Nieuws van politieke partijen in Oss over CDA inzichtelijk

12 documenten

"De winter staat voor de deur"

CDA CDA Oss 13-10-2022 14:12

Gisteravond heeft ons raadslid Gerti van Valkenburg, tijdens het vervolg van de geschorste raadsvergadering van 6 oktober, haar bijdrage gedeeld met betrekking tot de motie Aanpak energiearmoede tot 130% De Klusbus. Hieronder is haar bijdrage te lezen: "Met de dalende temperaturen nemen voor veel mensen de zorgen juist toe.Want hoe houden we de energierekening onder controle? De prijzen zijn enorm gestegen en voor veel mensen is de voorschotrekening inmiddels verdubbeld. Om mensen met een lager inkomen (tot maximaal 120% van het sociaal minimum) tegemoet te komen, is er vanuit de Rijksoverheid een eenmalige energietoeslag van maximaal 1300 euro per huishouden beschikbaar gesteld. In de gemeente Oss is afgesproken dat huishoudens met een inkomen tot 130% van het sociaal minimum in aanmerking komen voor deze energietoeslag. Op de website van de gemeente kun je er alle informatie over vinden. Ook is op het niveau van de Rijksoverheid inmiddels een regeling getroffen met de energieleveranciers voor een prijsplafond. Kort gezegd komt dat erop neer dat er een maximumprijs geldt tot een bepaalde hoeveelheid gasgebruik. Al wat je meer gebruikt, moet je de (hoge) marktprijs voor betalen. Het loont dus om zuinig om te gaan met energie. Dan helpt het als je woning goed geïsoleerd is, soms gaat het om relatief simpele dingen als tochtstrips en radiatorfolie. In de gemeente Oss gaat de Klusbus mensen helpen deze kleine energiebesparende maatregelen te nemen. Iedereen met een inkomen tot 130% van het sociaal minimum kan deze hulp krijgen, het maakt niet uit of je in een huur- of koopwoning woont. De huishoudens die hiervoor in aanmerking komen, krijgen vanzelf vanuit de gemeente en/of de Klusbus bericht. Twijfel je of je hiervoor in aanmerking komt? Neem dan contact op met de gemeente."

"In deze raad spraken wij te weinig over de activiteiten en te veel over de kosten van die buurthuizen"

CDA CDA Oss 18-06-2020 17:18

Tijdens de opiniecommissie van 18 juni j.l. sprak raadslid Sidney van den Bergh over de beleidsvisie Thuis in de Buurt. Deze beleidsvisie stuurt aan op de veranderende rol van wijk- en dorpshuizen. Hieronder kunt u de bijdrage lezen van Sidney van den Bergh. "De revival van het buurthuis, ter versterking van sociale cohesie;een activiteitencentrum voor en van inwoners. In deze raad spraken wij te weinig over de activiteiten en te veel over de kosten van die buurthuizen. Als CDA hebben we in de afgelopen 2,5 jaar met een aantal anderen partijen vooral de -waarde- van dat buurthuis willen benadrukken. Voor mensen die eenzaam zijn, die het even nodig hebben om samen te komen en zorgen, verdriet maar ook vreugde te delen. Het is goed dat er nu deze opnienota ligt voorzitter. Vanuit onze grondbeginselen vinden wij als CDA gemeenschapsvorming, de buurt als basis en omzien naar elkaar van essentieel belang zeker met de veranderende demografische samenstellen van buurten en wijken door vergrijzing en migratie. Wij lezen in deze notitie dat het tijd is voor de revival van het buurthuis en dan even niet geredeneerd van wat het kost maar vanuit wat het aan waarde toevoegt; mooi. Ontmoeten mag geld kosten. Dat hebben wij eerder al eens gezegd en ook andere partijen spraak zich daar eerder al over uit. De gedachten van het college, gebaseerd op het PON onderzoeksrapport 2019 “Het belang van accomodaties voor sociale samenhang, Mierlo als voorbeeld”, sluiten aan bij hoe het CDA kijkt naar het stimuleren van burgerinitiatieven. We willen een aantal zaken meegeven: Voor mensen die eenzaam zijn, die het even nodig hebben om samen te komen en zorgen, verdriet maar ook vreugde te delen. 1. Deze notitie beschrijft meerdere redenen voor het verdwijnen van voorzieningen in de buurt en schrijft ook dat het nodig is daarop te reageren met een alternatief in de vorm van een buurthuis. Het CDA zou het mooi vinden om nadrukkelijker te benoemen dat je als lokale overheid die sociale cohesie wilt stimuleren vanuit -ambitie- en omdat je er een verantwoordelijkheid ziet voor de lokale overheid. Dus minder reagerend maar veel meer initiërend vanuit een ambitie. Dat doet ook meer recht aan dit plan. 2. Daarnaast vinden wij dat de gemeenschapsvorming, of sociale cohesie niet alleen iets is voor de kwetsbaren, juist niet. Wij zien graag dat ook de rol van de niet-kwetsbaren inwoners van de wijk wordt onderzocht en beschreven want het CDA vindt dat we allemaal onze talenten moeten inzetten om met elkaar dat aangename woonklimaat in de buurt na te streven. Wij zien die rol graag terug en zijn benieuwd hoe het college dat ziet. Ontmoeten mag geld kosten. 3. Wij snappen dat er nog geen financiële uitwerking kan hebben plaatsgevonden maar we zijn wel benieuwd of deze notitie iets veranderend in de manier waarop buurthuizen worden gefinancierd in de toekomst. Durven we met elkaar een nieuw financieel kader vast te stellen wat gebaseerd wordt op het opbrengstenkant namelijk waarde in plaats van de kostenkant. 4. We zien in de visie op het buurthuis van deze notitie wel een voorwaardelijkheid voor wat betreft een stevig bestuur waarin meerdere disciplines zijn vertegenwoordigd. De sociale en de financiele kant. Op basis van ervaring kan ik zeggen dat het lastig is om mensen voor een bestuur te vinden en al helemaal als ze dan ook nog moeten passen in een profiel. Wij zien graag explicieter toegelicht of en wat de rol is van de gemeente om deze besturen kwantitatief en kwalitatief te helpen. 5. Op basis van de pilots dat er een spanningsveld is tussen het technisch en sociaal beheer. Rolduidelijkheid is alles omdat snel eilandjes kunnen ontstaan die een belemmering zijn voor de chemie die er moet zijn tussen de beide disciplines. En je moet ook duidelijkheid kunnen verschaffen aan het begin wie nu wel en wie nu niet betaald voor het gebruik en waarom dan. Iets met devil-in-the-detail. Tot slot voorzitter hebben wij deze notitie met genoegen gelezen, zien wij een visie die aansluit bij wat wij de afgelopen twee jaar hebben bepleit en wensen wij het college veel succes met het uitwerken van de plannen en zijn we benieuwd naar het stuk wat er in oktober moet liggen."

Artikel 41 vragen kunstgrasveld voetbalvereniging O.S.S.'20

CDA CDA Oss 13-05-2020 09:26

De CDA Oss fractie heeft samen met Beter Oss Artikel 41 vragen gesteld aan het college n.a.v. het niet te bespelen non-infill kunstgrasveld van voetbalclub O.S.S.'20 na een mislukt experiment. De volledige brief met vragen aan het college van B&W kunt u hieronder lezen. “Capaciteitsprobleem van O.S.S.’20 naar aanleiding van mislukt experiment met het non-infill veld” Beter Oss en het CDA Oss hebben vragen naar aanleiding van de uitkomst van de pilot met het non-infill veld bij voetbalclub O.S.S.’20. Dit experiment heeft de club niet gebracht wat zij hadden verwacht; namelijk een veilig en goed bespeelbaar veld. De beschikbare capaciteit op de accommodatie aan de Rusheuvel is daardoor uiterst kritisch geworden. Wij hebben daarom de volgende vragen aan het college van B&W. 1) Wordt er op dit moment onderzoek gedaan naar de staat van het non-infill veld, met als doel de uitslag hiervan te gebruiken in het geschil tussen gemeente, fabrikant en aannemer van het veld? 2) Is er al rekening gehouden met het scenario dat het veld geheel of gedeeltelijk niet voldoet aan de eisen voor een veilig speel en oefenveld? Zo ja, welke acties zullen dan worden ondernomen? 3) Is er contractueel vastgelegd met de aannemer/leverancier wat de wederzijdse verplichtingen zijn bij het mislukken van de pilot? Zo ja, welke zijn dat? 4) Welke afspraken zijn er destijds gemaakt met O.S.S.’20 ten aanzien van de pilot en het niet voldoen aan de verwachtingen m.a.w. het mislukken van de pilot? 5) Is het college zich ervan bewust dat O.S.S.’20, wachtende op een uitspraak in het geschil, langere tijd een capaciteit probleem heeft voor wat betreft wedstrijd- en trainingsfaciliteiten? 6) Zijn er al voorstellen gedaan aan O.S.S.’20 om het dreigende capaciteitsprobleem op te lossen? Zo ja, welke en wat is daarop de reactie van O.S.S.’20 geweest? 7) Zijn er al door O.S.S.’20 zelf al voorstellen gedaan om tot een oplossing te komen voor dit probleem? Zo ja welke en hoe is daarop gereageerd door de gemeente? 8) Waarom heeft de gemeente gekozen voor een dergelijk pilot terwijl er onvoldoende informatie was over het welslagen van deze pilot? 9) Hoe is deze pilot tot stand gekomen en hoe zijn de risico’s t.a.v. de kosten afgedekt tussen de verschillende partijen? 10) Is het college bereid de gemeenteraad een voorstel te doen met het doel deze impasse voor O.S.S’20 te doorbreken?

Artikel 41 vragen kunstgrasveld voetbalvereniging O.S.S.'20

CDA CDA Oss 13-05-2020 09:26

De CDA Oss fractie heeft samen met Beter Oss Artikel 41 vragen gesteld aan het college n.a.v. het niet te bespelen non-infill kunstgrasveld van voetbalclub O.S.S.'20 na een mislukt experiment. De volledige brief met vragen aan het college van B&W kunt u hieronder lezen. “Capaciteitsprobleem van O.S.S.’20 naar aanleiding van mislukt experiment met het non-infill veld” Beter Oss en het CDA Oss hebben vragen naar aanleiding van de uitkomst van de pilot met het non-infill veld bij voetbalclub O.S.S.’20. Dit experiment heeft de club niet gebracht wat zij hadden verwacht; namelijk een veilig en goed bespeelbaar veld. De beschikbare capaciteit op de accommodatie aan de Rusheuvel is daardoor uiterst kritisch geworden. Wij hebben daarom de volgende vragen aan het college van B&W. 1) Wordt er op dit moment onderzoek gedaan naar de staat van het non-infill veld, met als doel de uitslag hiervan te gebruiken in het geschil tussen gemeente, fabrikant en aannemer van het veld? 2) Is er al rekening gehouden met het scenario dat het veld geheel of gedeeltelijk niet voldoet aan de eisen voor een veilig speel en oefenveld? Zo ja, welke acties zullen dan worden ondernomen? 3) Is er contractueel vastgelegd met de aannemer/leverancier wat de wederzijdse verplichtingen zijn bij het mislukken van de pilot? Zo ja, welke zijn dat? 4) Welke afspraken zijn er destijds gemaakt met O.S.S.’20 ten aanzien van de pilot en het niet voldoen aan de verwachtingen m.a.w. het mislukken van de pilot? 5) Is het college zich ervan bewust dat O.S.S.’20, wachtende op een uitspraak in het geschil, langere tijd een capaciteit probleem heeft voor wat betreft wedstrijd- en trainingsfaciliteiten? 6) Zijn er al voorstellen gedaan aan O.S.S.’20 om het dreigende capaciteitsprobleem op te lossen? Zo ja, welke en wat is daarop de reactie van O.S.S.’20 geweest? 7) Zijn er al door O.S.S.’20 zelf al voorstellen gedaan om tot een oplossing te komen voor dit probleem? Zo ja welke en hoe is daarop gereageerd door de gemeente? 8) Waarom heeft de gemeente gekozen voor een dergelijk pilot terwijl er onvoldoende informatie was over het welslagen van deze pilot? 9) Hoe is deze pilot tot stand gekomen en hoe zijn de risico’s t.a.v. de kosten afgedekt tussen de verschillende partijen? 10) Is het college bereid de gemeenteraad een voorstel te doen met het doel deze impasse voor O.S.S’20 te doorbreken?

"De partij tegen polarisatie, dát is het CDA."

CDA CDA Oss 20-01-2020 20:35

Vandaag bracht Minister Hugo de Jonge een bezoek aan Oss op uitnodiging van de CDA Oss fractie om zijn kijk te geven op het komende decennium en de ‘Zij aan Zij’ maatschappij. “Wat staat ons te wachten?” Verder gaf hij mensen uit de zaal de gelegenheid om vragen te stellen of hun zorgen te uiten. De drukbezochte avond begon met de opening door CDA Oss voorzitter Marjolein van Hoek. De gespreksleider Arjan Calatz begon met de actualiteiten van de dag die de Jonge waren bijgebleven. De legalisering van harddrugs die wordt opgeworpen en volgens de vicepremier een slecht idee is en de panda’s van het Ouwehands passeerden de revue. “Ik dacht dat ik in een zaal met alleen maar CDA leden was, maar wat mooi om te zien dat dit niet het geval is. Er is een brede opkomst uit alle lagen van de samenleving. Wat goed dat u er allemaal bent!” De Jonge bleek blij te zijn met de gemêleerde opkomst in de Binnenstad. “Ik dacht dat ik in een zaal met alleen maar CDA leden was, maar wat mooi om te zien dat dit niet het geval is. Er is een brede opkomst uit alle lagen van de samenleving. Wat goed dat u er allemaal bent!” De minister stak in op verschillende thema’s. Aan bod kwam uiteraard de zorg, onderdeel van de portefeuille van de minister, waarin hij aangaf dat administratieve lasten nog steeds een probleem zijn waar veel mensen tegenaan lopen. “Bedenk dat je aan de overkant van de tafel altijd een bondgenoot kan vinden om er vanaf te geraken.” Hugo de Jonge stak vooral ook in op het maatschappelijk aspect binnen de zorg op gemeentelijk niveau. Hij verwoordde dat door aan te geven dat je met “regels en pegels kan je een stad niet runnen. Dat geeft geen zorg, mensen geven zorg.” “Wat komt er op ons af in het nieuwe decennium?”, werd de centrale vraag van de avond. Volgens de Jonge wordt het een decennium van grote onzekerheden op geopolitiek niveau, op het gebied van klimaat en de energietransitie, de vergrijzing en de stijging van de zorgvraag, de pensioenkosten. Grote thema’s die op ons afkomen en waar we een oplossing voor moeten vinden. “Polarisatie ligt op de loer bij bijna al deze thema’s, want vanaf de flanken wordt een thema beetgepakt”. De Jonge maakt echter de bewuste keuze voor het politieke midden als overtuiging. “De partij tégen polarisatie, dát is het CDA en ik roep anderen op om ook te kiezen voor het midden als overtuiging.” “De partij tégen polarisatie, dát is het CDA en ik roep anderen op om ook te kiezen voor het midden als overtuiging.” De minister ging vervolgens in gesprek met de zaal om op zoek te gaan naar de echte verhalen uit de gemeente Oss om hem te helpen “zijn werk beter te kunnen doen”. Aan bod kwamen verschillende onderwerpen zoals proeftuin de Ruwaard waar de cliënt aan het roer staat bij het rondetafelgesprek met de centrale vraag “wat wil je, wat kun je en wat heb je nodig”. Verder kwam de preventie in de zorg ter sprake die ook werd gekoppeld aan innovatie in de zorg. Hierover gaf de minister duidelijk aan dat innovatie in de zorg die gericht is op het besparen van menskracht vaak het meest effectief blijkt te zijn. Ook de marktwerking in de zorg kwam ter tafel. “Als je zegt ‘minder markt’, dan is me dat uit het hart gegrepen. Niet terug naar vroeger, maar naar eenvoud, elkaar kennen in de wijk in plaats van maximale keuzevrijheid.” Het jeugdzorgprobleem passeerde uiteraard ook de revue. “ De helft van de jeugzorgproblemen zijn met gezond boerenverstand op te lossen.” Dit werd ook gekoppeld aan de hoge mate van burn-outs onder jongeren, een zeer actueel thema. “In een constant veranderende wereld waarin alles sneller gaat, lijkt het te gaan om het aantal likes dat je krijgt.” CDA Oss fractievoorzitter Mari van Kilsdonk sloot de avond af met de vraag wat het toekomstbeeld is van de minister voor over 10 jaar. Wat gaat de ‘Zij aan Zij’ visie van het CDA ons brengen? “Een duidelijke stem tegen polarisatie en samen de zoektocht starten naar de oplossingen van nieuwe onzekerheden en om te behouden wat je belangrijk vindt, daar mag je mij en het CDA Oss op aanspreken.” “Dan pakken wij samen die handschoen op”, aldus Mari van Kilsdonk.

"De partij tegen polarisatie, dát is het CDA."

CDA CDA Oss 20-01-2020 20:35

Vandaag bracht Minister Hugo de Jonge een bezoek aan Oss op uitnodiging van de CDA Oss fractie om zijn kijk te geven op het komende decennium en de ‘Zij aan Zij’ maatschappij. “Wat staat ons te wachten?” Verder gaf hij mensen uit de zaal de gelegenheid om vragen te stellen of hun zorgen te uiten. De drukbezochte avond begon met de opening door CDA Oss voorzitter Marjolein van Hoek. De gespreksleider Arjan Calatz begon met de actualiteiten van de dag die de Jonge waren bijgebleven. De legalisering van harddrugs die wordt opgeworpen en volgens de vicepremier een slecht idee is en de panda’s van het Ouwehands passeerden de revue. “Ik dacht dat ik in een zaal met alleen maar CDA leden was, maar wat mooi om te zien dat dit niet het geval is. Er is een brede opkomst uit alle lagen van de samenleving. Wat goed dat u er allemaal bent!” De Jonge bleek blij te zijn met de gemêleerde opkomst in de Binnenstad. “Ik dacht dat ik in een zaal met alleen maar CDA leden was, maar wat mooi om te zien dat dit niet het geval is. Er is een brede opkomst uit alle lagen van de samenleving. Wat goed dat u er allemaal bent!” De minister stak in op verschillende thema’s. Aan bod kwam uiteraard de zorg, onderdeel van de portefeuille van de minister, waarin hij aangaf dat administratieve lasten nog steeds een probleem zijn waar veel mensen tegenaan lopen. “Bedenk dat je aan de overkant van de tafel altijd een bondgenoot kan vinden om er vanaf te geraken.” Hugo de Jonge stak vooral ook in op het maatschappelijk aspect binnen de zorg op gemeentelijk niveau. Hij verwoordde dat door aan te geven dat je met “regels en pegels kan je een stad niet runnen. Dat geeft geen zorg, mensen geven zorg.” “Wat komt er op ons af in het nieuwe decennium?”, werd de centrale vraag van de avond. Volgens de Jonge wordt het een decennium van grote onzekerheden op geopolitiek niveau, op het gebied van klimaat en de energietransitie, de vergrijzing en de stijging van de zorgvraag, de pensioenkosten. Grote thema’s die op ons afkomen en waar we een oplossing voor moeten vinden. “Polarisatie ligt op de loer bij bijna al deze thema’s, want vanaf de flanken wordt een thema beetgepakt”. De Jonge maakt echter de bewuste keuze voor het politieke midden als overtuiging. “De partij tégen polarisatie, dát is het CDA en ik roep anderen op om ook te kiezen voor het midden als overtuiging.” “De partij tégen polarisatie, dát is het CDA en ik roep anderen op om ook te kiezen voor het midden als overtuiging.” De minister ging vervolgens in gesprek met de zaal om op zoek te gaan naar de echte verhalen uit de gemeente Oss om hem te helpen “zijn werk beter te kunnen doen”. Aan bod kwamen verschillende onderwerpen zoals proeftuin de Ruwaard waar de cliënt aan het roer staat bij het rondetafelgesprek met de centrale vraag “wat wil je, wat kun je en wat heb je nodig”. Verder kwam de preventie in de zorg ter sprake die ook werd gekoppeld aan innovatie in de zorg. Hierover gaf de minister duidelijk aan dat innovatie in de zorg die gericht is op het besparen van menskracht vaak het meest effectief blijkt te zijn. Ook de marktwerking in de zorg kwam ter tafel. “Als je zegt ‘minder markt’, dan is me dat uit het hart gegrepen. Niet terug naar vroeger, maar naar eenvoud, elkaar kennen in de wijk in plaats van maximale keuzevrijheid.” Het jeugdzorgprobleem passeerde uiteraard ook de revue. “ De helft van de jeugzorgproblemen zijn met gezond boerenverstand op te lossen.” Dit werd ook gekoppeld aan de hoge mate van burn-outs onder jongeren, een zeer actueel thema. “In een constant veranderende wereld waarin alles sneller gaat, lijkt het te gaan om het aantal likes dat je krijgt.” CDA Oss fractievoorzitter Mari van Kilsdonk sloot de avond af met de vraag wat het toekomstbeeld is van de minister voor over 10 jaar. Wat gaat de ‘Zij aan Zij’ visie van het CDA ons brengen? “Een duidelijke stem tegen polarisatie en samen de zoektocht starten naar de oplossingen van nieuwe onzekerheden en om te behouden wat je belangrijk vindt, daar mag je mij en het CDA Oss op aanspreken.” “Dan pakken wij samen die handschoen op”, aldus Mari van Kilsdonk.

"Verrassingen zijn alleen leuk als ze in cadeaupapier zitten."

CDA CDA Oss 17-05-2019 16:34

Raadslid Sidney van den Bergh gaf in de opiniecommissie van 16 mei zijn kijk op de ontwikkelingen rondom cultuurpodium de Groene Engel. Tijdens deze vergadering werd vanuit het college gevraagd om een financiële impuls te geven aan de Groene Engel en anderhalf jaar de tijd te nemen op het cultuurpodium nieuw elan en leven te geven. Voor het CDA zitten daar wel degelijk voorwaarden aan verbonden. Wat als de Groene Engel binnen deze periode weer geld tekort komt? Lees de volledige bijdrage van Sidney van den Bergh hieronder: De Groene Engel is gespreksonderwerp in deze commissie vanavond, dat is niet de eerste keer en ik vermoed ook niet de laatste keer. En als we het dan over de Groene Engel hebben dan hebben we het helaas niet over dat cultuur kan bijdragen aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat, hoe het beginnende artiesten een podium kan bieden, hoe het kan verbinden of hoe het Oss als stad op de kaart kan zetten. Nee als wij het hier in dit huis hebben over de Groene Engel dan hebben we het over problemen. Financiële problemen en dan kun je voorspellen dat de vraag komt om meer geld. Laten we voorop stellen dat het CDA vindt dat er in Oss naast het bestaande culturele aanbod plaats moet kunnen zijn voor een cultuurpodium of poppodium als de Groene Engel, diversiteit is gewenst, niet alles is appelmoes. En dat een dergelijk poppodium subsidie nodig heeft is evident. Het is zelfs Van der Valk in Veendam niet gelukt om een cultuurpodium commercieel uit te baten met de horeca. En voor een dergelijke subsidie heb je draagvlak nodig bij een zo groot mogelijk deel van de inwoners. De voortdurende discussies over financiële nood helpen in ieder geval niet dat draagvlak te vergroten en werken eerder contraproductief op de bezoekersaantallen, wat weer negatief is op de exploitatie. En dat moet stoppen net zoals dat in het verleden al vaker is gezegd waarschijnlijk. De wethouder doet een voorzet om op basis van de aanbevelingen in het rapport van BMC 1,5 jaar de tijd te nemen om orde op zaken te stellen en met een business plan te komen. Wij zijn wel benieuwd hoe die 1,5 jaar er uitzien. Wat is de rol van het bestuur daarin en zijn ze op sterkte? Wat is de rol van de directeur en wie is dat nu eigenlijk? Natuurlijk is het aanstellen van de directeur de verantwoordelijkheid van het bestuur maar blijkbaar is toch nogal bepalend. En is dat dan een artistieke directeur of juist iemand die zich focust op de bedrijfsvoering? Wat doen we als er tussentijds opnieuw geld bijmoet terwijl het businessplan nog niet af is? Wij zijn als CDA positief over het voorstel om nog één keer de tijd te nemen. Er zit al veel geld in en wellicht kun je nu met de juiste maatregelen en deze financiele impuls tot een poppodium komen wat bijdraagt aan de identiteit van onze stad. Voorgesteld wordt ook om EUR 225/k extra te verstrekken. Ongetwijfeld is er goed nagedacht over de calculaties maar toch vrees ik dat we ergens in die 1,5 jaar een bijstelling krijgen en als je kritisch naar de cijfers kijkt is het technisch failliet. En toch zijn wij positief, hoe kan dat dan? We zien op meerdere plaatsen in Nederland een poppodium weliswaar met meer subsidie maar het lijkt te kunnen. Dat de horeca dan bijdraagt om dat podium overeind te houden is ook niet nieuw. Waar wij ons wel over verbazen is de financiële huishouding en bedrijfsvoering bij de Groene Engel. Het kan naar ons idee niet zo zijn dat je nauwelijks in staat bent om te sturen omdat je niet in staat bent vooruit te kijken, je geen targets stelt, onvoldoende grip hebt op de financiële huishouding en organisatorisch niet in control bent. Wij zijn benieuwd wat de andere partijen en de wethouder daarvan vinden. Ook als je werkt met vrijwilligers heb je met elkaar doelstellingen af te spreken. Vrijwillig is niet vrijblijvend. En ongetwijfeld hebben deze vrijwilligers kei en keihard gewerkt dat weet ik zeker maar je moet samen iets kunnen afspreken over de performance. Geen planningsgesprekken, coachingsgesprekken of een beoordelingen bij het personeel kan niet je hebt verantwoordelijkheid voor het personeelsbeleid. Wij vinden dat we ons de vraag moeten stellen of je dat kunt combineren. Enerzijds de dagelijkse operatie, programmering, visieontwikkeling, en innovatie en anderzijds en strak gestuurde financiële huishouding. Hoe denken de andere partijen daarover?Wij zijn daarom ook benieuwd wat de wethouder en andere partijen ervan vinden als we vanaf morgen de administratie en financiële huishouding van de Groene Engel op een ander plek onderbrengen. Is er binnen het scale van gesubsidieerde instellingen niet ergens ruimte om dat onder te brengen? Daarmee komt er meer zicht op de inkomsten en uitgaven, taakstellingen, budgetten en te verwachten tekorten. Dan komt er stuurinformatie. Dus niet meer wachten op dat rapport maar nu met elkaar besluiten om de bedrijfseconomische kant af te splitsen van de creatieve verantwoordelijkheid. De programmering en dagelijkse operatie heeft alle aandacht nodig om bezoekers binnen te halen, wat je daar nu laat liggen krijg je straks terug in een tekort. Er zullen plannen gemaakt moeten worden voor de korte termijn en voor de lange termijn. Met vernieuwde energie zoeken naar creatieve kansen en mogelijkheden. Voor het CDA is georganiseerde bedrijfsvoering met een degelijke financiële huishouding een voorwaarde om opnieuw 1,5 jaar de tijd te nemen in afwachting van een businessplan. Wij willen niet opnieuw verrast worden in de komende 1,5 jaar met de vraag om opnieuw meer geld waarbij het draagvlak onder Osse inwoners verder afkalft want verrassingen zijn alleen leuk als ze in cadeaupapier zitten.

CDA heeft vragen over het nieuwe ‘Gemeenschapshuis’ in Overlangel.

CDA CDA Oss 11-04-2019 10:00

Het CDA Oss is benieuwd hoe het staat met de ontwikkelingen van het nieuwegemeenschapshuis in Overlangel. In de afgelopen periode zijn er verschillende gesprekkengeweest over enerzijds het gemeeschapshuis en anderzijds de sportaccommodaties inOverlangel. "Ontmoeten en sporten zijn van groot belang waar het gaat om de leefbaarheidin wijken en dorpen en vraagt daarom onze aandacht",aldus raadslid Sidney van den Bergh. Aanleiding voor een nieuw plan is de behoefte aan een gemeenschapshuis wat nu gevestigdis in de tijdelijke accommodatie bij OKSV. Daarnaast zijn de kleedkamers van OKSVafgeschreven en aan vervanging toe. Deze twee situaties komen samen en het dorp heeft,vol enthousiasme, met inwoners een aantal opties uitgewerkt hoe ontmoeten en sportengecombineerd kan worden. Daarbij heeft zij één hele duidelijke voorkeursoptie kenbaargemaakt. Er zijn eerder extra middelen toegezegd boven het budget wat beschikbaar zou zijnin de voorzieningenkaart. Inmiddels is de betreffende voorkeursoptie besproken met ambtenaren en wethouder en daarom ishet CDA Oss is benieuwd naar de huidige status, het vervolg en de tijdlijnen van hetnieuwe gemeenschapshuis in Overlangel.

Nieuw leven voor Ravensteinse kermis?

CDA CDA Oss 28-03-2019 18:51

Vandaag werd duidelijk dat een betrokken groep inwoners van Ravenstein nieuw leven in de kermis wil blazen. Vorig jaar juni waren raadslid Sidney van den Bergh en burgerlid Kai Bloemers aanwezig bij een bijeenkomst om de problematiek rondom de laatste editie van de kermis te bespreken. Als CDA juichen wij burgerinitiatieven vanuit de eigen gemeenschap toe. Daarom zijn wij verheugd dat er sinds de vorige bijeenkomst veel stappen zijn gezet richting een samenwerking binnen de Ravensteinse burgers. Tijdens de adviescommissie sociaal bestuurlijk vanavond, werd na vragen van onze fractie duidelijk dat de wethouder reeds in gesprek is met deze inwoners. Wij blijven het volgen!

Motie 'voorkom uitsterven Ossenaar' krijgt niet genoeg steun.

CDA CDA D66 Oss 13-12-2018 23:07

De CDA fractie diende deze week de motie 'voorkom uitsterven Ossenaar' in. Het doel was ervoor te zorgen dat er geïnventariseerd kon worden op welke manier pasgeborenen in Bernhoven als Ossenaar ter wereld kunnen komen. Ook werd aangestuurd op het sturen van een verzoek naar de Vereniging Nederlandse Gemeenten om dit punt weer op de landelijke agenda te krijgen. De afgelopen dagen hebben we als volksvertegenwoordigers geprobeerd uit te drukken wat er leeft op straat bij een grote groep Ossenaren. De vernieuwde CDA-fractie zet in op alles wat de Osse samenleving kan verbinden. Dat er vele (technische) argumenten zijn om dit onderwerp te parkeren mag bestaan. Maar besef dat de zorg van vele inwoners in Oss om dat wat verbindt kwijt te raken, écht is en door ons zal blijven worden gehoord.De achterliggende gedachte is dat we trots zijn op Oss, met alle kernen en inwoners. Waar je geboren bent doet er niet toe om je Ossenaar te voelen. Maar een grote groep inwoners voelt het als een gemis dat dit niet op het paspoort staat. Ook daar luisteren wij naar! Fractieleden Gerti van Valkenburg en Kai Bloemers schreven deze motie. Van Valkenbrug verdedigde de motie tijdens de raadsvergadering van 13 december met de volgende woorden: "Als je ergens voor het eerst binnen komt en je hebt gezegd wie je bent, is de volgende vraag al gauw 'waar kom je vandaan?' De plek waar je vandaan komt, waar je geboren bent, doet er toe. Het zegt iets over jezelf, het bepaalt deels je identiteit. Zelf kan ik zeggen dat ik geboren en getogen ben in Oss, dat klinkt mooi nietwaar? Geboren en getogen in Oss en daar ben ik trots op. Echter, doordat er steeds meer bevallingen in het ziekenhuis plaatsvinden en ons ziekenhuis buiten onze gemeentegrenzen staat, kunnen in de toekomst steeds minder mensen zeggen dat ze geboren en getogen zijn in Oss. Dat wil zeker niet zeggen dat je jezelf dan geen Ossenaar zou kunnen voelen, iedereen ongeacht waar je wortels liggen, kan zich in Oss vestigen, is er welkom en kan deel uitmaken van de lokale samenleving. En is in die zin ook echt een Ossenaar. Maar geboren te Uden en getogen in Oss klinkt toch echt anders. Veel jonge ouders vinden het dan ook vervelend en jammer dat zij hun pasgeboren zoon of dochter moeten aangeven in Uden. Dat voelt gewoon niet goed, het verbreekt een traditie die misschien al generatieslang bestaat. Nu willen we de discussie over het ziekenhuis in Oss niet over doen, dat boek is gesloten. Maar als Mozes niet naar de berg komt, moet de berg maar naar Mozes. Met andere woorden als het ziekenhuis niet naar Oss komt, moet Oss (of een stukje ervan) maar naar het ziekenhuis. Wij pleiten er dan ook voor dat er mogelijkheden komen dat ouders bij geboorte van hun kind in het ziekenhuis dit kind gewoon in de gemeente Oss aan kunnen geven. Of in ieder geval de individuele keuze hebben dat te doen, want zoals uit de vele reacties op social media wel blijkt, is er een groep Ossenaren die deze wens wél heeft en de nostalgische waarde en traditie wil koesteren. Daarnaast hoeft er voor de mensen die geen waarde hechten aan deze motie niets te veranderen. Het gaat namelijk zoals gezegd om de 'keuze' je kind als Ossenaar danwel Udenaar op de wereld te zetten. Natuurlijk is daarvoor medewerking nodig van bijvoorbeeld de gemeente Uden en ook het ziekenhuis. Natuurlijk is dit een technisch en juridisch ingewikkeld verhaal, maar dat mag nooit de reden zijn je droom niet na te jagen. Een doel bereiken begint met het doel te stellen. Daarom dient CDA Oss de motie voorkom uitsterven Ossenaar in." Helaas was de steun van de SP en D66, die de motie mee indienden niet genoeg om een meerderheid in de raad te behalen. Een gemiste kans om de Osse inwoners die waarde hechten aan deze vorm van immaterieel erfgoed tegemoet te komen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.