Nieuws van CDA in Zuid-Holland inzichtelijk

12 documenten

Opinie: Tijd rijp voor offensief tegen verkeershufters

CDA CDA Zuid-Holland 22-05-2020 11:45

In deze crisistijd zijn er ook lichtpuntjes. Zo laat onze maatschappij zien hoe solidair we eigenlijk zijn met onze medemens. Zelfs als je diegene niet kent. Dat gebeurt al door iets heel simpels: jezelf aan de regels houden. Gek genoeg zien we die solidariteit in het verkeer veel minder vaak terug. Terwijl ook daar de gezondheid van andere weggebruikers centraal hoort te staan. Toch zie je dat zelfs de grootste braverik achter het stuur kan veranderen in een enorme aso. Waarbij het alleen maar draait om ‘ikke eerst’, en de ander niet bestaat. Nu veel mensen vanwege corona hun reisgedrag aanpassen, en vaker de auto of fiets zullen pakken in plaats van de trein, wordt het hoog tijd dat de overheid een offensief start tegen hufterig gedrag in het verkeer. Daarmee voorkom je onnodig leed, IC-opnames en wordt meteen een heldere norm gesteld. Om te beginnen met een grootschalige campagne, zodat die boodschap duidelijk in ieders oren wordt geknoopt. Dat is hard nodig, want alleen al tijdens de coronacrisis zijn de ongelukken ernstiger geworden. Bovendien is het een investering die je dubbel en dwars terugverdient.Ooit was Nederland een van de beste jongetjes van de klas op het gebied van verkeersveiligheid, maar dat is allang niet meer zo. Samen met Malta en Zweden hebben we de twijfelachtige eer dat we de enige zijn in Europa waar ten opzichte van 2010 meer verkeersdoden zijn gevallen. In totaal 661, een cijfer waar verschrikkelijk leed achter schuil gaat. Terwijl we volgens onze minister streven naar nul slachtoffers in 2030. Niet alleen de ellende is toegenomen, maar ook de maatschappelijke kosten van verkeersongevallen zijn in tien jaar met bijna een miljard euro gestegen. Afleiding, middelengebruik en te hoge snelheid zijn grote boosdoeners. Maar ook asociaal gedrag zoals bumperkleven of het negeren van stoplichten en rode kruizen blijft aan de orde van de dag. Een fractie afleiding kan al fataal zijn.De komende periode gaat uitwijzen hoe snel de drukte op de wegen gaat toenemen, en welke vormen dit aanneemt. Wereldwijd geeft in ieder geval een eenduidig beeld: waar de lockdown versoepelt, neemt de verkeersdrukte direct toe. Wat dat betreft is het goed als werkgevers zoveel mogelijk kijken naar flexibele werktijden. Daar zullen we, in ieder geval voor een tijdje, meer naartoe moeten om de filedruk in de spits tegen te gaan. Maar als we echt beter uit de crisis willen komen, met significant minder verkeersslachtoffers, zullen we veel duidelijker een norm moeten stellen. Dat betekent meer handhaven, zowel met slimme camera’s als met staandehoudingen. Maar ook meer communiceren. Hoe sneller we starten met een overheidscampagne tegen verkeershufters, hoe beter. Wijs mensen op hun verantwoordelijkheid. Zodat we ook meer van die solidariteit gaan terugzien op de weg.Wytske Postma, Tweede Kamerlid CDA en woordvoerder mobiliteit & verkeersveiligheid

CDA HW wil praktische oplossing bij afsluiting Heinenoordtunnel

CDA CDA Zuid-Holland 15-04-2020 13:37

CDA HW wil praktische oplossingen voor een goede verkeersdoorstroming, bijvoorbeeld verkeersregelaars in de weekends dat de Heinenoordtunnel dicht gaat. Bij ‘s Gravendeel loopt het dan snel vast. Als vervolg op onze toer langs alle knelpunten in de Hoeksche Waard stelde ons Provinciale StatenlidMaurits de Haanvragen over de mogelijkheden. In het AD: In schriftelijke vragen laat hij weten dat door het plaatsen van professionele verkeersregelaars bij de rotondes het in- en uitrijden van de dorpen Maasdam, Puttershoek en 's-Gravendeel mogelijk blijft en filevorming zoveel mogelijk wordt beperkt. De Haan deed het idee vorig jaar op na een gesprek met winkeliers in 's-Gravendeel. CDA-raadslid Ad Valkenburg uit Oud-Beijerland is blij met de vragen van zijn statenlid. ,,Zo houden we de druk erop bij de provincie. Want er wordt natuurlijk veel over gedacht en gesproken, maar we zien nog niet heel veel concrete dingen gebeuren. Terwijl de bereikbaarheid van de Hoeksche Waard tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel van het grootste belang is voor onze inwoners en voor de ondernemers die hier actief zijn.'' Chaos Valkenburg weet nog van eerdere weekendafsluitingen van de snelwegtunnel dat chaos regeerde op de N217. Elke automobilist die normaal gesproken de Heinenoordtunnel doorreed, was nu veroordeeld tot de Kiltunnel én de N217 om de Hoeksche Waard in te komen. ,,Het was niet te doen om een dorp als 's-Gravendeel in of uit te rijden, vanwege de file op de rotonde voor het dorp. Niemand liet een plekje over en je kon het dorp niet in, omdat het vaststond met mensen die er juist uit wilden. Verkeersregelaars kunnen dat wellicht voorkomen.'' Voor ondernemers zou een dergelijke verkeersopstopping op de Hoeksche Waardse wegen een ramp kunnen betekenen. Valkenburg: ,,In deze tijd verdienen ze al niets door de strenge - en terechte - coronamaatregelen, maar als ze dan ook nog klanten missen tijdens het werk aan de tunnel is dat helemaal vervelend. De tunnel is slechts in één richting dicht, maar mensen interpreteren dat toch alsof het eiland 'op slot' zit.''

CDA HW wil praktische oplossing bij afsluiting Heinenoordtunnel

CDA CDA Zuid-Holland 15-04-2020 13:37

CDA HW wil praktische oplossingen voor een goede verkeersdoorstroming, bijvoorbeeld verkeersregelaars in de weekends dat de Heinenoordtunnel dicht gaat. Bij ‘s Gravendeel loopt het dan snel vast. Als vervolg op onze toer langs alle knelpunten in de Hoeksche Waard stelde ons Provinciale StatenlidMaurits de Haanvragen over de mogelijkheden. In het AD: In schriftelijke vragen laat hij weten dat door het plaatsen van professionele verkeersregelaars bij de rotondes het in- en uitrijden van de dorpen Maasdam, Puttershoek en 's-Gravendeel mogelijk blijft en filevorming zoveel mogelijk wordt beperkt. De Haan deed het idee vorig jaar op na een gesprek met winkeliers in 's-Gravendeel. CDA-raadslid Ad Valkenburg uit Oud-Beijerland is blij met de vragen van zijn statenlid. ,,Zo houden we de druk erop bij de provincie. Want er wordt natuurlijk veel over gedacht en gesproken, maar we zien nog niet heel veel concrete dingen gebeuren. Terwijl de bereikbaarheid van de Hoeksche Waard tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel van het grootste belang is voor onze inwoners en voor de ondernemers die hier actief zijn.'' Chaos Valkenburg weet nog van eerdere weekendafsluitingen van de snelwegtunnel dat chaos regeerde op de N217. Elke automobilist die normaal gesproken de Heinenoordtunnel doorreed, was nu veroordeeld tot de Kiltunnel én de N217 om de Hoeksche Waard in te komen. ,,Het was niet te doen om een dorp als 's-Gravendeel in of uit te rijden, vanwege de file op de rotonde voor het dorp. Niemand liet een plekje over en je kon het dorp niet in, omdat het vaststond met mensen die er juist uit wilden. Verkeersregelaars kunnen dat wellicht voorkomen.'' Voor ondernemers zou een dergelijke verkeersopstopping op de Hoeksche Waardse wegen een ramp kunnen betekenen. Valkenburg: ,,In deze tijd verdienen ze al niets door de strenge - en terechte - coronamaatregelen, maar als ze dan ook nog klanten missen tijdens het werk aan de tunnel is dat helemaal vervelend. De tunnel is slechts in één richting dicht, maar mensen interpreteren dat toch alsof het eiland 'op slot' zit.''

CDA: Schrap onnodige herkeuringen rijbewijs

CDA CDA Zuid-Holland 20-12-2019 12:03

Het CDA wil dat het aantal herkeuringen voor een rijbewijs fors naar beneden gaat. De lijst met medische aandoeningen waarvoor herkeuringen nu verplicht zijn, is aan herziening toe. Ook het CBR zelf moet kijken welke keuringen overbodig zijn. Binnenkort komt de Gezondheidsraad met een advies over de eisen wanneer tot keuring overgegaan moet worden. Nu is het zo dat iemand met een stabiel ziektebeeld, of iemand die genezen is verklaard, nog een leven lang herkeurd moet worden. Bijvoorbeeld iemand met een kortere arm, of met een vorm van autisme. CDA-Kamerlid Wytske Postma: “Het is veel eerlijker wanneer je deze kosten, die steeds verder oplopen, voor mensen kunt besparen. Het is niet uit te leggen dat iemand steeds moet terugkomen, zonder dat er iets veranderd is aan de kwaal. Bovendien verlicht je hiermee de druk op de organisatie van het CBR, zodat wachttijden sneller teruggedrongen worden. Ook dat is hard nodig. Wat mij betreft kan de lijst met medische eisen voor herkeuring echt korter, uiteraard zonder dat het ten koste gaat van de verkeersveiligheid.”Het CDA wil dat het kabinet ervoor zorgt dat de systemen tijdig klaar gemaakt worden om de veranderingen probleemloos door te voeren. Bovendien moet het CBR onnodige keuringen melden die zij in de praktijk tegenkomen, zodat dit meegenomen wordt in de versoepeling van de lijst. Postma heeft hiervoor een motie ingediend die deze week is aangenomen.

CDA-plan voor maximumsnelheid op matrixborden aangenomen

CDA CDA Zuid-Holland 30-10-2019 13:22

Een meerderheid in de Tweede Kamer steunt een voorstel van CDA-Kamerlid Wytske de Pater-Postma om de matrixborden boven de snelwegen, voor zover ze daarvoor geschikt zijn, standaard de actuele maximumsnelheid aan te laten geven. "Het is voor automobilisten veel duidelijker, en daarmee veiliger, als de snelheid op matrixborden standaard wordt weergegeven", zegt De Pater-Postma. "Bovendien kan het boetes schelen, zeker als bij natuurgebieden de maximumsnelheid plotseling wordt verlaagd."De maximumsnelheid verschilt niet alleen sterk per snelweg, ook geldt op sommige trajecten 's avonds en 's nachts een andere limiet dan overdag. Daar komt nog bij dat door de stikstofaanpak van het kabinet op veel plaatsen de maximumsnelheid mogelijk omlaag gaat.Nu worden de matrixborden alleen gebruikt om aan te geven dat ergens tijdelijk een afwijkende maximumsnelheid of adviessnelheid geldt, bijvoorbeeld in verband met drukte, werkzaamheden of na een ongeval. Of om te waarschuwen dat een rijstrook is afgesloten.Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen aarzelt nog over het voorstel, mede omdat niet alle matrixborden in staat zijn een maximumsnelheid met drie cijfers weer te geven. Wel gaf zij al aan dat zij met wegbeheerder Rijkswaterstaat wil overleggen over "wat wel en niet kan".

CDA: Camera’s inzetten tegen asociaal verkeersgedrag

CDA CDA Zuid-Holland 15-10-2019 10:22

Het CDA wil dat er veel meer gebruik gemaakt wordt van camera’s om asociaal rijgedrag, zoals het negeren van een rood kruis op de snelweg, te kunnen beboeten. Aanleiding is het toegenomen aantal verkeersongelukken door bijvoorbeeld te hard rijden, whatsappen achter het stuur of het doorrijden bij een rood kruis op de matrixborden. Volgens coalitiepartij CDA moet een betere handhaving leiden tot meer bewustwording over fout rijgedrag.Wetswijziging nodigOp dit moment kunnen er geen boetes worden uitgedeeld met de camera’s van Rijkswaterstaat, omdat dat niet is opgenomen in het huidige ‘doelbesluit’. Daarin staat vastgelegd waar een camera voor wordt gebruikt, zoals het registreren van de verkeersdrukte. ‘En dat is natuurlijk gek’, aldus CDA-Kamerlid Wytske de Pater-Postma: ‘Je moet veel meer gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn.’ Daarom stelt het CDA deze week bij de begroting I&W voor om de wet zo aan te passen, dat deze camera’s ook voor handhaving kunnen worden ingezet. CDA-Kamerlid Wytske de Pater-Postma: “Hufterig gedrag in het verkeer wekt niet alleen grote irritatie op, maar kan ook levensgevaarlijk zijn voor andere weggebruikers. Dat beseffen mensen vaak niet als zij alleen in de auto zitten. Een rood kruis staat er niet voor niets. Maar door te weinig handhaving vervagen die normen in het verkeer. Dat zie je terug in het toegenomen aantal ongelukken. Er is echt een gedragsverandering nodig.”Omdat de camera’s van Rijkswaterstaat op alle snelwegen hangen, kan overal worden gehandhaafd op het negeren van rode kruizen. Bovendien zijn er extra BOA’s (buitengewoon opsporingsambtenaren) in opleiding om boetes uit te schrijven. Het Ministerie van I&W zal samen met Justitie om de tafel moeten gaan om de regels aan te passen.Meer ‘slimme’ camera’sHet CDA wil ook dat er meer vaart gemaakt wordt met de inzet van ‘slimme’ camera’s, die bijvoorbeeld controleren op het gebruik van de smartphone achter het stuur. Sinds kort maakt de politie gebruik van twee nieuwe, speciale camera’s om appende mensen achter het stuur te betrappen. De Pater-Postma: “Wat mij betreft worden dat er heel snel meer. Appen of bellen achter het stuur is een gewoonte die eruit moet. Met een combinatie van ‘staandehoudingen’ door de politie en meer slimme camera’s moet de pakkans worden vergroot. En dat is hard nodig.”Maandag bleek uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), in opdracht van onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap, nog dat het aantal verkeersongelukken in vijf jaar tijd verdubbeld is. Het afgenomen toezicht wordt genoemd als één van de belangrijkste oorzaken, net als de toegenomen afleiding in het verkeer.

De Pater-Postma: ‘Zo snel mogelijk einde aan chaos CBR’

CDA CDA D66 Zuid-Holland 12-09-2019 12:42

In haar maidenspeech benadrukte CDA-Kamerlid Wytske de Pater-Postma dat minister Van Nieuwenhuizen alles op alles moet zetten om zo snel mogelijk een einde te maken aan de chaos bij het CBR. Door lange wachttijden moeten mensen met een gezondheidsverklaring soms maandenlang wachten tot de verlenging van het rijbewijs is goedgekeurd, met alle gevolgen van dien. Vorige week vroeg De Pater-Postma een spoeddebat aan over het CBR en afgelopen dinsdag liet de minister in een brief weten dat de problemen nog groter zijn dan we dachten. Zo zouden mensen nog minimaal tot de zomer van 2020 moeten wachten tot de doorlooptijden zijn opgelost. Wat Wytske de Pater-Postma betreft moet de ambitie van de minister omhoog: “Er moet écht een tandje bij. De minister moet gaan vechten voor de mensen die nu de dupe zijn.” Met steun van andere partijen, waaronder de oppositie, zijn drie CDA-voorstellen deze week aangenomen:1) De coulanceregeling moet minimaal een maand eerder (uiterlijk 31 oktober, maar liefst zo snel mogelijk) worden ingevoerd dan de minister nu wil, zodat mensen snel de weg weer op kunnen.2) Gedupeerden zonder rijbewijs verdienen een passende en actieve compensatie van de overheid, in de vorm van een vergoeding of gratis ov.3) Er moet een ambitieus stappenplan komen die ervoor zorgt dat de problemen met doorlooptijden uiterlijk 1 maart 2020 zijn opgelost, in plaats van de zomer van 2020 (of zelfs 2021). Coulanceregeling sneller invoerenDe Pater-Postma eiste in het debat dat de coulanceregeling, waardoor het rijbewijs van gedupeerde 75-plussers automatisch met een jaar wordt verlengd, sneller wordt ingevoerd dan de beoogde datum van 1 december. De Pater-Postma wil dat de invoerdatum minimaal een maand naar voren wordt gehaald. Voor het zomerreces was hiervoor al een voorstel van CDA en D66 aangenomen door de Tweede Kamer. De Pater-Postma: “Iedere dag telt. Ik wil dat de minister alles op alles zet om de regeling zo snel mogelijk in te voeren. Een rijbewijs is zoveel meer dan een plastic roze pasje. Deze mensen hebben hun auto hard nodig, voor bijvoorbeeld mantelzorg, vrijwilligerswerk of boodschappen. Ze belanden daardoor ook sneller in een sociaal isolement. Hoe eerder ze de weg weer op kunnen, hoe beter.”Compensatie is morele verplichtingDe grote groep mensen – vooral 75-plussers – die al veel te lang op een nieuw rijbewijs, moeten daarvoor passend worden gecompenseerd door het kabinet. De Pater-Postma: “Mensen voelen zich machteloos en in de kou staan. Ik vind het daarom hoog tijd dat het kabinet iets terug doet. De tijd zonder rijbewijs krijgen ze er niet mee terug, maar de minister is het moreel verplicht. Als je van de samenleving bepaalde normen en waarden verwacht, hoor je als overheid zelf het goede voorbeeld te geven. Afspraak is afspraak. Een passende compensatie is dus nodig, bovenop de declaratiemogelijkheden die er nu al zijn.”Ambitie omhoogDinsdag liet de minister in een brief weten dat de problemen bij het CBR op z’n vroegst in de zomer van 2020, of misschien zelfs een jaar later, pas zijn opgelost. De Pater-Postma: “Dat is toch niet uit te leggen? Mijn grote vraag aan de minister: legt zij zich neer bij deze ambitie? Of gaat ze er voor vechten dit eerder te halen?” Omdat de minister vasthield aan de zomer van 2020, diende CDA een voorstel in voor een stappenplan dat ervoor moet zorgen dat de doorlooptijden op 1 maart 2020 voldoen aan de normale normen. De minister zei hetzelfde doel na te streven, maar kon niet beloven dat een snellere oplossing voorhanden is.

CDA: Oplossing gedupeerde ouderen CBR in zicht

CDA CDA D66 Zuid-Holland 20-06-2019 09:14

Na lang aandringen van CDA en D66 lijkt er nu toch zicht op een coulanceregeling voor automobilisten van 75 jaar en ouder, die door problemen bij het CBR onterecht thuis zaten zonder rijbewijs. Minister Van Nieuwenhuizen heeft aangegeven dat zij hoogstwaarschijnlijk nog een jaar kunnen doorrijden zonder keuring en verlenging van hun rijbewijs. Het gaat om een tijdelijke oplossing voor de problemen die al langere tijd spelen bij het CBR. Ouderen die willen blijven rijden moeten na hun 75e een nieuw rijbewijs en een gezondheidsverklaring aanvragen. Ze moeten medisch gekeurd worden om te kunnen bepalen of het nog wel veilig is dat ze de weg op gaan. Door problemen bij het CBR zijn de wachttijden inmiddels echter zo opgelopen, dat veel 75-plussers nu zonder rijbewijs zitten. Door deze rijbewijzen maximaal een jaar te verlengen hoopt minister Van Nieuwenhuizen dat het CBR voldoende tijd krijgt om orde op zaken te stellen. Het CDA wil eerst zeker weten dat alle seinen voor een coulanceregeling op groen komen te staan, zodat er voor de korte termijn een oplossing is. Hoe de regeling er precies uit komt te zien, laat de minister nog voor het zomerreces weten.CDA-Kamerlid Maurits von Martels: “Een coulanceregeling zou de rust kunnen brengen waar iedereen zo om vraagt. Niet alleen bij de duizenden gedupeerden, maar ook bij de medewerkers van het CBR zelf. Aan hun inzet wordt niet getwijfeld, maar zij staan momenteel voor een onmogelijke opgave. Het CBR heeft de afgelopen jaren haar eigen kwetsbaarheid georganiseerd met alle gevolgen van dien.“ Voor een structurele oplossing is er echter meer nodig en is een andere kijk gewenst, aldus Von Martels. “Uit onderzoek in verschillende Europese landen is namelijk niet gebleken dat het in landen met een verplichte keuring op basis van leeftijd beter is gesteld met de verkeersveiligheid van de oudere bestuurders. Dat was al in 2011 voor het SVOW de reden om te adviseren om de leeftijdsgebonden keuring af te schaffen. Mocht dat gebeuren, dan is het wel van belang dat er een alternatief systeem komt dat de verkeersveiligheid en het medisch beroepsgeheim borgt. Zo’n alternatief zou veel problemen kunnen verhelpen en een deel van de oplossing vormen, zonder dat je aan verkeersveiligheid inboet.”Minister Van Nieuwenhuizen heeft tijdens het debat positief gereageerd op de motie van het CDA en aangegeven te willen onderzoeken of deze verplichte keuring ook daadwerkelijk kan worden afgeschaft. Dinsdag stemt de Tweede Kamer hier nog over.

CDA HW bij Circulaire economie bijeenkomst

CDA CDA Zuid-Holland 30-01-2019 15:54

Op 24 januari '19 waren CDA raadsleden Jolanda Koning en Basjan Niemansverdriet aanwezig bij de duurzaamheidsbijeenkomst over circulaire economie. De avond werd gehouden in het Nationaal Landschaps Centrum in Numansdorp. Yuri Wulf van Rijkswaterstaat gaf een presentatie over het duurzaamheidsproject Van Berm tot Bladzijde. Een leerzaam project en een leerzame avond voor ons en de andere aanwezigen. Er kwam vanuit het publiek een levendige discussie op gang. Zoals wij inmiddels gewend zijn, kwamen er weer veel creatieve ideeën naar voren vanuit de Hoeksche Waardse toehoorders.

CDA HW bij Circulaire economie bijeenkomst

CDA CDA Zuid-Holland 30-01-2019 15:54

Op 24 januari '19 waren CDA raadsleden Jolanda Koning en Basjan Niemansverdriet aanwezig bij de duurzaamheidsbijeenkomst over circulaire economie. De avond werd gehouden in het Nationaal Landschaps Centrum in Numansdorp. Yuri Wulf van Rijkswaterstaat gaf een presentatie over het duurzaamheidsproject Van Berm tot Bladzijde. Een leerzaam project en een leerzame avond voor ons en de andere aanwezigen. Er kwam vanuit het publiek een levendige discussie op gang. Zoals wij inmiddels gewend zijn, kwamen er weer veel creatieve ideeën naar voren vanuit de Hoeksche Waardse toehoorders.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.