Nieuws van CDA in Boxtel inzichtelijk

12 documenten

Vragenhalfuur: GreenTech Park Brabant

CDA CDA Boxtel 07-07-2020 14:56

GreenTech Park Brabant GreenTech Park Brabant laat nog even op zich wachten, maar in de tussentijd lezen wij in de nieuwsbrief dat de Gemeente volop bezigis met de ontwikkeling van de gronden. Zo staat in de nieuwsbrief van mei 2020 dat vanwege de gefaseerde ontwikkeling van het bedrijventerrein, een deel van de gronden beschikbaar blijft voor landbouwkundig gebruik, in het bijzonder voor de teelten van gewassen. Gedacht wordt aan de teelt van snelgroeiende wilgen, hennep en andere “biobased teelten”. Hiervoor heeft de gemeente een contract afgesloten met een agrariër, waarbij ook ZLTO betrokken is, aldus de nieuwsbrief. We hebben hierover de volgende vragen gesteld aan het college: Volgens de nieuwsbrief van GreenTech Park Brabant zou ZLTO betrokken zijn bij het contract dat afgesloten is met een agrariër om verschillende teelten te starten. Bij navraag bij de ZLTO blijkt dat zij zich zeker niet betrokken voelen bij de totstandkoming van het contract. Kunt u dit verklaren? Het gerucht gaat dat dit stuk grond wordt bewerkt door een Oirschotse loonwerker. Waarom is hiervoor gekozen en niet voor een lokale Boxtelse ondernemer? De grond waar Greentech Park Brabant ontwikkeld gaat worden, is een enorm drassige locatie. Waarom probeert u tevergeefs allerlei soorten gewassen op die gronden te telen? Op veel percelen in de omgeving is drainage aangelegd omdat het zo’n natte grond betreft. Bent u van plan om op delen van de gronden ook drainage aan te leggen? Afgelopen jaren is het vaker misgegaan met de teelt. Hoe denkt u deze teelten wel tot een succes te maken? Wat gebeurt er precies met de gewassen na afloop van de teelt? Worden ze opgeslagen om later te gebruiken zodra het bedrijventerrein is ontwikkeld of gebeurt hier iets anders mee?

Raadsvoorstel: Concept Kadernota 2021 GGD Hart voor Brabant

CDA CDA Boxtel 04-03-2020 06:17

Heldere kadernota, aandachtspunten zoals de vaccinatiegraad en de krappe arbeidsmarkt worden geschetst.We zijn blij met de duidelijke, uitgebreide zienswijze.Een punt van aandacht vanuit onze kant is nog het volgende. Het is goed dat er bepaalde doelgroepen specifiek worden uitgelicht in de Kadernota, zoals jeugd en kwetsbare burgers. Belangrijk dat hier extra focus op ligt. Hierbij missen we wel de doelgroep ouderen.Ook de vergrijzing is een belangrijke ontwikkeling waar we rekening mee moeten houden. Voor deze groep zullen er namelijk ook weer specifieke gezondheidsrisico’s gelden. Dus zouden we graag zien dat hier ook meer focus op ligt en mee wordt genomen. En los van de Kadernota, maar wel heel actueel is natuurlijk de rol van de GGD wat betreft het Coronavirus. We zien hoe cruciaal deze rol is. Om de verspreiding van het virus zo beperkt mogelijk te houden, maar zeker ook op het gebied van de communicatie. Kunt u aangeven hoe de samenwerking met de GGD in deze kwestie verloopt? Hoe bereidt u zich voor? Ligt er bijv. een draaiboek klaar?

Vragenhalfuur: Schrappen van bedden in de Jeugdzorg

CDA CDA Boxtel 11-02-2020 14:15

In het Brabants Dagblad van 4 februari jl. stond een bericht over het schrappen van bedden in de jeugdzorg. Jeugdzorginstelling De La Salle zal onder andere vanwege bezuinigingen een groep sluiten. Jaarlijks konden daar maximaal 14 jongeren voor bepaalde tijd worden opgenomen. Wij hebben daar de volgende vragen over gesteld tijdens het vragenhalfuurtje van de raadsvergadering van 11 februari: Zijn er al alternatieven voor deze groep jongeren? Wat voor invloed heeft de sluiting van deze groep op de wachtlijsten? Kunt u garanderen dat jongeren door deze sluiting niet tussen wal en schip zullen vallen? De La Salle geeft aan het dat het probleem voor dit jaar is opgelost. Voor 2021 gaan zij ervan uit dat ze pas bedden hoeven te schrappen als er voldoende alternatieven zijn opgebouwd. Kunt u dit bevestigen en zekerheid bieden? In het artikel wordt aangegeven dat het de instellingen steekt dat de gemeenten nog niet vooruit hebben gekeken hoe zij verder willen met de bedden in 2021 en dat gemeenten voor de lichte zorg niet verder dan een jaar vooruit willen kijken. De instellingen maken zich ernstig zorgen over de toekomst omdat nog er nog helemaal geen duidelijkheid is of er nog meer bedden geschrapt moeten worden.Wanneer verwacht u duidelijkheid te kunnen geven? Wat betekent de sluiting van deze groep financieel voor de gemeente Boxtel? Lees hieronder de reactie van de wethouder:Algemene reactie namens de regio Noordoost Brabant:We kopen in 2020 als regio Noordoost Brabant (NOB) 14 trajecten residentieel minder in dan in 2019 voor jeugdigen uit NOB. Dat is het gevolg van het project ‘opbouw, ombouw en afbouw’ van aanbieders en gemeenten in de regio Noordoost Brabant met het doel meer jeugdigen ‘dichtbij huis’ op te vangen. Voor de verblijfstrajecten die minder ingekocht worden zijn alternatieven in de regio ontwikkeld.Dat we als regio in 2020 minder trajecten inkopen betekent niet automatisch dat er 14 fysieke plekken (lees bedden) worden afgebouwd door Koraalgroep. Dit geldt namelijk niet specifiek voor de la Salle, we contracteren de Koraalgroep op concernniveau, de trajecten residentieel hebben we zowel bij de la Salle als bij Maashorst ingekocht.Koraalgroep heeft aangegeven dat 14 trajecten op jaarbasis neer komt op ongeveer 10 bedden en daarbij geven ze tevens aan dat het zou kunnen dat de afname van de jeugdigen uitde regio Noordoost Brabant wellicht gecompenseerd wordt met jeugdigen uit andere regio’s of jeugdigen vanuit de WLZ, omdat daar op dit moment voldoende vraag naar is. Koraal geeft dan ook zelf aan dat sluiten van een groep op dit moment niet aan de orde is.Vanuit de inkooporganisatie (RIOZ) worden de actuele ontwikkelingen van de organisatie en de gevolgen hiervan voor de jeugdigen uit NOB nauwlettend gevolgd. Vanuit de regio hebben we afgesproken met Koraalgroep dat zodra er veranderingen optreden rondom eventuele afbouw van groepen, zij dit tussentijds aan de regio melden. Mocht dit voor la Salle gelden dan wordt ook de gemeente Boxtel direct geïnformeerd en hierbij betrokken. Vragen: Zijn er al alternatieven voor deze groep jongeren?Antwoord: Vooralsnog wordt er geen groep gesloten bij Koraalgroep (zie boven). Mocht dit in de toekomst toch aan de orde zijn dan zijn er alternatieven vanuit aanbieders die voor dezelfde doelgroep aanbod hebben en zijn er – voor jeugdigen waar dat passend voor is – gezinsgerichte alternatieven. Wat voor invloed heeft de sluiting van deze groep op de wachtlijsten?Antwoord: Voordat er überhaupt sprake zal zijn van het sluiten van een groep wordt zorgvuldig gekeken naar de ontwikkeling van vraag en aanbod, eerdere sluitingen zijn gedaan bij groepen waar steeds minder vraag naar was. Dit heeft weinig invloed op de wachtlijsten, mede omdat Koraalgroep ook regelmatig ander, meer passend aanbod ontwikkelt. Kunt u garanderen dat jongeren door deze sluiting niet tussen wal en schip zullen vallen?Antwoord: Mocht er toch op termijn een groep gesloten moeten worden (is al eerder aan de orde geweest), dan zorgt Koraalgroep voor een vervolgplek voor deze jeugdige. Mocht dit niet binnen Koraalgroep zelf lukken, dan wordt met collega aanbieders bekeken of er een passende vervolgplek is. Met de extra inzet vanuit alternatieve zorgvormen vanuit de transformatie en de meer- en maatwerkregeling die de regio kent is er momenteel voldoende ruimte om een passende (vervolg)plek te arrangeren. De La Salle geeft aan het dat het probleem voor dit jaar is opgelost. Voor 2021 gaan zij ervan uit dat ze pas bedden hoeven te schrappen als er voldoende alternatieven zijn opgebouwd. Kunt u dit bevestigen en zekerheid bieden?Antwoord: De inkoop jeugdhulp 2021 verloopt via een aanbesteding. We kunnen nu dan ook nog niet aangeven welke partijen voor welke zorg ingekocht gaan worden. We zorgen uiteraard wel dat er voldoende volume wordt ingekocht zodat er geen jeugdigen tussen wal en schip zullen vallen. Ook onze monitoring vanuit de regio is en blijft daarop gericht. In het artikel wordt aangegeven dat het de instellingen steekt dat de gemeenten nog niet vooruit hebben gekeken hoe zij verder willen met de bedden in 2021 en dat gemeenten voor de lichte zorg niet verder dan een jaar vooruit willen kijken. De instellingen maken zich ernstig zorgen over de toekomst omdat nog er nog helemaal geen duidelijkheid is of er nog meer bedden geschrapt moeten worden.Wanneer verwacht u duidelijkheid te kunnen geven?Antwoord: We kijken zeker wel vooruit, de volumes die nu bepaald worden ter voorbereiding van de aanbesteding 2021 zijn gebaseerd op de realisatiecijfers van vorig jaar en daarbij hebben we ook rekening gehouden met de grotere vraag die er is naar bepaalde jeugdhulp (meer- en maatwerk). Daarnaast is ook rekening gehouden met de verschuiving van residentieel naar meer gezinsgerichte vormen als gevolg van de transformatie jeugdhulp. Uiteraard zorgen we er daarnaast voor dat er in de aanbesteding 2021 voldoende trajecten ingekocht worden voor die jeugdigen die (tijdelijk) niet in een gezinshuis/pleeggezin/thuis kunnen wonen. Tot slot is het de bedoeling dat we vanaf 2021 3-jarige contracten afsluiten en daardoor dus ook meer zekerheid kunnen bieden aan aanbieders. Wat betekent de sluiting van deze groep financieel voor de gemeente Boxtel? Antwoord: Een eventuele sluiting van een groep bij la Salle heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente Boxtel.

Raadsvoorstel: Regionaal beleidsplan jeugdhulp

CDA CDA Boxtel 20-11-2019 14:12

Regionaal beleidsplan jeugdhulp 2020-2023 Noordoost Brabant Het stuk is een goede stap voorwaarts. Prima om vooraf aan te geven dat de transformatie geen extra geld mag kosten vanuit de Boxtelse gemeentekas. Dat is duidelijk. Goed dat er een onderzoek komt naar de stijging van het gebruik van specialistische jeugdhulp in de regio. En prima dat het periodieke overleg met de huisartsen is opgestart. Goed dat scholen een prominentere plaats krijgen in het portaal.Lokaal slechts:- Sociale omgeving en basisvoorzieningen- Lichte opvoedondersteuning- Toegang tot hulp en ondersteuningDoen we plaatselijk wel de juiste zaken op dit moment?Doen we geen zaken die we eigenlijk niet kunnen betalen?En doen we de zaken die we doen op een goede preventieve manier zodat we opschaling voorkomen?Het lijkt het CDA handig om ook dit te gaan monitoren.En dan niet om economische redenen, maar om de zorg aan cliënten te verbeteren. Verder lezen we in het plan nergens hoe de administratieve kosten, nu nog gemiddeld 30% van de kosten landelijk, verminderd kunnen worden. Graag willen wij de wethouder verzoeken hier aandacht voor te vragen. Vraag: Hoe ver zijn we plaatselijk in het opzetten van overleggen met cliëntenraden om zicht te houden? Bijvoorbeeld samen met de reclassering. Fijn dat er ook in deze regio nu ingestoken wordt op een regionaal dashboard om beter te monitoren. In hoeverre kunnen we als gemeente hiermee snel inzicht krijgen in de gevolgen van de beslissingen die we nemen? Of zijn we hiervoor afhankelijk van de periodieke terugkoppeling van de centrumgemeente? Het CDA heeft voor dit voorstel gestemd.

Schriftelijke vragen: Ontsluiting woonwijken

CDA CDA Boxtel 13-08-2019 09:21

In de uitgangspunten van MOVE’31 is uitdrukkelijk gezegd dat we als gemeente Boxtel in de nabije toekomst het verkeer zo veel mogelijk uit de woonwijken gaan weren. Nu is het onze fractie opgevallen dat bij drie nog nader uit te werken bouwplannen dit uitgangspunt naar onze mening niet geheel consequent wordt toegepast. Daarom hebben we onderstaande vragen gesteld aan het college. Het gaat om de volgende gebieden:Achter Den EijngelHeem van SelisDe Oksel/TongerenAchter den EijngelM.b.t. Achter Den Eijngel kiest u voor de ontsluiting van het bouwverkeer voor de Mijlstraat en de ontsluiting van de eerste woningen via een eenrichtingverkeer via de Rigtpad heen naar de wijk en via de Eg en de Ploeg terug. Hierover hebben we de volgende vragen:1. Vanaf welk jaar wordt de Mijlstraat als volledige ontsluiting in gebruik genomen?2. Gaat er dan iets gebeuren met de bestrating en de drempels in de Mijlstraat die nu veel overlast bezorgen voor de bewoners? Onder andere agrarisch bestemmingsverkeer heeft veel overlast van de enorm hoge drempels die tot schade leiden bij zowel de machines als de drempels.3. Komt de spiegel op het kruispunt bij Den Eijngel terug? De kruising is immers al jaren onoverzichtelijk.4. Heeft u gekeken naar de nauwe bestrating in de Eg en de Ploeg? Gaat u dit aanpassen wanneer het een ontsluitingsweg wordt?5. Is het mogelijk dat er in de Eg twee hogere verkeersdrempels komen? Dit om de snelheid te verminderen i.v.m. schoolgaande kinderen.6. Waarom is er niet voor gekozen om aan de Rigtpad aan twee zijden de sloten dicht te maken en deze straat een tweerichtingsverkeer te maken zodat verkeer niet onnodig door de woonwijk hoeft?Heem van SelisM.b.t. Heem van Selis kiest u voor een ontsluiting via de Dukaat. Hierover de volgende vragen:7. Waarom heeft u bij deze nieuwe woonwijk er niet voor gekozen om het verkeer vooraan de wijk te ontsluiten, maar heeft u de ontsluiting verderop in de wijk gepland?8. Hoe kan het dat u bij de berekening van de kosten van de rotonde op de Bosscheweg de grondkosten vergeten bent op te nemen?9. Hoe kunnen deze grondkosten €1,5 miljoen bedragen?10. Is er overleg met de uitbater van De Oude Ketting om de rotonde niet over het terras te laten lopen, maar over het uiteinde van de parkeerplaats? Wat scheelt dat in de kosten?11. Wat voor effect heeft de optie bij 10 op een eventuele aansluiting van de Baandervrouwenlaan op de rotonde?12. Komen de meerkosten van de rotonde op rekening van de projectontwikkelaar of op conto van de gemeente Boxtel?De Oksel/TongerenM.b.t. de Oksel/Tongeren wordt geen ontsluiting voorgesteld omdat de bebouwing tijdelijk is. Hierover de volgende vragen:13. Moet er bij tijdelijke bebouwing in de Oksel niet een ontsluiting komen aan de noordkant van Boxtel om zoekverkeer te voorkomen?14. Is inmiddels bekend hoeveel tijdelijke bewoning u denkt te kunnen realiseren in de Oksel/Tongeren?15. Zijn dit genoeg woningen om een fietshelling bij de fietstunnel realistisch te laten zijn?

Raadsvoorstel: Jaarverslag en jaarrekening 2018

CDA CDA Boxtel 04-07-2019 19:07

Jaarverslag en jaarrekening 2018 Het CDA heeft de begroting van 2018 er eens bij gepakt om deze te vergelijken met de jaarrekening en het jaarverslag. De jaarrekening en het jaarverslag zijn immers de verantwoording over het gevoerde beleid van afgelopen jaar waar de begroting aan ten grondslag ligt. Tijdens de behandeling van de begroting 2018 heeft het CDA gevraagd om de volgende zaken:Het aanleggen van voorzieningen en reserves. In het specifiek bestemmingsreserves wegen.We hebben gepleit voor veilige stoepen. Dit is toen in de begroting opgenomen, maar niks is hiervan gerealiseerd.Boxtel ontsluiten i.p.v. van afsluiten is ons motto altijd geweest en dit verwoorden is nu helaas nog nodig, omdat hier niks aan is gedaan.Het CDA wil geen luchtkastelen, maar woningen. In 2018 zijn weinig stappen gezet,wel is er gezaaid. Gelukkig worden nu in 2019 de eerste projecten geoogst. Wat het CDA betreft mag er nog extra aandacht naar ouderen en jongeren. Eengezinshuishoudens dichtbij dagelijkse voorzieningen. We zouden een woonagenda in 2018 krijgen, maar deze is blijkbaar ergens bij de post verdwenen.Ook voor de senioren hebben we ons ingezet! Neem de wijk als verzorgingshuis enzorg voor een levensfasebestendig beleid. Ook weinig van terecht gekomen.Het armoede- en eenzaamheidsbeleid is nog niet voldoende op poten gezet. Voorhet CDA moeten de Klijnsmagelden juist ingezet worden. In 2018 is dit niet juist en ongecoördineerd gebeurd. Laat de kinderen hier zelf over meedenken.Als laatste zijn we altijd kritisch geweest over de organisatie Brede Scholen Boxtel.We hebben dan ook gevraagd om hier kritisch naar te kijken. Deze stap is nooitondernomen. Brede Scholen Boxtel heeft zelf nog een bedrag uit de Klijnsmagelden ontvangen. Wat ons betreft een bedrag dat beter geïnvesteerd had kunnen wordenvoor kinderen in armoede in natura. Taalonderwijs dient want het CDA betreft al onderdeel te zijn van de reguliere maatregelen die genomen kunnen worden door scholen en indien nodig kan de gemeente hier aan bijdragen, maar niet vanuit hetbudget van de Klijnsmagelden.Het CDA heeft met de vele toezeggingen van de wethouders uiteindelijk ingestemd met de begroting van 2018. Maar nu ligt er deze jaarrekening voor ons...Naast dat genoemde punten niet of niet voldoende zijn gerealiseerd, hebben we nog een aantal pijnpunten.Het begrotingssaldo = 0 dat is sluitend, maar in de toekomst is een positief meerjarenbegrotingssaldo wenselijk. Wij hopen dan ook dat dit haalbaar is. Om zo inde toekomst kapitaalkrachtiger te zijn.Niet al het voorziene beleid is ook daadwerkelijk gerealiseerd. Er is minder overgeheveld dan wat er niet gerealiseerd is.Er is weer een flink bedrag uit het legaat van Cooth onttrokken.De grondexploitatie opbrengsten blijven achter. Dit willen wij in de toekomstanders zien.Het eigen vermogen is met 2.5 miljoen afgenomen. Voorzieningen zijn 1 ton minder.De Jeugdzorg is veel te optimistisch begroot en risico’s zijn niet tijdig onderkend. De reserve is veel te laag om zware tegenvallers op te vangen.Verder blijft u nog 1 technische vraag verschuldigd m.b.t. de huuropbrengsten. Deze zijn lager uitgevallen dat begroot. In uw antwoord hierop zegt u dat dit nog nader wordt uitgezocht.En dan duurzaamheidDe duurzaamheidsgedachte loopt dwars door alle begrotingsprogramma’s heen. Helaas blijken wij niet duurzaam met onze financiën om te gaan. Duurzaamheid betekent ook zorg dragen voor de volgende generaties. Ervoor zorgen dat er genoeg middelen voor de volgende generaties overblijven. Houd onze financiën dus ook op orde!Al met al zal het CDA toch instemmen met deze jaarrekening. (Zeker een grote opluchting voor u). Mede daar we de begroting goedgekeurd hebben, lang niet alle plannen zijn gerealiseerd, maar de begroting was reëel en is zodanig nageleefd.De verantwoording van de programma’s is meer dan goed en de cijfers zijn getrouw en rechtmatig. In 2018 hebben we het niet tegenvallend gedaan, maar in 2019 en volgende jaren zal er anders begroot en gerealiseerd moeten worden, willen we een sluitende begroting houden.

Raadsvoorstel: Onderzoek Rekenkamercommissie 'Centrumontwikkeling Boxtel'

CDA CDA Boxtel 28-05-2019 10:24

Lees hier onze bijdrage over het onderzoek van de Rekenkamercommissie naar de ontwikkelingen rondom het Centrum. De aanpak van het centrum is sterk versnipperd concludeerde de RKC. Door het missen van uitvoeringsprogramma’s ontbreekt het overzicht. Zowel voor de burgers, de raad als de ambtenaren. Hoe kan er dan ook goed werk geleverd worden? En hoe kan de raad dit controleren? Door het ontbreken van een financiële overallplanning voor het centrum is het lastig een juisten compleet overzicht van de kosten voor centrumontwikkeling te geven, aldus de RKC. Het CDA hamert al een lange tijd om de begroting. Het CDA is van mening dat onze financiën inzichtelijk moeten zijn. Wederom blijkt dit niet het geval met onze centrumontwikkeling. Ook de participatie en rolverdeling is niet duidelijk. Verwachtingen van bewoners en ondernemers zijn anders en worden niet goed gemonitord. Als voorbeeld noem ik de fietsparkeerplekken om de markt. Dit had niet zover mogen komen. Niet enkel de aanpak, financiën en rolverdeling is versnipperd, maar ook het beeld. Ik noem hier als voorbeelden het aantal verschillende soorten keien, de verschillende soorten lantaarnpalen, de verschillende prullenbakken, verschillende afbakeningen van de fietsparkeerplekken en zo kan ik nog een halfuur verder vullen met voorbeelden. Hoe gaat u ervoor zorgen dat Boxtel centrum qua look en feeling 1 geheel wordt waar wij allen trots op kunnen zijn? Dat het college het eens is met de RKC om een duidelijke integrale visie neer te leggen maakt het CDA blij. In werkelijkheid hebben wij deze visie al met Boxtel binnen de bruggen. Deze visie heeft het college echter naast zich neer gelegd. Hoe gaan we deze visie uitbreiden, levend houden, en in stand houden zonder al afgeronde projecten en projecten die nu lopen overnieuw te moeten doen. Kortom u heeft een prachtig plan gepresenteerd, maar dit plan heeft u links laten liggen en bent verder gegaan met kleine onsamenhangende projecten. Om welke reden? Om toch maar eens een project af te maken, om te mogen pronken met een markt die verre van perfect is of omdat we geld genoeg hebben? Tot slot wil het CDA nog een opmerking plaatsen bij de reactie van het college. De reactie die het college geeft met betrekking tot de aanpassingen op de markt is volgens het CDA opmerkelijk. Ik citeer: "de gewenningsperiode is nog niet voorbij". Na tal van brieven, vragen en opmerkingen blijkt dat u nog niks heeft gedaan aan de markt. De gewenningsperiode is al lang voorbij!

Raadsvoorstel: Definitieve inleg jeugdhulp 2018

CDA CDA Boxtel 12-12-2018 11:42

Definitieve inleg jeugdhulp 2018Wat het CDA zich steeds afvraagt is: had deze overschrijding voorkomen kunnen worden?Gedeeltelijk niet vanwege de vestiging van de La Salle, maar gedeeltelijk ook wel.We hebben meerdere malen onze zorgen geuit over het gebrek aan sturing op de regionale inkoop, het gebrekkig aanleveren van cijfers en het nog steeds niet voldoende insteken op preventief beleid.Hoe gaat u ervoor zorgen dat we in de toekomst hier meer sturing op krijgen? We gaan dit tekort niet oplossen door een gedeelte lokaal in te gaan kopen. Zorg met verblijf blijven we namelijk regionaal inkopen.Wij dienen hiervoor een motie in waarin we verzoeken om meer druk uit te oefenen op zorgaanbieders voor het periodiek aanleveren van cijfers en bedragen zodat mogelijke tegenvallers eerder ontdekt worden op tijd maatregelen genomen kunnen worden.*De gemeente krijgt hopelijk wel een compensatie vanuit het rijk. Hiervoor heeft ook het CDA zich ingezet. We gaan met deze bedragen een tekort in 2019 opvullen, maar op deze manier blijft het tekort van 2018 dat we uit de algemeen reserves hebben gehaald bestaan. We lopen zo achter de feiten aan. Maar kunnen we iets anders dan instemmen met de begrotingswijziging? Nee.Zullen we er alles aan doen om extra compenserende gelden van het rijk ook in 2019 naar Boxtel te laten stromen? Jazeker, we hebben reeds een mailtje gestuurd naar onze landelijke collega’s hierover. *Onze motie is unaniem aangenomen door de gemeenteraad.

Raadsvoorstel: Definitieve inleg jeugdhulp 2018

CDA CDA Boxtel 12-12-2018 11:42

Definitieve inleg jeugdhulp 2018Wat het CDA zich steeds afvraagt is: had deze overschrijding voorkomen kunnen worden?Gedeeltelijk niet vanwege de vestiging van de La Salle, maar gedeeltelijk ook wel.We hebben meerdere malen onze zorgen geuit over het gebrek aan sturing op de regionale inkoop, het gebrekkig aanleveren van cijfers en het nog steeds niet voldoende insteken op preventief beleid.Hoe gaat u ervoor zorgen dat we in de toekomst hier meer sturing op krijgen? We gaan dit tekort niet oplossen door een gedeelte lokaal in te gaan kopen. Zorg met verblijf blijven we namelijk regionaal inkopen.Wij dienen hiervoor een motie in waarin we verzoeken om meer druk uit te oefenen op zorgaanbieders voor het periodiek aanleveren van cijfers en bedragen zodat mogelijke tegenvallers eerder ontdekt worden op tijd maatregelen genomen kunnen worden.*De gemeente krijgt hopelijk wel een compensatie vanuit het rijk. Hiervoor heeft ook het CDA zich ingezet. We gaan met deze bedragen een tekort in 2019 opvullen, maar op deze manier blijft het tekort van 2018 dat we uit de algemeen reserves hebben gehaald bestaan. We lopen zo achter de feiten aan. Maar kunnen we iets anders dan instemmen met de begrotingswijziging? Nee.Zullen we er alles aan doen om extra compenserende gelden van het rijk ook in 2019 naar Boxtel te laten stromen? Jazeker, we hebben reeds een mailtje gestuurd naar onze landelijke collega’s hierover. *Onze motie is unaniem aangenomen door de gemeenteraad.

Moties PHS

CDA CDA VVD Boxtel 09-07-2018 08:00

Tijdens de bespreking van de Kadernota 2019 heeft het CDA samen met de fracties BALANS en VVD twee moties ingediend m.b.t. PHS. Het CDA was steeds in de veronderstelling dat de hulpdiensten bij calamiteiten door de fietstunnel in de Tongersestraat zouden kunnen. Bij de gekozen metingen blijkt dit niet mogelijk te zijn.We maken ons zorgen. Want wat gebeurt er als er een brand is op het industrieterrein of een ongeluk op het spoor aan de zijde van het industrieterrein? Hulpdiensten kunnen dan nooit snel ter plaatse komen. Het CDA wil daarom dat de afmetingen van de fietstunnel geschikt wordt voor hulpdiensten. Daarnaast willen we dat Tongeren via een hellingbaan aangesloten wordt op de fietstunnel. Een goede fietsaansluiting van Tongeren op de tunnel is immers cruciaal voor de bereikbaarheid. Bij de bespreking van de Kadernota hebben we daarom samen met BALANS en de VVD onderstaande moties ingediend.Helaas heeft een meerderheid van de gemeenteraad tegengestemd waardoor beide moties niet aangenomen zijn. Motie:Doorrijhoogte fietstunnel 3 meterDe raad van de gemeente Boxtel bijeen in haar vergadering van 3 juli 2018 aangaande het raadsvoorstel “Kadernota begroting 2019 en Eerstebestuursrapportage 2018 gemeente Boxtel” Overwegende dat: - een fietstunnel geschikt dient te zijn voor hulpdiensten en dit steeds het uitgangspunt van de fietstunnel is geweest; - het huidige plan echter uitgaat van een doorrijhoogte van slechts 2,60 meter; - de Ossenpadtunnel zelfs een doorrijhoogte heeft van 3 meter; - de huidige ambulance niet door een fietstunnel met een doorrijhoogte van 2,60 meter kan; - voor bewoners en bedrijven van ”de andere kant van het spoor” bij calamiteiten ook elke seconde telt. Besluit: De raad roept het college op om bij de verdere uitwerking van de fietstunnel een doorrijhoogte van 3 meter als een gegeven te beschouwen, zowel intern als richting uw partners En gaat over tot de orde van de dag. Boxtel, 3 juli 2017 Fractie BALANSFractie CDAFractie VVD Motie:Aansluiting Tongeren via Hellingbaan op fietstunnel De raad van de gemeente Boxtel bijeen in haar vergadering van 3 juli 2018 aangaande het raadsvoorstel “Kadernota begroting 2019 en Eerstebestuursrapportage 2018 gemeente Boxtel” Overwegende dat: - een goede fietsaansluiting van Tongeren op de fietstunnel cruciaal is; - in de unaniem aangenomen motie van 2013 de beperkingen van de fietstrap gemeld worden en het college opgedragen wordt om samen met omgeving, fietsersbond en gehandicaptenplatform de meest efficiënte en praktische oplossing uit te werken voor de aansluiting van Tongeren op de tunnel; - een goede fietsaansluiting van Tongeren niet afhankelijk gemaakt wordt van mogelijke woningbouw in de Oksel; - een goede fietsaansluiting van Tongeren er vanaf de aanleg van de fietstunnel meteen dient te liggen en niet mogelijk pas later aangelegd wordt; - de gekozen fietstrap te veel beperkingen geeft voor de gebruikers; - een minder valide, een burger met een kinderwagen en een burger in een scootmobiel geen gebruik kunnen maken van de fietstrap; - de werkgroep ‘PHS Tunnel’ unaniem geadviseerd heeft dat Tongeren via een Hellingbaan aangesloten moet worden op de fietstunnel; - de primaire fietsroute op papier over de Kapelweg loopt maar in de praktijk over Tongeren loopt (ook schoolgaande jeugd van/naar Haaren/Oisterwijk); - de hellingbaan nu iets duurder is maar wel de structureel beste oplossing is voor de lange termijn. Besluit: De raad roept het college op om bij de verdere uitwerking de aansluiting van Tongeren via een hellingbaan op de fietstunnel als een gegeven te beschouwen, zowel intern als richting uw partners. En gaat over tot de orde van de dag. Boxtel, 3 juli 2017 Fractie BALANSFractie CDAFractie VVD

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.