Nieuws van politieke partijen in Wijk bij Duurstede over GroenLinks inzichtelijk

3 documenten

SP doet navraag over verkeer

SP SP GroenLinks VVD Wijk bij Duurstede 09-12-2019 11:17

WIJK BIJ DUURSTEDE – Het Wijkse college trekt 55 duizend euro uit voor een onderzoek rond rotonde De Geer. In de begroting rekent zij vanaf 2023 op een flinke investering. De betere doorstroming en veiligheid zijn hiervoor de argumenten. De SP heeft hier vragen over gesteld. ´De provincie investeert flink bij Bunnik en past de  snelheid na de rotonde Cothen past. Veiligheid staat daar op de agenda. De vraag is of dat lokaal ook zo is´, vertelt Jeroen Brouwer.

Het college investeert in verkeer. Er komen nieuwe voetpaden, een extra verkeersambtenaar en onderzoeken voor de rotonde De Geer, een parkeernota en naar verkeerstromen rond de binnenstad. ´Die onderzoeken kosten ruim twee ton. Voor sommige oplossingen is er nog niks. De VVD, GroenLinks en de PCG halen in het coalitieakkoord alleen één rotonde aan. Maar parkeren in Wijk, Cothen en Langbroek soms lastig en problemen rond de binnenstad worden groter´, aldus Brouwer.

Op meerdere plekken in de regio pakt de Provincie onveiligheid op. Met de gemeente Bunnik verbetert zij de kruising van de N411 en de Achterdijk. Tussen de rotonde Cothen en het Van Dijk bedrijventerrein gaat de snelheid omlaag. Voor Brouwer een teken dat de veiligheid belangrijker lijkt te worden. ´De gemeente en Provincie hebben blijkbaar gesprekken over de verlaging gehad. De vraag is of het punt waar de voor ons de meeste ongelukken gebeuren, bij rotonde De Geer, door de gemeente op tafel is gelegd. Ideaal moment, lijkt ons´, vindt hij.

Daarbij verwijst de socialist naar een amendement van de VVD in de Provinciale Staten. Bij de behandeling van de provinciale begroting vroeg de partij meer dan twee miljoen voor een oplossing. ´Waar komt dit bedrag dan vandaan? Aangezien het voorstel nu is afgeschoten is wel de vraag of de Provincie nu überhaupt mee wilt gaan betalen. Het is en blijft een provinciale weg, waarbij veiligheid meetelt? Jammer dat de Wijkse politiek van niets wist. Maar heeft het college wel meegekeken?´

Het is een gemiste kans. Door dit kabinet Rutte blijft de Wijkse portemonnee namelijk slecht gevuld. Brouwer merkte bij de begroting op dat de VVD, GroenLinks en PCG eigen keuzes voorop stellen. ´Logisch bij een coalitie. Maar wel voor twee ton onderzoeken doen, zonder geld is dan toch vreemd? Straks rijden we bij de rotonde De Geer wel door, maar vervolgens groeit de file tussen Werkhoven en Bunnik. Wat schieten we dan met de doorstroming op? Doe dan geen onderzoeken óf denk wat breder´, meent Brouwer.

Keuzes zijn er met genoeg. Brouwer denkt bijvoorbeeld aan het verlagen van de snelheid. ´We zeggen niet dat dit dé oplossing is. Maar dat doet de provincie elders toch ook? Bekijk daar het idee van WijkNu bij, waar wij mee instemden, van betere verlichting. Dat geeft wellicht een betaalbaardere oplossing. Houden we geld over voor de andere onderzoeken. Bekijken we tevens de wens om tractoren in Cothen en Langbroek over de veilige plekken te laten rijden. Drie keer winst. Én een veiligere rotonde én geld voor andere zaken én de wens van inwoners worden meegenomen. Maar dan moet je over de schaduw van een coalitieakkoord durven kijken. En dat is lastig´, eindigt Brouwer.

GroenLinks stelt vragen over Zandweg | Wijk bij Duurstede

GroenLinks GroenLinks Wijk bij Duurstede 02-12-2018 00:00

Sinds 2015 is een projectgroep bezig met inventarisatie van knelpunten rondom de Zandweg en ontwikkeling van een nieuwe inrichting voor weg en omgeving. Er wordt te hard gereden, is sprake van geluidsoverlast, de politie zou onvoldoende handhaven, er zijn geen of onvoldoende veilige oversteekplaatsen voor voetgangers en over een aantal specifieke knooppunten wordt geklaagd (kruising Zandweg/Frankenweg en uitrit Veilingpark).

In 2016 heeft de gemeente een aantal metingen verricht. Daaruit zou blijken dat er elke dag 10.000 auto’s door de Zandweg rijden waarvan 1 op de 7 te hard. Over eventuele geluidsoverlast zijn geen gegevens bekendgemaakt. Bovendien geldt de Zandweg als entree tot de binnenstad en kan de uitstraling beter. Na het gereedkomen van de plannen bleek dat onvoldoende middelen beschikbaar zijn om die volledig ten uitvoer te brengen.

Alhoewel we als kleine gemeente nooit volledig aan alle wensen tegemoet kunnen komen en we voortdurend moeten kiezen vanuit schaarste, zou bijzondere zorgvuldigheid betracht moeten worden bij burgerparticipatie. We hebben de energie en expertise van onze inwoners keihard nodig. Omdat we dat willen, maar ook omdat we moeten; gelet op onze beperkte omvang en ambtelijke capaciteit. De afgelopen jaren schrijven inwoners en maatschappelijke organisaties steeds vaker mee aan beleid of adviseren zij over bijvoorbeeld herinrichting van hun directe leefomgeving. Dat gaat vaak goed, maar hier moeten we constateren dat het beter had gekund. We zouden als raad mogelijk niet alleen financiële randvoorwaarden moeten stellen, maar ook (gedeeltelijk) moeten reserveren. Zodat het vertrouwen dat planvorming tot actie leidt achteraf niet beschaamd hoeft te worden. 

Daarom stelde GroenLinks de volgende vragen: 

Wat is de stand van zaken ten aanzien van herinrichting van de Zandweg? Kan een deel van de plannen alsnog ten uitvoer worden gebracht? Zou daarbij in ieder geval veiligheid, geluidsoverlast en gezondheid geadresseerd kunnen worden en bij voorkeur ook gedeeltelijke verbetering van uitstraling? Hoe kunnen we participatieve planvorming en budgettering beter op elkaar laten aansluiten en beter aan de verwachtingen van inwoners laten beantwoorden? Zou het opnemen van een (partiele) reservering in het randvoorwaarden-format voor burgerparticipatie een optie zijn?

Het college heeft deze vragen onlangs beantwoord. 

Ja, het plan Zandweg dat nu wordt uitgewerkt omvat een versobering van de visie en is opgesplitst in meerdere fasen. Fase 1 omvat kleine, snel te realiseren maatregelen op gebied van verkeersveiligheid en groen (zoals bijvoorbeeld extra zebrapaden, markeringen en aanpak overlast veroorzakend groen). Deze starten indien mogelijk nog eind 2018. Fase 2 omvat een nog op te stellen plan waarbij we meerdere onderhoudsbudgetten van de komende jaren deels naar voren halen en eerder onderhoud uitvoeren om zodoende wat grotere maatregelen te kunnen uitvoeren. De maatregelen die hieruit naar voren komen worden uitgewerkt op basis van de onderzoeksresultaten en subsidiemogelijkheden en zullen naar verwachting medio 2019 kunnen starten. Verkeersveiligheid en (groene) uitstraling zijn hierin de voornaamste thema’s. Mogelijk zijn er in de toekomst nieuwe kansen om de resterende onderdelen van de visie op te pakken.

De noodzaak om bij de start van een dergelijk participatietraject de financiële kaders mee te geven is bekend. Inmiddels is hier de participatienota voor ontworpen die ook is toegepast bij de herinrichting van de Markt. Voorafgaand aan het traject wordt het budget en de rol van de raad vastgelegd om teleurstellingen te voorkomen. Dit kan worden gebruikt om de verwachtingen vooraf helder te maken bij de start van soortgelijke projecten. Met betrekking tot Project Zandweg, is bij aanvang van het project destijds in de projectgroep (WnL, VNMW, gemeente) bewust besloten om de financiële kaders (die bij aanvang in 2015 erg krap waren) los te laten om zo met elkaar tot een zo optimaal mogelijke visie en schetsontwerp te komen voor de Zandweg, om vervolgens te zien wat financieel haalbaar was. Voor toekomstige projecten is het beter om aan de voorkant kaders mee te geven.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.