Nieuws van politieke partijen in null inzichtelijk

2 documenten

Voorkom import van vuile ...

D66 D66 null 02-10-2018 18:35

Voorkom import van vuile diesels! Op dit moment rijden er nog steeds veel vervuilende dieselauto’s in Nederland rond en door recente ontwikkelingen bestaat de kans dat dit nog verder zal toenemen. De Thema-afdeling Ruimte en Mobiliteit waarschuwt voor deze ongewenste ontwikkeling en heeft daarom twee moties ingediend voor het D66 congres op 6 oktober in ‘s-Hertogenbosch. Inruilpremie Duitse diesels De NOS bericht vandaag over een inruilpremie voor Duitse dieselbezitters. Dit volgt op het besluit dat in Duitsland in steden met een te hoge concentratie stikstofoxide een verbod ingevoerd mag worden voor Euro 4 en Euro 5 diesels. De Duitse overheid wil met deze premie de Duitse autobezitters tegemoet komen bij de vervanging van vervuilende dieselauto’s. Het idee is dat de overstap naar een schonere auto makkelijker dan wordt gemaakt. Goed nieuws natuurlijk voor de leefbaarheid in Duitse steden, maar waar gaan al deze tweedehands auto’s naartoe? Mogelijk komen er miljoenen oude dieselauto’s op de markt en zal de prijs hiervan flink dalen. Omdat ze in Duitsland minder bruikbaar zijn, is de kans groot dat veel van deze auto’s geëxporteerd zullen worden. In Nederland worden nu al tienduizenden tweedehands diesel auto’s per jaar geïmporteerd. Omdat de milieuregels in de Nederlandse steden minder streng zijn dan in Duitsland, kan dit aantal na invoering van de maatregelen van de Duitse overheid flink toenemen. Onderzoek het effect van de Duitse maatregelen en ontmoedig de import van tweedehands dieselauto’s Juist in een tijd waarin wij ons inzetten voor emissieloos verkeer en een verbetering van de leefbaarheid in de binnensteden zou dit een zeer ongewenste ontwikkeling zijn. Wij willen niet dat vieze diesels in Nederland gedumpt worden. Als Thema-afdeling hebben wij daarom een motie ingediend waarbij wij de Tweede Kamerfractie van D66 oproepen om: - Het kabinet te laten onderzoeken of dieselauto’s worden geïmporteerd uit Duitsland als gevolg van het Duitse milieuzone beleid en andere maatregelen ten nadele van diesels. - Het kabinet te laten onderzoeken hoe de import van vervuilende tweedehands dieselauto’s kan worden ontmoedigd. Terugroepacties sjoemelauto’s Daarnaast was er het schandaal rondom de autofabrikanten die op grote schaal hebben gefraudeerd met diesel- en benzineauto’s. Daardoor rijden er veel auto’s met een verhoogde uitstoot. Autofabrikanten hebben enkele terugroepacties gedaan om dit alsnog te herstellen. Daarmee vermindert de uitstoot en de milieulast van de auto. De Duitse overheid gaat automobilisten verplichten om binnen 18 maanden te voldoen aan de terugroep en de fabrikanten er alsnog voor zorgen dat de uitstoot van de betreffende auto’s aan de gestelde normen voldoet. In Nederland is deze verplichting er niet, waardoor veel auto’s met een verhoogde uitstoot nog steeds rondrijden. Daarom hebben wij als Thema-afdeling tevens een motie ingediend waarbij wij de Tweede Kamerfractie van D66 oproepen om: - Zich ervoor in te zetten om het kabinet te laten onderzoeken hoeveel diesel- en benzineauto’s in Nederland rondrijden die niet voldoen aan de uitstootnorm als gevolg van gesjoemel en fraude door autofabrikanten. - Het kabinet aan te spreken en op te roepen om zich ervoor in te zetten dat het herstel van de “fraudeauto’s” daadwerkelijk op korte termijn plaatsvindt. - Om als uitgangspunt te nemen dat de autofabrikanten en niet de consumenten de kosten moeten dragen van de noodzakelijke herstelwerkzaamheden aan de auto. Zaterdag 6 oktober zullen beide moties op het congres in ‘s-Hertogenbosch in behandeling worden genomen. https://ruimteenmobiliteit.d66.nl/2018/10/02/voorkom-import-van-vuile-diesels/

Voorproefje. 5 geboden voor ...

D66 D66 null 06-06-2018 15:24

Voorproefje. 5 geboden voor leefbaarheid steden i.r.t. stadsdistrubutie

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.