaris,                                 de burgemeester,mr. drs. ing. M. van Vliet               drs. A.R.B. van den Tillaar

Behandeld door J. Joosse.

Gevaarlijkste fietspad van Zeeland wordt eindelijk veiliger

SGP SGP Vlissingen 20-01-2020 00:00

Mede dankzij schriftelijke vragen van onze SGP-fractie zijn er maatregelen genomen om de onveiligheid op het Jaagpad tegen te gaan. We zijn blij met dit resultaat!Cor Tromp en Lilian JanseGevaarlijkste fietspad van Zeeland wordt eindelijk veiliger!Bij nacht en ontij over het Jaagpad tussen Middelburg en Vlissingen fietsen of wandelen? Levensgevaarlijk, vinden veel fietsers die dagelijks over het smalle, onverlichte pad langs het Kanaal door Walcheren rijden. Het regende de afgelopen jaren ongelukken. Scooters botsten op fietsers, hardlopers werden omver gereden door brommers. De provincie heeft nu een eerste stap gezet naar een veiliger Jaagpad: een proef met ledspots.

Lees het nieuws uitgebreider in de PZC: https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/gevaarlijkste-fietspad-van-zeeland-wordt-eindelijk-veiliger~a3a74610/

Foto onder: Kees de Landmeter, voorzitter van PKV SGP-Vlissingen, zet een picto op het fietspad bij de Souburgse brug: ZET JE LICHT AAN. Najaar 2018.

/r/177032420beecf666708664b37122edf?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fgevaarlijkste-fietspad-van-zeeland-wordt-eindelijk-veiliger%2F11645&id=a341664ae1fbaccc7c4d698af4823061334f5a74

Vragen betreffende overkapping Lange Zelke

SGP SGP Vlissingen 27-12-2019 00:00

Artikel 34-vragen “roestige overkapping Lange Zelke”Geacht college,Sinds tientallen jaren heeft de Lange Zelke een overkapping. De laatste jaren ziet deze overkapping er erg lelijk uit door gebrek aan schoonmaak en onderhoud. Inmiddels komt de roest door de verflaag heen als gevolg van de invloed van zuurstof en vocht. Hierdoor verliest de stalen constructie van de overkapping haar gewenste kwaliteit. Door de roest wordt de constructie zwakker, schilfert af en kan uiteindelijk de constructie wegvreten. Dit brengt veiligheidsrisico’s met zich mee.

/r/57411af68094915c33123a395358eb0a?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fvragen-betreffende-overkapping-lange-zelke%2F11577&id=00d4a956f8ac0cf8e5e6bc160cf8bd2e2a9b4652De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

1. Sinds het onderhoudsniveau van de overkapping van de Lange Zelke omlaag is gebracht, wordt de overkapping niet of nauwelijks meer schoongemaakt. Wordt nog wel onderhoud gepleegd om (ernstige) roestvorming tegen te gaan, bijvoorbeeld door roest weg te schuren en een roestwerende verflaag aan te brengen? 2. Wanneer is de constructie van de overkapping van de Lange Zelke voor het laatst gekeurd op het gebied van veiligheid? 3. Is hiervan een keuringsrapport beschikbaar? 4. Indien de constructie van de overkapping nog nooit is gekeurd op het gebied van veiligheid, is het college het met de SGP eens dat dit zeer wenselijk is gezien de, op sommige plaatsen ernstige, roestvorming aan de stalen constructie. 5. Wie is verantwoordelijk voor de schade als die ontstaat als gevolg van slecht onderhoud aan deze overkapping? 6. In de Kadernota wordt gesproken over “groot onderhoud” van de Lange Zelke. Betekent dit dat de constructie van de overkapping roestvrij en schoon wordt gemaakt? 7. Momenteel hanteert het college onderhoudsniveau C voor de beluifelingen in de binnenstad. Het is wel het kernwinkelgebied waar we veel inwoners en bezoekers willen ontvangen. Waarom wordt een karig onderhoudsniveau voor de beluifeling in het kernwinkelgebied geaccepteerd? 8. Wat houdt het praktische verschil in tussen onderhoudsniveau voor de beluifeling op niveau B ten opzichte van niveau C? 9. Wat is het kostenverschil tussen onderhoudsniveau B en C van de beluifeling? 10. Wordt rekening gehouden met het feit dat een laag onderhoudsniveau op den duur leidt tot hoge reparatiekosten? 11. Wat is de achterliggende visie van het college om te bezuinigen op onderhoud van de beluifeling, gecombineerd met het willen hebben van een aantrekkelijke binnenstad?

Wij zien uw antwoorden op onze vragen tegemoet.Met vriendelijke groet,Fractie SGPLilian Janse-van der WeeleCor Tromp

Een bericht hierover in de PZC: https://www.pzc.nl/walcheren/twijfel-over-veiligheid-overkapping-lange-zelke-in-vlissingen~ad79e901/

Vragen bij "De oplossing tegen hardrijders"

SGP SGP Vlissingen 11-09-2019 00:00

Artikel 34-vragen “De oplossing tegen hardrijders”Geacht college,De SGP spreekt veel inwoners in de Gemeente Vlissingen die zich zorgen maken en zich enorm ergeren aan hardrijders binnen de bebouwde kom. Zij maken zich zorgen over de verkeersveiligheid in hun straat en de SGP heeft daar begrip voor. Immers, wanneer iemand plotseling oversteekt, zijn de gevolgen dramatisch wanneer deze door een hardrijder wordt aangereden. Ook heeft de SGP begrip voor de ergernis. Hardrijders produceren over het algemeen veel motor-lawaai en hun gedrag wordt als “hufterig” ervaren.Om het hardrijden in de bebouwde kom tegen te gaan, is er een sublieme oplossing bedacht in Zweden: de Actibump. De Actibump is een stalen plaat die in het wegdek is gemonteerd. Daarboven wordt een sensor (net zoals bij een matrixbord in straat/wijk) geplaatst die op enige afstand een te hard rijdende automobilist/motorrijder kan herkennen. Als dat het geval is, dan zakt de stalen plaat zo’n zes centimeter de grond in waardoor er dus letterlijk een gat in het wegdek ontstaat. De hardrijder kan hier niet meer voor remmen en rijdt hier met volle vaart overheen. De bestuurder ervaart een harde tik in de auto of op de motor en wordt direct met zijn/haar overtreding geconfronteerd.Voor de hulpdiensten (deze hebben, soms, een reden om harder te rijden) en lijndiensten (bus) is een oplossing bedacht: zij worden allemaal uitgerust met een apparaat dat het zakken van de stalen plaat blokkeert als ze in de buurt zijn. Ook de bestuurders die zich netjes aan de maximum snelheid houden, ervaren geen harde klap als ze over de stalen plaat rijden.De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

1. Kent het college het fenomeen “Actibump”, de stalen plaat met sensor die voor hardrijders naar beneden zakt? 2. Is het college het met de SGP eens dat de Actibump een vriendelijk systeem is voor alle weggebruikers die netjes de toegestane maximum snelheid hanteren, dit in tegenstelling tot een wegversmalling of drempel? 3. Is het college het met de SGP eens dat de Actibump een effectief middel is, zo niet de oplossing, tegen hardrijders binnen de bebouwde kom? 4. In Nederland heeft nog geen enkele gemeente de Actibump geïnstalleerd in het wegdek. De SGP zou het geweldig vinden als Vlissingen de eerste Nederlandse gemeente zou zijn waar de Actibump in het wegdek werkelijkheid wordt. Is het college bereid te overwegen om geld te reserveren om de Actibump aan te schaffen voor de straten waarvan omwonenden aangeven dat daar vaak (veel) te hard wordt gereden?

De SGP hoort klachten van inwoners van:- Boulevard Bankert- Boulevard de Ruyter- Aagje Dekenstraat- Badhuisstraat - Sloeweg (tussen Gerbrandystraat en van Woelderenlaan)- Van WoelderenlaanDe SGP gaat ervan uit dat er meerdere straten in de stad en dorpen zijn waar vaak te hard wordt gereden en dat het college hier ongetwijfeld van op de hoogte is.

5. Is het college met de SGP van mening dat de aanwezigheid van de Actibump in de voornoemde en andere straten de inzet van de politie kan besparen omdat mogelijk in de toekomst in deze straten niet/nooit meer te hard wordt gereden?

Wij zien uw antwoorden op onze vragen tegemoet.Met vriendelijke groet,Fractie SGPLilian Janse-van der WeeleCor Tromp

Vragen én persbericht over het JAAGPAD

SGP SGP VVD Vlissingen 13-06-2019 00:00

Onderwerp: “Jaagpad”

Geacht college, 

Het afgelopen half jaar is het Jaagpad drie keer in het nieuws geweest vanwege zware ongevallen. Kil resultaat: één dode; drie (zwaar)gewonden. 

Hoe donker ook dat fietspad mag wezen en hoezeer alternatieven aanwezig zijn; het Jaagpad blijft gebruikt worden door het fietsverkeer tussen Middelburg en Vlissingen/Oost-Souburg. Verwijzingen naar de betreffende ongevallen:

9 december 2018 https://www.pzc.nl/walcheren/man-overleden-na-val-in-ijskoud-water-kanaal-door-walcheren~aedea496/ 1 april 2019 https://www.pzc.nl/walcheren/gewonden-bij-botsing-op-jaagpad-bij-oost-souburg~a2b98225/ 10 juni 2019 https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/113415/Fietser-zwaargewond-na-botsing-met-voetganger-op-Jaagpad-Vlissingen

We hebben als SGP daarom de volgende vragen aan het college: 

1. Heeft het college al contact gehad met de stakeholders die betrokken zijn bij het Jaagpad? (naast gemeente Vlissingen zijn dat waarschijnlijk gemeente Middelburg, Provincie Zeeland en Waterschap Scheldestromen). Is het college het met de SGP eens dat overleg (opnieuw) nodig is om de veiligheid van dit fietspad te gaan verbeteren? Of er nu alternatieve routes zijn of niet. 2. Is het college het met de SGP eens dat de huidige omstandigheden niet voldoen; beter gezegd gevaarlijk zijn? 3. Is het college; net zoals de SGP van mening dat één of beide hieronder genoemde oplossingen de veiligheid van het Jaagpad kan verbeteren? Te weten: 1) lichtgevende werkmarkering, door drie doorgetrokken strepen op het fietspad aan te brengen word kans op frontale botsingen verminderd, en/of 2) led-verlichting met bewegingsmelder toe te passen zodat het Jaagpad meer verlicht wordt als mensen aanwezig zijn. 4. En is het college bereid hierover concreet na te denken en deze oplossingen in het gesprek met de stakeholders te noemen en te stimuleren?

Oplossing 1 : https://www.vvvf.nl/paginas/openbaar/verfinkt/project/lichtgevende-wegmarkering-voor-n736

Oplossing 2:https://www.installatieprofs.nl/nieuws/verlichting/overige-verlichting/duurzame-openbare-verlichting

In afwachting van uw reactie, 

Met vriendelijke groet, 

Fractie SGPCor TrompLilian Janse-van der Weele

Dit PERSBERICHT ging de deur uitNaar aanleiding van een aantal recente ongevallen met (zwaar) letsel – zie de hyperlinks in het word.doc- op het Jaagpad hierbij een aantal art 34 vragen over het Jaagpad.We roepen het college op om samen met de andere betrokken partijen deze gevaarlijke situatie aan te pakken voordat nog meer ongelukken gebeuren. We weten dat er een alternatieve route is via de parallelweg Nieuw Vlissingseweg; maar ondanks dat gebeuren er toch ongelukken. En dat is, naar onze mening, reden genoeg om deze gevaarlijke situatie aan te pakken. Hoewel er rond de jaarwisseling ook aandacht voor is geweest in de pers (o.a. Statenvragen VVD) is tot op heden niets veranderd aan de situatie (en de SGP heeft ook geen signalen dat de veiligheidssituatie concreet wordt aangepakt). Dat maakt ons zorgen. We zijn van mening dat op relatief eenvoudige manier de situatie verbeterd kan worden. We doen daarvoor 2 suggesties die meegenomen kunnen worden in het overleg; te weten lichtgevende doorgetrokken strepen om zo de rijbanen af te bakenen (en de kans op frontale botsingen te verminderen) en de andere suggestie betreft het plaatsen van een aantal LED lantaarnpalen met bewegingsmelder.

Vragen bij gevaarlijke kruising Sloeweg-Weyevlietweg

SGP SGP Vlissingen 29-04-2019 00:00

Artikel 34-vragen “Sloeweg-Weyevlietweg, nooit meer onveilig oversteken”Geachte college,Donderdagochtend 18 april was het weer raak: twee auto’s botsten op elkaar op de T-kruising Sloeweg-Weyevlietweg. Gevolg: afzetting van de Sloeweg door de politie om de beschadigde auto’s weg te laten slepen en om de veegauto van de gemeente de ruimte te geven de stukken glas en plastic van het wegdek te halen. Uiteraard ontstond daardoor een opstopping vanaf deze beruchte T-kruising tot aan de A58.Deze T-kruising wordt door veel bewoners van de Gemeente Vlissingen als gevaarlijk ervaren, voornamelijk wanneer men vanaf de Weyevlietweg linksaf de Sloeweg, richting de Sloebrug wilt rijden. Dat is niet verwonderlijk; de Sloeweg is een belangrijke en drukke verkeersader Vlissingen in, richting woonwijken, boulevard, centrum en de Walcherse kust en de toegestane maximum snelheid is 70 km/uur. Maar omdat de weg vanaf de Sloebrug naar beneden afloopt, wordt er vaak harder gereden. Het vergt van de automobilist een goed inschattingsvermogen om veilig over te steken en om linksaf de Sloeweg op te rijden. Ook vraagt het veel geduld als (nadat de Sloebrug of spoorwegovergang weer open zijn) een grote stroom verkeer over de Sloeweg raast, een gelegenheid te vinden veilig over te steken en linksaf te slaan.Niet voor niets is er in het verleden aandacht gevraagd om deze T-kruising aan te passen, bijvoorbeeld door een rotonde aan te leggen. De SGP vindt een rotonde niet het ideale idee; dit belemmert de doorgang op de Sloeweg en dat zal, zeker in het toeristenseizoen, opstoppingen kunnen veroorzaken. Wel zou je dan kunnen denken aan een zogenaamde turborotonde. Een rotonde met: 1) een doorgaande rechtdoorstrook vanuit Vlissingen naar A58, 2) een directie verbinding rechtsaf van Sloeweg naar Weyevlietweg en 3) een directe verbinding van Weyevlietweg naar Sloeweg.Een turborotonde is echter erg duur (wij schatten minimaal € 0,5 mln) en de SGP denkt dat er op zeer korte termijn een veilige, eenvoudige en meer betaalbare oplossing is om een einde te maken aan de gevaarlijkste T-kruising in Vlissingen, door middel van:- De middenberm op de Sloeweg doortrekken, zodat men vanaf de Weyevlietweg niet meer de Sloeweg kan oversteken en linksaf slaan richting de Sloebrug.- Vanaf de Sloeweg kan men dan niet meer linksaf slaan richting Weyevlietweg.- Vanaf de Weyevlietweg alleen nog maar de mogelijkheid geven om rechtsaf te slaan naar de Sloeweg.- Vanaf de Sloeweg de mogelijkheid laten bestaan om rechtsaf te slaan richting de Weyevlietweg.- Via de Nieuwe Zuidbeekseweg en Nieuwe Vlissingseweg is de A58 via de Sloebrug veilig te bereiken, alsook Baskensburg/Vlissingen Centrum (komend vanuit West-Souburg, Westerzicht, Hofwijk, Papegaaienburg, Bossenburgh en later ook Claverveld).- Bebording aanpassen aan deze nieuwe situatie.Zie de foto-impressie hieronder:

/r/bc3fb15dcba34341038e0322c7b8341e?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fvragen-bij-gevaarlijke-kruising-sloeweg-weyevlietweg%2F10725&id=014e04e47a02298553d279f730ad66a18c60467eWij beseffen dat deze aanpassing een periode van gewenning zal vragen van onze inwoners en bezoekers. Echter, de verkeersveiligheid is voor de SGP de belangrijkste reden om deze eenvoudige, redelijk goedkope aanpassing voor te stellen.Wij willen het college hierover de volgende vragen stellen:

1. Wat is de mening van het college over dit voorstel van de SGP? 2. Is het college bereid om deze aanpassing in de toekomst uit te voeren en hiervoor in de begroting een bestemmingsreserve te maken? 3. Denkt het college, met de SGP, dat deze toekomstige uitgave, in het kader van verkeersveiligheid, “Onuitstelbaar & Onontkoombaar” is te motiveren bij de artikel 12-inspecteur? 4. Is het mogelijk dat de Provincie Zeeland bijdraagt aan deze aanpassing van de T-kruising Sloeweg-Weyevlietweg? De Sloeweg is namelijk een belangrijke schakel in het regionale verkeersnetwerk van de N288 (en de N288 is toch eigendom van de Provincie?).

Wij zien uw reactie op ons idee en de antwoorden op onze vragen tegemoet.Met vriendelijke groet,Fractie SGPLilian Janse-van der WeeleCor Tromp

ZET JE LICHT AAN!

SGP SGP Vlissingen 05-11-2018 00:00

ZET JE LICHT AAN!

Vorig jaar oktober stelde Lilian vragen aan B&W naar aanleiding van een verlichtingsactie van de ANWB. De (positieve)! beantwoording hiervan kunt u vinden door op gerelateerde berichten te klikken. Dat gaat snel via de knop ANWB onderaan dit bericht. /r/a97d4dea5ba4083070d3d2179c0c06a8?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fzet-je-licht-aan-%2F9792&id=b39ac431ac68ea3c12b1b2317b45e80bdb69b111Dit kwam de ANWB ter ore. We ontvingen een mail van deze bond, samenvatting van de inhoud: “We zijn nog met een pilot bezig, we komen graag een keer naar Vlissingen toe.”Er ging bij ons een lichtje branden toen de weggebruikersbond dit najaar vrijwilligers opriep om tags te zetten in hun eigen woonomgeving. Wij gaan zelf maar aan het werk, dan hoeft de ANWB niet naar Vlissingen te komen! We lieten weten dat we graag mee deden. Hoe eerder de picto’s op strategische punten staan, hoe beter! Reactie: “We sturen u 10 sets toe, bussen spuitkrijt plus sjablonen.”Maar op de landelijke actie dag, 27 oktober, viel er in onze woonplaats ongeveer 35 mm regen. Fijn voor de boeren, maar niet geschikt om met spuitkrijt aan de slag te gaan. Bovendien waren hier herdenkingen voor omgekomen opvarenden tijdens WO II in de Zeevaartschool en de omgekomen geallieerden en burgers van Vlissingen bij landingsgebied Uncle Beach. We stuurden weer een mail naar de organisatie, waar we per omgaande antwoord op kregen…… Bedankt voor uw bericht. Een goed idee om de tags op een droge dag aan te brengen want zelfs op een vochtige ondergrond pakt het spuitkrijt minder goed dan op een geheel droge ondergrond. Veel succes en plezier met het aanbrengen van de tags. Ontzettend goed dat jullie als SGP-Vlissingen actief werken aan de verkeersveiligheid van de weggebruikers vs. zichtbaarheid van fietsverkeer. Succes met het aanbrengen van de tags!Maandagmorgen 5 november, 10 – 12 uur, was een geschikt moment om het plan uit te voeren: kinderen op school, velen op hun werk, tamelijk rustig op straat, de dauw (bijna) opgedroogd en een stralend zonnetje. Heel Vlissingen doorkruisend, kwamen we slechts op één locatie tags, die door anderen geplaatst waren, tegen. Dat was op de kruising Rammekensweg/Ritthemsestraat, op 2 plekken. Bravo!

/r/a97d4dea5ba4083070d3d2179c0c06a8?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fzet-je-licht-aan-%2F9792&id=b39ac431ac68ea3c12b1b2317b45e80bdb69b111De start was bij het fietstunneltje aan de kant van West-Souburg. De dames Lilian Janse, Mariet van Klinken en Nellie van Dijk plus de heer Kees de Landmeter begonnen hier met zijn vieren. Daarna ging en ze in tweetallen uiteen.De plaatsen waar Mariet en Lilian tags hebben gespoten:- Kruising Marnixplein/Westerzicht/Nieuwe Zuidbeekseweg - Noordbeekseweg tussen van Doornlaan en van Borsselestraat- Kruising Weyevlietweg/winkelcentrum Papegaaienburg- Basisschool De Wissel- Zuidbeekseweg- Langeleenweg- Van Hogendorpweg (Paauwenburg)- Kruising Sloeweg/Gerbrandystraat/Koudekerkseweg- Fietspad Spuikomweg bij watertoren en bij Aldi- Fietspad Zaaihoekweg (van Kenau Hasselaarstraat naar Spuikomweg)- Fietspad kanaal bij Koningsweg- BaskensburgpleinFotoalbum van de voorbereiding, de start én de uitvoering door het duo Lilian & Mariet.

Plaatsen waar Kees en Nellie picto's hebben gespoten:- Kruising Nieuwe Vlissingseweg/Vrijburgstraat- Fietspad industrieterrein, Vrijburg- Bunkerpaadje- Jaagpad, aan weerszijde van de kanaalbrug - Middenberm bij spoorwegovergang- Kruising Koopmansvoetpad/Burg. Stemerdinglaan- Kruising Lekstraat/Burg. Stemerdinglaan- Kruising Zandweg/Rammekensweg- Einde fietspad bij de afrit van de A58, ingang van Oost-SouburgFotoalbum van de spuiterij door het duo Kees & Nellie én het effect in het donker.

Berichtgeving in de PZC

SGP Vlissingen wijst fietsers op nut verlichtinghttps://www.pzc.nl/walcheren/sgp-vlissingen-wijst-fietsers-op-nut-verlichting~a794da3a/

Actie ANWB picto's fietsverlichting

SGP SGP Vlissingen 12-10-2018 00:00

In oktober 2017 heeft ons raadslid Lilian vragen gesteld bij een actie door de ANWB over picto's fietsverlichting, een actie in het kader van vergroting van de verkeersveiligheid. Zie hiervoor de gerelateerde items.

Graag attenderen we u op de lopende actie van de ANWB:

https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/fietsverlichtingsactie

/r/8116e2521e66c041d1571356713c8446?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Factie-anwb-pictos-fietsverlichting%2F9652&id=1180ca0b49524e562517fd03ef0f3c803f3ce648

Doet u, doe jij  mee?

Beantwoording vragen gemotoriseerd verkeer op boulevards

SGP SGP Vlissingen 25-07-2018 00:00

U hebt recent vragen gesteld over rijdende voertuigen op de boulevards tijdens de zondagsluitingen. Ter beantwoording van uw vragen delen wij u het volgende mee.1. Is het bij het college bekend dat de afsluiting van de boulevard voor gemotoriseerd verkeer op zondagmiddag wordt genegeerd door een groep motorrijders?

antwoord: wij hebben waargenomen dat het voorkomt dat tijdens de zondagsluitingen incidenteel op de boulevards gereden wordt.

2. Wordt daarom op zondagmiddag op de boulevard frequent gecontroleerd/gehandhaafd door onze BOA's en/of de politie?

antwoord: de zondagsafsluiting vindt plaats door middel van het omhoog zetten van in het wegdek verzinkbare palen, in combinatie met het plaatsen van een dranghek waarop het verkeersbord met het inrijverbod is aangebracht. De verzinkbare palen zijn erg storingsgevoelig en in de praktijk blijkt dat de afzetting met één dranghek onvoldoende is. Na het uitvoeren van de fysieke afsluiting van de boulevards kunnen de geparkeerd staande auto´s en motoren over de rijbaan in de richting van het Keizersbolwerk rijden. Er is dan geen sprake van een overtreding omdat men geen bord met het inrijverbod passeert. Sinds begin juli 2018 zijn ter hoogte van de afsluiting extra dranghekken aanwezig en worden de boulevards met meerdere dranghekken afgezet. Desondanks zijn er kennelijk nog steeds bestuurders die kans zien om de afzettingen te omzeilen door over het trottoir of het fietspad te rijden. Daarnaast maken bestuurders van motoren gebruik van de ruimte aan de achterzijde van het Naereboutplein, parkeren daar voor enige tijd en rijden vanaf dat punt verder over de boulevards. Hetzelfde doet zich voor met parkeren en verder rijden ter hoogte van het plein bij het Koopvaardijmonument.De BOA´s hebben sinds 1 juli 2018 elke zondag, met uitzondering van de zondagen dat er een zomermarkt werd georganiseerd, een half uur tot drie kwartier postgevat op de boulevards tijdens de afsluitingsperiode. In deze periode zijn geen overtredingen geconstateerd.

3. Herkennen de BOA's en/of politie problemen rondom het negeren van de afsluiting van de boulevard op zondagmiddag?

antwoord: zie het antwoord onder 2.

4. Is het college het met de SGP eens dat de afsluiting van de boulevards op zondagmiddagvoor gemotoriseerd verkeer door iedereen gerespecteerd dient te worden en dat extreem geluidsoverlast, veroorzaakt door motorrijders, hinderlijk is voor bewoners en bezoekers en dat dat absoluut niet kan?!

antwoord: met het plaatsen van verkeerstekens en afsluitingen is bewust gekozen voor de zondagsluitingen. Wij willen die ook handhaven.

5. Kan de gemeente maatregelen nemen om het negeren van de afsluiting van de boulevard op zondagmiddag door gemotoriseerd verkeer te voorkomen? De SGP denkt hierbij aan het zodanig plaatsen van dranghekken zodat alleen fietsers er zigzaggend doorheen kunnen maar motoren niet.

antwoord: het zodanig plaatsen van hekken dat er alleen fietsers tussendoor kunnen is naar onze mening geen optie.

6. Is de gemeente bereid om voorkomende maatregelen te nemen?

antwoord: wij zijn van mening dat wij in redelijkheid alle maatregelen hebben getroffen om het weggebruikers duidelijk te maken welk verkeersregime tijdens de zondagsluitingen op de boulevards van toepassing is. In voorkomende gevallen ontvangen overtreders daarvan een bekeuring. Het gemeentelijk toezicht wordt binnen de mogelijkheden uitgeoefend.

Wij vertrouwen er op uw vragen hiermee volledig te hebben beantwoord.Hoogachtend,burgemeester en wethouders van Vlissingen,de secretaris,                                de burgemeester,mr. drs. ing. M. van Vliet              drs. A.R.B. van den Tillaar

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.