Nieuws van politieke partijen in Berkelland over D66 inzichtelijk

4 documenten

Gemeente zegt nee tegen natuur-bso op Needse Berg, D66 en VVD stellen vragen

VVD VVD D66 Berkelland 05-05-2020 08:06

NEEDE - De gemeente Berkelland zegt nee tegen de plannen voor een kleinschalige natuur-bso in een scoutinggebouw op de Needse Berg. De raadsleden Jolanda Kuipers (D66) en Kevin Hauser (VVD) zijn stomverbaasd. „Zo gaan we niet met onze ondernemers om.”

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/39315/gemeente-zegt-nee-tegen-natuur-bso-op-needse-berg-d66-en-vvd-stellen-vragen

Een kleinschalige buitenschoolse opvang, waar kinderen lekker buiten in de natuur bezig kunnen zijn, weer of geen weer. Een aspirant-ondernemer wil dit dolgraag beginnen. Op doordeweekse middagen van drie tot vijf,  in een scoutinggebouw op de Needse Berg. De gemeente ziet dat niet zitten. Wanneer de ondernemer belt om haar plannen te bespreken, is het korte, zakelijke antwoord: nee.  Want: een bso past op die locatie niet in het bestemmingsplan, nu niet en straks ook niet.

Drempels

Dat kan zo niet, zeggen de gemeenteraadsleden Jolanda Kuipers en Kevin Hauser. Samen hebben ze schriftelijke vragen gesteld aan het Berkellandse college van B en W. „Kevin en ik dachten beide: ‘zo gaan we niet met onze ondernemers om’. Hier worden alleen maar drempels opgeworpen, in plaats van te kijken wat nodig is zodat het wel kan”, reageert Kuipers.

De beide politici verwijzen naar een raadsbesluit uit april 2019, waarin de gemeenteraad heeft vastgelegd hoe Berkelland in de toekomst wil omgaan met de nieuwe landelijke Omgevingswet. Kuipers: „Als inwoners iets willen realiseren, is niet ‘nee, tenzij’ het uitgangspunt, maar ‘ja, mits’. Dat is nu de afspraak.”

Goed idee

Ze noemt het voorbeeld van het plaatsen van een dakkapel. „Vroeger werd dat geweigerd, omdat het nu eenmaal niet mocht. Terwijl niemand er last van had. Nu wordt veel meer naar de mogelijkheden gekeken dan naar de onmogelijkheden. Wanneer iemand met een goed idee komt, wat kunnen we dan doen om het mogelijk te maken?”

De gemeenteraadsfracties van D66 en de VVD vragen zich af of de medewerkers van de gemeente Berkelland al wel op de hoogte zijn van de nieuwe houding en werkwijze, waarin ze worden geacht gebruik te maken van de afwegingsruimte die de Omgevingswet biedt. „Dit is een cultuuromslag waarop we alert moeten zijn”, aldus Kuipers. „Misschien zijn de medewerkers nog niet opgeleid en weten ze niet dat ze ook buiten de lijntjes mogen kleuren. Zoals het nu is gebeurd, is het niet meer de bedoeling.”

Oplossingen

Kuipers en Hauser willen van het college van B en W ook weten of er oplossingen te bedenken zijn, zodat de natuur-bso in het scoutinggebouw op de Needse Berg er toch kan komen. Jolanda Kuipers heeft er vertrouwen dat de gemeente de zaak alsnog ‘met de juiste aandacht’ oppakt. 

„Als er onoverkomelijke juridische belemmeringen zijn, dan leg ik me daarbij neer, en de ondernemer ook. Maar dit is zo’n uniek initiatief voor Neede. De doelgroep zijn kinderen die in de reguliere buitenschoolse opvang hun energie niet kwijt kunnen. Het gaat om een kleine groep, op tijden dat het gebouw niet wordt gebruikt. De kinderen vernielen daar niets.”

(Dit is een artikel van de TC Tubantia)

VVD vindt de motie van GB over het Kinderpardon sympathiek

VVD VVD D66 CDA Berkelland 14-11-2018 07:48

De raadsvergadering van 13 november werd precies 1 minuut voor middernacht gesloten, met als laatste onderwerp een motie van GB met betrekking tot het Kinderpardon.

In de motie van Gemeente Belangen Berkelland wordt opgeroepen een extra signaal uit te zetten naar de staatssecretaris om te komen tot een versoepeling van het Kinderpardon. Er zijn inmiddels enkele gemeenten in Nederland die eenzelfde soort motie hebben aangenomen.

De VVD Berkelland vindt de motie van GB sympathiek. We zien immers schrijdende gevallen voorbij komen op de landelijke media. Kinderen die naar ons gevoel onrecht wordt aangedaan, wie doet dat nu niets?

Maar elke casus die onder dit Kinderpardon valt is uniek en moet individueel worden behandeld. Wij weten op ons gemeentelijke niveau niets over deze dossiers, tenzij natuurlijk het zeldzame geval zich voordoet dat een dergelijke situatie zich in onze gemeente voordoet.

Wij hebben daarom opgeroepen het Kinderpardon onderwerp van discussie te laten zijn waar het hoort: in Den Haag. Ook het CDA en D66 waren het daarmee eens. Daar heeft men alle expertise in huis om elke individuele casus op zich te beoordelen en naar geweten te handelen. Wij zijn ervan overtuigd dat door alle aandacht die dit onderwerp regelmatig krijgt, we zullen komen tot een asielbeleid dat naast noodzakelijk, ook menselijk en reëel is.

D66 stelt vragen over omgang met persoonlijke gegevens bij de WMO en Jeugdzorg

D66 D66 Berkelland 10-04-2016 18:26

Wij maken ons grote zorgen over de manier waarop de gemeente omgaat met persoonlijke gegevens. Ons bereiken steeds vaker berichten van verontruste inwoners. Zo vernemen wij dat er mails met persoonlijke gegevens (met bijlagen) onversleuteld naar diverse mensen / instanties worden verstuurd.

Een schrijnend voorbeeld is ook het verslag dat is opgetekend van de bijeenkomst over de herziening verordening/beleidsregels WMO en Jeugdhulp van 16 maart jl.. In dit verslag zijn thuissituaties van een aantal mensen (met naam) te herleiden.

14 december jl. heeft onze fractie vragen gesteld over de bescherming van de privacy van onze inwoners met betrekking tot de Jeugdwet.  In de beantwoording geeft u aan dat er gewerkt wordt aan een privacy protocol, beleidsstuk en overzicht van het proces. Inmiddels zijn we ruim 3 maanden verder en vernemen wij graag de status van deze toezegging.

Onze fractie heeft de volgende vragen:

Vraag: Welk type personen zijn geautoriseerd tot rechtstreekse toegang met betrekking tot de gegevens in het kader van WMO / Jeugdzorg?

Waar is dit vastgelegd? Verschilt de autorisatie per categorie gegevens? Zo ja, hoe? Is, betreffende de toegang tot deze gegevens, een controlemechanisme ingebouwd? Vraag: Kan de betrokkene en/of zijn vertrouwenspersoon eenvoudig inzien wie, wanneer zijn dossier geraadpleegd heeft en waarom dit is gebeurd?

Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet? Vraag: Wordt vooraf schriftelijk toestemming gevraagd aan ouders/voogd/vertrouwenspersoon om inzage in dossiers?

Begroting 2016 – de visie van D66 Berkelland uitgesproken tijdens de Begrotingsraad

D66 D66 Berkelland 22-11-2015 14:59

Leden van de raad,

Vandaag zijn we bijeen om de begroting voor het jaar 2016 met elkaar te bespreken. Zowel wat betreft financiële kaders maar ook over de wijze waarop de gemeenteraad van Berkelland – samen met het College- inhoud geeft aan haar wettelijke  opgedragen en overgedragen taken en de Berkellandse politieke wensen.

Vanaf het begin van deze coalitieperiode weten we dat we deze periode een structureel tekort moeten dichten van 6 miljoen euro. Hiervan is  4,8 miljoen  euro in maatregelen weggezet en zal ruim een miljoen door economische groei en daaraan gekoppelde hogere gemeentelijke uitkering uit het gemeentefonds moeten komen. Dit lijkt allemaal gerealiseerd te gaan worden. Zo hoeft er vandaag geen extra  financiële maatregelen genomen te worden om de begroting voor het jaar 2016 sluitend te krijgen. En wederom geen extra verhoging van de OZB, ditmaal nu zelfs zonder inflatiepercentage!

Regeren is vooruitzien. En als we een blik werpen naar 2017, 2018 en 2019 worden de fractieleden van D66 somberder. In de meerjarenbegroting  loopt het tekort op naar 3 miljoen Euro in 2019, terwijl we eigenlijk zouden verwachten richting sluitend een meerjarenperspectief te gaan. Dit komt omdat de transitie m.b.t. de participatiewet reeds in de begroting is opgenomen en dan moeten er nog twee andere transities volgen zodra deze meer inzichtelijk zijn. Kortom het succes van een sluitend meerjarenperspectief zal afhankelijk zijn van het feit of we de transities budgetneutaal kunnen uitvoeren.  En dat wordt de uitdaging.

Kijkend hoe e.e.a. op de WMO-gebied verlopen is zijn we daar nog niet heel optimistisch over. We stellen goede zorg voorop en moeten we van daaruit nieuwe oplossingen vinden.  Vanuit de gedeelde gedachte dat we de transities Jeugdzorg, WMO en de Participatiewet budget-neuraal willen uitvoeren weten we allemaal dat er aan de haalbaarheid van deze gedachte er grote risico’s kleven. Centrale vraag is: hoe wij op de ingeslagen transitieweg naast een inhoudelijke taak dit ook budgetneutraal kunnen uitvoeren.

D66 vindt dat de Jeugdzorg ten alle tijden toegankelijk moet zijn. Gemeenten moeten maatwerk leveren tegen een lager budget.

Dit mag niet ten koste gaan van het kind. Keuzevrijheid is voor ons een belangrijk uitgangspunt. Het kan niet zo zijn dat er zo krap wordt ingekocht dat er zorgverleners zijn die geen nieuwe kinderen meer aan kunnen nemen omdat het geld op is, zoals we gezien hebben bij GGZ instelling Bosman waarover wij schriftelijke vragen hebben gesteld. Zeker bij intensieve trajecten is het belangrijk dat er een klik is met de hulpverlener.

D66 is geen voorstander van het maken van afspraken met een beperkt aantal grote aanbieders waarbij kleine aanbieders worden uitgesloten, zoals bij de zorgboerderijen eerder is gebeurd. Als enkele grote zorgaanbieders de regie hebben dan bepalen zij met welke onderaannemers er wordt gewerkt.

Zo maken we ons erg afhankelijk van grote aanbieders en zal er weinig ruimte zijn voor innovatie in de zorg.

Zorg moet toegankelijk zijn en blijven.

Helaas zien we dat de GGZ ouderbijdrage een drempel opwerpt bij ouders om hulp voor hun kind in te schakelen. Ook hierover hebben wij eerder schriftelijke vragen gesteld. Ondanks het feit dat er inmiddels een kritisch rapport is verschenen waaruit blijkt dat ouders zorg mijden ivm met deze bijdrage is het kabinet nog steeds niet bereid om deze inning achterwege te laten. D66 wil deze drempel wegnemen en zal daarom een motie indienen.

De Participatiewet. “Niemand aan de kant, iedereen doet mee” is het motto waarin we niemand aan de kant willen laten staan. Voor deze personen die vanaf dit jaar onder de Participatiewet vallen moet ook daadwerkelijk invulling gegeven worden. Het is lastig om de instroom van uitkeringsgerechtigden te sturen.  Faillissementen kunnen we niet voorkomen en daarmee het verlies van arbeidsplaatsen.

Voor de lokale ondernemer moet de gemeente een meedenkende partner zijn. En jaarlijks zie ik dit ook bevestigd op de Berkellandse dag van de Ondernemer” georganiseerd door het Berkelland Platform BV.D66 vraagt ook van diezelfde lokale ondernemer om niet alleen mee te denken maar ook daadkrachtig invulling te geven aan de landelijke afspraken over het aanbieden van arbeidsplaatsen aan mensen met een arbeidsbeperking.

De Wet op de Maatschappelijke Ondersteuning, de WMO.  Hoewel dit onderwerp volgende week uitgebreid aan bod komt wil ik dit belangrijke onderwerp niet onbenoemd laten.

Ik zal er kort op ingaan.

D66 vindt dat als blijkt dat de ingeslagen weg niet de juiste weg is er dan een andere weg ingeslapen moet worden. Zeer binnenkort is dat het moment om dat te doen. Niet dat daarmee onze gezamenlijke moeizame – van  zowel coalitiepartijen en niet-coalitiepartijen raadsbrede zoektocht dan daar eindigt.  D66 heeft – onder aanvoering van mw. Bussink- altijd kritisch in dit het proces gestaan.

D66 zal dit punt vanuit haar verantwoordelijkheid volgende week nader bespreken.

Ik pleit er vandaag voor om nu vooruit te kijken. Laten we met elkaar zorgen dat het goed komt.

Dat we rust krijgen, dat mensen weten waar ze aan toe zijn en de juiste zorg krijgen. Maar laten we onze ogen niet sluiten voor de enorme bezuinigingstaak die nog steeds voor ons ligt. Dit is en blijft een uitdaging omdat het kabinet vindt dat mensen wel langer thuis moeten blijven wonen en tegelijkertijd de staatssecretaris  ons geen handreiking doet hoe we met minder budget meer moeten realiseren.

Dan is er nog het dossier bestemmingsplan buitengebied.  De afgelopen maanden is duidelijk geworden dat het bestemmingsplan buitengebied niet een 1-op 1-herhaling wordt van de vorige.

Jurisprudentie vormt zich nog steeds en de uitgangspunten worden duidelijk anders dan bij de vorige bestemmingsplan. Dit keer zal de Natuurwet uitgangspunt zijn. Dit zal voor alle betrokkenen merkbaar zijn. Daarnaast zal onze inzet zijn dat aan de positie van de particulier in het buitengebied meer recht gedaan wordt.

De demografische ontwikkeling in relatie tot de woningmarkt roept bij onze fraktie vragen op.

Wij zien de partijen groenlicht geven voor de starterswoningen in kleine kernen en  horen signalen dat er ontwikkelingen zijn t.a.v. woningsplitsingen. Wij willen veel frequenter geïnformeerd worden over de leegstandcijfers op kernniveau, meer dan de huidige wijze van monitoring.  De huidige beperkte bouwmogelijkheden kunnen we nu nog rechtvaardigen, maar niet meer als er ondertussen op onderdelen bijstellingen plaatsvinden die niet te rechtvaardigen zijn op basis van de huidige situatie op de markt. Als dit onderwerp op deze wijze politiek wordt bedreven dan is voor D66 het einde van de huidige bouwstop voorbij!

Tenslotte voorzitter,

De “ Veranderende samenleving, vernieuwd bestuur-gedachte ” –gaat uit dat inwoners en organisaties door zelfsturing en zelfredzaamheid bouwen aan een levende gemeenschap waaraan iedereen naar vermogen een bijdrage levert.

Dit vraagt om grote concrete inspanning van inwoners, verenigingen  en organisatie.

En daar gelooft D66 in, in de eigen kracht van de mens.

En soms is het resultaat van die inspanningen dan niet voldoende en is er extra ondersteuning nodig om mensen mee te laten doen in de samenleving.

D66 vind dat de gemeente , ook in haar terugtredende rol , met een open houding en kritische blik ook in 2016 deze situaties samen met de inwoners op deze wijze moet blijven managen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.