Nieuws van politieke partijen over Leefbaar 3B inzichtelijk

2 documenten

Lansingerland wordt een hartveilige gemeente

Leefbaar 3B Leefbaar 3B PvdA Lansingerland 26-04-2024 19:36

Afgelopen donderdag tijdens de raadsvergadering heeft Leefbaar 3B, zoals aangekondigd tijdens de commissiebehandeling, drie amendementen ingediend op het nieuwe Integraal Veiligheidsbeleid, die alledrie zijn aangenomen.

Daardoor is nu opgenomen dat Lansingerland een hartveilige gemeente met 6-minutenzones wil zijn, dat we streven naar een afname van overlast en dat tijdelijk cameratoezicht kan worden ingezet tegen overlast en criminaliteit, maar alleen na een zorgvuldige afweging.

Het veiligheidsbeleid is het strategisch kader voor de komende vier jaar en dus een belangrijke kapstok voor hoe we invulling aan veiligheid geven. Woordvoerder Don van Doorn begon tijdens de raadsvergadering met complimenten voor het nieuwe veiligheidsbeleid en complimenten voor het voorbereidende werk van Terry Duivesteijn. Zoals Duivesteijn tijdens de commissiebehandeling namelijk al aangaf, waren er nog drie amendementen nodig om de ambities wat scherper te zetten: afname overlast, cameratoezicht en hartveilige gemeente.

De drie amendementen zijn voor het eerst in een nieuw ‘format’, dat leesbaarder en duidelijker is.

Ten eerste was de doelstelling van het beleid alleen een ‘stabiel aantal meldingen van jeugdoverlast’. Daarop vond onze fractie dat niet alleen jeugdoverlast benoemd moest worden, maar ook de ambitie moet zijn om een afname van alleoverlast te realiseren: ‘afname aantal meldingen van (jeugd)overlast’. Dit zou ook een logisch gevolg moeten zijn van het zichtbaar zijn in de wijken en wijkgericht werken zoals aangegeven in het veiligheidsbeleid: preventievoorlichting, wijkmanagers, wijkboa’s, wijkbrandweer en jongerenwerk. Het verbaast Leefbaar 3B dat de fractie van WIJ Lansingerland, PvdA en VOOR Lansingerland dit amendement niet steunden. WIJ Lansingerland wil ‘jongeren niet criminaliseren’ en dat is precies wat dit amendement regelt door niet alleen op jeugd te focussen.

A2024-003-Afname-overlast

Ten tweede vond onze fractie het vreemd dat cameratoezicht niet eens genoemd werd in het veiligheidsbeleid. Cameratoezicht kan een belangrijke rol spelen in handhaving en preventie, maar ook moet de inzet van tijdelijk cameratoezicht zorgvuldig worden afgewogen omdat het een grote impact op de privacy heeft. Daarom moest dit wat Leefbaar 3B betreft – en een meerderheid van de raad op 3 stemmen na – in het veiligheidsbeleid als kader worden opgenomen.

A2024-004-Kader-voor-cameratoezicht

Als laatste maakt zet de fractie zich nu al een tijdje in voor een hartveilige gemeente: veiligheid is namelijk ook dat je jezelf veilig voelt omdat er hulp in de buurt is als er iets acuut met je gezondheid gebeurt. Dat er genoeg burgerhulpverleners in Lansingerland zijn, dat er een AED in de buurt is, dat een ambulance er binnen enkele minuten kan zijn. Daarom is nu in het veiligheidsbeleid opgenomen dat de gemeente samen met inwoners en ondernemers werkt aan een hartveilige gemeente. Lansingerland wordt een hartveilige gemeente met 6-minuten zones: bij een reanimatie is er binnen 6 minuten iemand in de buurt die kan starten met reanimeren en eventueel aansluiten van een AED. Alleen de fractie van VOOR Lansingerland stemde tegen en “vond niet dat de gemeente dit moest regelen en dat dit al goed geregeld was”.

A2024-005-Hartveilige-gemeente

De gemeenteraad stelt, met de handen op de rug gebonden, kaders voor 2024

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 30-06-2023 08:40

De betaalbaarheid van onze mooie gemeente staat helaas onder zeer grote druk.

De provincie en met name het Rijk zijn zo met zichzelf bezig dat er nauwelijks respect is voor de beleidskeuzes die wij namens de inwoners willen en moeten prioriteren. Door deze falende overheden zijn onze structurele inkomsten onvoldoende om de structurele uitgaven te betalen. Dit levert vooralsnog een tekort op van 8 miljoen euro, en dat bedrag loopt over de jaren op naar 20 miljoen. Ondanks een goed gevulde bankrekening zorgen soms onbegrijpelijke begrotingsregels ervoor dat we ingrijpende maatregelen moeten nemen. Om tot een sluitende begroting te komen, heeft de raad het college concrete oplossingsrichtingen gegeven voor de begrotingsbehandeling later dit jaar. Door alle onduidelijkheden en falend beleid staan de interbestuurlijke verhoudingen onder druk en zijn de handen van de gemeenteraad gebonden. Voor Leefbaar 3B is de maat meer dan vol.

Fractiewoordvoerder Don van Doorn gaf aan dat de omvang van deze problematiek, die grotendeels door de keuzes (of het gebrek eraan) in de Tweede Kamer wordt veroorzaakt, niet meer alleen door Lansingerlandse keuzes kan worden opgelost. Leefbaar 3B verwacht van het college dat zij zich verenigen met andere gemeenten om een vuist te maken en zich sterker te verzetten tegen het landelijke beleid.

Leefbaar 3B wil in de uitgangspunten opgenomen zien dat we alleen nog werken met gedekte cheques. Dat wil zeggen dat alle kosten van gedecentraliseerde taken moeten worden voorzien van voldoende financiering. Blijft dat uit, dan zullen we een deel van de uitvoering niet meer kunnen leveren en de verantwoordelijkheid voor dat deel teruggeven aan het Rijk.

Bezuinigen boven lastenverhogingen

Om het tekort van 8 miljoen op te lossen, zal het zwaartepunt volgens Leefbaar 3B vooral moeten liggen bij bezuinigen, stoppen en/of herprioriteren van beleid. Daar waar de uitvoering van taken niet aantoonbaar bijdraagt aan het bereiken van gestelde beleidsdoelen, zal dit beleid voor heroverweging in aanmerking komen. Om een goede afweging te kunnen maken, wil Leefbaar 3B dat het college elk beleidsveld zo kritisch analyseert dat minimaal 10% van het beleid dat geschrapt kan worden, in beeld wordt gebracht. Dus geen kaasschaafmethode waarbij hetzelfde wordt gevraagd met minder middelen, maar daadwerkelijk schrappen van de uitvoering.

Voor Leefbaar 3B is het verder onacceptabel dat het college accepteert dat de toename van het aantal inwoners naar beneden wordt bijgesteld. Hiermee dalen ook de inkomsten van het Gemeentefonds (immers een bijdrage per inwoner) en moeten wij bezuinigingen doorvoeren. Aangezien de raad bij meerderheid heeft besloten om flink te gaan bouwen voor asielzoekers, verwacht de fractie van Leefbaar 3B dat er minimaal eenzelfde inspanning wordt geleverd voor de eigen inwoners, zodat ook de Lansingerlanders die nu noodgedwongen buiten de gemeentegrenzen moeten wonen, weer terug kunnen komen. Hetzelfde willen we bereiken voor iedereen die een economische binding heeft met Lansingerland.

Tevens wil de fractie van Leefbaar 3B dat er geïnvesteerd wordt in subsidie-specialisten. Deze deskundigen moeten via subsidies het bedrijfsleven, verenigingen, instellingen en de gemeente zelf helpen inkomsten aan te boren (Europese, landelijke en provinciale subsidies kunnen een belangrijke inkomstenbron vormen).

Meer dan ooit moeten we de handen ineen slaan. Wil jij ons team komen helpen om het goede te doen van Lansingerland? Meld je dan hier aan en pak de handdoek op!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.