Nieuws van CDA in Vught inzichtelijk

8 documenten

Het CDA wil duidelijkheid over de fietsbruggen bij van der Valk

CDA CDA Vught 02-07-2020 15:31

In de raad van 8 februari 2018, bijna tweeëneenhalf jaar geleden, heeft de raad besloten om een bijdrage van € 375.000 te verlenen aan de gemeente ‘s-Hertogenbosch om een fietsbrug aan te leggen bij de (turbo)rotonde bij de Postweg/Bosscheweg/Heunweg/Vughterweg. De verkeersveiligheid van het langzaam verkeer is hier zeer slecht, en we hebben als raad tot deze bijdrage besloten om een goede oplossing voor de fietsers zo snel mogelijk aan te leggen. Dit is gevolgd door een bijdrage van € 200.000 op 11 oktober 2018 voor de aanleg van de turborotonde. En op 27 juni 2019 hebben we als raad nogmaals een bijdrage aan ’s-Hertogenbosch gegeven van € 250.000 om hier twee fietsbruggen aan te leggen. In totaal dus €825.000 voor een rotonde op Bosch grondgebied, nog meer dan de Rijkssubsidie van €700.000 die de gemeente ’s-Hertogenbosch verspeeld heeft door zo lang te treuzelen. We zijn nu alweer ruim een jaar verder, en er is nog steeds geen aanvang gemaakt met de werkzaamheden. Nu hebben we uit de wandelgangen vernomen dat deze fietsbruggen op zijn vroegst augustus 2021 worden aangelegd. Dus nog ruim een jaar dat deze verkeersonveilige situatie blijft bestaan! Hierover heeft het CDA enkele vragen gesteld aan het college: 1. Is het college op de hoogte van de datum van aanleg? Zo ja, wanneer was u van plan de raad hierover te informeren? /Zo nee, hoe komt het dat u dat niet weet? 2.Bent u het met het CDA eens dat deze verkeersonveilige situatie veel te lang duurt? En heeft u buurgemeente ’s-Hertogenbosch hier op aangesproken? Wat was hier het resultaat van? 3. Wilt u de gemeente ’s-Hertogenbosch onder druk zetten door het intrekken van de Vughtse bijdrage indien niet nog dit jaar -dus in 2020 - de fietsbruggen worden aangelegd? 4. Hoe staat het met de provinciale subsidies? Die van het Rijk is ingetrokken vanwege de jarenlange vertraging, maar geldt dit nu ook voor de provinciale subsidie? Wat gelden daar voor eisen voor qua uiterste datum aanleg?

De verharding van de Jagersboschlaan of hoe een College van B&W doordendert

CDA CDA D66 Vught 23-04-2020 17:01

In december 2018 kwam de voorgenomen verharding van de Jagersboschlaan voor het eerst onder de publieke aandacht. Aanleiding was een buurtbijeenkomst waar wethouder van de Ven de omwonenden informeerde. Sindsdien zijn door CDA, D66 en SP vragen gesteld over de veronderstelde noodzaak tot verharding, is een breed gedragen protestactie opgestart en zijn door omwonenden bezwaarschriften ingediend. Verder werd onlangs bekend dat het Maurick College, de Fietsersbond en de Stichting Natuur en Milieu groep Vught naar de rechter stappen om het collegebesluit tot verharding aan te vechten. Afgelopen jaar is bij herhaling door het CDA en de overige oppositiepartijen, door omwonenden, door het Maurick College en de Fietsersbond gesteld dat het argument voor de verharding van de Jagersboschlaan niet deugt. Volgens de gemeente is de verharding noodzakelijk voor de bereikbaarheid van het Maurick College en voor de hulpdiensten. Maar zowel Maurick als de hulpdiensten hebben keer op keer aangegeven geen problemen te hebben met een onverharde én voor het autoverkeer afgesloten Jagersboschlaan. Volgens de Fietsersbond komt door de verharding de veiligheid van de fietsers (waaronder veel scholieren, zo’n 650-700 per dag) in het gedrang als door de verharding dagelijks 1.500 auto’s door de Jagersboschlaan gaan rijden. Het argument van de gemeente dat de toekomstige veilige en directe snelfietsroute langs de nieuwe N65 een goed alternatief is, wordt door de Fietsersbond resoluut van de hand gewezen. Onderzoek laat zien dat een snelfietsroute juist minder geschikt is voor kwetsbare fietsers zoals ouderen en scholieren. Daarnaast is een fietsroute naast de N65 slecht voor de gezondheid want fietsers worden dan langdurig blootgesteld aan fijnstof en een te hoog geluidsniveau. Bij herhaling is het argument voor de verharding inhoudelijk weerlegd, keer op keer is aangetoond dat de verharding nergens voor nodig is. Maar toch dendert het college door. Het college heeft zelfs de openbare aanbesteding van de werkzaamheden al opgestart en wil op korte termijn starten met de verharding. Ook dat begrijpt het CDA niet. Want de verharde Jagersboschlaan is volgens het college zelf ook pas nodig als de reconstructie van de N65 van start gaat. Waarom dan deze haast? Waarom niet wachten totdat het bestemmingsplan reconstructie N65 onherroepelijk is? Helaas wordt er dus niet geluisterd en een discussie op basis van feiten en argumenten door het college uit de weg gegaan. De door de coalitie zo voorgestane burgerparticipatie blijkt in de praktijk niets meer dan een wassen neus. Concluderend, het college sluit zich af voor een inhoudelijke discussie en dendert maar door, in deze gesteund door de coalitiepartijen.

De verharding van de Jagersboschlaan of hoe een College van B&W doordendert

CDA CDA D66 Vught 23-04-2020 17:01

In december 2018 kwam de voorgenomen verharding van de Jagersboschlaan voor het eerst onder de publieke aandacht. Aanleiding was een buurtbijeenkomst waar wethouder van de Ven de omwonenden informeerde. Sindsdien zijn door CDA, D66 en SP vragen gesteld over de veronderstelde noodzaak tot verharding, is een breed gedragen protestactie opgestart en zijn door omwonenden bezwaarschriften ingediend. Verder werd onlangs bekend dat het Maurick College, de Fietsersbond en de Stichting Natuur en Milieu groep Vught naar de rechter stappen om het collegebesluit tot verharding aan te vechten. Afgelopen jaar is bij herhaling door het CDA en de overige oppositiepartijen, door omwonenden, door het Maurick College en de Fietsersbond gesteld dat het argument voor de verharding van de Jagersboschlaan niet deugt. Volgens de gemeente is de verharding noodzakelijk voor de bereikbaarheid van het Maurick College en voor de hulpdiensten. Maar zowel Maurick als de hulpdiensten hebben keer op keer aangegeven geen problemen te hebben met een onverharde én voor het autoverkeer afgesloten Jagersboschlaan. Volgens de Fietsersbond komt door de verharding de veiligheid van de fietsers (waaronder veel scholieren, zo’n 650-700 per dag) in het gedrang als door de verharding dagelijks 1.500 auto’s door de Jagersboschlaan gaan rijden. Het argument van de gemeente dat de toekomstige veilige en directe snelfietsroute langs de nieuwe N65 een goed alternatief is, wordt door de Fietsersbond resoluut van de hand gewezen. Onderzoek laat zien dat een snelfietsroute juist minder geschikt is voor kwetsbare fietsers zoals ouderen en scholieren. Daarnaast is een fietsroute naast de N65 slecht voor de gezondheid want fietsers worden dan langdurig blootgesteld aan fijnstof en een te hoog geluidsniveau. Bij herhaling is het argument voor de verharding inhoudelijk weerlegd, keer op keer is aangetoond dat de verharding nergens voor nodig is. Maar toch dendert het college door. Het college heeft zelfs de openbare aanbesteding van de werkzaamheden al opgestart en wil op korte termijn starten met de verharding. Ook dat begrijpt het CDA niet. Want de verharde Jagersboschlaan is volgens het college zelf ook pas nodig als de reconstructie van de N65 van start gaat. Waarom dan deze haast? Waarom niet wachten totdat het bestemmingsplan reconstructie N65 onherroepelijk is? Helaas wordt er dus niet geluisterd en een discussie op basis van feiten en argumenten door het college uit de weg gegaan. De door de coalitie zo voorgestane burgerparticipatie blijkt in de praktijk niets meer dan een wassen neus. Concluderend, het college sluit zich af voor een inhoudelijke discussie en dendert maar door, in deze gesteund door de coalitiepartijen.

Ombouw Marktveldpassage uitgesteld naar 2024

CDA CDA Vught 27-03-2020 12:52

Stand van zaken ombouw Marktveldpassage De ombouw van de Marktveldpassage kent een lange aanloop. Hieronder volgt een opsomming van de meest recente en belangrijkste communicatiemomenten; Op 28 augustus 2017 heeft de gemeente Vught een raam- en realisatieovereenkomst gesloten met Green Development bv. Het doel van deze overeenkomst is (citaat): "de transformatie van de Marktveldpassage in Vught tot een aantrekkelijk woon-winkelgebied met bijbehorende voorzieningen". In deze raamovereenkomst gaat men uit van oplevering in april 2020. In januari 2019 werd het langverwachte nieuwe centrumplan door bovengenoemde partijen gepresenteerd met een verwachte oplevering in 2022. In juli 2019 is de oplevering wederom bijgesteld naar Q1-2023. Daarna werd het stil rondom dit project. Vragen aan het college Reden voor het CDA om een aantal vragen te stellen over de voortgang. Uit het antwoord van het college blijkt nu dat de totale oplevering inmiddels gepland staat voor medio 2024. Met als voornaamste redenenvan vertraging de keuze voor volledige sloop en nieuwbouw en gewijzigde afstemming met de huurders.Daarnaast blijkt echter ook dat het plan inhoudelijk op de belangrijkste onderdelen zoals het geplande winkeloppervlak, het aantal appartementen en bijbehorende parkeerplaatsen is aangepast. De40-40-20regel (betaalbaar-middelduur-duur) uit het coalitieakkoord voor nieuwe appartementen is volgens het college hierbij niet aan de orde. De overeenkomst was immers gesloten tijdens de vorige raadsperiode. Wat het CDA betreft is dit een gemiste kans om te bouwen naar behoefte. Toezegging nieuwe overeenkomst Ondanks de eerdere genoemde aanpassingen is het college van mening dat er geen nieuwe overeenkomst nodig is. Er zal hooguit een aanvulling plaats vinden. Dit bevreemd het CDA in hoge mate. In november 2018 heeft het college namelijk via een raadsinformatiebrief laten weten dat de oude overeenkomst gaat komen te vervallen en zal worden vervangen door een nieuwe overeenkomst. Hiermee zou de eerder genoemde coalitieregel 40-40-20alsnog van toepassing zijn op dit nieuwbouwproject. Deze gang van zaken is voor het CDA dan ook aanleiding om hier aanvullende schriftelijke vragen over te stellen. Klik hier voor de eerste vragen + antwoorden van de gemeente Klik hier voor de aanvullende vragen van het CDA

Schriftelijke vragen CDA-fractie over brug Maurickplein

CDA CDA Vught 03-05-2019 11:56

De gemeente Vught is begonnen met de bouw van de nieuwe trap naar Kasteel Maurick nabij het Maurickplein zonder de benodigde vergunning. Dat bevestigt de gemeente in het Brabants Dagblad van 3 mei 2019. De gemeente Vught geeft toe dat het starten van de werkzaamheden niet volledig volgens de regels is maar wel praktisch. Bovendien zou het slechts gaan om werkzaamheden aan het fundament van de trap en wordt er voor de bouw van de trap zelf nog een vergunning aangevraagd. Ook wordt in het stuk aangegeven dat de gemeente zonder vergunning aan de gang is gegaan in het belang van de bewoners. De praktische voordelen om alvast met de aanleg van de brug te beginnen wegen daarbij naar gemeentelijk inzicht ruimschoots op tegen het in deze fase nog ontbreken van de vergunning. Eerder liet de gemeente Vught ook al werkzaamheden toe achter basisschool De Springplank bij de bouw van een beweegzaal. Zonder dat de vergunning verleend was, illegale bouw dus. De gemeenteraad moest er nog over beslissen, maar de bouw was alvast begonnen. Toen was het verweer van het college dat er sprake zou zijn van een uitzonderlijk geval. Het CDA heeft hierover de volgende vragen: Er zijn heel veel situaties te bedenken waarbij het praktischer is om alvast met werkzaamheden te beginnen zonder dat er al een vergunning is. Maar hoe praktisch iets ook is, is het college het met het CDA eens dat ook de gemeente (lees: vooral de gemeente) zich aan alle wetten en regels moet houden? Bent u het met het CDA eens dat op deze manier de inwoners alweer genegeerd en geschoffeerd worden? Iedereen maakt wel eens een fout, een gemeente ook. Was in deze kwestie een excuus niet veel gepaster geweest dan het verdedigen van de werkzaamheden die in feite illegaal zijn? Mogen inwoners van de gemeente Vught ook alvast beginnen met een verbouwing als zij vinden dat de voordelen huns inziens ruimschoots opwegen tegen het ontbreken van een vergunning? Waarom zou de gemeente dat dan wel mogen? Is dit niet meten met twee maten? Hoe kan het college deze handelswijze uitleggen aan de inwoners? De gemeente is alvast begonnen met de fundamenten om tijd te besparen, maar het project duurt veel langer dan gepland en omwonenden zitten al maanden met opengebroken wegen. Wanneer is het af? Hoe heeft het college hierover gecommuniceerd met de omwonenden? Zijn zij vooraf volledig op de hoogte gesteld? Zo nee, waarom niet? Waarom is er nog geen vergunning aangevraagd voor de brug? De plannen zijn toch al tijden duidelijk?Bent u het met het CDA eens dat hier geen sprake meer is van een incidenteel geval, maar eerder van een stelselmatig patroon? Uiterlijk 27 mei a.s. verwachten wij de antwoorden van het college.

Monumentale beuk Maurickplein

CDA CDA Vught 05-09-2018 10:13

CDA Vught-Cromvoirt steunt van harte de boodschap van de Natuur- en Milieugroep Vught (NMV) die in haar petitie oproept tot behoud van de beuk aan het Maurickplein. Wij vragen ons af of RWS voldoende onder druk is gezet om te bezien of het muurtje, dat in plaats van de beuk opgeofferd zou kunnen worden om aanleg van de weg mogelijk te maken, verwijderd of aangepast kan worden. Tegelijkertijd komt de vraag op of het plan voor de herinrichting van het Maurickplein wel de gewenste effecten met zicht meebrengt. Zeker met in het achterhoofd de geplande aanpassing van de N65, betekent dit namelijk dat het Maurickplein een belangrijke (lees: veel gebruikte) uitvalsroute wordt naar de A2, met mogelijk veel sluipverkeer als gevolg. Worden de bewoners van ons centrum daar blij van? Welke aanzuigende werking van verkeer gaat dit hebben? Veel vragen waar wij ook niet direct een antwoord op hebben.... Mocht u de beuk verkiezen boven het muurtje, teken dan de petitie via https://maurickplein.petities.nlAan ons als CDA-fractie de schone taak om via het raadswerk antwoord proberen te krijgen op bovenstaande vragen. Indien u nog andere vragen heeft, schroom niet om ons te benaderen: info@vught.cda.nl

N65: BETER TEN HALVE GEKEERD...

CDA CDA Vught 07-03-2018 20:46

De gemeente Vught pleit al jarenlang voor aanpak van de N65. CDA Vught Cromvoirt heeft daar in contacten met Rijk en provincie een steentje aan bijgedragen. Iedereen in Vught leek opgelucht toen eindelijk een oplossing voor de problemen op tafel kwam. Het verbeteren van de N65 is geen doel op zich maar middel om verkeersveiligheid, doorstroming te vergroten èn milieuverontreiniging en tweedeling van Vught te verminderen. Als wij luisteren naar onze inwoners en met een frisse blik naar de plannen kijken, vragen wij ons af of het middel niet erger is dan de kwaal. Uit gesprekken met deskundigen komt naar voren dat er twijfels zijn of de voorgestelde aanpak een oplossing biedt voor de problemen van Vught. Er komen minder op- en afritten op de N65 en dat leidt tot verslechtering van de verkeersveiligheid en toename van geluid, trillingen, fijnstof in de Boslaan, Vijverbosweg, Esschestraat, Esscheweg, Theresialaan, Helvoirtseweg, Rembrandtlaan, Heikantstraat, Olmenlaan, en Postweg. Doordat de weg gedeeltelijk verdiept wordt aangelegd, blijven er milieubelastende kruisingen met stoplichten. Het doel doorstroming valt in het water, en de tweedeling van Vught blijft: als je in de IJzeren Man wilt zwemmen, of daar fietsen of joggen, kun je niet eens meer gebruik maken van de kruising Vijverbosweg/Boslaan! Worden de Vughtse problemen wel opgelost? De nieuwe gemeenteraad die u op 21 maart kiest, moet wat het CDA betreft de huidige variant heroverwegen als blijkt dat deze dure aanpak problemen van Vught niet oplost. Als een volledig verdiepte N65 met voldoende aansluitingen er niet in zit, vind ik het verstandiger een pas op de plaats te maken. De N65 zal nooit een A65 worden en het is slimmer om na te gaan hoe het doorgaande verkeer niet voor 8 maanden maar voor altijd gebruik gaat maken van de alternatieven A58 of A59. Ook het CDA heeft zich vastgebeten in de N65 maar niet tot iedere prijs. U kunt op ons rekenen en wij vragen daarom uw steun op 21 maart! Yvonne Vos Lees meer op:www.cdavught.nlTwitter @cdavught Facebook CDA Vught-CromvoirtInstagram cda_vught

Fietsbrug rotonde Postweg - Heunweg is ambitieloos!

CDA CDA Vught 23-02-2018 11:30

Naar aanleiding van een ingezonden brief in het klaverblad hebben we gesproken met Dick van Stratum uit de Taalstraat. In Brabant wordt vaak vernieuwend gedacht over verkeer maar helaas geldt dit niet voor Vught en Den Bosch met betrekking tot de geplande fietsbrug tussen beide gemeentes. Dick kan zich enorm ergeren aan de huidige gang van zaken over de huidige plannen die gedoemd zijn te mislukken. Een logistiek drama voor fietsers en automobilisten. Problemen gaan o.a. ontstaan bij de nieuwe oversteek plaats voor fietsers vanuit Vught centrum richting Den Bosch ter hoogte van van der Valk waar automobilisten geen fietsers verwachten. Ook zullen er problemen ontstaan i.v.m. het hoogteverschil bij de nieuwe brug voor fietsers vanuit de Postweg aan de andere kant van de rotonde. Nemen de fietsers de moeite om de weg te kruisen via de nieuwe brug of kiest men ervoor om tegen het verkeer in richting Den Bosch te fietsen? De Vughtse gemeenteraad wordt verleid door een financiële bijdrage vanuit het ministerie en door de Bossche bestuurlijke druk om snel te beslissen. Deze beslissing is weggegooid geld en over een tijdje denkt iedereen: hoe heeft dit ooit kunnen gebeuren? De rotonde is de toegangspoort voor Den Bosch en Vught, laten we hier een mooi visitekaartje van maken. Andere ontwerpen en oplossingen zijn er zeker waarbij gedacht kan worden aan de Hovenring in Best of de fietsbrug in Rosmalen. "Vughtse gemeenteraad hou je poot stijf en ga voor een solide oplossing in plaats van een lapmiddel" CDA Vught is het hier volledig mee eens.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.