Nieuws van politieke partijen over Nissewaard Lokaal inzichtelijk

6 documenten

Nissewaard Lokaal blijft zich inzetten voor fietsveiligheid in het donker

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal Nissewaard 05-11-2023 15:48

In navolging van eerdere acties in afgelopen jaren heeft Nissewaard Lokaal ook dit jaar opnieuw aandacht gevraagd voor rijden met verlichting, op de fiets. Tijdens de donkere wintermaanden zien we nog regelmatig fietsers zonder noodzakelijke verlichting. Uit onderzoek blijkt dat de kans groter is dat fietsers die hier op geattendeerd worden, alsnog fietsverlichting voeren. Daarom gingen raadsleden Remco van Schijndel en Remon van Bree de straat op, om met spuitkrijt de nodige tags aan te brengen.

De actie is enkele jaren terug gestart door de ANWB, maar dit jaar heeft de ANWB er voor het eerst voor gekozen om niet meer met spuitkrijt in actie te komen. Daarvoor in de plaats is een postercampagne gekomen. Nissewaard Lokaal heeft besloten de campagne vooralsnog wel door te zetten in de gemeente, om bewustwording rond het voeren van fietsverlichting te vergroten.

Nissewaard Lokaal roept alle fietsers op mee te doen; zet je licht aan. “Als fietser denk je misschien voldoende te kunnen zien zonder verlichting,” legt Remco van Schijndel uit. “Bedenk wel dat auto’s, maar ook speedpedelecs en brommers, veel sneller gaan. Zonder verlichting kan je over het hoofd worden gezien met alle gevolgen van dien.”

De gebruikte spuitkrijt is milieuafbreekbaar en zal in een paar weken vervagen.

Buslijnen keren terug in de spits

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal Nissewaard 13-09-2023 09:37

Vanaf januari 2024 wordt het openbaar vervoer in de gemeente Nissewaard uitgebreid. Dan zullen er doordeweeks tijdens de spits om het half uur spitslijnen gaan rijden volgens een vaste dienstregeling. Deze bussen rijden van maandag tot en met vrijdag van 7.00 tot 9.00 uur en vanaf 14.30 tot 18.30 uur. Daarnaast zal de Spijkhopper als verbinding blijven bestaan. De toegevoegde flexbushaltes en de directe verbindingen tussen de haltes die lijn 81 en 85 voorheen hebben bediend, bieden meer reismogelijkheden dan eerder. De Spijkhopper voorziet ook in een behoefte, met name voor het interne openbaar vervoer binnen Spijkenisse.

Wethouder Verkeer en Vervoer, Chris Hotttentot, is blij met de komst van de vaste spitslijnen: “Veel inwoners willen graag gebruik maken van een bus met vaste tijden. Dit voorziet echt in een behoefte en verlaagt de drempel voor inwoners om het openbaar vervoer te gebruiken. Dat is heel belangrijk, zeker met het oog op de werkzaamheden aan de Spijkenisserbrug en de Hartelbrug de komende jaren. Daardoor zullen de autoverbindingen het eiland op en af een knelpunt vormen. Mensen kunnen dan gemakkelijker met de bus binnen Spijkenisse reizen of buiten Spijkenisse met de metro of andere buslijnen, zoals de Maasvlaktehopper naar de haven.” Hoewel de gemeente de wens heeft om de hele dag een vaste buslijn te laten rijden, bleek dit niet haalbaar. Vanwege de moeilijke financiële situatie in het openbaar vervoer na corona is het momenteel niet mogelijk om terug te keren naar een vaste dienstregeling gedurende de hele dag.

De vaste spitslijnen zullen een groot deel van de haltes aandoen die de lijnen 81 en 85 voorheen bedienden. De wijk Sterrenkwartier wordt daarin niet opgenomen. Voor deze bewoners is metro Heemraadlaan een goed alternatief. De flexbushaltes die zijn toegevoegd met de komst van de Spijkhopper zullen uitsluitend door de Spijkhopper bediend blijven worden.

Nissewaard Lokaal is blij met de inzet van de wethouder en prijst het dat hij de terugkeer van een vaste busdienst voor elkaar heeft gekregen. Als is het vooralsnog in de spits. De partij vindt het jammer dat er niet meer uitbreiding in zit, maar begrijpt de financiële situatie momenteel. Nissewaard Lokaal hoopt uiteraard dat het OV in de toekomst verder uit kan breiden. De partij vindt het van belang dat er zowel binnen Spijkenisse als ook de kernen goed en voldoende openbaar vervoer beschikbaar is.

Rijkswaterstaat in gesprek met Nissewaard Lokaal

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal Nissewaard 14-09-2019 12:04

Rijkswaterstaat wil op korte termijn in gesprek met Nissewaard Lokaal. Aanleiding is het onderzoek naar ongevallen op de A15 dat Nissewaard Lokaal heeft uitgevoerd. Dat liet wethouder Igor Bal weten in de commissie Leefomgeving van afgelopen woensdag op vragen van de partij.

Door het toenemend aantal ongevallen op de A15 in de laatste maanden, vroeg Nissewaard Lokaal aan haar achterban wat een mogelijke oorzaak kon. De conclusie? Het merendeel van de ongevallen lijkt te ontstaan door asociaal weggedrag. Zowel auto’s als vrachtauto’s lijken zich onder meer niet te houden aan de maximum snelheid op de matrixborden. Ook last-minute invoegers bij de afslag naar Spijkenisse zorgen voor gevaarlijke situaties.

Dit kan worden opgelost door de rijbaan naar Spijkenisse al voor de tunnel af te zetten met een doorgetrokken streep, stelden de ondervraagden. Wel is handhaving dan belangrijk, adviseerde Nissewaard Lokaal.

Inmiddels lijkt Rijkswaterstaat ook daar maatregelen voor te hebben genomen. Vandaag werd bekend dat Rijkswaterstaat, de politie en Openbaar Ministerie gaan samenwerken om de veiligheid te verbeteren op het traject. De komende maanden zal er intensief worden gecontroleerd.

Nissewaard Lokaal: ‘Veel ongevallen A15 lijken te vermijden’

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal Nissewaard 16-06-2019 09:44

Veel ongevallen op de A15 lijken te vermijden. Tot die opmerkelijke conclusie komt Nissewaard Lokaal na inwoners om advies te hebben gevraagd. Op de Facebookpagina’s van Nissewaard Lokaal en A4-zuid vroeg de partij waarom er volgens de inwoners zoveel ongelukken gebeuren in en rond de Botlektunnel. Hun reactie? Het merendeel ontstaat door asociaal weggedrag. De enorme verkeersdrukte op dit stuk snelweg helpt niet mee en maakt de situatie nog complexer.

Zowel auto’s als vrachtauto’s lijken zich niet te houden aan de maximum snelheid op de matrixborden. Zeker in de spits, wanneer de file naar de afslag voor Spijkenisse al in de tunnel begint, kan dit tot gevaarlijke situaties leiden. Automobilisten die links de file voorbij rijden en op het laatste moment rechts de afslag nemen zorgen voor gevaarlijke situaties en verergeren de problemen en het oponthoud.

Een oplossing is, volgens de ondervraagden, om de rijbaan naar Spijkenisse voor de tunnel al af te zetten met een doorgetrokken streep. Op deze manier kunnen asociale automobilisten niet meer straffeloos invoegen. Wel is handhaving dan belangrijk, stelt Nissewaard Lokaal. Daarnaast stellen de ondervraagden voor om de dubbele uitvoegstrook naar het Hartelkruis te wijzigen in een enkele uitvoegstrook.

Tenslotte moet er ook aandacht zijn voor de bestaande infrastructuur. Doordat er op een korte afstand veel op- en afritten zijn en rijbanen bij elkaar komen, zijn er veel zijwaartse bewegingen van automobilisten die een of meerdere rijstroken moeten opschuiven. Dit vraagt ook extra aandacht en concentratie van weggebruikers, zeker als zij niet bekend zijn in het gebied.

Nissewaard Lokaal wil in de commissie Leefomgeving de resultaten van het onderzoek aanbieden aan verkeerswethouder Igor Bal en hem verzoeken om in overleg met Rijkswaterstaat maatregelen te nemen.

Rijbewijs verlengen? Houd rekening met achterstand CBR

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal Nissewaard 16-04-2019 06:49

Wie zijn of haar rijbewijs moet verlengen, en een gezondheidsverklaring moet overhandigen, moet zo’n 5 maanden voor de vernieuwingsdatum een aanvraag indienen. Dat laat de gemeente Nissewaard weten op vragen van Nissewaard Lokaal. Raadslid Tom den Daas drong er bij de gemeente op aan om de informatie te verbeteren, zodat mensen weten waar ze rekening mee moeten houden. Op dit moment wachten in Nederland veel mensen op een nieuw rijbewijs door de achterstanden bij het CBR.

Als het CBR een nader medisch onderzoek verlangt, dan kan de doorlooptijd nog langer zijn. Dit komt omdat er soms ook wachttijden zijn bij de door het CBR aangewezen keuringsartsen. Het CBR geeft aan bij de afhandeling rekening te houden met de afloopdatum van het rijbewijs en het moment waarop de aanvraag voor een verklaring van geschiktheid is ingediend.

Op dit moment is de wachttijd:

Voor 75+ en vrachtwagenchauffeurs die een keuringsverslag  nodig hebben: 9 weken

Examenkandidaten: 20 weken

Vernieuwingen voor degene die medisch zijn: 19 weken

Buitenlandsrijbewijs omwisselen: 20 weken

Nieuwe melding van iemand die medisch is geworden: 20 weken

Ook de gemeente Nissewaard zal op de website van de gemeente een bericht plaatsen om inwoners te informeren tijdig te starten met de vernieuwing van het rijbewijs als daarvoor een verklaring van geschiktheid van het CBR nodig is.

Eerste ervaringen EBS vragen om verbetering

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD Nissewaard 17-01-2019 10:35

De eerste ervaringen met EBS vragen om verbetering. Dat stelde Nissewaard Lokaal tijdens de commissie Leefomgeving. In de commissie vroeg de partij naar de eerste ervaringen met de nieuwe vervoerder, omdat de partij een aantal klachten heeft ontvangen. Wethouder Igor Bal (VVD) gaf aan dat er wat aanloopproblemen waren, maar dat EBS inmiddels de zaken redelijk op de rit heeft. Zo bleek in de beginfase dat niet altijd de busnummer voor op de bus zichtbaar was. Volgens Bal een probleem voor de reiziger, omdat die niet weet waar de bus heen gaat. Ter compensatie zouden reizigers in deze bussen niet hebben hoeven te betalen voor de rit.

Bal kon zich goed voorstellen dat er meer partijen waren met klachten en nodigde alle partijen uit deze klachten aan de wethouder toe te sturen. Inmiddels vinden de onderhandelingen plaats voor 2020 en Bal gaf aan dat eventuele tekortkomingen daar in meegenomen kunnen worden. Wel waarschuwde hij dat niet alles veranderd kan worden. Het afgenomen aantal bushaltes of het overstappen op lijnen is afgedekt in de concessie. Hier is weinig aan te veranderen, hield hij de aanwezige commissieleden voor.

Nissewaard Lokaal zegde toe om alle binnengekomen klachten aan de wethouder te sturen, maar wilde specifiek aandacht voor één probleem. Zo blijkt buslijn 85, die loopt vanaf De Akkers, via Vogelenzang en De Hoek naar Metro Centrum, te worden gereden met kleinere taxibusjes. Het gevolg is dat in de spits niet alle passagiers mee kunnen en bij de halte moeten blijven staan. Staan mag namelijk niet in deze taxibusjes. Nissewaard Lokaal heeft gevraagd om in de ochtend- en avondspits daar op korte termijn toch grotere bussen in te zetten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.