Nieuws van politieke partijen in Dinkelland inzichtelijk

4 documenten

CDA wil duidelijkheid over arbeidsregels in Duitsland

CDA CDA Dinkelland 08-12-2019 11:05

De grensligging van Dinkelland biedt kansen, maar door belemmeringen kunnen inwoners hier niet optimaal van profiteren. Deze barrières staan in een brief van CDA Dinkelland, die woensdag in Den Haag is aangeboden. Om te werken in Duitsland moeten ondernemers en werknemers zich behoorlijk verdiepen in de Duitse wet- en regelgeving. ‘’Er zijn door de jaren heen veel ondernemers en werknemers op de koffie gekomen met soms zeer nadelige financiële gevolgen’’, legt CDA-raadslid Elke Klunder uit. Zij heeft de brief samen met haar college Jeannette Paus-Weersink aangeboden aan CDA-Tweede Kamerlid René Peters. Hij beloofde de brief onder de aandacht te brengen bij fractievoorzitter Pieter Heerma en collega Pieter Omtzigt. Het CDA ziet na gesprekken met werknemers en ondernemers, zoals Flexxolutions en KroeseWevers, dat er veel administratieve rompslomp ontstaat wanneer werknemers en ondernemers over de grens willen werken. Verkeerde toepassing van regels kunnen tot hoge boetes leiden, schrijven Klunder en Paus-Weersink op. ‘’Wat ik oneerlijk vind, is dat vanuit Duitsland zoveel regels worden opgelegd, terwijl het andersom niet zo is.’’ De christendemocraten willen barrières wegnemen en optimaal gebruik maken van de grensligging. Daarvoor moeten de vele regels en verschillen tussen Nederland en Duitsland worden bezien. ‘’Wij verzoeken de Tweede Kamer in gesprek te gaan met de verantwoordelijke bewindslieden om te zoeken naar oplossingen waar veel Nederlanders uit de grensgebieden tegenaan lopen’’, legt Klunder uit. CDA Dinkelland merkt op dat we er veel over de Europese Unie wordt gesproken en dat grenzen vervagen. ‘’Maar bij arbeid in Duitsland bestaat er een duidelijke grens met gevolgen voor ondernemers en werknemers’’, vindt Klunder. ‘’Als we hier in het oosten iets voor elkaar willen krijgen, moeten we naar Den Haag. We hopen dat onze actie succes heeft. Desnoods kaarten we dit in Brussel aan.’’

CDA wil duidelijkheid over arbeidsregels in Duitsland

CDA CDA Dinkelland 08-12-2019 11:05

De grensligging van Dinkelland biedt kansen, maar door belemmeringen kunnen inwoners hier niet optimaal van profiteren. Deze barrières staan in een brief van CDA Dinkelland, die woensdag in Den Haag is aangeboden. Om te werken in Duitsland moeten ondernemers en werknemers zich behoorlijk verdiepen in de Duitse wet- en regelgeving. ‘’Er zijn door de jaren heen veel ondernemers en werknemers op de koffie gekomen met soms zeer nadelige financiële gevolgen’’, legt CDA-raadslid Elke Klunder uit. Zij heeft de brief samen met haar college Jeannette Paus-Weersink aangeboden aan CDA-Tweede Kamerlid René Peters. Hij beloofde de brief onder de aandacht te brengen bij fractievoorzitter Pieter Heerma en collega Pieter Omtzigt. Het CDA ziet na gesprekken met werknemers en ondernemers, zoals Flexxolutions en KroeseWevers, dat er veel administratieve rompslomp ontstaat wanneer werknemers en ondernemers over de grens willen werken. Verkeerde toepassing van regels kunnen tot hoge boetes leiden, schrijven Klunder en Paus-Weersink op. ‘’Wat ik oneerlijk vind, is dat vanuit Duitsland zoveel regels worden opgelegd, terwijl het andersom niet zo is.’’ De christendemocraten willen barrières wegnemen en optimaal gebruik maken van de grensligging. Daarvoor moeten de vele regels en verschillen tussen Nederland en Duitsland worden bezien. ‘’Wij verzoeken de Tweede Kamer in gesprek te gaan met de verantwoordelijke bewindslieden om te zoeken naar oplossingen waar veel Nederlanders uit de grensgebieden tegenaan lopen’’, legt Klunder uit. CDA Dinkelland merkt op dat we er veel over de Europese Unie wordt gesproken en dat grenzen vervagen. ‘’Maar bij arbeid in Duitsland bestaat er een duidelijke grens met gevolgen voor ondernemers en werknemers’’, vindt Klunder. ‘’Als we hier in het oosten iets voor elkaar willen krijgen, moeten we naar Den Haag. We hopen dat onze actie succes heeft. Desnoods kaarten we dit in Brussel aan.’’

2e Programmajournaal 2019

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 29-10-2019 19:43

Voorzitter voor ons ligt ter behandeling het 2e programmajournaal 2019.

Een overzichtelijk stuk waarin het college de stand van zaken weergeeft en dat is opgebouwd

volgens de indeling van de begroting.

Ook prettig dat het college zich heeft gehouden aan de afspraak om dit te presenteren voordat de begroting 2020 wordt behandeld. Financieel inhoudelijk zal ik er niet te veel op ingaan, omdat dit bij de komende begrotings behandeling uitgebreid aan bod komt.

Prettig is te constateren dat we na de zware financiële tegenvaller uit het 1e programma journaal niet opnieuw worden geconfronteerd met een nog groter tekort/tegenvaller. Nee positief is dat we nu een totaal aan mutaties op het bestaand beleid zien van € 135.000 plus. Een compliment aan het adres van het college is hier op z’n plaats, waardoor het te verwachten tekort over 2019 niet verder zal oplopen. Het komt daarbij echter nog steeds uit op ruim1,1 milj.!!

Voorts lijkt het erop dat het college grip krijgt op de uitgaven in het sociaal domein. Ook hiervoor verdiend het college onze complimenten. Of zij deze ook ontvangt van de inwoners die zijn aangewezen op voorzieningen uit het sociaal domein betwijfelen wij.

Voorzitter ik wil eerst even ingaan op enkele punten uit de ambitie en basis begroting.

Inbreidingslocaties:

Het college geeft aan qua woningbouw te gaan voor inbreiding boven uitbreiding. Daarover heeft de fractie van Lokaal Dinkelland al tot 2 keer toe aangedrongen op aanpassing van de huidige nota inbreidingslocaties. De wethouder heeft toegezegd dit najaar met een aangepaste nota te komen, we lezen nu echter dat de wethouder dit najaar deze nog maar slechts wil evalueren. Een aangepaste nota laat dus nog langer op zich wachten, wat we zeer betreuren.

Duurzaamheid. Of hier het college haar doelstellingen haalt valt te betwijfelen. Op dit moment is ruim 11% van de 20% gerealiseerd. Dit lijkt al een mooie stap in de goede richting, maar van deze 11% wordt het merendeel door Twence voor haar rekening genomen. Het wordt dus nog een hele uitdaging om hier de doelstellingen te halen. Zeker ook nu de verplichting om asbestdaken voor 2024 te vervangen.

Transformatieplan.

Bij de behandeling van het 1e programmajournaal gaf de wethouder in de commissievergadering aan dat binnen enkele weken de eerste gedachten spinsels vanuit het ambtelijke apparaat richting het college zouden komen. Nu zijn we een paar maanden verder en lezen we in het 2e programmajournaal dat er reeds € 125.000 ten laste van het daarvoor bestemde budget van € 450.000 is gebracht. Opmerkelijk en dit vraagt om een toelichting.

Afstoten Gem vastgoed.

Het college had hiervoor nogal ambitieuze plannen, en deze zijn nog eens opgeschroefd tijdens

het 1e programma journaal/denkrichtingen. Worden deze gerealiseerd nu we bij enkele objecten toch wel aanzienlijke vertragingen of tegenvallers zien. Denk daarbij aan het klooster in Ootmarsum, plan Aveskamp en wat gaat er met het voormalige gemeentehuis in Weerselo

gebeuren?

Zorg

Natuurlijk is het een goede zaak dat stijging van de uitgaven enigszins lijken te zijn beteugeld,

maar de fractie van Lokaal Dinkelland hecht er waarde aan op te merken, dat het zeer ongewenst is dat keukentafelgesprekken tot doel hebben om verkapte bezuinigingen door te voeren. Zorg die nodig is moet kunnen worden geboden.

Afvalloos Dinkelland

De ambitie was om de hoeveelheid restafval in 2030 tot 50kg per persoon te hebben

gereduceerd. De doelstelling is nu om deze al in 2022 te realiseren. Een mooi streven dat we

ondersteunen, maar we willen er toch op aandringen dat we wel van de juiste parameters uitgaan!

Het Koersdocument 2018 - 2022

VVD VVD Dinkelland 10-07-2018 05:05

Voor ons ligt het koersdocument 2018-2022. Dit Koersdocument is uitgewerkt op wens van de coalitie partijen n.a.v. ons coalitie akkoord. Vanuit het overdrachtsdocument ( van het vorige college) onze gezamenlijke Strategische Agenda en het coalitieakkoord 2018-2022 Dinkelland Duurzaam Doorontwikkelen heeft dit college , in opdracht van de raad, de financiële en kader stellende doorrekening gemaakt in dit koers document.

 Het koersdocument bepaalt feitelijk op hoofdlijnen de richting voor de komende vier jaren, zoals wij die in het coalitieakkoord hebben aangegeven.

Uiteindelijk is dit document een uitgangspunt bij de opstelling van de begroting 2019, waar uiteraard  de daadwerkelijke besluitvorming plaatsvindt. In de aanloop naar de begroting voor 2019 komen alle facetten in hun gebieden nog langs onze raad en kunnen we gezamenlijk deze uitgestippelde koers bevaren.

Het koersdocument bevat, zoals ook al gezegd,  ook een financieel hoofdstuk waarin een doorkijk wordt gegeven naar het herziene meerjarige saldo en de stand van de belangrijkste reserves. In dit  financiële hoofdstuk zijn de structurele doorwerkingen vanuit jaarverantwoording 2017 (en de eerste 4 maanden 2018), de gevolgen van de meicirculaire 2018 en een eerste doorrekening van het coalitieakkoord 2018-2022 , met de ambities van coalitie maar ook de wensen van alle andere partijen,  verwerkt.  

Want in het coalitie akkoord hebben we ook de andere partijen gevraagd om hun ambities aan te geven en geprobeerd deze verwerken. Want we zullen de komende vier  jaar gezamenlijk de uitgestippelde koers moeten bevaren en goed moeten zorgen voor onze inwoners, ons welzijn, de ondernemers en het klimaat maar ook onze financiële huishouding.

Ook hebben we in ons coalitie akkoord geprobeerd om zoveel mogelijk te denken vanuit “raadslid nummer 22” zoals onze burgemeester al heeft aangegeven. We zullen moeten zorgen, als totale raad,  dat we de uitvoering van het koersdocument en bij het opstellen van de begrotingen voor de komende jaren we altijd blijven kijken naar de mogelijkheden die onze participatie maatschappij ons biedt . En tevens, samen met de inwoners en de diverse groeperingen en verenigingen die we in ons mooie Dinkelland hebben ,  de uitspraken en wensen die we hebben gedaan in Mijn Dinkelland 2030 vorm te gaan geven. Naast woorden ook daden…

De verschillende daden hebben we in het koersdocument als ambities omschreven.  Twee hiervan wil ik graag benomen. Dat is ten eerste de Ambitie Aantrekkelijke woon- en leefomgeving.  Hierin hebben geprobeerd goed te luisteren naar alle wensen vanuit onze inwoners maar ook die in deze raad zijn uitgesproken. We zetten in op een beter bij de behoefte passende woonruimte voor jong en oud. Hierin streven ernaar we om in elke kern een toegankelijke woningmarkt en een realistisch woningbouw aanbod te creëren. Zowel de behoefte op korte als op langere termijn. Wij nemen zelf het initiatief om te zorgen voor passende woningen en legt hierbij de focus op inbreiding. Wanneer door inbreiding niet in de lokale behoefte kan worden voorzien, wordt uitbreiding overwogen.

De tweede is onze ambitie Sterke bedrijvigheid. In het coalitieprogramma is “ondernemen” als belangrijk thema benoemd. Wij willen een aantrekkelijke gemeente waarin het goed wonen, werken, leven en recreëren is, zodat Dinkelland ook interessant blijft voor de recreant en (toekomstige) medewerkers. Ondernemers zijn van wezenlijk belang voor onze samenleving.

Wij zetten ons er dan ook voor in dat het Dinkellandse bedrijfsleven sterk blijft en versterkt wordt. De rol van ons als gemeente zal met name bestaan uit faciliteren en stimuleren. Daarnaast zien wij het als onze taak om te verwijzen naar subsidiemogelijkheden en formele belemmeringen te verminderen. Wij willen ondernemers verbinden met relevante organisaties en projecten, zoals beschikbaar via de Agenda voor Twente. Verder willen we inzetten op partnerships met ondernemers en vertegenwoordigingen van ondernemer.

Dit zijn twee ambities die we naast de diverse ambities, zoals de inclusieve samenleving,  en de ambitie duurzaamheid hebben laten uitwerken en tevens laten doorrekenen in dit koers document.

De komende periode wordt benut om de richtinggevende en kader stellende uitspraken van het koersdocument uit te werken en te betrekken bij het opstellen van de begroting 2019. De uitvoering start na de begroting 2019 tenzij het reeds lopende activiteiten en projecten betreft

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.