Nieuws van politieke partijen in Noordwijkerhout over D66 inzichtelijk

6 documenten

D66 Noordwijk vraagt Minister steun voor Bronsgeest

D66 D66 VVD CDA Noordwijkerhout 09-03-2019 07:41

In een brief aan de Minister voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties mevr. Drs. K.H. Ollongren en het college van Gedeputeerde Staten vraagt de fractie van D66 Noordwijk indringend steun en aandacht voor de woningbouwlocatie Bronsgeest.

De D66 Minister van BZK beheert tevens de portefeuille Wonen.

Zoals bekend dreigt de woningbouwlocatie Bronsgeest met ca. 660 woningen opnieuw fors in de vertraging te komen door afspraken binnen de nieuwe coalitie van NZ Lokaal, VVD, CDA en Lijst Salman. Naast ernstige gevolgen voor de toch al sterk achterblijvende woningproductie en sociale woningbouw in Noordwijk, dreigen als gevolg van deze afspraken ook forse financiële consequenties in de omvang van ca. € 17 miljoen of meer.

Voor de Noordwijkse Woningbouwstichting (NWS) dreigt een verlies van € 2 miljoen aan toegezegde subsidie voor ca. 100 tijdelijke woningen die er nog dit jaar hadden kunnen staan.

In het licht van het eind vorig jaar gezamenlijk door de Minister en Gedeputeerde Staten gepresenteerde Actieplan om woningbouwplannen binnen Zuid-Holland snel van de grond te trekken met onder meer een Vliegende Brigade en Doorbraaktafels vraagt D66, in het belang van de Noordwijkse inwoners, nadrukkelijk de casus Bronsgeest onder de loep te nemen.

 

 

Raadsvergadering 22 januari

D66 D66 VVD Noordwijkerhout 01-02-2019 09:48

Dinsdagavond 22 januari was de eerste “normale” vergadering van de 27 koppige Gemeenteraad van nieuw Noordwijk. In de deels nog geïmproviseerd ogende tijdelijke raadzaal van De Duinpan in de De Zilk werden onder meer het bestemmingsplan voor de nieuwe Vomar aan de Maarten Kruytstraat besproken, en het coalitieakkoord, met de plannen van de nieuwe coalitie.

Vomar / Maarten Kruytstraat

Het bouwplan voor een nieuwe supermarkt, een versmarkt en ruim 40 woningen tegenover de achterzijde van het Palace Hotel was eind 2018 voor de tweede maal voor commentaar ter visie gelegd, en had 13 “zienswijzen” namens vele tientallen omwonenden uitgelokt. Ongebruikelijk veel, te veel om het plan zonder aanpassingen of duidelijke uitleg versneld goed te keuren – zoals het nieuwe college wilde, om te vermijden dat het project gedurende twee toeristisch belangrijke zomers overlast gaat veroorzaken.

Toen al aan het begin van de discussie bleek dat een aangrenzende winkelier wel degelijk een geldige bouwvergunning bezat die door het college lange tijd was betwist, was de toon al snel gezet: wethouder, leg uit hoe dit kan gebeuren, en kom aan de bezwaren van de betrokkene (een woning die vrijwel geheel wordt ingesloten) tegemoet. Althans, dat zou de conclusie moeten zijn, maar of het echt zo gaat gebeuren volgende maand moeten we nog afwachten, want het is duidelijk dat het project in de Noordwijkse politiek veel draagvlak heeft.

Wat vindt D66? Ook wij zien graag een grote vernieuwingsslag in dit gebied bij de Hoofdstraat, maar de leefbaarheid moet wel gewaarborgd blijven. Na de felle kritiek van omwonenden op het parkeren, op de bevoorrading van de winkels en op de effecten van veel bouwmassa dichtbij, is het minste wat je mag verwachten dat het college de wezenlijke ingediende vragen zorgvuldig en inzichtelijk beantwoordt, en keuzes helder motiveert. Wat er binnen een dag na de voorafgaande hoorzitting aan de Raad werd opgeleverd schoot met afwerende beweringen zoals “dit hebben we al voldoende onderbouwd” danig tekort.

Het jammere bij dit soort inspraakprocessen is dat omwonenden meestal met zo veel bezwaarpunten aankomen, die deels misplaatst of onhandig zijn geformuleerd, dat ambtenaren en politici denken dat ze alle bezwaren terzijde kunnen schuiven. D66 vindt dat inspraak serieus genomen moet worden. Dat betekent niet zo maar slaafs omwonenden volgen, maar wel hun punten serieus overwegen.

Zo vragen wij ons met de insprekers af of het realistisch is om grote vrachtwagens achteruit, rakelings langs de ingang van de beoogde nieuwe versmarkt te laten laden en op elkaar te laten wachten. (Nu gaat het ook al zo, maar de situatie wordt onoverzichtelijker, en door het vervallen van een sluiproute nóg krapper. En omwonenden, die nu voor dertig euro per jaar met hun parkeerkaarten vlakbij en behoorlijk gegarandeerd konden parkeren, moeten straks aanzienlijk verder weg parkeren, met meer onzekerheid, of veel duurder in of op de nieuwbouwgarage. Het minste wat je daarvan kunt zeggen is dat je begrijpt dat mensen met een normale beurs daarop niet zitten te wachten. Wonen in een verstedelijkende winkelkern brengt parkeertechnisch last met zich mee, dat is helaas wel zo. En dat goed oplossen is peperduur. We willen de 50 speciale parkeerplaatsen in de garage (maar alleen buiten de winkeltijden) die het college heeft bedongen nog eens goed tegen het licht houden.

Het college zou ook nog moeten aangeven of er voorbeelden elders zijn waar aaneengesloten bouwen anderhalf maal zo hoog (17 m) als de straatbreedte (9 m)tot een acceptabel woonklimaat heeft geleid. Wij sluiten het niet uit, maar kunnen de voorbeelden niet direct uit onze mouw schudden. Dus bewijs het maar college. Wij laten ons graag overtuigen.

Coalitieakkoord

Tja, en dan het coalitieakkoord. D66 wordt daar niet blij van en heeft dat ook aangegeven, zonder al te veel zuur, maar wel duidelijk genoeg. Er is nauwelijks ambitie, op diverse dossiers gaat men weer

helemaal overnieuw beginnen, ondanks bruikbare vertrekpunten uit de vorige periode. Het is alsof het hoofddoel is om symboolpolitiek te bedrijven en verder zo min mogelijk te doen.

Dat de coalitie op een paar hete hangijzers (ondernemersfonds, parkeren aan zee) nog geen duidelijk standpunt heeft valt misschien nog te begrijpen, omdat er nog informatie moet bijkomen. Maar dat geldt niet voor het de facto opheffen van het monumentenbeleid, voor de 7 sterren systematiek van de omgevingsvisie radicaal overboord gooien zonder motivering waarom die systematiek onbruikbaar zou zijn, voor duurzaamheid die feitelijk geen speerpunt meer is en bovenal, voor sociaal bouwen op de lange baan schuiven. Samen met de andere oppositiepartijen hebben wij vooral Lijst Salman hard bekritiseerd voor de onbegrijpelijke draai die ze over Bronsgeest heeft gemaakt. Je mag best van standpunt veranderen, maar een inhoudelijke onderbouwing daarvoor is dan wel een vereiste, zeker als je een partij bent die in de verkiezingscampagne roeptoetert dat jij “wél doet wat je belooft”. Ondanks herhaald aandringen van de oppositie kwam er geen enkel argument waarom LSN zijn belangrijkste verkiezingsbelofte – snel beginnen met sociaal bouwen op Bronsgeest – nu zomaar breekt. Toen ons raadslid Dick Gutlich suggereerde dat wethouder Salman het bestuurspluche kennelijk prefereerde boven het nakomen van verkiezingsbeloften, van eigen moties uit het recente verleden en zelfs nog recent ondertekende prestatieafspraken met de Noordwijkse woningstichting, kreeg Gutlich commentaar van VVD coryfee Knapp senior. Maar wat er onacceptabel aan Gutlich’s suggestie was bleef onduidelijk, immers een argument voor de draai van LSN kwam niet boven tafel.

Het college gaat de komende 100 dagen op zoek naar alternatieve bouwlocaties, en gaat die mogelijk vooral zoeken in open plekken binnen de dorpskernen. Inbreilocaties dus. Wethouder Ter Hark gaf aan dat hij niet van plan is om de gemeentelijke bouwgronden van Bronsgeest af te waarderen, en dat kan alleen als er een voldoende concreet voornemen om die gronden alsnog te gaan gebruiken blijft bestaan. We zijn benieuwd waar het college mee komt, en als dat over drie maanden niet veel blijkt te zijn gaan we opnieuw de strijd daarover aan.

 

De waarheid over Bronsgeest in feiten en cijfers

D66 D66 VVD CDA Noordwijkerhout 20-09-2018 09:43

Genoeg = toch ruim te weinig

Onlangs werd mijn aandacht getrokken met de kop van een advertentie in een lokaal weekblad: “Genoeg = Genoeg”.

Mijn eerste schrikreactie was: “nieuwe populisten in Noordwijk?” maar het bleek een advertentie van onze lokale rentmeesters van het CDA. U weet wel, zij die pleiten voor bollen in Bronsgeest in plaats van wonen in Bronsgeest. De geopperde gedachte dat we in Noordwijk, buiten Bronsgeest, toch nog 2.500 woningen gaan bouwen, geeft mij wel even een hemels gevoel, maar die stemming slaat alweer snel om als ik rondkijk in de harde werkelijkheid van deze mooie gemeente.

Immers, na Offem-Zuid met ca. 700 woningen hebben we het in het huidige Noordwijk wel even gehad met de grotere woningbouwlocaties waar we ook in behoorlijke aantallen sociale woningbouw kunnen realiseren, tenzij we nu snel doorpakken met Bronsgeest. Zoals we bijna dagelijks in de krant lezen is er een nationale roep om versnelling van bouwprogramma’s en staan in Noordwijk voor elke betaalbare nieuwbouwwoning minstens 3 gegadigden ongeduldig in de rij. Als je nog geen 27 jaar of ouder bent, vergeet het dan maar. En dan hebben we het nog niet eens over de spoedzoekers, die zal het CDA toch niet vergeten zijn?

De discussie over Bronsgeest heeft inmiddels wel een lelijke en kostbare baard gekregen. Vanaf 1990 is onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van CDA en VVD 230.000 m2 grond aangekocht voor een bedrag van bijna € 5 miljoen. Omdat de gemeente elk jaar rente op rente bij moest schrijven staat er inmiddels zo’n 16 miljoen euro in de boeken en met ons treuzelen komen daar elk jaar weer tonnen bij, die we later weer moeten zien terug te verdienen met (duurdere) woningen. Zo zijn we sinds 1990 al vele miljoenen “armer” geworden ten koste van de Noordwijkse inwoners die naar een huis uitkijken. Als we de plannen van CDA en VVD uitvoeren en Bronsgeest niet bebouwen moeten we die grond afwaarderen, wat Noordwijk zo maar eventjes 10 miljoen euro kan kosten.

En als we niet snel gaan bouwen in Bronsgeest zullen we ook nog een landelijke ontwikkelaar moeten afkopen die we beloofd hadden dat hij hier binnenkort 180 woningen mag bouwen. Hoppa, weer enkele miljoenen…

En, nog even over volbouwen gesproken: De plannen voor woningbouw in Bronsgeest gaan nu uit van ca. 600 woningen, waarvan 40% in de sociale, betaalbare sector. Bebouwbaar in Bronsgeest is ca. 26 hectare. Dat is dan dus 22 woningen per hectare. In Boechorst hebben we nu ca. 35 woningen per hectare en dat is ook een mooie wijk geworden. Hoezo volbouwen? We houden dus ruimte genoeg voor groen en mooie entree van Noordwijk.

Zullen we nu snel doorpakken?

Dick Gutlich,

Fractievoorzitter D66 Noordwijk.

D66 Noordwijk en Noordwijkerhout samen verder

D66 D66 Noordwijkerhout 09-01-2018 13:44

Met ingang van januari heeft de afdeling D66 Noordwijkerhout zich aangesloten bij D66 Noordwijk. Hiertoe is eind vorig jaar besloten door de leden. De vernieuwde afdeling treedt daarom naar buiten op als ‘D66 Noordwijk, Noordwijkerhout en De Zilk’. Hiermee nemen de Democraten een voorschot op de aanstaande fusie en de gemeenteraadsverkiezingen in november.

Op dit moment is D66 vertegenwoordigd in zowel de colleges als de gemeenteraden van Noordwijk en Noordwijkerhout. De gemeenteraadsfracties staan in nauw contact met elkaar en trekken wanneer dit nuttig is samen op.

D66 gaat sinds jaar en dag met regelmaat de straat op in gesprek te gaan met inwoners. De nieuwe afdeling zal zich dit jaar in alle kernen laten zien om te horen wat belangrijk is voor de inwoners van Noordwijk, Noordwijkerhout en De Zilk.

Wilt u eerder kennis maken met D66 of wilt u misschien actief worden voor D66? Dan kunt u contact opnemen via secretaris@D66Noordwijk.nl

Openbaar vervoer voor Duin- en Bollenstreek: feiten en opties

D66 D66 Noordwijkerhout 28-08-2017 14:28

Joseph Evers, lid van D66 Noordwijk deed een studie naar het Openbaar Vervoer in de Duin- en Bollenstreek. Bereikbaarheid is een belangrijk onderwerp voor D66 Noordwijk dat we dan ook graag op de agenda zetten:

Geachte lezer,

In de nieuwe versie van de Omgevingsvisie Noordwijk 2030 komt “bereikbaarheid” aan de orde als “stralende ster”. Maar straalt die ster wel? Of is een nieuw concept voor openbaar vervoer nodig om de reistijden drastisch te bekorten? Voor D66 Noordwijk geldt het laatste. De Noordwijker moet actief kunnen deel nemen in de Randstedelijke economie, in het onderwijs, aan culturele activiteiten en aan het maatschappelijk verkeer, zonder belemmerd te worden door lange reistijden. De meeste Noordwijkers gebruiken nu hun eigen auto. Begrijpelijk want reizen met het huidige openbaar vervoer kost meestal twee keer zoveel tijd als met de auto. Maar de automobiliteit begint steeds meer vast te lopen. Voor veel forenzen leidt dit tot onacceptabel lange reistijden. Trouwens, voor de gelegenheidsreiziger zijn de stedelijke parkeertarieven ook niet mis. Er moet echt iets gebeuren. Daarom zet D66 Noordwijk “toegankelijkheid” van Noordwijk, Noordwijkerhout en De Zilk, over en weer met zijn omringende stedelijke omgeving nadrukkelijk op de agenda. Het gaat om Noordwijk uit en thuis: ook per fiets en per openbaar vervoer. “Toegankelijkheid” overschrijdt gemeentelijke grenzen; niet alleen voor reizigers, maar ook bestuurlijk. Met dit uitgangspunt kom je terecht bij Duin- en Bollenstreek. In die context bieden de treinverbindingen tussen Den Haag, via Leiden Schiphophol en Amsterdam Zuid en die tussen Den Haag, Leiden, Haarlem en Amsterdam Centraal uitstekende mogelijkheden. Maar de sprinters op die verbindingen moeten dan wel elk kwartier rijden en doorrijden naar Amsterdam. Er moeten gerichte stationsbussen komen die op de treinenloop zijn afgestemd. Station Voorhout moet Station Voorhout / Noordwijk worden. Ook andere maatregelen zijn te nemen om snel bij de stations te kunnen komen en terug. Het is een kwestie van uitpluizen en rekenen: dit en meer is te vinden in de bijgevoegde studie: “Openbaar vervoer voor Duin- en Bollenstreek: feiten en opties”. De conclusie is duidelijk: reizen met dit openbaar vervoer gaat ongeveer even snel als de ongehinderd rijdende eigen auto. D66 Noordwijk vindt dat dit voor forensisch reizen de nieuwe norm moet zijn. Suggesties zijn welkom.

Lees hier de volledige studie Openbaar vervoer voor Duin- en Bollenstreek: feiten en opties:

OV_DB_FO_030817

prof dr ir Joseph J. M. Evers, emeritus hoogleraar TU-Delft op het gebied van operations research en logistiek, lid D66 Noordwijk

MARCEL WIEBES LIJSTTREKKER D66 NOORDWIJKERHOUT, BERT GOTINK KANDIDAAT WETHOUDER

D66 D66 Noordwijkerhout 07-01-2014 16:41

https://noordwijkerhout.d66.nl/2014/01/07/marcel-wiebes-lijsttrekker-d66-noordwijkerhout-bert-gotink-kandidaat-wethouder/Marcel Wiebes

Marcel Wiebes

Bert Gotink, die met een korte onderbreking vijftien jaar het D66-geluid in de Noordwijkerhoutse politiek heeft vertegenwoordigd, geeft het stokje voor de komende verkiezingen over aan Marcel Wiebes. Wiebes is zeker geen onbekende in de Noordwijkerhoutse politiek: al drie raadsperiodes lang is hij  actief als burgerraadslid, de laatste 8 jaar in de commissie Bestuurlijke Aangelegenheden en Middelen. Marcel Wiebes is ondernemer, eigenaar van een belastingadvieskantoor, en geldt als de financieel specialist van de fractie.

Bert Gotink zal als lijstduwer op de lijst staan, maar als het aan D66 en Bert ligt is dit zeker niet zijn afscheid van de lokale politiek: hij is namelijk de wethouderskandidaat van de Democraten.

Nummer twee op de lijst is Henk van der Wal. De bouwkundige en voormalig politie-ambtenaar is evenmin een onbekende. Reeds eerder heeft hij D66 vier jaar lang in de raad vertegenwoordigd en de afgelopen vier jaar was hij als burgerraadslid actief in de commissie Ruimte en Wonen.

De derde plaats op de lijst wordt ingenomen door René Uitterhoeve. René, van huis uit ICT-deskundige,  heeft nog geen vertegenwoordigende functie vervult, maar heeft de afgelopen jaren al wel met de fractie meegedraaid. Hij is dan ook bekend met alle dossiers. Ans Gerritsen op plaats 4 en Loes Roosenbeek op plaats 5 completeren de lijst.

Jenny Brama, die 16 jaren voor D66 actief is geweest (12 jaar als raadslid en 4 jaar als burgerraadslid), neemt aan het eind van de huidige periode afscheid.

Marcel Wiebes: “Ik voel me vereerd dat ik het vele goede werk van Bert en Jenny mag voortzetten. Ik weet zeker dat hun aanwezigheid in de raad gemist zal worden. Maar met deze lijst kijken wij vol vertrouwen uit naar de komende verkiezingen. We hebben de afgelopen periode laten zien waar wij voor staan: constructief inhoudelijke politiek die gericht is op het versterken van de positie van de gemeente en haar inwoners, zodat deze kunnen blijven rekenen op adequate voorzieningen en een prettige woonomgeving. Coalitieverantwoordelijkheid gaan we daarbij niet uit de weg, en met Bert Gotink hebben we een zeer gekwalificeerde kandidaat om daar invulling aan te geven.”

The post MARCEL WIEBES LIJSTTREKKER D66 NOORDWIJKERHOUT, BERT GOTINK KANDIDAAT WETHOUDER appeared first on Noordwijkerhout.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.