Nieuws van politieke partijen in Amsterdam Nieuw-West inzichtelijk

5 documenten

Sarah Biddle over de Agenda Autoluw | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 31-01-2020 00:00

Het college heeft in oktober 2019 de Agenda Autoluw vrijgegeven voor inspraak bij de stadsdelen. Een prachtig plan en broodnodig in een drukke stad waar de openbare ruimte steeds intensiever gebruikt wordt. Wel miste de GroenLinks-fractie in Nieuw-West concrete plannen voor ons stadsdeel. Daarom hebben zij toen een aantal adviezen ingediend:

Pilot verkeersremmende maatregelen Sloten en Nieuw-Sloten Doorstroming naar de A9 via de Amsterdamse baan/S106 verbeteren Verkeersremmende maatregelen Burgemeester Vening Meineszlaan Beter en goedkoper ov Deelfietsen bij (eind)haltes van de tram

De Pilot verkeersremmende maatregelen Sloten en Nieuw-Sloten zoekt naar concrete maatregelen om het vele doorgaande verkeer over de eeuwenoude Sloterweg te stoppen en tegelijkertijd ook het verkeer door Nieuw-Sloten te stremmen. Immers zou anders veel verkeer zich verplaatsen naar Nieuw-Sloten, zoals een recente tijdelijke afsluiting van de Sloterweg weer eens aantoonde.

Om aandacht te geven aan dit advies en aan de noodzaak van autoluw in Nieuw-West, heeft ons fractielid Sarah Biddle zitting genomen in de raadscommissie in de Stopera om de gemeenteraadsleden en de wethouder toe te spreken. Je kunt haar inbreng hier terugkijken.

Nu is het afwachten op het mobiliteitsplan dat deze lente verwacht wordt waarin de plannen voor Nieuw-West zijn uitgewerkt. Uiteraard zit onze fractie er dan ook bovenop om er voor te zorgen dat fietsers en voetgangers ook in dit stadsdeel zich veilig en vrij kunnen bewegen.

Vragen grootschalige aanvragen ontrekkingsvergunningen zutphenstraat | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 01-10-2019 00:00

Geachte stads(deel)bestuur, We zitten in een transitieperiode. Begin volgend jaar gaan de nieuwe regels omtrent woningdelen en verkamering in. Onze stadsdeelcommissie heeft hierover een advies uitgebracht. Echter merken we nu de gevolgen van de transitiefase. Steeds meer bereiken ons de berichten over een 'massasprint' op onttrekkingsvergunningen: aanvragen nu het nog kan. Als casus hebben we hier de aanvragen voor een onttrekkingsvergunning aan de Jan van Zutphenstraat. Waar een aanvraag lijkt te zijn gedaan op een heel blok. 

Over deze ontwikkeling maken wij ons zorgen en heeft de fractie van GroenLinks de volgende vragen:

1. Is het stads(deel)bestuur op de hoogte van de massale aanvraag van onttrekkingsvergunningen aan de Jan van Zutphenstraat?

2. Is er sinds de aankondiging van de nieuwe regels en werkwijze een daadwerkelijke stijging van aanvragen of onttrekkingsvergunningen?

3. Zijn er mogelijkheden/middelen dit mogelijke neveneffect van de aankondiging van de nieuwe regels en werkwijze tegen te gaan?

4. Hoe gaat het stadsdeelbestuur om met massa-aanvragen zoals aan de Jan van Zutphenstraat, waar het lijkt te gaan om één partij die een aanvraag doet voor een heel blok? Dit in een straat waar al veel problemen zijn met criminaliteit.

5. Welke gevolgen heeft de massale aanvraag op onttrekkingsvergunningen voor de toekenningen van de vergunningen en werking van de geldende quota volgend jaar?

Fractie GroenLinks Nieuw-West: Dick Spruitenburg, Sarah Biddle, Pieter Nijhof en Esther Tienstra

OV gaten en fietsknelpunten | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 16-10-2018 00:00

Duurzaam vervoer is essentieel in een stad die gezond en bereikbaar wil blijven. In Nieuw-West ontbreekt het op sommige plekken aan voldoende OV-verbindingen. Nieuw-West is weids opgezet en daardoor dunner bevolkt dan bijvoorbeeld Centrum en West. Dat maakt het relatief duurder om een fijnmazig OV-netwerk in stand te houden. Dit mag echter geen reden zijn om niet in alle wijken goed OV te behouden of te creëren. Bij de recente wijzigingen van het OV-netwerk, kwam Nieuw-West er bekaaid af. Fietsen in Nieuw-West is in het algemeen op een redelijk goed niveau. We hebben prachtige parken om doorheen te fietsen en op veel plekken liggen ruime, vrijliggende fietspaden. Toch zijn er een aantal hardnekkige problemen die we willen agenderen.

 

Fietsen in Nieuw-West

 

We juichen de verbeteringen voor fietsen binnen de ring toe. Het aanleggen van fietsstraten op grote verkeersaders in de binnenstad komt iedere fietsende Amsterdammer die weleens in de stad moet zijn, ten goede. Het belang van deze grote projecten in de drukke stad is evident. Minder evident zijn de lokale problemen waar fietsers in Nieuw-West tegenaan lopen.

Er is klein leed. De Nieuw-Wester die vertelt dat het fietspad op de Johan Huizingalaan langs het Slotervaartziekenhuis in zuidelijke richting, al twintig jaar vol hobbels ligt, heeft niet het gevoel dat de gemeente oog heeft voor de stadsdelen buiten de ring. Dit fietspad behoort tot het plusnet, wat betekent dat de fietser hier snel en comfortabel over moet kunnen rijden. Dat gaat natuurlijk niet als het vol hobbels ligt.

Ditzelfde geldt voor de slechte staat waarin fietspaden worden achtergelaten na het openbreken van het wegdek (om bijvoorbeeld een leiding eronder te bereiken). Het prachtige rode asfalt wordt op veel plaatsen ontsiert door tegels in allerlei kleuren. Wederom krijgt de fietser last van zijn rug door het gehobbel over zo’n slecht wegdek. Plusnet moet plusnet blijven, dat betekent glad rood asfalt waar je heerlijk overheen kunt zoeven.

Er zijn ook grotere problemen. De veiligheid van fietsers is niet overal voldoende. Op de Sloterweg is veel sluipverkeer. De oude, smalle dorpsweg is hier niet op berekend. Het smalle fietsstrookje biedt de fietser onvoldoende bescherming tegen de vele auto’s die zich richting de snelweg wurmen. Deze weg is ook in theorie plusnet fiets, maar in de praktijk is de auto de baas op de weg.

Als laatste willen we onduidelijke routes en ontbrekende routes in kaart brengen. Hoe fiets je bijvoorbeeld vanuit Nieuw-Sloten door het Kasterleepark naar het Osdorpplein? Er blijkt een route te zijn bedacht (de plusnetroute loopt met een knik van de Louis Davidsstraat naar het Dijkwegpad), maar die is niet duidelijk aangelegd. Dit is funest. Een route moet intuïtief zijn, je moet er niet over hoeven nadenken. Je volgt gewoon het fietspad en mijmert ondertussen over het verjaardagscadeau voor je zus. Zo maak je fietsen comfortabel, makkelijk en fijn. En dus ook een aantrekkelijk alternatief.

Samen met Nieuw-Westers en met de fietsersbond willen we deze grotere en kleinere problemen in kaart brengen en uiteindelijk als advies aan de gemeente geven. Doe jij ook mee? Mail je ervaringen naar Sarah Biddle groenlinks@sadib.nl.

 

Openbaar Vervoer 

 

22 juli was de dag van de grootste verandering die ooit in het openbaar vervoersnetwerk van Amsterdam is ingevoerd. Eindelijk vertrok de eerste metro op de Noord-Zuidlijn, en dit bracht een compleet nieuwe dienstregeling met zich mee voor al het andere OV in de stad.Voor sommige delen van de stad pakte dit beter uit dan voor anderen en dit zijn de ervaringen waar we naar op zoek zijn: wat is er voor de bewoners van Nieuw-West veranderd, en is het een verbetering?

We kennen de verhalen van bus 21 en tram 14, en hoe de verschillende bewoners die zich hard maakten voor de  bereikbaarheid van hun wijk op liepen tegen hetzelfde probleem: het GVB is zich van geen kwaad bewust, en de gemeenteraad beslist niet over het OV in onze stad (die bevoegdheden liggen bij de Vervoerregio Amsterdam).  

Ook het stadsdeel heeft dus slechts een beperkte invloed op het openbaar vervoer in onze wijken.  Maar in de stadsdeelcommissie zijn wij de oren en ogen van de wijk. Het is onze taak om te luisteren wat onze buurt van zo’n grote en ingrijpende verandering vindt. Wij moeten het opnemen voor de bereikbaarheid van onze wijken. Wij moeten de stem van onze wijk door hele stad hoorbaar maken. “Daar gaan wij niet over” is een dooddoener waar bewoners niks aan hebben, en waar wij geen genoegen mee moeten nemen.

Een sterk en betaalbaar OV-net is cruciaal voor een leefbare stad. Het maakt uitstapjes mogelijk voor mensen die dat anders niet kunnen, en het kan een lange rij ronkende auto’s op asfalt veranderen in een elektrische tram met gras tussen de rails. Leefbaarheid, duurzaamheid, en sociale verbinding checken samen in.

Daarom willen we horen wat u vindt van de nieuwe dienstregeling en het OV in Nieuw-West. Hoe vaak moet u overstappen? Hoe ver moet u lopen naar uw halte? Zijn de trams te vol? Dit zijn de verhalen die we nodig hebben om het OV in Nieuw-West op de kaart te zetten en uiteindelijk te verbeteren. 20 oktober gaan we langs de deuren in Nieuw-Sloten om verhalen op te halen. Komen we u niet tegen, maar heeft u ons wel wat te vertellen? Mail ons! Dat kan op: dick.spruitenburg@amsterdam.nl

Samen strijden we voor een bereikbaar en duurzaam Nieuw-West!  

 

 

Bestuursleden gezocht! | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 08-04-2018 00:00

Binnen het bestuur van GroenLinks Nieuw-West zijn vacatures vrijgekomen voor een penningmeester en een of twee algemeen bestuursleden.

Vind jij het leuk om op lokaal niveau actief te worden voor GroenLinks? Ben je iemand die initiatief neemt en wil meedenken over de positie van GroenLinks in Amsterdam Nieuw-West? Stuur dan uiterlijk 22 april 2018 een mailtje met een korte motivatie naar nieuw-west@groenlinks.nl. Zie ook de profielschets voor nieuwe bestuursleden in de bijlage meer informatie en profielschets bestuursleden GroenLinks Nieuw-West.pdf

Heb je vragen? Bel dan Annekee (06 13 45 92 41), Valerie (06 43 02 51 25) of stuur een mailtje en laat je telefoonnummer achter, dan maken we een afspraak en praten we verder.

Zelf geen interesse, maar ken je iemand het leuk vindt om deze klus in de komende periode te gaan doen: laat het ons weten!

Meltem Bilen-Tok stelt zich voor | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 15-03-2018 00:00

Inmiddels woon ik al bijna 15 jaar in ons prachtige Nieuw-West. Als moeder van twee kinderen met beperkingen, wil ik me graag inzetten voor een wijk waar kinderen kunnen spelen en sporten, veilig naar school kunnen gaan, buren met elkaar communiceren, een schonere en groenere wijk, maar ook waar mensen bijeenkomen voor sociale voorzieningen. Om dit te bereiken, heb ik mij kandidaat gesteld voor het stadsdeel in het gebied Geuzenveld, Slotermeer en de Sloterdijken.

Samen met het team van GroenLinks Nieuw-West zetten wij ons in voor een rechtvaardiger, socialer en duurzamere maatschappij. Een maatschappij zonder discriminatie, armoede en ongelijkheid. Te beginnen in mijn eigen gebied, namelijk Geuzenveld, Slotermeer en de Sloterdijken. Ik wil me inzetten voor een maatschappelijke omgeving die wij met zijn allen creëren, ongeacht je afkomst, ras, geloofsovertuiging, politieke voorkeur, sekse, handicap of leeftijd.

Het wordt tijd dat we dit samen met bewoners oppakken en een buurt creëren waar we met z’n allen trots op kunnen zijn. Samen de handen in één slaan met GroenLinks. Tijd voor verandering! Stem daarom 21 maart op GroenLinks!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.