Nieuws van politieke partijen in Hillegom over D66 inzichtelijk

3 documenten

De oppositie is een tandeloze tijger – Cie 31-10 / Raad 7-11

D66 D66 Hillegom 07-11-2019 19:36

In de commissievergadering konden we lekker grommen en was er zowaar enige stress, de begroting zou toch maar niet doorgaan naar deze raadsvergadering, komen we onder toezicht van de provincie etc, maar bijten, laat staan doorbijten zit er voor deze oppositie simpelweg niet in.

De coalitie houd elkaar en het college stevig vast, daar helpt geen grommen aan.

Jammer, want er is namelijk genoeg om ons over op te winden. 

 

Een succesvolle beurs en de bewonderenswaardige inzet van wethouder en ambtenaren ten spijt, de energietransitie bestaat vooralsnog uit mooie woorden en weinig zichtbare daden. Een motie of zelfs maar een vraag om tot een spoorboekje voor concrete acties over te gaan strand in nog meer mooie woorden. 

Zelfs als wij als de oppositie komen met simpele, heldere en concrete voorstellen, een ballonnenverbod, een monumentenlijst van bollenschuren, behoud van Java, al dan niet als nieuw gebouwde gevel, een strategie ivm boeren, gif en wonen, een andere manier van begroten met concrete voorbeelden, alles strand in een muur van mooie woorden, groots vertrouwen in de desbetreffende wethouder of een simpele ontkenning.

 

De begroting ziet er qua financiën gezond uit, wij willen meer investeringen in duurzame verlaging van structurele lasten, maar die voorstellen gaan we nu niet doen, we wachten nog maar even af.

Sterker nog aan de begroting en de voorstellen gaan we nu geen woorden vuil maken. Wij vinden ‘m op diverse punten te vaag, te vrijblijvend, maar onder de streep is hij is sluitend, de auditcommissie, de provincie en accountant mogen controleren of hij voldoet aan de wettelijke eisen.

 

Bij aanvang van deze raadsperiode noemde ik de plannen weinig ambitieus en miste ik een visie op Hillegom. Dat mis ik nog steeds, qua ruimtelijke ordening staan er mooie woorden in de omgevingsvisie en we hebben bouwplannen genoeg. Woonzorg Bloemswaard lijkt eindelijk voltooid te worden, krijgt de wijk eindelijk de aansluiting Gabrialaan /Vincent van Goghsingel weer terug. De Vossepolder, Hillegom Noord, centrumplannen, er worden genoeg stenen gestapeld. 

Daarbij ook veel woningen voor jongeren, omdat die nodig zijn en in de plannen passen, maar echte, grote keuzes worden niet gemaakt en fundamentele vragen niet gesteld. 

In de zijlijn van opgaven, willen we NS Hillegom als OV knooppunt, dan lijken we even een tussendoor een keuze te maken, maar bij de eerste hobbel krabbelen we even zo snel weer terug. 

Nu heeft dat natuurlijk veel meer voeten in de aarde en daar gaan we nog meer van horen. Wat betekent dat voor landbouw en huizenbouw in de ‘spoor- en vaartzone’, de relatie Hillegom de Zilk, maar een weg achter het spoor is in ieder geval een prima oplossing voor de druk op wegen aan deze zijde van het station. Straten die kraken onder de verkeersdrukte, heringericht of niet. De N208 en bijvoorbeeld Olympiaweg zijn mooi op orde, maar waar blijft dat fietspad over de zanderij langs de Wilhelminalaan, dat zou al zo veel schelen in de drukte aan de westkant van Hillegom. We vragen het college met klem om zaken snel en voortvarend op te pakken, en niet vooruit te schuiven. Kom met plannen en dan werken wij daar graag aan mee. We zijn 20 maanden ver en het wachten duurt nu al zo lang zou een vierdaagse rijmpje klinken. 

 

Geloven we dan nergens in, gaat er dan niks goed? Uiteraard wel. De HLT organisatie lijkt het beter te doen dan wij dachten en beter dan we hadden mogen verwachten op basis van resultaten uit het verleden, of uit andere fusies. De begroting is sluitend zonder ingrijpende ombuigingen of exorbitante lastenverhogingen. En een een HLT-beursvloer, HLT de uitdaging voor contacten tussen verenigingen en oa het  bedrijfsleven uit de streek kende een succesvolle eerste editie zo mochten wij uit de krant vernemen.

Ze hebben ook een mooie slogan: Samenwerken, samenleven en samen doen! Niet praten maar doen!

Mag het een opmaat zijn voor meer daadkracht.

De fracties van Bloeiend Hillegom, ...

Bloeiend Hillegom Bloeiend Hillegom GroenLinks D66 Hillegom 20-04-2019 13:15

De fracties van Bloeiend Hillegom, D66 en GroenLinks hebben afgelopen raadsvergadering een motie ingediend met een verzoek aan het college om staatssecretaris Blokhuis te volgen in het Nationaal Preventieakkoord. De staatssecretaris is namelijk met het plan gekomen om door heel Nederland zo'n 1000 nieuwe watertappunten op schoolpleinen aan te leggen. Met het aanleggen van deze watertappunten wordt de jeugd gestimuleerd om zelf een flesje water mee te nemen en deze te vullen met het water uit het tappunt wanneer het flesje leeg is. Dit heeft positieve gevolgen voor de gezondheid van de jeugd, want hierdoor wordt het meenemen van ongezonde suikerdranken verminderd. Daarnaast heeft dit positieve gevolgen voor het verminderen van plastic en karton, omdat de kinderen het flesje dat zij meenemen kunnen hergebruiken en niet elke keer een nieuw flesje of pakje drinken hoeven mee te nemen. Scholen in het primair onderwijs krijgen driekwart van het bedrag voor de tappunten vergoed van het Rijk. Aan het college werd door de oppositiepartijen gevraagd het resterende bedrag te vergoeden. De portefeuillehouder vond het een sympathieke motie, maar zag er geen nut in om de watertappunten aan te leggen. De coalitiepartijen sloten zich bij de portefeuillehouder aan. Bloeiend Hillegom vindt het jammer dat deze motie, waarin met weinig moeite en weinig kosten zowel de gezondheid van de Hillegomse jeugd als het terugdringen van afval bevorderd kan worden, niet is aangenomen. Uiteraard zullen wij met voorstellen blijven komen om deze zaken in de toekomst wel te kunnen bevorderen.

D66 Hillegom en de varianten van de DPW

D66 D66 Hillegom 24-01-2018 21:46

Al jaren sleept het dossier Duinpolderweg / Noordelijke ontsluiting Greenpoort zich voort. De opdracht in dit dossier was een tracé te vinden, waardoor de geanalyseerde knelpunten worden opgelost. Deze knelpunten zijn:

1. Terugdringen van de omgevingshinder door noord-zuidverkeer in Zuid-Kennemerland; 2. Slechten van de Ringvaart als barrière tussen Bollenstreek en Haarlemmermeer; 3. De bereikbaarheid van de Greenport en de leefbaarheid van woonkernen garanderen; 4. Voldoende capaciteit van de hoofdwegen in de Haarlemmermeer garanderen; 5. Herstructureren van de verouderde autoverdeelstructuur vanaf de A44; 6. Ontsluiten van de bouwontwikkelingen Westflank Haarlemmermeer; 7. Opwaarderen aanbod OV op groeimarkten.

Er is een groot aantal wegvarianten onderzocht. Bij de beoordeling van deze varianten is vooral gekeken naar verkeerskundige effecten, gehouden tegen de (7) opgaven. Primair gaat het namelijk om het oplossend vermogen in die zin. Dit is gedaan met een verkeersmodel. Voor de effecten van de verschillende varianten op lucht, geluid, leefbaarheid, natuur- en cultuurwaarden is een Milieu Effecten Rapportage (MER) gemaakt. Gedeputeerde staten van Noord en Zuid Holland hebben in november 2016 uit de vele onderzochte varianten en naar aanleiding van de MER gekozen voor een voorlopig voorkeurstracé. D66 is blij dat er nu in ieder geval een concreet voorstel ligt met dit tracé, hoewel is komen vast te staan dat geen enkel tracé alle knelpunten oplost, dus ook deze variant niet. Met dit tracé wordt voor de Bennebroekerweg in Haarlemmermeer en bij Zwaanshoek en Lisse, vanuit Hillegom bekeken, prima oplossingen gevonden. Dat geldt echter niet voor het tracé binnen Hillegom. Dit wijzen wij ten zeerste af.

Wij maken over het proces om te komen tot deze variant de nodige kritische kanttekeningen. Nut en noodzaak van een extra ontsluiting is ons inziens voldoende aangetoond, maar de tracé-keuze en de inpassing ervan wel is onvoldoende doordacht en onderbouwd. D66 Hillegom meende aanvankelijk dat het doortrekken van de N207 de knelpunten in de Duin- en Bollenstreek zou oplossen, maar in de MER kwam deze optie niet goed uit de bus. Ook het doortrekken van de Weerlaan leek aanvankelijk voldoende oplossend vermogen te hebben. Deze optie is als NOG beter 2.0 / Weerlaanvariant wel meegewogen als regionale oplossing, maar blijkt te belastend te zijn voor de directe omgeving door de aanzienlijke verkeerstoename. Uit de onderzoeken blijkt dat een extra verbinding tussen N208 en N205 in het noorden van Hillegom voldoende oplossend vermogen zal hebben voor de regio. Wel vragen wij ons af of een tracé ten noorden van Hillegom óók de lokale problemen in Hillegom in voldoende mate oplost. Op korte termijn zullen de bereikbaarheidsproblemen niet worden opgelost (zoals bijvoorbeeld de verkeersoverlast op de Meerlaan/brug bij Beinsdorp en de Haarlemmerstraat) en wij willen dan ook graag onderzoeken wat op korte termijn lokaal wél een oplossing zou kunnen bieden.

De regio is de laatste jaren onderhevig aan aanzienlijke ontwikkelingen, bijvoorbeeld de voorgenomen uitbreiding van Beinsdorp, Zwaanshoek en Lisserbroek ten opzichte van de geschrapte grootschalige Westflank Haarlemmermeer. Wij betreuren dat daarom dat er geen actualisatie is gekomen van de gebiedsuitwerking Haarlemmermeer / Duin en Bollenstreek. Een gebiedsuitwerking die lokale knelpunten in kaart brengt en waarbij niet alleen gekeken wordt naar de infrastructuur, maar juist ook naar het totale plaatje van wonen, werken, verblijven en verplaatsen. Wij zijn er van overtuigd dat asfalt alleen sowieso geen soelaas zal bieden voor toekomstige verkeersstromen. Wij vinden het een gemiste kans dat er in het onderzoeken van de Duinpolderweg onvoldoende gekeken is naar andere vormen van mobiliteit, zoals openbaar vervoer en fiets. Nut en noodzaak van het doortrekken van de weg tussen Hillegom en De Zilk valt wat ons betreft ook nog te bezien en vereist nader onderzoek. Een vierbaansweg in het noorden van Hillegom wijzen wij sowieso met klem af, met of zonder doortrekken naar de N206.

De N207 in het zuiden van Hillegom zien wij overigens wél graag als vierbaans weg doorgetrokken worden naar de N208 waarbij bij de aansluiting met de N208 een turborotonde zou moeten komen voor de doorstroming. Wij willen deze optie nader uitgewerkt zien.

Het voorkeurstracé van de project- en stuurgroep, de Midden-variant door de Oosteinderpolder, lijkt ons voor de regionale ontsluiting de enige reële optie waarmee in elk geval een deel van de knelpunten worden opgelost. D66 kan met dit tracé uit de voeten, maar wij realiseren ons terdege dat ook aan dit tracé vele mitsen en maren zitten. Ook dit tracé heeft negatieve gevolgen voor inwoners, natuur en landschap. Wij staan op het standpunt dat de impact van de weg op natuur en landschap zo klein mogelijk gehouden moet worden. Wij zien niets in een verhoogde ligging in de polder om hoog over de ringvaart te gaan. De Gemeente Hillegom heeft altijd op het standpunt gestaan dat een nieuwe weg in het noorden van Hillegom verdiept en bij voorkeur ondertunneld zou moeten zijn in combinatie met een aquaduct. D66 staan hier nog steeds achter. Maar ook dan zal er schade ontstaan aan de natuurwaarde, bijvoorbeeld voor de weidevogels. Dit moet wat ons betreft in de regio gecompenseerd gaan worden, zoals dat bijvoorbeeld ook gedaan is bij de aanleg van de HSL.

– Goed dat er nu vaart in het dossier komt, dat schept voor iedereen duidelijkheid. – Kritisch op het proces – Kritisch op het oplossend vermogen voor lokale problemen – Maak werk van de actualisering gebiedsuitwerking Haarlemmermeer / Duin en Bollenstreek – Verbreed het laatste stukje smalle N207 – Leg de Middenvariant aan met zo min mogelijk impact op de omgeving – Compenseer schade aan de natuur in de regio

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.