Nieuws van politieke partijen over Combinatie95 inzichtelijk

4 documenten

Rotonde de Ketting

Combinatie95 Combinatie95 Boxtel 22-09-2023 09:04

Dinsdag 12 september 2023 hebben we ingestemd met het bestemmingsplan, dat een rotonde bij de Ketting mogelijk maakt. Eerder heeft Combinatie95 al vragen gesteld over de gekozen verkeerskundige oplossing. En dit blijkt de beste oplossing te zijn. Hiermee moet het verkeer op de Bosscheweg, Heem van Selis, Dukaat en Baandervrouwenlaan het beste door kunnen rijden.

We hebben nadrukkelijk ook nog eens de aandacht gevraagd voor zorgen uit de omgeving. Combinatie95 vindt dat de weg Selissen niet afgesloten mag worden, tenzij daar zwaarwegende redenen voor zijn. Ook vinden we dat dit BP niet mag leiden tot extra parkeerdruk op de weg de Ketting. Meerdere partijen hebben hierop gewezen en de wethouder heeft aangegeven dat de buurt altijd betrokken wordt mochten er maatregelen nodig zijn.

Maatregelen voor sluiting dubbele overweg

Combinatie95 Combinatie95 Boxtel 12-04-2023 09:46

Maatregelen voor sluiting dubbele overweg

Het proces rondom PHS (Programma Hoogfrequent Spoor) begint op een gebed zonder eind te lijken. Zo’n 10 jaar geleden had de raad eindelijk een besluit genomen voor een compleet pakket maatregelen om de nòg erger wordende problemen bij de dubbele overweg, door het toenemende treinverkeer, aan te pakken. Daarna is jaren gewerkt om het stapsgewijs financieel en qua stikstofruimte passend te krijgen en opeens bleek het 20 miljoen duurder uit te pakken, en dat bij prijspeil begin 2022. Met de huidige inflatie zal dat eerder 30 miljoen zijn en dat kan Boxtel alleen niet ophoesten. Tenminste, als we geen structurele kapitaallasten van 1,5 miljoen/jr willen en een OZB verhoging met bijna 20%.

Zonder maatregelen aan de KBA wordt de bereikbaarheid van Ladonk dramatisch. De reistijd van en naar de A2 kan dan oplopen tot 50 minuten. Combinatie95 heeft altijd gehamerd op eerst de verbreding van de KBA, liefst nog voor de VLK, want dat lost het meeste op voor de verkeersdrukte door Boxtel en daarna kan de Baroniestr. ook weer gewoon 2 richtingen worden. En het heeft weinig stikstofruimte nodig, zowel tijdens aanleg als gebruik. Combinatie95 denkt dat verbreding van de KBA meer toekomstbestendig is dan alleen maatregelen voor de kruisingen. Maar blijkbaar kunnen we met de jongste verkeersberekeningen de noodzaak voor een complete verdubbeling van de KBA niet aantonen. Dan heeft het ook weinig zin om daar nog voor te gaan want dat sneuvelt dan sowieso bij de RvS.

Wij hebben altijd gepleit voor een goede langzaam verkeer verbinding voor Kalksheuvel. Dat zou o.i. ook kunnen door de overweg voor langzaam verkeer open te houden maar daar valt blijkbaar met het Rijk en Provincie niet echt over te praten; alleen tijdelijk tot eind 2027. Fietsverkeer omleiden via de Ossenpadtunnel en de Leenhoflaan is geen volwaardig alternatief voor de fietstunnel en Boxtel moet er toch ook flink voor op de schop. We willen fietsverkeer zoveel mogelijk stimuleren en dan helpt een goede verbinding. De fietstunnel is de beste en veiligste oplossing voor veel fietsverkeer van werknemers, scholieren en recreanten en uiteraard ook voor voetgangers. We verwachten daarom dat het College haar uiterste best voor de fietstunnel gaat doen.

Kortom Combinatie95 wil eigenlijk het complete afgesproken maatregelenpakket. Aan versoberde aanpassingen aan de KBA ontkomen we blijkbaar niet maar dan wel graag zodanig dat het een complete verdubbeling later niet in de weg zit. Dat dit maatregelenpakket meer gaat kosten is wel duidelijk en de hoge inflatie loopt maar door. Die extra kosten moeten wel eerlijk verdeeld worden want zowel Boxtel, Rijk, Prorail en Provincie hebben baat bij een goede toekomstbestendige oplossing. Hopelijk beseft iedereen dat en is dreigen met openhouden van de dubbele overweg niet nodig.

Tijdens de raadsvergadering van 11 april 2023 hebben we met een 6-tal partijen een verklaring opgesteld om de standpunten van een ruime meerderheid van de Boxtelse gemeenteraad te benoemen. We willen hiermee de kaders voor de verdere onderhandelingen over de uitvoering van de bestuursovereenkomst aangeven:

Naar aanleiding van de oordeelsvormende vergadering op dinsdag 11 april 2023 met betrekking tot de onderhandelingen over de uitvoering van de bestuursovereenkomst PHS-Boxtel verklaren onderstaande partijen als lid van de gemeenteraad van Boxtel het volgende:

Boxtel heeft zich maximaal ingespannen om de deelprojecten te realiseren maar vooral door het Programma Aanpak Stikstof is er vertraging opgetreden waardoor de kosten zijn gestegen en het beschikbare budget niet meer toereikend is.

Recente onderzoeken tonen aan dat alle in het Bestuursakkoord genoemde maatregelen noodzakelijk zijn om de gevolgen van de sluiting van de dubbele overweg op te vangen, om verkeersinfarcten te voorkomen en veilige fietsroutes te bieden. Fietsen omleiden via de Ossenpadtunnel en de Leenhoflaan zien wij niet als een volwaardig en toekomstbestendig alternatief voor de fietstunnel.

Onderstaande partijen zijn bereid de maatregelen aan de Keulsebaan tussen de A2 en rotonde De Goor te versoberen en dragen daarmee bij aan het terugbrengen van het tekort. Als de andere partijen die het Bestuursakkoord hebben getekend, bereid zijn om naar rato mee te betalen aan de uitvoering van alle maatregelen, dan zijn wij, afhankelijk van het eindresultaat van de onderhandelingen, ook bereid om extra middelen in te zetten.

Zolang de VLK nog niet operationeel is en zolang er geen zicht bestaat op de uitvoering van het door alle partijen gedragen maatregelenpakket, kan en mag de overweg Tongersestraat niet worden afgesloten. Bij de volgorde van de uitvoering van de maatregelen moet de bereikbaarheid van Ladonk en Kalksheuvel gewaarborgd zijn.

volgorde PHS maatregelen

Combinatie95 Combinatie95 D66 Boxtel 20-09-2019 12:59

Tijdens de beeldvormende vergadering over de maatregelen PHS (Programma Hoogfrequent Spoor) van 10 september 2019 hebben we kunnen zien dat heel Nederland gebukt gaat onder de enorme stikstof uitstoot. Die is in Nederland nl. het hoogste van heel Europa en dat is zeer slecht voor mensen en de natuur en de biodiversiteit. Het gaat om de uitstoot van ammoniak, nitriet en nitraat. Ammoniak komt grotendeels vrij bij de intensieve veeteelt en de stikstofoxiden nitriet en nitraat bij industrie en verkeer. Om de natuur te beschermen mogen er van de Raad van State alleen nog maar nieuwe projecten uitgevoerd worden als er voldoende stikstofuitstoot gecompenseerd wordt. Vandaar dat de VLK (Verbinding Ladonk Kapelweg) nu stilligt.

Nou heeft de afstand van een project tot een natuurgebied ook invloed op de mate waarin de natuur belast wordt. De VLK ligt helaas dicht bij de Kampina en daar zal compensatie waarschijnlijk moeilijker worden. De Keulsebaan daarentegen ligt verder weg en met een verdubbeling zal het verkeer beter doorstromen en dat kan misschien zelfs resulteren in een vermindering van de uitstoot omdat vooral stoppend en weer optrekkend verkeer funest is. De Keulsebaan aanpakken kan dus waarschijnlijk eerder.

Door nu de fasering van het Maatregelenpakket PHS aan te passen en de verbreding van de Keulsebaan eerst uit te voeren hoeven we minder tijd te verliezen en des te eerder wordt het centrum van Boxtel ontlast van al dat verkeer dat er niet thuishoort. Daarmee worden wegen zoals de Baroniestraat veel veiliger, schoner, stiller en dus leefbaarder.

Daarom hebben de coalitiepartijen D66, SP, InBox en Combinatie95 gezamenlijk een (aangenomen) motie ingediend om het College te laten onderzoeken of de volgorde van de PHS maatregelen aangepast kan worden.

Verkeersveiligheid in Boxtel

Combinatie95 Combinatie95 Boxtel 12-06-2019 08:05

Op dinsdag 11 juni 2019 stelde Combinatie95 raadslid Stefan de Nijs vragen over de verkeersveiligheid in Boxtel. Het aantal verkeersdoden nam helaas het afgelopen jaar toe, niet alleen in onze gemeente, maar in heel Brabant (in 2018 52 slachtoffers meer dan in 2017!). En dat is extra schrijnend omdat Brabant streeft naar nul verkeersdoden. Nul is op termijn volgens Combinatie95 ook het enige acceptabele aantal. Maar erg genoeg gaat het na jaren van daling nu dus weer de verkeerde kant op. Op de recent gepubliceerde ongevallenkaart: https://www.star-verkeersongevallen.nl/Map#1-9-0-0/14/51.5897/5.3562 is te zien dat vorig jaar helaas ook in Boxtel een verkeersdode is gevallen (bij afslag Gemonde). Verder zal het weinig mensen verbazen dat de meeste ongelukken gebeuren op de Brederodeweg, Schijndelseweg en Bosscheweg.

Volgens de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid ) heeft een fietser of voetganger bij een aanrijding met 50 km/uur slecht 50% kans het te overleven, en 95% bij 30 km/uur. Combinatie95 vindt dat kwetsbare verkeersdeelnemers zoveel mogelijk beschermd moeten worden en daarom in alle woonwijken de maximum snelheid 30 km/uur moet zijn. Stefan stelde hier vragen over en vroeg o.a. aan de verantwoordelijke wethouder om te onderzoeken of alle wegen in woonwijken (dus ook Mgr. Wilmerstr., Baroniestr., van Hornstraatstr., van Hugenpotstr., Annastr, etc.) veranderd kunnen worden naar 30km-zone. Wethouder van Wanrooij gaf aan dat dit op dit moment nog niet voor alle straten kan in verband met doorstroom van autoverkeer. Wel ziet hij hier mogelijkheid voor na invoering van de PHS-maatregelen omdat er dan veel minder autoverkeer door Boxtel gaat.

Burgemeester Naterop beloofde bovendien om dit onderwerp mee te nemen in overleg met de politie. Hij zal er bij hen op aandringen dat er extra gehandhaafd gaat worden op de snelheid, in het bijzonder in gebieden waar veel ongelukken gebeuren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.