Nieuws van politieke partijen in Voorschoten over PvdA inzichtelijk

3 documenten

PvdA neemt initiatief voor bespreking geluidsoverlast A4

PvdA PvdA Partij voor de Vrijheid Partij voor de Dieren Voorschoten 19-02-2019 22:39

 

De commissie Duurzame Ontwikkeling van de Provinciale Staten Zuid-Holland besprak vorige week op voorstel van de PvdA de kwestie rond de geluidshinder van de A4 en de milieumaatregelen in de Meeslouwerplas. Vorig jaar, toen de provincie de brief van actiecomité Stop geluidsoverlast A4 ‘ter kennisname’ wilde afdoen, vroegen PvdA en GL om bespreking van dit onderwerp in de commissie. Onlangs vroeg PvdA-Statenlid Anne Koning hiervoor opnieuw aandacht, door het initiatief te nemen het gesprek hierover op korte termijn te voeren. Dit ondanks het ontbreken van een notitie van het provinciale bestuur.

Dat het onderwerp veel inwoners van Voorschoten (en Leidschendam) raakt en dat het ze hoog zit, bleek wel uit de volle publieke tribune en de vele sprekers. Vertegenwoordigers van ‘Actiecomité Stop Geluidsoverlast A4’, de vier natuurorganisaties die actief zijn in Vlietland en het Recreatiecentrum Vlietland zetten zich samen met de gemeente al jaren in om de geluidshinder die inwoners en recreanten van Vlietland ervaren, weg te nemen. Zij beroepen zich op toezeggingen van de Provincie uit 2009 om met geluidswerende maatregelen te komen. Het uitblijven daarvan heeft hun vertrouwen in de provinciale overheid ernstig geschaad. De maatregelen die de provincie voorstelt – het terugplaatsen van bomen en een aarden wal van 1,5 meter – zijn bij lange na niet voldoende om het probleem op te lossen.

Op provinciaal niveau vraagt de PvdA samen met GL, SP, PVV, PvdD en de Ouderenpartij, gesteund door belangenorganisaties en de gemeente Voorschoten en Leidschendam, de provincie om de toezegging van een geluidscherm langs de A4 waar te maken. De PvdA is blij dat de discussie die zij heeft voorgesteld nu plaatsvindt en verwacht dat de provincie snel met betrokken partijen in gesprek gaat om het probleem op te lossen.

Het bericht PvdA neemt initiatief voor bespreking geluidsoverlast A4 verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

Leidseweg-Noord 30-km zone? Een kwestie van integraal afwegen (vervolg)

PvdA PvdA Voorschoten 03-10-2018 20:03

De herinrichting van de Leidseweg-Noord houdt de gemoederen bezig, in het bijzonder de laatste maanden. Het raakt niet alleen de bewoners van de Leidseweg, maar in ieder geval ook de bewoners van de Mozartlaan en de Nassauwijk. Het gesprek over de Leidseweg-Noord loopt al jaren en het is belangrijk dat er nu op korte termijn een besluit wordt genomen.

De aanleiding is de slechte staat van de weg, de grondwaterproblematiek en de wateroverlast.

Alle partijen zijn het er over eens dat er zo snel mogelijk gewerkt moet worden aan het oplossen van deze problemen. Bewoners hebben soms letterlijk het water in de kelder staan.

De discussie spitst zich toe op de inrichting van de weg. Hoe kan de weg beter ingericht worden, zodat bewoners minder last hebben van druk en snel rijdend verkeer? Hoe kan de weg zo ingericht worden dat het veiliger wordt aan de Leidseweg?

In een participatietraject hebben de deelnemende bewoners en ondernemers aangegeven de weg het liefst als zgn. ‘erftoegangsweg’ – een 30-km weg waar auto’s en fietsers de rijbaan delen – in te willen richten. Dat is begrijpelijk. Overigens, niet iedereen is hier voorstander van. Er zijn ook bewoners die zich zorgen maken over de veiligheid van fietsers, wanneer zij de rijbaan zouden moeten delen met auto’s. Zij willen de fietspaden behouden.

Onderzoek wijst uit dat het effect van de herinrichting van de Leidseweg als 30-km zone is, dat het verkeer over de Trompweg, Admiraal de Ruytersingel, en vooral de Mozartlaan behoorlijk gaat toenemen. Extra onderzoek uitgezet door het nieuwe college, laat hetzelfde zien: veel meer verkeersbewegingen op de Mozartlaan. Je kunt verwachten dat dat ook gaat gelden voor de Beethovenlaan, Bachlaan en doorgang via de Charlotte de Bourbonlaan. Gevolg hiervan is ook een toenemend aantal auto’s die vanaf de Mozartlaan en de Bachlaan de Leidseweg op en af willen. De PvdA verwacht een extra belasting van de Leidseweg, waar het verkeer nu al regelmatig vaststaat. Met het toenemende verkeer als gevolg van nieuwbouw in de gemeente, kun je je afvragen of het een verstandige keuze is om de Leidseweg-Noord nu te herinrichten tot 30-km gebied.

De PvdA heeft in de commissievergaderingen aangegeven het belangrijk te vinden de verkeersdoorstroming in de gemeente integraal te bekijken. Commissieraadslid Marjolijn Eshuis: “Wij vinden dat dit in dit dossier onvoldoende is gebeurd. De effecten van de keuze voor inrichting tot 30-km zone van de Leidseweg (voorlopig het deel tussen Berbice – Piet Heynlaan), heeft direct gevolgen voor de verkeersintensiteit elders in de gemeente. En met het verwachtte toenemende verkeer aan de Mozartlaan en Bachlaan, hebben wij ook vragen bij de veiligheid van fietsers, waaronder veel kinderen en jongeren die naar de drie lagere scholen en de sportvelden in Adegeest fietsen. Verleggen we hiermee niet een probleem naar andere straten en T-splitsingen, waarvoor dan later weer een oplossing gevonden moet worden? Geld voor herinrichting voor deze wegen is er niet”.

De PvdA is niet principieel tegen het herinrichten van de Leidseweg-Noord als erftoegangsweg, maar wij wijzen op de negatieve effecten hiervan voor de omliggende wegen. Als je dit doet, zorg dan dat je de Leidseweg zo inricht dat de weg voor het autoverkeer een reële optie blijft om te nemen (wel maatregelen om chauffeurs niet harder te laten rijden dan 30 km/u., maar geen grote obstakels, geen ‘slalom’). En maak dan ook van de Mozartlaan en de Bachlaan een 30-km zone. Dat komt de veiligheid ten goede en zo verdeel je de pijn eerlijk(er).

Het bericht Leidseweg-Noord 30-km zone? Een kwestie van integraal afwegen (vervolg) verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

Leidseweg-Noord 30-km zone? Een kwestie van integraal afwegen

PvdA PvdA Voorschoten 10-07-2018 21:28

Tijdens de raadscommissie Wonen, Ruimte & Groen op 21 juni werd het plan voor de herinrichting van de Leidseweg-Noord besproken, onder grote belangstelling van bewoners van zowel de Leidseweg als de Mozartlaan. Het gesprek over de Leidseweg-Noord loopt al jaren en het is belangrijk dat er nu op korte termijn een besluit wordt genomen.

PvdA-commissieraadslid Marjolijn Eshuis: “ik ben nog eens te rade gegaan wat nou precies de aanleiding was van deze discussie. Dat is de slechte staat van de weg, de grondwaterproblematiek en de wateroverlast. En nu er toch aan de verbetering van de waterhuishouding en de staat van de weg gewerkt moet gaan worden, bood dat een kans om ook eens te gaan kijken hoe de inrichting van de weg beter zou kunnen. De bewoners van de Leidseweg zijn vervolgens uitgenodigd om mee te denken over de inrichting van de weg. Dat hebben veel mensen gedaan. Naast wateroverlast zijn er klachten over te snel rijdend verkeer met gevolgen voor de veiligheid. In het meest noordelijke stuk – tussen de Trompweg en huis Ter Wadding – geven bewoners aan ook gevolgen te ondervinden van het zware verkeer voor wat betreft de staat van de huizen. Reële problemen, waarbij het goed is dat de gemeente die serieus neemt.

Inrijverbod vrachtwagens en fietser op Leidseweg

Het betrekken van de inwoners bij het nadenken over de inrichting van het deel Leidseweg Berbice-Tromplaan is op zich een goede gedachte geweest. Daarbij zijn brede kaders meegegeven, maar steeds is wel gezegd dat de gemeenteraad een besluit neemt. Het is niet verwonderlijk dat het overgrote deel van de bewoners de weg het liefst als zgn. ‘erftoegangsweg’ – een 30-km weg waar auto’s en fietsers de rijbaan delen – wil inrichten. Niet iedereen is hier overigens een voorstander van. Er zijn ook bewoners die zich (grote) zorgen maken over de veiligheid van fietsers, wanneer zij de rijbaan zouden moeten delen met auto’s. Zij willen de fietspaden behouden.

Onderzoek wijst uit dat het effect van de herinrichting als 30-km zone is, dat het verkeer over de Trompweg, Admiraal de Ruytersingel, en vooral de Mozartlaan behoorlijk gaat toenemen. Je kunt verwachten dat dat ook gaat gelden voor de Beethovenlaan, Bachlaan, en doorgang via de Charlotte de Bourbonlaan. Aan deze wegen liggen een aantal scholen en ook veel kinderen fietsen er naar de sportvelden. Met het toenemende verkeer als gevolg van nieuwbouw in de regio, kun je je ook afvragen of het een verstandige keuze is om één van de doorgangsroutes in de gemeente nu te herinrichten tot 30-km gebied.

De PvdA heeft in de commissievergadering aangegeven het belangrijk te vinden de verkeersdoorstroming in de gemeente integraal te bekijken. Wij zijn voorstander van het betrekken van burgers, maar in dit geval heeft de gemeente de bewoners van één deel van de doorgangsroutes betrokken, zonder daarbij rekening te houden met de gevolgen van de keuze voor de omliggende doorgangsroutes. Marjolijn Eshuis: “Het is niet voor niets dat de publieke tribune tijdens de commissievergadering niet alleen vol zat met bewoners van de Leidseweg, maar ook van de Mozartlaan”. Zij moesten uit de krant de plannen voor de Leidseweg vernemen. Door dit zo in te steken schep je verwachtingen bij de bewoners van de Leidseweg. Wij vinden het niet goed dat dit traject zo gelopen is.

Snel verbetering van de waterhuishouding, de staat van de weg en de veiligheid

De PvdA steunt alle maatregelen die genomen moeten worden om de slechte staat van de weg aan te pakken, zowel onder als boven de weg (waterhuishouding, de riolering, de bestrating, de verkeersveiligheid en de verlichting). Daarbij is er aandacht voor maatregelen die de geluidsoverlast tegengaan, en wordt er bij de herinrichting ook positieve effecten op duurzaamheid bereikt.

De PvdA vindt dat de door doorstroming van het verkeer meer integraal had moeten worden bekeken, en vindt het niet verstandig nu één van de doorgangswegen in te richten als 30-km zone.  Ze roept het college op om te kijken of het probleem van de verkeersveiligheid aan dit deel van de Leidseweg via andere maatregelen aangepakt kan worden. De versmallingen die in het verleden zijn aangebracht hebben er toe bijgedragen dat de gemiddelde snelheid op de Leidseweg inmiddels fors is afgenomen. Automobilisten hebben hier natuurlijk ook een verantwoordelijkheid in om behoedzaam te rijden. Het past ook in de ambitie van de PvdA en dit college om zoveel mogelijk ruimte te maken voor de fiets. Dat kan voor verplaatsing binnen de gemeente, voor mensen die goed ter been zijn, een prima vervoersmiddel zijn. Heeft veel positieve effecten: minder fijnstof, minder verkeer- en geluidshinder, veiligheid, en ruimte voor het verkeer (ondernemers, mensen slecht ter been, etc.) die de auto echt nodig heeft.

 

 

Het bericht Leidseweg-Noord 30-km zone? Een kwestie van integraal afwegen verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.