Nieuws van politieke partijen in Waalre inzichtelijk

10 documenten

Forse overschrijding budget jeugdhulp

ZW14 ZW14 Waalre 05-09-2023 10:31

Uit de Raads Informatie Brief (RIB) ‘Monitor Sociaal Domein Q1 en Q2‘ blijkt dat er 2.540.00 Euro was begroot voor 2023, maar met extrapolatie van de huidige uitgaven het totaal benodigd budget 3,1 miljoen Euro wordt.

De fractie ZW14 heeft gevraagd deze RIB te agenderen voor de eerstvolgende raadsvergadering:

Wij willen graag bespreken wat we als gemeente en gemeenteraad kunnen doen om meer grip te krijgen op de uitgaven.Daarnaast willen we weten wat er aan preventie gedaan wordt, door bijvoorbeeld vroegsignalering om -ook in het belang van de jeugdigen zelf- hoog complexe jeugdhulp te voorkomen.

Proficiat Ridder Tanja!

CDA CDA Waalre 26-04-2023 10:06

Wij feliciteren Tanja de Leeuw van harte met haar koninklijke onderscheiding. Vanaf vandaag is zij Ridder in de orde van Oranje-Nassau. Een mooie en zeker verdiende onderscheiding! Ook feliciteren wijMarlies Bongers, Marcus van Doorne, Anton van Gerwen en Jo van den Biggelaar.

2022-2026 Verkiezingsprogramma

Aalst Waalre Belang (AWB) Aalst Waalre Belang (AWB) DENK Waalre 24-12-2021 09:54

AWB verkiezingsprogramma 2022- 2026.

INLEIDING

Gemeentebestuur.

De afgelopen jaren heeft de politiek, zowel landelijk als lokaal, niet bepaald veel vertrouwen van de burgers verdiend. Lokaal hebben we een roerige bestuurlijke periode meegemaakt, die uiteindelijk heeft geleid tot het vertrek van zowel de burgemeester als de wethouders. Wij zijn er nooit op uit geweest om personen te beschadigen of hen het werk onmogelijk te maken. In de raad bleek er echter geen houden meer aan en hebben wij als AWB onze volledige medewerking verleend aan het zoeken naar een passende oplossing. AWB streeft naar een stabiel bestuur.

Gemeente versus rijksoverheid.

Wat de relatie met de rijksoverheid betreft constateren wij dat de gemeente steeds meer verworden tot een uitvoeringsloket van de rijksoverheid. Dit ten koste van de eigen beleidsruimte. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) die onze belangen behartigt bij de rijksoverheid dient meer daadkracht te tonen en op te komen voor alle gemeenten. De gemeenten zullen de VNG daartoe nadrukkelijker in positie dienen te brengen. Zo dient er voor te worden gewaakt dat er nog meer taken van de rijksoverheid worden overgeheveld naar de gemeenten. En zeker niet zonder dat daarbij de benodigde gelden meekomen.

Lokale partij versus partijen met landelijke binding

Op lokaal niveau kan het voor de partijen die landelijke binding hebben, lastig zijn om lokaal het Haagse beleid niet te volgen. Een lokaal gewortelde partij als AWB heeft daar geen last van en kan te allen tijde handelen en besluiten in het belang van de Waalrese burgers. Opmerkelijk is dat de landelijke partijen nog steeds niet bereid zijn om ook de lokale partijen te subsidiëren.

Lokale partij versus burgers.

Het belang van de inbreng door burgers wordt onderkend door bestuur en gemeenteraad.  Maar in de uitvoering blijft het bij  “burgerparticipatie” binnen de structuur van beleidsdocumenten en concrete plannen in de vorm van themacafés en inspraakavonden.

Daarbij moeten we helaas ook constateren dat de burgers weinig belangstelling hebben voor de lokale politiek. De burgers komen in de regel pas in beweging als zij in hun belangen rechtstreeks zijn of dreigen te worden benadeeld, door ontwikkelingen in hun eigen directe omgeving. AWB stelt ondanks alles een bredere belangstelling en inbreng van de burgers bij de lokale politiek op prijs en wil dit nog meer stimuleren.

In Waalre kunnen burgers, die samen op bijvoorbeeld buurtniveau een idee gerealiseerd willen zien en daar ook passie voor voelen gebruik maken van het burgerinitiatief. In de uitwerking daarvan faciliteert de gemeente het initiatief. Verder kunnen burgers door middel van het burgeragenderingsinitiatief een onderwerp agenderen voor de raadsvergadering. Van deze mogelijkheden wordt echter niet of sporadisch gebruik gemaakt.

SAMENLEVING

Als Waalre een (karakteristiek) dorp wil blijven, moeten we ons ook als dorpelingen gedragen. Daarin ligt de kern van de dorpsaard. Maar die dorpelingen willen wel gefaciliteerd worden in ontmoetingsmogelijkheden ook op wijkniveau. Op die manier kan een stedeling zich ook wanen een dorpeling te zijn. ”Omzien naar elkaar” is trending.

De gemeente zou wat AWB betreft nadrukkelijker terug moeten vallen op en ook zorg moeten dragen voor de facilitering van Burgerinitiatieven met betrekking tot schuldhulpverlening en vroeg signalering.

Kwetsbare burgers verdienen aandacht en hebben recht op ondersteuning ook in financiële zin. Denk daarbij ook aan de stijgende energie- en zorgkosten maar ook de kosten van levensonderhoud in zijn algemeenheid.  Veel gezinnen hebben door de toenemende lasten, steeds minder te besteden. Ook de oplopende gemeentelijke belastingen dragen hieraan bij. Het kan niet zo zijn dat de kleine man blijft opdraaien voor de toenemende lasten en de kloof tussen rijk en arm steeds groter wordt.  Dit is een item dat een proactieve houding vraagt.

De sociale infrastructuur kan verbeterd worden door introductie van een digitaal platform: “Mijnbuurtje.nl” of iets dergelijks. De reeds lang aangekondigde sociale kaart is daar onderdeel van.

Behalve instandhouding van goed functionerende gemeenschapshuizen, pleit AWB ook voor kleinschalige (stedenbouwkundige) voorzieningen die buurtcontacten bevorderen. Daarbij past ook, vooral bij de sociale woningbouw, aandacht voor de bouw van woningen in een hofjesstructuur.

THEMA’S:

Betrokkenheid Burgers bij het lokaal bestuur.

AWB wil de inwoners aan de voorkant bij het lokaal bestuur betrekken.

AWB wil daarbij meer gebruik maken van de kennis en kunde van de inwoners.

AWB komt in dit kader met een voor Waalre nieuw middel te weten het burgerforum. Als de gemeente nieuwe (beleids)initiatieven wenst te ontplooien kunnen deze initiatieven c.q. plannen in een zeer vroeg stadium, bij voorkeur bij het ontstaan van het idee om advies worden voorgelegd aan een burgerforum.  Zo’n burgerforum bestaat uit enkele lokale experts (zonder belang bij het onderwerp) en een aantal willekeurig bijeengebrachte burgers. Het burgerforum  kan eventueel externe deskundigheid inhuren om zich te verdiepen in de materie en ook eigen ambtenaren kunnen gehoord worden. Het burgerforum brengt advies uit aan het bestuur. Het advies weegt zwaar bij de besluitvorming en in de regel dient dit advies dan ook te worden opgevolgd.

3. AWB wil maatwerk leveren en daarbij de grenzen van wet- en regelgeving opzoeken.

AWB staat een gemeente voor die haar inwoners niet zozeer als klant maar nog meer als participerend burger bejegent. Burgers die hun eigen situatie of die van hun straat, buurt of dorp willen verbeteren kunnen op de medewerking van AWB rekenen.

AWB streeft ernaar dat de uitvoerende professionals in samenwerking met de burgers, maatwerk leveren. Vooral in het sociale domein is dit van belang. Daarbij zal niet geschroomd worden om de grenzen van de wet- en regelgeving op te zoeken. Uitgangspunt bij alles is dat de overheid haar burgers serieus neemt en vertrouwt.

Energie- en warmtetransitie.

4. AWB wil geen windmolens en geen grote zonneweides.

5. AWB gaat voor het kleinschalig opwekken en besparen van energie.

6. AWB wil niet dat alleen de inwoners opdraaien voor de kosten van de isolatie van bestaande woningen.

Duurzame balans tussen People, Planet en Profit.

Bij alle gemeentelijke en regionale opgaven wordt gestreefd naar een duurzame balans tussen sociale- (People), ecologische- (Planet) en economische doelen (Profit). Het woon- en leefklimaat is daarbij uitgangspunt.

Grootschalige opwek van zonne- en windenergie.

Gelet op de ligging van de zoekgebieden in Waalre in of nabij gebieden met natuur- en landschapswaarden en mede gelet op de reactie van onze inwoners op de locatie voor windturbines nabij natuurgebied De Hogt en grootschalige opwek van zonne-energie op Het Achtereind is AWB niet voornemens om grootschalige opweklocaties ruimtelijk te gaan faciliteren.

Dit betekent niet dat AWB geen oog heeft voor c.q. zich geen zorgen maakt over de verandering van het klimaat en de gevolgen daarvan. Integendeel. AWB ziet in Waalre echter meer mogelijkheden voor locaties waar het opwekken van energie ten dienste van grote maatschappelijke opgaven in combinatie met natuurbehoud en biodiversiteit kan plaatsvinden.

Wij  willen een  ruimtelijke bijdrage leveren aan de energietransitie voor zover het kleinschalige ontwikkelingen voor opwek van zonne-energie betreft die passen bij de karakteristiek en schaal van Waalre, en zoveel mogelijk  ten dienste staan van de maatschappelijke opgaven voor klimaat,  stikstofreductie,  en het versterken van natuur en biodiversiteit. Wij gaan er vanuit dat wij als gemeente via energiebesparing en de warmtetransitie onze bijdrage kunnen leveren aan de opgave van CO2 reductie. Daarnaast biedt de Omgevingswet een keuzepalet van instrumenten aan (omgevingsplan, omgevingswaarden en programma`s) om onze ambities als gemeente vorm te geven en uit te voeren. Dit  wat ons betreft in dialoog met onze inwoners (burgerforum).

Kortom wat AWB betreft is er op het grondgebied van Waalre geen plaats voor locaties voor het grootschalig opwekken van zonne- en windenergie, maar AWB voelt wel voor bedoelde kleinschalige locaties, mits deze locaties bij onze inwoners op draagvlak kunnen rekenen en deze geen onomkeerbare nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid en leefomgeving van mens en dier en voor de natuur en het landschap.

Warmtetransitie.

De komende jaren zullen in het kader van de warmtetransitie forse stappen worden gezet met de verdere verduurzaming van de bestaande woningvoorraad. Woningen zullen stapsgewijs afgekoppeld worden van het gasnet, waarbij het gasnet wel behouden blijft voor de distributie van alternatieve energiebronnen dan wel energiedragers zoals groene waterstof.

De rekening voor woningisolatie en uiteraard de al eerder genoemde hogere energiekosten komen direct ten laste van de burgers. Wat AWB betreft dient de warmtetransitie voor de burgers haalbaar en betaalbaar te zijn. Dit zal echter door de VNG bij de rijksoverheid moeten worden bepleit. Waalre is namelijk niet de enige gemeente met dit maatschappelijk probleem.

Verduurzaming van bestaande bouw krijgt prioriteit.

Verduurzaming van de bestaande bouw krijgt prioriteit. Burgerinitiatieven op het gebied van duurzaamheid krijgen ruim baan.

Duurzaam bouwen en het verduurzamen van de bestaande woningvoorraad, zowel in de sociale huur als de koopsector, is een belangrijk thema voor de komende jaren. De gemeente Waalre heeft de ambitie om in 2030 een energie neutrale gemeente te zijn. Dit betekent dat we zo min mogelijk energie verbruiken en dat de energie die nodig is, duurzaam wordt opgewekt. Voor alle nieuwbouw, zowel woningbouw als utiliteitsbouw, geldt dat de vergunningaanvragen vanaf moeten voldoen aan de eisen voor bijna energie neutrale gebouwen (BENG).

Wij willen het huidige systeem van afvalinzameling behouden en daaraan een extra inzamelmogelijkheid voor grof restafval toevoegen.

Wij zijn blij met de uitkomst van de enquête onder de inwoners, waaruit blijkt dat deze de huidige wijze van afvalinzameling wensen te behouden. AWB respecteert deze uitslag en gaat daarin dan ook mee. Wij voegen daaraan toe de invoering van diftar voor het restafval en een extra inzamelmogelijkheid voor grof restafval. Door diftar hebben mensen invloed op de hoogte van de afvalstoffenheffing en wij zien diftar dan ook als een beloningssysteem voor het goed scheiden van de afvalstromen.

Woningbouw en ruimtelijke ordening.

7. AWB wil de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Waalre in eigen hand houden.

Wij bepleiten het voeren van een actieve grondpolitiek. Dit betekent dat de gemeente zelf (bouw)gronden in eigendom verwerft, waardoor ruimtelijke ontwikkelingen in eigen hand kunnen worden gehouden en deze ontwikkelingen, waaronder de bouw van betaalbare sociale huur- en koopwoningen in nieuwe vormen niet afhankelijk zijn van derden.

In dit verband noemen we de nieuwe Omgevingswet die naar verwachting medio 2022 in werking treedt. Deze beoogt een verregaande vereenvoudiging van wetgeving voor de ontwikkeling en het beheer van de leefomgeving, door tientallen wetten en honderden regels te bundelen in één nieuwe wet.

Het voeren van een actieve grondpolitiek acht AWB noodzakelijk om de bouw van betaalbare sociale huur- en koopwoningen, zonder afhankelijk te zijn van derden, waaronder projectontwikkelaars, te kunnen realiseren. Het vestigen van het  voorkeursrecht van koop op potentiële bouwgronden kan daarbij in voorkomende situaties helpen.

8. AWB vindt het noodzakelijk dat in de komende raadsperiode 50% van de te bouwen woningen bestaat uit betaalbare sociale huur- en koopwoningen.

De overspannen woningmarkt impliceert dat jongeren en met name starters in Waalre geen woning meer kunnen kopen of huren. Dit speelt echter niet alleen in Waalre maar landelijk. AWB acht het dan ook noodzakelijk dat in de komende raadsperiode zo mogelijk 50% van de te bouwen woningen bestaat uit betaalbare sociale huur- en koopwoningen. De woonvisie zal hierop aangepast moeten worden. Op nieuwe koopwoningen is de bewoningsplicht van toepassing.

9. AWB stimuleert dat agrariërs ruime mogelijkheden krijgen voor alternatief gebruik van hun gronden en opstallen.

In het kader van de Transitie van het Landelijk gebied dienen agrariërs die hun bedrijf beëindigen ruime mogelijkheden te krijgen voor alternatief gebruik van hun vrijkomende gronden en opstallen.  Daarbij zoekt AWB ook naar mogelijkheden voor combinaties van collectieve woonvormen, natuurontwikkeling en biologische landbouw, waarbinnen de samenleving op microniveau vorm gegeven wordt. De provinciale richtlijnen maken bepaalde vormen van woningbouw, passende in het buitengebied, namelijk mogelijk.

10. AWB is tegen de aanleg van nieuwe landgoederen in het kwetsbare buitengebied.

Wat AWB betreft zetten we de rem op de aanleg van nieuwe commerciële landgoederen. De daarmee gepaard gaande bouw van dure exclusieve woningen buiten bestaande (agrarische) bouwvlakken betekent een inbreuk op de natuur- en landschap waarden in ons kwetsbaar buitengebied. Vaak weegt de meerwaarde niet op tegen de inbreuk op de natuur en het landschap door de bouw van woningen. Daarentegen zien wij meer  kansen in het faciliteren van agrariërs, die hun bedrijf beëindigen en zoeken naar alternatieve bestemmingen voor de vrijkomende gronden en opstallen, die mede een bijdrage leveren aan  maatschappelijke  doeleinden en behoeften en sociale inclusiviteit bevorderen.

Ontmoeten en verenigingen.

11. AWB koestert het dorpse karakter.

12. AWB steunt het verenigingsleven ook financieel.

13. AWB waardeert de vrijwilligers en zet zich daarvoor in.

De gemeente Waalre kent een rijk verenigingsleven met een grote betrokkenheid en inzet van vrijwilligers. Door het ondersteunen en faciliteren van het verenigingsleven en het waarderen van alle vrijwilligers, moet het verenigingsleven en daarmee de sociale cohesie behouden blijven. Gemeenschapshuizen maar ook de horeca in de wijken spelen in dezen een grote rol. Het is van belang dat de gemeenschapshuizen, en de multifunctionele accommodatie bij het gemeentehuis, elkaar niet (op tarieven) beconcurreren.

AWB heeft oog voor de vele vrijwilligers. Zonder deze groep actieve en betrokken burgers loopt de samenleving vast. Wij hebben dan ook veel waardering voor de initiatieven “Goed voor Mekaar” en de Voedselbank en zullen deze daar waar nodig steunen en faciliteren. Wij achten het verder van belang dat de gemeente de regie houdt op de bestrijding van armoede in de brede zin van het woord.

Gezondheid en sport.

14. AWB sluit zich aan bij het burgerinitiatief “met sport valt veel te winnen”.

AWB vindt dat investeren in sport en sportclubs en alle vrijwilligers in sportclubs of anderszins, een bijdrage leveren op het gebied van welzijn. Daarnaast zorgt sport c.q. bewegen in zijn algemeenheid en de desbetreffende vrijwilligers in het bijzonder voor een socialer en gezonder Waalre. AWB sluit zich aan bij het Thema “met sport valt veel te winnen” van het sportcampagneteam.

Vestigingsklimaat en werkgelegenheid.

15. AWB gaat voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven met een milieuvriendelijke impact en voor het behoud van de werkgelegenheid.

Hoewel Waalre in hoofdzaak een woon- en leef gemeente is en geen industriële gemeente  is er een rijk aanbod aan werkgelegenheid, zowel in de dienstverlenende sector als in de maakindustrie. Het is zaak om de vestiging van bedrijven te stimuleren en de huidige werkgelegenheid te behouden. Milieuvriendelijke commerciële activiteiten bieden wij een aantrekkelijk vestigingsklimaat aan. Ter verbetering van het vestigingsklimaat zijn wij voor het upgraden van het bedrijfsterrein “De Voldijn” en de winkelcentra. Winkelcentrum Den Hof blijft wat ons betreft autovrij.

Inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt moeten ook volwaardig mee kunnen doen in onze samenleving. Dit kan alleen met voldoende inkomen, rust en bestaanszekerheid. Alle initiatieven die dit mogelijk maken zal AWB stimuleren en faciliteren. Ook nieuw op te richten coöperaties zullen wij omarmen.

Ouderen en senioren.

Binnen de inclusieve samenleving is het niet de bedoeling om specifiek beleid te voeren voor doelgroepen. Toch verdienen ouderen en senioren naast de jongeren extra aandacht en inzet van het gemeentebestuur. AWB wil in de communicatie nadrukkelijker inzoomen op de belangen van ouderen en senioren en daarvoor bij de opzet en uitvoering van plannen aandacht vragen.

16. AWB stelt de Inzet van het “eigen netwerk” (familie/buren/kennissen) juist niet centraal.

17. AWB pleit voor snelle ondersteuning van mantelzorgers bij een hulpvraag.

18. AWB wil dat ouderen langer zelfstandig moeten kunnen wonen met zorg en passende, betaalbare woonruimte in vertrouwde omgeving en dichtbij de voorzieningen.

19. AWB kiest voor moderne verpleeghuizen in beide kerkdorpen met voldoende capaciteit.

Bejaarden- en verzorgingstehuizen kennen we niet meer. Van ouderen wordt verwacht dat zij, zo nodig met de inzet van thuiszorg en mantelzorgers, zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Dit is zeker niet voor iedereen weggelegd. Voor diegenen die dat wel willen en kunnen, dient er nabij de voorzieningen passende woonruimte beschikbaar te zijn, eventueel met ondersteuning van domotica. Ouderen, die niet meer zelfstandig kunnen  wonen, willen wij een waardige en veilige oude dag garanderen. Wij zetten in op het behoud en modernisering van verpleeghuizen in de kerkdorpen Aalst en Waalre en wij willen dat vroegtijdig hulp en ondersteuning geboden wordt in die situaties waarin mantelzorg leidt tot overbelasting. De inzet van het “eigen netwerk” (familie/buren/kennissen) zal niet voorop staan.

Jeugd en Jongeren.

Jongeren verdienen bij ons ook de nodige aandacht, want zij zullen onze toekomst vormgeven. De vijf “jongerenpijlers”: participatie, zorg, gezondheid, onderwijs en vrije tijd, verdienen maximale aandacht. En dan niet alleen voor, maar vooral mét de jongeren.

20. AWB stelt naast preventie hoge prioriteit aan vroegsignalering van problemen bij jongeren.

21. AWB gaat voor begeleiding bij zelfstandigheid van 18 tot 23 jaar.

22. AWB levert maatwerk om hoge kosten en individuele ellende te voorkomen.

23. AWB eist betaalbare woonruimte voor jongeren en starters in eigen dorp.

De jeugd heeft de toekomst en het is belangrijk dat de jongeren de aandacht en zorg krijgen die ze verdienen. Wat AWB betreft mag er dan ook niet worden bezuinigd op de Jeugdzorg. Het is van cruciaal belang dat de jongeren niet in de problemen, van welke aard dan ook, geraken. Om dit te bereiken dient volop te worden ingezet op preventie (het voorkomen van). Indien er zich dan toch problemen voordoen dienen deze, om erger te voorkomen, zo vroeg mogelijk te worden opgemerkt en opgepakt. In het oppakken van signalen spelen bijvoorbeeld de scholen maar ook de ouders, die primair verantwoordelijk zijn voor de opvoeding van hun kinderen, een belangrijke rol.

Zorgtrajecten voor jongeren, die ondanks alles en om welke redenen dan ook toch in de hulpverlening terecht komen, dienen gebaseerd te zijn op maatwerk. Tot 18 jaar is er hulp en ondersteuning beschikbaar in allerlei vormen. Maar ook na de 18e verjaardag zijn er verschillende mogelijkheden. AWB vindt dat ook jongeren van 18 tot 23 jaren met problemen goed dienen te worden begeleid en geholpen.

Jongeren en starters komen in deze overspannen woningmarkt niet meer aan een woning. Wij eisen dat er voor jongeren en starters die graag in Waalre willen blijven wonen voldoende betaalbare sociale huur- en koopwoningen worden gebouwd en voor deze groep beschikbaar blijven.

Financiën.

24 AWB gaat voor een financieel gezonde gemeente met een sluitende begroting.

25. AWB verhoogt alleen de OZB indien noodzakelijk en bezuinigingen niet mogelijk zijn.

Voor AWB is een gedegen financiële huishouding met een sluitende begroting uitgangspunt. Onze financiële middelen worden voor een deel opgebracht door onze inwoners, door middel van de Onroerende Zaak Belastingen (OZB), gemeenschapsgeld dus, waar we zorgvuldig mee om willen gaan. Waalre is een financieel gezonde gemeente en dat willen we zo houden. We verhogen de OZB, buiten de gebruikelijke prijsindexatie om, alleen indien noodzakelijk met een gedegen motivatie en bezuinigingen niet mogelijk zijn.

Verkeer en openbaar vervoer.

26. AWB gaat voor een tweede verkeersverbinding tussen de kerkdorpen, mede i.v.m. calamiteiten.

27. AWB wil het sluipverkeer in woonstraten, als gevolg van verkeersmaatregelen op de doorgaande wegen, weren.

28. AWB wil de mobiliteit voor alle inwoners verhogen door het aanbieden van  laagdrempelig, betaalbaar en goed bereikbaar openbaar vervoer.

Om de veiligheid en leefbaarheid in de gemeente te waarborgen is het nodig om het sluipverkeer te reguleren. Daarvoor is de aanleg van een tweede verkeersverbinding tussen Aalst en Waalre, het instellen van 30 km-zones en het weren van het doorgaande vrachtverkeer op de Eindhovenseweg en op de Traverse meer dan noodzakelijk ook in verband met fijnstofgevaar. Een tweede verkeersverbinding tussen Aalst en Waalre is bovendien van belang bij calamiteiten waarbij geen gebruik kan worden gemaakt van de enige verbinding via de Willibrorduslaan. AWB ziet daartoe mogelijkheden door het aanleggen van een verbinding tussen de Burgemeester Mollaan en de Onze Lieve Vrouwe Dijk in het zoekgebied, parallel aan de A2. Wij willen geen toename van het verkeer op de Willibrorduslaan en Raadhuisstraat/Juliana de Lannoylaan en pleiten voor het instellen van een maximum snelheid van 30 km op de Raadhuisstraat. Binnen mobiliteit streven wij naar laagdrempelig, betaalbaar en goed bereikbaar openbaar vervoer van, in en naar de gemeente Waalre.

Voor ouderen en senioren moet ook de regio en daarbuiten met het openbaar vervoer bereikbaar zijn. De Taxbus, de buurtbus en lijnbussen maar ook AutoMaatje van de ANWB kunnen hieraan een bijdrage leveren.

Kieslijst:

Jo Claessen, Alexandra Groeneveld, Erwin Rutten, Pieter Donders, Pieter van Deursen, Bart Eversdijk, Anneke Soute, Geert van Dongen, Henry Karsmakers, Cecile Lang, Frans Verbunt, Merian Hoogland, Hans van der Horst, Pal Jurecska en Babs van der Pas.

Democratie is meer dan “de helft plus een” .

STEM ECHT LOKAAL.

STEM AALST WAALRE BELANG.

U BENT NU AAN ZET.

Versie: 1 januari 2022.

Programmabegroting 2020

Aalst Waalre Belang Aalst Waalre Belang Waalre 14-11-2019 15:54

Ontwerp Programmabegroting 2020

Voorzitter,

Aan de orde is de behandeling van de ontwerp programmabegroting 2020. Op zich een heldere begroting, die ons enerzijds dwingt op hoofdlijnen te acteren, doch anderzijds door het gemis aan informatie leidt tot vragen. Zo constateert AWB dat bij de Kadernota 2020 is gesteld dat de meeste opgaven uit het Waalres Akkoord 2018-2022 zijn meegenomen in de meerjarenramingen voor genoemde jaren. In de begroting is het vervolgens moeilijk zo niet onmogelijk om dat deel van de opgaven dat in 2020 wordt uitgevoerd terug te vinden. Zo vinden wij de studie naar de aanleg van een tweede Oost-West verbinding niet meer terug. Hiervoor vragen wij nadrukkelijk aandacht en horen graag wat de status van dit onderzoek is. Verder geven wij het college in overweging om na de vaststelling van de begroting iedere fractie een beheersbegroting te doen toekomen.

AWB kan zich in grote lijnen vinden in de voorliggende begroting voor 2020 en kijkt in deze algemene beschouwingen vooruit op een aantal in 2020 te nemen besluiten c.q. projecten.

Kunst en Cultuur.

Onlangs heeft de raad een bezoek gebracht aan het Kunstloc in Tilburg. Naast een bezichtiging van het pand heeft hij zich daar laten informeren over de Cultuur loper. Het programma helpt de scholen om vanuit hun eigen visie een samenhangend en doorlopend activiteitenprogramma te maken. Zo worden kinderen in het primair onderwijs en jongeren in het voortgezet onderwijs optimaal gestimuleerd in hun culturele groei. AWB zou graag zien dat de raad van Waalre zich uitspreekt voor deelname aan dit programma en met die positieve boodschap de basisscholen benadert met het verzoek hierbij te willen aansluiten. Wij hebben een daartoe strekkende motie voorbereid, die we bij deze indienen.

Afvalinzameling.

In het Waalres Akkoord is afgesproken om op zoek te gaan naar een gedragen en effectieve afvalinzameling, waarbij het scheiden van afval aan de bron vooralsnog als uitgangspunt van beleid wordt beschouwd. Het streven is daarbij gericht op het terugdringen van het restafval. Op 24 september heeft de raad in een eerste werksessie geconstateerd dat 78% van de inhoud van de grijze kliko herbruikbare afvalstromen betreffen die men in het huidige afvalinzamelsysteem nu al kwijt kan. Slechts 11% is echt restafval. Dit toont ons inziens aan dat met de huidige wijze van afvalinzameling wellicht kan worden volstaan en dat met een juist gebruik van de kliko’s gecombineerd met een daarop gerichte communicatie het restafval aanzienlijk kan worden beperkt. Zonder op de wensen van de burgers vooruit te willen lopen moet wat AWB betreft de afvalinzameling voor de burgers in ieder geval aantrekkelijk en gemakkelijk zijn.

Woningbouw.

Hoewel er in Waalre veel, gevarieerd en voor alle doelgroepen wordt gebouwd maken wij ons zorgen over de huisvesting van starters en ouderen. Zo is er bij ouderen die groot en zelfstandig wonen de behoefte aan de realisering van grondgebonden patiowoningen al dan niet in CPO-verband en bij jongeren, maar niet bij jongeren alleen, de behoefte aan goedkope huur- c.q. starterswoningen. Voor AWB is dit een punt van aandacht voor de Woonnotitie, zijnde de uitwerking van de inmiddels vastgestelde Visie op goed wonen.

Het Klooster.

Kort voor de eigendomsoverdracht van Het Klooster bereikten ons verontrustende berichten van verenigingen die zich geconfronteerd zagen met aanzienlijke verhogingen van de huurprijzen en met de sluiting van Het Klooster van 1 maart 2020 tot zeker 1 september. Verenigingen worden daardoor gedwongen elders onderdak te vinden. Wij verzoeken het college om de ontwikkelingen nauwgezet in de gaten te houden en oog te blijven hebben voor de aan de eigendomsoverdracht liggende grondgedachte Het Klooster voor de komende 10 jaren open en toegankelijk te houden voor de Waalrese gemeenschap.

Nieuwe landgoederen.

Met de behandeling van het Landgoed Gildebosch nog vers in ons geheugen dringen wij aan op een spoedige behandeling van het door de raad gevraagde nieuwe landgoederenbeleid. Wat AWB betreft dient het verlenen van medewerking aan nieuwe landgoederen te worden bezien vanuit een historische achtergrond. De behandeling heeft ook bewezen dat de burgers rechtstreeks bij de raad een burgerinitiatief moeten kunnen indienen en dat de verordening, die in de vorige raadsperiode, tegen onze wil in, is ingetrokken opnieuw moet worden ingevoerd. AWB zal met een daartoe strekkend initiatiefvoorstel naar de raad komen.

AWB ziet o.a. met belangstelling uit naar de besluitvorming over o.a. de herinrichting van Den Hof en de Eindhovenseweg, de realisering van de tijdelijke sluipverkeer werende maatregelen in het kerkdorp Waalre, de nieuwe ontmoetingsruimte bij sporthal De Voldijn en het medisch centrum in Waalre.

Verpleeghuis.

Op 28 oktober informeerde u ons over de stand van zaken met betrekking tot de herontwikkeling ‘t Laar. Wij zouden graag zien dat nog deze raadsperiode de schop de grond in gaat voor de bouw van een nieuw verpleeghuis in Waalre. Wij verzoeken het college druk uit te blijven oefenen op RSZK/ Oktober om met een daartoe strekkend plan te komen en om bij het uitblijven daarvan op zoek te gaan naar een andere zorginstantie die in Waalre een verpleeghuis wil realiseren.

Duurzaamheid.

Bij de plannen voor het op te stellen Warmteplan dat in 2021 gereed moet zijn en waarin onder meer staat hoe woningen van het aardgas af kunnen en in welke wijken en buurten er kansen liggen om voor 2030 van het gas af te zijn zullen wij de vinger aan de pols houden. Enerzijds benadrukken wij dat de plannen haalbaar en betaalbaar moeten zijn. Anderzijds komt het nu aan op het nemen van maatregelen opdat noodzakelijke private investeringen ook aantrekkelijk worden. De transitie naar een duurzame economie en samenleving levert kansen op. De politiek is bij uitstek in de positie om concrete stappen te zetten op het gebied van wonen, bouwen, verkeer, vervoer, bedrijven energievoorziening en voedselaanbod. AWB vraagt zich dan ook af of met het wachten op de RES kan worden volstaan of moeten we nu al starten met wat we lokaal nu al zouden kunnen realiseren en met een intensieve bewustwordingscampagne richting onze burgers.

Financiën.

Voorgesteld wordt om de OZB naast een stijging van de afvalstoffenheffing van 3% met 7,5% te laten stijgen. In het Waalres Akkoord hebben wij afgesproken dat de OZB slechts gemotiveerd mag worden verhoogd. Het college schrijft dat de omstandigheden maken dat deze keuze op dit moment te verantwoorden is. Met name het tekort in de jeugdzorg is hier debet aan. Met een OZB verhoging wordt ook een beroep gedaan op de solidariteit van de burgers. De jeugd heeft de toekomst en verdient daar waar nodig onze zorg. Enerzijds is de voorgestelde extra verhoging van de OZB daarmee voldoende gemotiveerd en te rechtvaardigen.

Anderzijds is dit, in een tijd waarin met kortingen op de pensioenen wordt gedreigd, voor het hebben van spaargeld op de banken wellicht moet worden betaald, de provincie de opcenten op de wegenbelasting de komende jaren jaarlijks met 2,5% verhoogt en de zorgkosten blijven stijgen, slecht nieuws voor onze burgers en met name voor de burgers met een kleinere beurs.

AWB baart dit zorgen en zou dan ook liever zien dat het positief resultaat van de septembercirculaire niet aan de post onvoorzien wordt toegevoegd maar wordt ingezet voor de verlaging van de geplande verhoging van de OZB van 7,5 naar 4%. Graag horen wij van het college wat het hiervan vindt.

Armoede.

Tenslotte constateren wij en niet wij alleen dat de armoede in Nederland toeneemt en er steeds meer burgers in de schuldhulpverlening terecht komen. Burgers die in armoede leven kampen ook vaak met gezondheidsproblemen en voelen zich eenzaam. Ook in Waalre is er sprake van armoede. AWB doet een dringend beroep op het college om met name de verborgen dan wel stille armoede in beeld te krijgen, waardoor het mogelijk wordt om ook deze medeburgers de helpende hand te bieden.

Tenslotte onze dank voor de samenstelling van deze begroting en de beantwoording van de door onze fractie gestelde vragen, waarbij wij u verzoeken om onze dank ook aan de ambtelijke organisatie over te brengen.

Algemene beschouwingen

CDA CDA Waalre 11-11-2019 23:00

Tijdens de raadsvergadering van 12 november is de begroting voor 2020 besproken. Hierin presenteerde het college meerdere varianten en geeft de voorkeursvariant in 2020, 2021, 2022 en 2023 een positief saldo. Er is binnen het jaar dus nog ruimte om tegenvallers op de vangen. Tijdens onze algemene beschouwingen hebben we een aantal zaken belicht. Hieronder is de spreektekst weergegeven. Als eerste het onderwerp verkeer. Een onderwerp met 17.000 deskundigen in Waalre. Het project Duurzaam Door Waalre bestaat uit vier puzzelstukken, die allemaal in elkaar gaan passen en waar we samen met de inwoners aan werken. Het eerste stukje wordt gevormd door de maatregelen tegen het sluipverkeer in Waalre-Dorp. Wij volgen deze maatregelen uiteraard op de voet. In 2020 wordt als tweede puzzelstuk het ontwerp gemaakt voor de weg van Valkenswaard naar ASML dwars door Waalre-Dorp en als derde puzzelstuk een eerste ontwerp voor de Eindhovenseweg. Het vierde en laatste puzzelstuk in dit programma zijn de maatregelen tegen het sluipverkeer in Aalst. Hierbij ziet het CDA Waalre graag dat bij het weren van sluipverkeer over de Lissevenlaan ook heel goed gekeken wordt naar het effect op de Juliana de Lannoylaan en de Burgemeester Mollaan. Misschien moet de voorrangssituatie op de Juliana de Lannoylaan gewijzigd worden. Daarbij blijft de veiligheid een groot aandachtspunt voor het CDA Waalre. Als afsluiting van het onderwerp verkeer willen we ook even op de fiets stappen. Fietsend van de Burgemeester Mollaan naar de Dirk van Hornelaan ligt een zogenaamd olifantenpaadje. Dit is de kortste en daarom ook de meest gebruikte route, uitgesleten en met diepe modderpoelen als het geregend heeft. Wij hopen dat bij de uitwerking van het fietsplan een eenvoudig fietspad van 265 meter op deze route gelegd wordt. Dat het Centrum voor Maatschappelijke Deelname (CMD), huisartsen, scholen en andere partners elkaar steeds beter vinden, ziet het CDA Waalre als positieve ontwikkeling. Dat biedt kansen: als je laagdrempelig hulp geeft en er vroeg bij bent, pak je zaken aan voordat ze problemen worden. Wij zijn trots op de samenwerking met onze scholen en hopen dat in het nieuwe gezondheidscentrum Waalre ook een CMD-post geopend wordt. Problemen aanpakken voor ze groot worden vinden wij belangrijk. En bewegen kan hiervoor een middel zijn. Bewegen is gezond. En wat is er nou fijner dan lekker spelen in het bos! In de gemeenten Bladel en Gilze zijn prachtige voorbeelden van speelbossen. Het CDA gunt onze Waalrese kinderen ook zo’n plek. Daar dienen we aan het eind van dit betoog een motie voor in. Financieel blijft de jeugdzorg een ‘hoofdpijndossier’. De kosten stijgen, in alle gemeenten, maar het Rijk doet er niet structureel geld bij. Voor het CDA Waalre blijft staan dat kinderen gezond groot moeten worden. Alleen naar geld kijken schiet het doel voorbij. Naar aanleiding van een gezamenlijk rapport van de inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd en de inspectie voor Justitie en Veiligheid heeft het kabinet afgelopen vrijdag aangekondigd dat ze de decentralisatie deels gaat terugdraaien. Wij zullen deze ontwikkeling kritisch volgen, want het mag niet zo zijn dat de kleinere gemeenten hierdoor opnieuw onevenredig financieel nadeel ondervinden. Terwijl het rijk deze maatregel uitwerkt, blijven wij kijken hoe we grip op de jeugdzorg kunnen houden. Hierbij gebruiken we ook in 2020 de Monitor Sociaal Domein en willen we bekijken of daar een nadere uitsplitsing of aanscherping in nodig is. Ouderen blijven langer thuis wonen. Maar op het moment dat dat niet meer gaat, moet er een plek zijn waar je dan heen kan. Na meer dan tien jaar is het CDA klaar met wachten op dat moderne verpleeghuis. Juist in die kwetsbare levensfase moet je je geborgen voelen in je eigen gemeenschap. En ook voor mantelzorgers is reistijd een flinke extra belasting. We moeten als gemeente meer druk uitoefenen om iets voor elkaar te krijgen. Ook hiervoor dient het CDA zo een motie in. Tenslotte wil ik duurzaamheid noemen. In 2020 staat er veel op de agenda! De Regionale Energiestrategie, waarin we als regio samenwerken voor het uitwerken van het klimaatakkoord. Voor het CDA is het uitgangspunt hierbij: haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar. We moeten onze inwoners meenemen in dit proces en we moeten zorgen dat iedereen kan aanhaken om de doelen te behalen. In Waalre willen we nog bouwen, bijvoorbeeld in Boslaantjes, en volgens ons beleid doen we dat duurzaam. Misschien past houtbouw in Waalre. Heeft u de uitzending van Tegenlicht gezien? Een vorm waarin CO2 opgeslagen wordt, geen stikstof uitstoot is en ook nog eens alle materialen hergebruikt kunnen worden. Volgens het CDA zou dit passen binnen het exclusief wonen in Waalre. We zouden bijvoorbeeld bomen kunnen planten op het Achtereind, op de grondposities die niet verpacht zijn omdat de boeren ze niet wilden. Daarmee krijgen we lokaal hout voor lokale woningbouw en leveren we een bijdrage aan de klimaatopgave door de aanplant van meer bos. Zoals aangegeven sluiten we af met het indienen van twee moties: Als eerste de motie Speelbos, omdat wij van mening zijn dat buitenspelen gezond is en zowel preventief werkt als een bijdrage aan de oplossing voor obesitas kan leveren. Het terrein achter de Brede School Aalst is volgens het CDA geschikt voor de aanleg van een speelbos. Naast spelelementen is daar ook ruimte voor nieuwe bomen. Het dictum van de motie luidt: Een speelbos aan te leggen achter de Brede School Aalst en hiervoor de overgebleven middelen van de verkoop van landgoed Achtervoorde in te zetten. De tweede motie die wij willen indien is de motie Verpleeghuis. Er is al jaren overleg met een zorgaanbieder over het leegstaande deel van het Laar om te komen tot een moderne verpleeghuisfaciliteit. Het CDA is van mening dat het tijd is om door te pakken binnen de mogelijkheden die de gemeente op dit terrein heeft. Het dictum van deze motie is: In de eerste helft van 2020 een locatie aan te wijzen binnen de gemeente Waalre waar een verpleeghuis zoals omschreven in de Wet langdurige zorg gevestigd kan worden. Het CDA wil het college en de ambtenaren bedanken voor deze heldere begroting. Laten we onze schouders eronder zetten en aan het werk gaan.

Jong & oud

Aalst Waalre Belang Aalst Waalre Belang Waalre 16-10-2019 12:08

AWB: Jong en oud horen erbij in Waalre.

Fractievoorzitter Jo Claessen

“We moeten het onze inwoners niet moeilijker maar makkelijker maken. Want de maatschappij wordt alleen maar complexer,” zegt Jo Claessen, fractievoorzitter van AWB, de grootste partij in de Waalrese coalitie. Zijn partij draagt graag bij aan geborgenheid en stabiliteit. Voor jongeren bijvoorbeeld: “De druk op de jeugd wordt steeds hoger.” Maar ook voor de ouderen zet AWB zich in: “Dat verpleeghuis moet eindelijk eens van de grond komen.”

Volgend jaar ziet er goed uit, vindt Jo Claessen: “AWB kijkt uit naar de besluitvorming  over de grote projecten herinrichting Traverse Waalre-dorp, Eindhovenseweg en Den Hof. Ook komt de ontmoetingsruimte bij het Hazzo in de uitvoerende fase. Eindelijk gaat het écht gebeuren!”

De jeugd heeft de toekomst.

Er zijn ook zorgen. De kosten voor de jeugdzorg stijgen nog steeds. “Kinderen en jongeren die zorg nodig hebben, moeten die kunnen krijgen.” Voor de jongeren van nu vindt AWB gemeenschapszin belangrijk: op school, bij verenigingen, sport, cultuur, kunst, samen actief zijn en elkaar ontmoeten. “Maar de jeugdzorg kost erg veel geld. Als de Rijksoverheid financieel niet bijspringt, wordt de jeugdzorg onbetaalbaar.

Bouwen voor ouderen.

“De plannen voor een modern verpleeghuis komen al jaren niet van de grond. Hoewel de gemeente hier formeel geen zeggenschap over heeft kan het college daar wel meer druk op zetten. Ook bepleit AWB de realisering van nieuwe CPO-projecten voor ouderen: “Mensen die nu in een groot huis wonen, willen vaak graag zelf kleiner bouwen. Het is voor AWB belangrijk dat ook ouderen in onze gemeente kunnen blijven wonen.”

Geen extra bakjes en zakjes.

In de zoektocht naar een alternatieve vorm van afvalinzameling heeft het terugdringen van het restafval prioriteit. “Uit onderzoek blijkt dat er teveel GFT in de grijze kliko zit. Hoe komt dat? Is de groene bak te klein? Als je dit probleem oplost, heb je al veel winst behaald en kan wellicht met het huidige systeem worden volstaan. Wij houden eraan vast dat de afvalinzameling voor de burgers gemakkelijk moet zijn, zonder extra bakjes of zakjes en niet kostenverhogend”.

Keuzes maken.

In de begroting zijn nog keuzes te maken. Het college stelt namelijk, naast een verhoging van de tarieven afvalstoffenheffing, een verhoging van de OZB voor. “We houden de lasten van inwoners liefst zo laag mogelijk. Wij vinden de voorgestelde beleidstoevoegingen waardevol maar willen nog bezien hoe deze betaald moeten worden”.

Begroting 2019 Gemeente Waalre

VVD VVD Waalre 15-11-2018 06:51

Tijdens de raadsvergadering van 6 november is de programmabegroting 2019 voor Waalre unaniem goedgekeurd. De begroting is meerjarig sluitend, een mooi resultaat. Daarbij zit wel een beperkte stijging van de woonlasten, waar wij mee kunnen leven.

https://waalre.vvd.nl/nieuws/32680/begroting-2019-gemeente-waalre

De financiële risico's zijn ruimschoots afgedekt door onze reserves, maar dat betekent niet dat er geen risico's zijn. De uitgaven aan de jeugdzorg blijven op een zorgelijk hoog niveau. De toestand van wegen,

fiets- en voetpaden in Waalre behoeft onze volle aandacht, hier is een forse inhaalslag te maken.

Wij zetten in op de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van onze winkelcentra. Daarbij zijn gratis parkeren en voldoende parkeerplaatsen van essentieel belang. Wij willen de parkeergelegenheid op de driehoek Wollenbergstraat - Blokvenlaan - Willibrorduslaan behouden. Terugkrabbelen, zoals het Eindhovens Dagblad stelt? Nee, wel beter begrip van de financiële consequenties voordat een definitief besluit genomen wordt.

Wij zien met vertrouwen uit naar het komende jaar !

VVD-Fractie

Kieswijzer volgens AWB

Aalst Waalre Belang Aalst Waalre Belang Waalre 14-03-2018 10:33

Thema’s

Standpunt partij in max 40 woorden

1

Burgerparticipatie

AWB staat voor een gemeente die haar burgers niet zozeer als klant maar nog meer als participerend burger bejegent. Gebruik maken van de kennis en kunde van onze burgers in een vroegtijdig stadium van het besluitvormingsproces. Durven loslaten.

2

Leefbaarheid

De kernen hebben een dorpskarakter, dat we moeten koesteren. Wij zien de kroeg als huiskamer van de samenleving. Het Klooster, ‘t Hazzo en De Pracht moeten open blijven voor behoud van de sociale cohesie en de leefbaarheid in de wijken.

3

Woningbouw

Betaalbare en voldoende huisvesting voor alle doelgroepen. En specifiek voor jongeren en starters, zodat deze desgewenst in hun eigen dorp kunnen blijven wonen. Ook passende huisvesting voor ouderen die al dan niet zelfstandig willen en kunnen blijven wonen.

4

Verkeer en Bereikbaarheid

Instellen “30-km zone” en verbod voor vrachtwagens op Eindhovenseweg en Traverse. De aanleg van een Tweede Oost-West verbinding. Geen toename van het verkeer op de Willibroduslaan. Sluipverkeer weren.

Winkelcentrum Den Hof moet autovrij blijven. Het gevaar van fijnstof blijven benadrukken.

5

Water

Zonder water is er geen leven. Wij hechten aan gezond en schoon drinkwater. Voor het overige laten wij Gods water over Gods land lopen.

6

Duurzaamheid

Burgerinitiatieven krijgen ruim baan; aanleg van zonneparken op daarvoor geschikte locaties wordt ondersteund. Verduurzaming van bestaande bouw krijgt prioriteit. Aantrekkelijk vestigingsklimaat voor milieuvriendelijke activiteiten. Behoud werkgelegenheid. Tegen het uitrollen van de afvalinzameling met de afvalfiets. Het genomen besluit wordt teruggedraaid.

7

Seniorenbeleid

Voor ouderen die zelfstandig kunnen en willen blijven wonen, nabij de voorzieningen passende woonruimte  met ondersteuning van domotica. Behoud kwalitatief goede verpleeghuizen met voldoende capaciteit. Laagdrempelig en betaalbaar Openbaar Vervoer.

Alle ouderen moeten kunnen blijven genieten van hun “oude dag”.

8

Ondersteuning Mantelzorg en Vrijwilligerswerk

Vroegtijdig hulp en ondersteuning bieden in die situaties waarin mantelzorg leidt tot overbelasting. Inzet “eigen netwerk” staat bij de zorgvraag niet voorop. Door het blijven waarderen van alle vrijwilligers, kan het verenigingsleven en daarmee de sociale cohesie behouden blijven.

9

Financiën Jeugdzorg

Ondanks de hoge kosten voor de jeugdzorg moet de zorg voor de jeugd die deze nodig heeft bereikbaar blijven. Vroeg signalering van problemen bij jongeren heeft naast preventie hoge prioriteit. Snelle levering van maatwerk voorkomt persoonlijke ellende en hoge kosten.

10

Bestuurskracht

Wij staan voor de zelfstandigheid van onze gemeente, maar niet ten koste van alles. Een financieel gezonde gemeente, waar het met behoud van de voorzieningen goed wonen, werken en recreëren is. Zelf baas blijven in de relatie met onze burgers.

11

Bestuurscultuur

Het moet anders en beter. De raad moet iets te kiezen hebben. Een raadsvoorstel moet geen hapklare brok zijn maar de raad alternatieven bieden voor de oplossing van het gestelde probleem of het gewenste doel. Meerdere wegen leiden naar Rome.

Ijsbaan in Waalre

CDA CDA Waalre 24-02-2018 23:00

De vrijwilligers van de Vereniging voor de Jeugd zijn bezig met het opspuiten van een ijsbaan in Waalre. Wethouder Alexander van Holstein is vannacht gaan kijken hoe de "ijsmeesters" van de Vereniging voor de Jeugd weer een nieuwe laag water op de IJsbaan heeft aangebracht. Wij hopen dathet lekker koud blijft en dat schaatsend Waalre een hele mooie week tegemoet gaat opdeijsbaan bij RestaurantDeOude Toren.

Algemene beschouwingen

CDA CDA Waalre 07-11-2017 16:30

We trekken als gemeente, inwoners en organisaties steeds vanzelfsprekender samen op om Waalre mooier te maken en goed samen te leven. Het project Goedvoormekaar, de inrichting van Den Hof, de Markt en Team Waalre zijn stuk voor stuk inspirerende voorbeelden. Waalre is een gemeente waar mensen naar elkaar omkijken, met veel mantelzorgers maar ook met opvallend veel actieve vrijwilligers! Het bevordert de sociale cohesie in het dorp en stimuleert in brede zin de deelname aan activiteiten in onze gemeenschap. Daar moeten we als gemeente zuinig op zijn. In de jeugdzorg zien wij een mooie ontwikkeling. Gemeente en professionals komen bij elkaar, leren elkaar kennen en werken samen om te doen wat kinderen en jongeren écht helpt; liefst vóórdat problemen ontstaan. Het debat over zorg gaat vooral over geld en regels en soms te weinig over mensen terwijl iedereen toch graag kinderen of kleinkinderen in goede handen ziet en we het allemaal belangrijk vinden dat ze veilig op kunnen groeien in hun buurt. Wij verheugen ons op de opening van ‘Het Huis van Waalre’ als thuis en als creatieve groeiplek. Wij zien veel kansen voor verbinding. Er zijn veel creatieve, inspirerende, actieve, talentvolle, bijzondere en gewone Waalrese mensen die het waard zijn om te ontmoeten. Daarom gaat het CDA voorstellen om verenigingen uit te nodigen gebruik te maken van de grote zaal in het huis van Waalre. Wij stellen ons voor dat iedere sport- muziek- of dansvereniging gratis één maal per jaar de zaal kan gebruiken om zichzelf te laten zien en mensen bij elkaar te brengen. Ook voor nieuwkomers een kans om elkaar te ontmoeten. Het CDA dient hiervoor een motie in. Ook buiten, op straat, in de natuur, is het in Waalre fijn. De Waalrese gemeenschap verdient een plezierige, schone en uitnodigende inrichting van het dorp. Het gaat over inrichting van de ruimte, spelen, ontmoeten, veiligheid én beweging voor jong en oud. Het CDA is natuurlijk niet blij dat er extra geld moet worden gevraagd van inwoners om de begroting rond te krijgen. Maar het tekort ontstaat niet doordat we in Waalre iets verkeerd doen: de gemeenten krijgen te weinig geld van het Rijk voor de zorgtaken. En het gaat over ménsen, over kinderen die aan het opgroeien zijn en ouderen die langer zelfstandig blijven. Niet alle mensen vinden even vanzelfsprekend hun weg in onze complexe samenleving. Het is soms nodig om extra informatie, vaardigheden of ondersteuning te bieden. We zijn trots op de manier waarop Waalre zorg en ondersteuning biedt. Wel missen we nog een verpleeghuis. Voor het CDA is het niet te verteren dat kwetsbare mensen weg moeten uit ons dorp. Ze raken daardoor afgesneden van vrienden en kennissen in de buurt. Die zijn vaak van dezelfde leeftijd en dus ook niet meer zo mobiel. Dat moeten we ons als gemeente aantrekken. Wij willen antwoord kunnen geven op complexe vragen. We moeten en kunnen de inwoners echt duidelijk maken waaraan en waarvoor we de opbrengst van de tariefverhoging van de OZB inzetten. Het komt ons allemaal ten goede. Waalre wordt niet voor niets al jaren aangewezen als de mooiste woongemeente van Zuid Nederland. Als we ons laten verleiden om rekenkundige kunstjes toe te passen om de noodzaak van meer inkomsten te verbloemen of door te schuiven naar volgend jaar, dan moeten we het antwoord schuldig blijven wanneer er nog onverwacht serieuze tegenvallers op ons pad komen en dan staan we toch echt met lege handen. Als we er daarentegen allemaal samen de schouders onder zetten staan we sterk. Een sterke samenleving is bestand tegen tegenvallers. Met elkaar kunnen we de klus klaren. De CDA-fractie steunt dit voorstel tot vaststelling van de programmabegroting 2018.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.