Nieuws van politieke partijen over Dorpsbelang Son en Breugel inzichtelijk

3 documenten

Algemene beschouwing Dorpsbelang Son en Breugel Meerjarenbegroting 2020-2023.

Dorpsbelang Son en Breugel Dorpsbelang Son en Breugel CDA PvdA Son en Breugel 07-11-2019 08:12

Voorzitter, aanwezigen.

Dorpsbelang wil haar grote bezorgdheid uiten nu de belastingen weer omhoog gaan.

Het College van Dorpsvisie, CDA en PvdA/GL presteert het om een meerjarenbegroting 2020-2023 aan te leveren onder vermelding van een plotseling tekort op het sociaal domein van 1 miljoen. De afgelopen 10 jaar is nog nooit een begroting aangeboden, die niet sluitend is. Wij weten niet of dit “de frisse wind” is  die de coalitie wil laten waaien. In dat geval slaat ze de plank wel helemaal mis.

Ingevolge het BBV, de wettelijke eisen waar een begroting aan moet voldoen, mag een begroting wel sluiten met een tekort, mits dat tekort wordt toegelicht en wordt aangegeven hoe dat tekort wordt ingelopen. Als daarvoor bezuinigingen noodzakelijk zijn, gesteld dat die inderdaad noodzakelijk zijn, dan moet ook worden aangeven waar die bezuinigingen gaan plaatsvinden, wanneer en hoe. Volgens het college is er een positief saldo van 272.000,= in 2023 waarbij er twee -niet onderbouwde-  aannames in de begroting zijn opgenomen:

in een tijd van stijgende kosten voor jeugdzorg met een al begrote structurele toename van 700.000,= neemt u toch voor 2023 een besparing op van ca. 300.000,=.

Hoe kan het college deze besparing garanderen in combinatie met het niet verder structureel stijgen van de kosten. In deze begroting is voor jeugdzorg een risicoreserve van 337.000,= opgenomen en die moet dus de nieuwe tegenvallers in de toekomst afdekken. Als dit niet lukt dan is de begroting voor 2023 dus minimaal bijna 30.000,= negatief! En we begrijpen dat een plan van aanpak om de kosten op jeugdhulp terug te dringen nog gemaakt moet worden.

Er is in deze begroting een structureel positieve septembercirculaire 2019 meegenomen, terwijl onduidelijk is waaruit blijkt dat die ook in de jaren 2022 en 2023 positief zal blijven/zijn.

De nu voorliggende begroting voldoet niet aan de eisen die gelden volgens het BBV en is dus én niet rijp voor debat én niet rijp voor besluitvorming.

U loopt achter de feiten aan en bent zelfs met 4 (!) wethouders niet in staat te sturen; u hebt dus geen enkele controle.

Als “oplossing” wordt een belastingverhoging gepresenteerd: We zitten in Son en Breugel dan nog altijd onder het gemiddelde tarief in vergelijking met de ons omringende dorpen”. Je moet maar lef hebben! En wat erger is: deze belastingverhoging dekt het probleem niet af. Vorig jaar zijn de belastingen ook al een keer verhoogd, maar toen wist het College zelf nog niet precies waarom. Vage plannen genoeg, maar die zijn tot op de dag van vandaag niet gerealiseerd.

Dorpsbelang heeft tijdens haar coalitieperiode van 8 jaar de belastingen niet verhoogd ! Onnodig ook, want een kerkgebouw aankopen voor 1 miljoen, zonder financiële dekking; geen denken aan! Ook toen stonden de zorgkosten nl. al onder druk.

In een poging mensen mee te laten praten over de toekomst van het kerkgebouw, de zogenaamde burgerparticipatie, worden blunders gemaakt.

Inwoners hebben niets mogen vinden van het programma van eisen, dus daar ga je al als burgerparticipatie.

Een (1!) voorlichtingsavond voor 5 plannen, die nog niet op hun haalbaarheid zijn getoetst. Vijf (!) plaatjes waar raadsleden iets van mogen vinden om daarna een vervolgstap te maken. De inwoners zijn dus al afgeserveerd en de raadsleden mogen voorkeuren aangeven zonder inzicht of kennis van de benodigde investeringen, het uiteindelijke exploitatieplaatje en last but not least de invulling van onze duurzaamheidsambities.

Raadsleden binnen 5 dagen om standpunten vragen over een dergelijk ingewikkeld dossier, waarbij de voor de Raad essentiële vragen niet zijn beantwoord….. dat begint te lijken op onbehoorlijk bestuur.

Inwoners wordt gevraagd mee te doen en initiatieven te nemen maar, “Breugel bruist” niet meer en geen petanquehal.

Wij begrijpen er inmiddels niets meer van.

Een niet sluitende begroting, weer ozb-verhoging, twijfelachtige aansturing van burgerparticipatie, een gemeente die in haar ontwikkeling al twee jaar stilstaat, wat moeten we daar nog meer over zeggen.

U maakt er als college een puinhoop van zonder financiële controle, zonder toekomstvisie, zonder echte vernieuwingsdrift en zonder creativiteit en dat terwijl u met z’n vieren aan het roer staat.

Wij maken ons met en voor de inwoners naar de toekomst toe grote zorgen.

Vorig jaar stonden we aan de rand van de afgrond en we maken nu een grote stap voorwaarts…

Dorpsbelang Son en Breugel.

31-10-2019.

Motie Beschermd Wonen; doorpakken NU!

Dorpsbelang Son en Breugel Dorpsbelang Son en Breugel Son en Breugel 24-12-2018 09:05

De raad van de gemeente Son en Breugel in vergadering bijeen op 20 december 2018.

In de brief van de gemeente Eindhoven d.d.12 december 2018 deze gemeente aangeeft extra kosten te hebben gemaakt die niet in rekening zijn gebracht bij de gemeenten waarvoor zij beschermd wonen inkoopt.

Algemeen bekend is dat de gemeente Eindhoven over de hele linie van de zorg , dus niet alleen op het onderdeel “beschermd wonen” met enorme tekorten te maken heeft die te wijten zijn aan slecht contractmanagement.

De extra kosten nu specifiek op het onderdeel beschermd wonen worden verhaald door het instellen van een budgetplafond beschermd wonen in 2019 voor de omringende gemeenten.

Dit budgetplafond met terugwerkende kracht betrekking heeft op het per 1 juli 2018 aantal bekende cliënten.(peildatum).

Er daardoor nu al ongeveer 9 bewoners van de Molenstraat in Son en Breugel “buiten de zorg-boot” gaan vallen en ondanks hun zorgindicaties geen financiering ontvangen.

Er zelfs sprake is van een dubbele bezuiniging: 30% minder voor de zorgverlening over de gehele lijn waardoor er omgerekend  geen budget is voor de ca. 6 bewoners die na 1 juli 2018 zijn gekomen en daar bovenóp iser geen vergoeding meer ( € 155,- plus € 30,- p.p.) voor voedingsgeld.

De gevolgen voor de overige cliënten bij een herindicatie niet zijn te overzien, omdat RAC door deze maatregelen geen kostendekkend budget meer ontvangt.

Roept het College op om bij de gemeente Eindhoven fors aan te dringen op:

Het repareren van het budgetplafond én de peildatum 1 juli 2018 te herzien zodat de bewoners van de Molenstraat verzekerd zijn van de zorg die zij volgens hun indicatie nodig hebben.

Het repareren van het budgetplafond op een manier dat clustering van de budgetten van alle bewoners, bij één zorgaanbieder mogelijk blijft, waardoor bewoners gestimuleerd worden om te participeren en de unieke werkwijze van het project geborgd blijft.

Het grote belang en dat te bepleiten om voor dit project één zorgaanbieder te contracteren, zodat  het afschalen van de zorg en uitstroom naar een andere woning  voor de bewoners mogelijk wordt.

Het grote belang om expliciet het Regionaal Autisme Centrum als zorgaanbieder aan te wijzen zodat de continuïteit van de zorg en het vertrouwen tussen bewoners en hun begeleiders- een voorwaarde voor het slagen van dit project- zoveel mogelijk wordt gegarandeerd.

Extra: beschermd wonen.

Dorpsbelang Son en Breugel Dorpsbelang Son en Breugel Son en Breugel 24-12-2018 08:57

Aanleiding om dit punt op deze agenda te zetten is de brief van 12 december 2018 die het College

van B&W van de gemeente Eindhoven heeft gestuurd naar het College en de gemeenteraad van Son

en Breugel.

Deze brief baart ons zorgen en roept bij Dorpsbelang de nodige vragen op. Wij gaan er van uit dat

het College graag met ons van gedachten zal wisselen om onze vragen en zorgen met ons te

bespreken. Dat zijn wij verplicht voorzitter, aan de bewoners van de Molenstraat ,de Heistraat en

hun familie.

De opmerking in de brief van het College van B&W van de gemeente Eindhoven dat “mensen die

zorg nodig hebben, die zorg zoveel mogelijk in laagdrempelige, toegankelijke voorzieningen kunnen

vinden”, onderschrijven wij. Wij begrijpen ook heel goed dat daarvoor een nauwkeurige afweging

nodig is, die wordt gemaakt tijdens het stellen van de indicatie door het CMD.

Echter het eenzijdig instellen van een budgetplafond eind september 2018 met terugwerkende

kracht betrekking hebbend op cliënten bekend op 1 juli 2018 is niet alleen onfatsoenlijk, gezien de

argumentatie van de gemeente Eindhoven, maar ook laakbaar. Van de 9 bewoners van de

Molenstraat was tóen al bekend dat voor hen de betreffende indicatie zou worden bekrachtigd per

half augustus als de woningen in de Molenstraat zouden worden opgeleverd.

Algemeen is bekend dat de gemeente Eindhoven wat betreft de gehele welzijns- en zorgsector met

grote tekorten kampt. Een en ander mede het gevolg van slecht contractmanagement. De

wethouder van Son en Breugel had alleen al vanwege dίe informatie “bovenop” dit dossier moeten

zitten en vóórop moeten lopen om het prachtig burgerinitiatief van de stichting Doorpakken Wonen

veilig te stellen.

Helaas….

Want nee, meneer de wethouder; De zorg voor alle mensen met de indicatie beschermd wonen is

nίet gegarandeerd.

Nee, meneer de wethouder; Overstappen op een andere zorgaanbieder is niet zo simpel als u stelt

gezien de problematiek waar deze jongeren mee kampen EN gezien de constructie waarmee de

Stichting Doorpakken Wonen werkt nl. het clusteren van budgetten. Een prachtig voorbeeld van zorg

op maat. Hèt uitgangspunt waarop de overgang van de zorg van Rijk naar gemeenten is gebaseerd!

Het initiatief van de Stichting Doorpakken dreigt de nek omgedraaid te worden door

onnadenkendheid en mismanagement door Eindhoven en nu ook door de laksheid van deze

wethouder!

Dat mogen we niet laten gebeuren!

Nee, meneer de wethouder; ontsnappen uit deze ellende door een beroep te doen op het budget

“Onvoorziene zorgvraag” is een naïeve gedachte. De voorwaarden om voor dit budget in

aanmerking te komen, zijn multi-interpretabel, de hoogte van het budget is ons niet bekend – u wel?-

en de verdeling van dit budget tussen de 14 gemeenten is ook onduidelijk. Dus wie maakt hier een

kans op?

Er is werk aan de winkel meneer de wethouder . Wij doen hier met klem een beroep op UW EIGEN

KRACHT!! Iets dat u vooral van onze inwoners verwacht! Laat zien dat u pal staat voor onze

inwoners, want zij hebben hun beste krachten aan dit project gegeven!

Wij dienen een motie in om het college te vragen alles in het werk te stellen om:

1. De maatregel mbt het instellen van de budgetplafonds en het instellen van de peildatum 1

juli 2018 voor beschermd wonen terug te draaien.

2. De garantie te verkrijgen dat voor het Project van de Stichting Doorpakken Wonen er een

financieel passend contract wordt afgesloten met een zorgaanbieder zijnde het RAC.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.