Asten krijgt €822.483,50 van het Rijk om op verschillende plekken de veiligheid voor verkeersdeelnemers te vergroten. De bijdrage komt uit de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid, een regeling van de Rijksoverheid voor het veiliger maken van wegen en fietspaden. Naast het geld uit de investeringsimpuls, ontvangt gemeente Asten €111.185,- van de provincie Noord-Brabant voor verkeersveiligheidsprojecten. Het geld wordt onder meer besteed aan de verbreding van fietspaden, de aanleg van rotondes, drempels, plateaus en markering en bebording. Verkeersveiligheid is een van de speerpunten van het verkeersbeleid in onze gemeente. Met het extra geld dat we nu ontvangen, kunnen we versneld deze maatregelen realiseren én maken we verschillende locaties verkeersveiliger. Naast deze maatregelen, wordt een deel van het bedrag ingezet om het gedrag van verkeersdeelnemers te verbeteren. Dit doen we in overleg met bijvoorbeeld de Verkeerswerkgroep Asten, de scholen en de politie. Fietspad Dijkstraat Een deel van het geld wordt in 2021 besteed voor het verbreden van het fietspad aan de Dijkstraat. Tegelijkertijd wordt de markering en bebording bij dat fietspad aangepakt en worden er snelheidsremmende maatregelen gerealiseerd ter hoogte van de aansluiting Dijkstraat – Reeweg en de komgrens op de Dijkstraat. Met deze maatregelen verbetert de verkeersveiligheid voor fietsers op de Dijkstraat aanzienlijk. Veilige oversteekplaatsen voor fietsers bij nieuwe rotondes Naast het verbreden van fietspaden, wordt de rijkssubsidie gebruikt voor de realisatie van een rotonde op de kruising Dijkstraat – Schoolstraat. De aanleg van deze rotonde is onder meer van belang om veiligere fietsroutes te maken naar de basisscholen. Daarnaast kan met de subsidie ook de nieuw te bouwen rotonde Meijelseweg – Buizerdweg een stuk veiliger worden gemaakt voor fietsers. Snelheidsremmende maatregelen Ook verkeersveiligheidsmaatregelen die onderdeel uitmaken van grotere projecten vallen onder de subsidieregeling van Rijk en Provincie. Het gaat vooral om aanpassingen die de snelheid remmen en het oversteken makkelijker maken. Enkele voorbeelden zijn het aanleggen van een zebrapad op de Wilhelminastraat om zo een veiligere oversteek te maken op de schoolroute naar de Beatrixlaan en het veiliger inrichten van de centrumring door de aanleg van fietsstroken. Wethouder Bankers is blij met de subsidie.,We zijn meer dan tevreden met deze toekenning. Voor een kleine gemeente als Asten is het een ongekend hoog subsidiebedrag. Ter vergelijking: Eindhoven heeft uit deze pot 650 duizend euro gekregen.”
12 documenten
Voorspelbaar? Ondertussen stapelen ...
Voorspelbaar? Ondertussen stapelen de problemen rondom de A67 zich op. Maatregelen op korte termijn blijven uit... Niet alleen de files nemen toe, ook de frustratie en de onveiligheid.
REGIO - De derde dag van de week betekent de derde ochtendfile op de A67. Na een ongeval staat het vast tussen Someren en Knooppunt Leenderheide.
Voorspelbaar? Ondertussen stapelen ...
D66-Hart voor Asten Asten 21-08-2019 08:18
Voorspelbaar? Ondertussen stapelen de problemen rondom de A67 zich op. Maatregelen op korte termijn blijven uit... Niet alleen de files nemen toe, ook de frustratie en de onveiligheid.
REGIO - De derde dag van de week betekent de derde ochtendfile op de A67. Na een ongeval staat het vast tussen Someren en Knooppunt Leenderheide.
D66-Hart voor Asten pleit al jaren ...
D66-Hart voor Asten pleit al jaren voor een autovrije markt. Gisteren vergaderde de politiek van Asten weer eens over dit onderwerp. De verdeeldheid over dit onderwerp is er nog steeds. Naast onze voorkeur voor een autovrije markt hebben we een voorstel gedaan voor een compromis, een pilot waarbij we de markt af sluiten vanaf 11 uur. Laten we dit gewoon een keer proberen! https://www.ed.nl/de-peel/verdeeldheid-over-auto-s-op-markt-asten~a551306a/
ASTEN - Politiek Asten wordt het maar niet eens over een autoluwe of autovrije Markt in Asten. Er is vooralsnog geen meerderheid voor een van de vier voorgestelde varianten voor aanpak van het (sluip)verkeer. Sterker nog, er komen steeds meer opties bij bleek dinsdagavond tijdens een debat in de pol...
D66-Hart voor Asten pleit al jaren ...
D66-Hart voor Asten Asten 12-06-2019 07:49
D66-Hart voor Asten pleit al jaren voor een autovrije markt. Gisteren vergaderde de politiek van Asten weer eens over dit onderwerp. De verdeeldheid over dit onderwerp is er nog steeds. Naast onze voorkeur voor een autovrije markt hebben we een voorstel gedaan voor een compromis, een pilot waarbij we de markt af sluiten vanaf 11 uur. Laten we dit gewoon een keer proberen! https://www.ed.nl/de-peel/verdeeldheid-over-auto-s-op-markt-asten~a551306a/
ASTEN - Politiek Asten wordt het maar niet eens over een autoluwe of autovrije Markt in Asten. Er is vooralsnog geen meerderheid voor een van de vier voorgestelde varianten voor aanpak van het (sluip)verkeer. Sterker nog, er komen steeds meer opties bij bleek dinsdagavond tijdens een debat in de pol...
Gemeente AstenPraat mee over bewust ...
Praat mee over bewust verlichten Vul de enquête in! Verlichting wijst de weg, maakt de leefomgeving zichtbaar en zorgt voor een verkeersveilige en sociaal veilige leefomgeving. We hebben licht nodig. Maar: Waar, hoeveel en wanneer? 💡Slimmer verlichten Te veel licht kost onnodig energie en geld en is schadelijk voor het milieu. Het kan dus best minder of liever slimmer. Bijvoorbeeld: 🚲 Niet de hele nacht 🚲 Met alternatieven zoals reflecterende strepen (fietspad Kloosterstraat - Ommelse Bos), schrikhekken of het wegdek een lichtere kleur geven (Veldweg). 💡Proef bewust verlichten in Asten Op de Eikelaar zijn wij een proef gestart met dynamische verlichting van het fiets-/voetpad. Als er geen fietsers zijn, brandt de verlichting op 10%. Komt er een fietser aan dan zorgen sensoren ervoor dat de verlichting volledig aangaan. Dit bespaart 50% energie. 📺 Bekijk ook de uitzending over verlichting http://siris.nl/televisie/gemist/7157913/astennu/142293878/asten-nu-verlichting-op-maat 💡Verduurzamen LED verlichting, dimmen en dynamische verlichting zijn logisch stappen in het verduurzamen. Hierop zetten we in om te kunnen voldoen aan het energie akkoord. Ook de sociale veiligheid, verkeersveiligheid en lichtvervuiling zijn belangrijke thema’s in de komende beleidsperiode. Licht waar nodig, donker waar mogelijk. (Bewust verlichten!) 💡Praat mee, vul de enquête in https://nl.surveymonkey.com/r/Asten Invullen kan t/m donderdag 14 februari 2019. 📷 Slimme verlichting aan het voetpad tussen de Bergweg en Holleberg.
Gemeente AstenPraat mee over bewust ...
D66-Hart voor Asten Asten 25-01-2019 14:23
Praat mee over bewust verlichten Vul de enquête in! Verlichting wijst de weg, maakt de leefomgeving zichtbaar en zorgt voor een verkeersveilige en sociaal veilige leefomgeving. We hebben licht nodig. Maar: Waar, hoeveel en wanneer? 💡Slimmer verlichten Te veel licht kost onnodig energie en geld en is schadelijk voor het milieu. Het kan dus best minder of liever slimmer. Bijvoorbeeld: 🚲 Niet de hele nacht 🚲 Met alternatieven zoals reflecterende strepen (fietspad Kloosterstraat - Ommelse Bos), schrikhekken of het wegdek een lichtere kleur geven (Veldweg). 💡Proef bewust verlichten in Asten Op de Eikelaar zijn wij een proef gestart met dynamische verlichting van het fiets-/voetpad. Als er geen fietsers zijn, brandt de verlichting op 10%. Komt er een fietser aan dan zorgen sensoren ervoor dat de verlichting volledig aangaan. Dit bespaart 50% energie. 📺 Bekijk ook de uitzending over verlichting http://siris.nl/televisie/gemist/7157913/astennu/142293878/asten-nu-verlichting-op-maat 💡Verduurzamen LED verlichting, dimmen en dynamische verlichting zijn logisch stappen in het verduurzamen. Hierop zetten we in om te kunnen voldoen aan het energie akkoord. Ook de sociale veiligheid, verkeersveiligheid en lichtvervuiling zijn belangrijke thema’s in de komende beleidsperiode. Licht waar nodig, donker waar mogelijk. (Bewust verlichten!) 💡Praat mee, vul de enquête in https://nl.surveymonkey.com/r/Asten Invullen kan t/m donderdag 14 februari 2019. 📷 Slimme verlichting aan het voetpad tussen de Bergweg en Holleberg.
We nodigen je graag uit voor de ...
We nodigen je graag uit voor de eerste achterbanvergadering in het nieuwe jaar, op maandag 7 januari om 20.00 uur in de Klepel. Onder andere worden zaken vanuit het bestuur en de fractie (met een interactief onderdeeltje - neem je smartphone mee) besproken en ter afsluiting heffen we het glas op het nieuwe jaar.
Provinciaal besluit N279 lost de problemen niet (echt) op
De Provinciale Staten hebben gisteren ingestemd met een voorstel over de N279. Het stuk weg tussen Asten en Veghel blijft 2x1-rijstroken. Er zou geen directe aanleiding zijn om de weg te verbreden. Pas in 2030 rijdt er dermate veel verkeer, dat waarschijnlijk 2 rijstroken in ieder richting nodig zijn. Er komen wel meer ongelijkvloerse kruisingen op de weg, dat de doorstroming en verkeersveiligheid moet verbeteren. Kandidaat namens Asten voor de PS, John Bankers: “De doorstroming vanaf Asten tot aan Veghel blijft een probleem. Er komt zo mogelijk een ‘flessenhals’ bij Veghel. Onze inwoners en ondernemers zijn hier niet bij gebaat. Het besluit biedt een sub-optimale oplossing.” Het CDA heeft net als andere partijen moeite met de lange omleiding om de Helmondse wijk Dierdonk en door het buitengebied van Bakel. Deze omleiding kost 45 miljoen Euro extra, gaat dwars door een natuurgebied en sluit de Dierdonkers op tussen twee drukke wegen. Bankers: “Het is te hopen, dat de provincie bereid is om op dit onderdeel van het plan de situatie opnieuw te bekijken. Deze oplossing kent alleen maar verliezers.”
Nee dit is niet de nieuwe ...
Nee dit is niet de nieuwe nachtwacht. Het zijn raads- en commissieleden die gisteren avond een rondleiding langs en voorlichting kregen over, de openbare verlichting in Asten. De gemeente Asten heeft de komende jaren een belangrijke taak om openbare verlichting slimmer en duurzamer te maken.