Vandaag in Raalte en Olst-Wijhe "loonijsjes" gebracht voor de medewerkers van vier zorginstellingen. Voor meer informatie over de aanleiding tot dit gebaar klik hier
8 documenten
Van het afdelingsbestuur
Het corona virus is een feit en we moeten het samen het hoofd bieden. Als leden van de SP afdeling vormen we een club waar solidariteit en interesse in elkaar voorop staan. Daarom heeft ons belteam afgelopen week getracht al onze leden telefonisch te spreken. Waar dat niet gelukt is, is er een mail of een kaart gestuurd. Het is goed om te horen dat de meeste mensen het goed maken, er is voldoende sociaal netwerk en mensen zorgen goed voor elkaar. Hartverwarmend. Alle leden spreken hun bewondering uit over de vitale diensten. “Ze moeten meer geld en waardering krijgen”
Helaas bestaat er nog steeds veel onzekerheid over de uitbetalingen aan mensen met flex- en nul-urencontracten Ook kappers zitten met hun handen in het haar. Komt er wel of niet een vergoeding als ze de zaak sluiten? Voor ondernemers onder ons is het ook een zeer spannende tijd. Vele mantelzorgers en kinderen zijn bezorgd om hun dierbaren in verpleeg- en verzorgingshuizen die nu vaak geïsoleerd zijn. Ondertussen werken schoonmaakdiensten, zorgpersoneel, chauffeurs en alle anderen in onmisbare beroepen door om Nederland draaiend te houden. De voedselbank in Olst-Wijhe en Raalte kan nog steeds voldoende voedsel bieden maar bereid zich voor op mogelijke tekorten.
Tot slot, laten we deze crisis als een kantelpunt gebruiken om voortaan goed te weten wat in onze samenleving belangrijk is en wat minder. Dat zorgpersoneel, vuilnismannen, schoonmakers, chauffeurs en leraren het hart van onze samenleving vormen. Dat flex-contracten zeer onzeker zijn en onze zzp’ers niet voldoende beschermd zijn zoals nu bleek. Laten we deze crisis gebruiken om zaken recht te zetten, een samenleving te vormen waarin rijkdommen eerlijk verdeeld worden, die weet wat belangrijk is en dat ook openlijk waardeert! Maar vooral laten we trots zijn op elkaar, omdat er zoveel solidariteit en aandacht voor elkaar is.
De vrijwilligers van de SP zijn bereid om praktische hulp te bieden door bv boodschappen te doen, regelmatig met iemand te bellen of zaken over uitkeringen uit te zoeken. Neem gerust contact op: raalte@sp.nl
Met strijdbare groet,
Lenka Shraddha Pitrmanova Voorzitter SP Afdeling Olst Wijhe en Raalte
Wat gaat burger (aard)gasloos kosten?
De Stentor bericht over plannen voor het (aard)gasvrij maken van Raalte. Te beginnen met de wijk Westdorp. Wat gaat dat betekenen voor de burger?
Harry van Kampen toch een lintje
Superzaterdag in Mariënheem
Met een flink aantal leden, waaronder Tweede Kamerlid Frank Futselaar en versterking vanuit enkele andere Overijsselse afdelingen hebben we bij heel wat adressen aangeklopt in Mariënheem.
Na verzamelen en koffie in gemeenschapscentrum De Schalm is nagenoeg de hele kern van Marienheem "beklopt". Gesproken over de N35 problematiek, de komst van een mega-varkensstal en de (thuis)zorg. Veel inwoners maken zich zorgen over deze onderwerpen. Goed om in een persoonlijk gesprek te horen hoe dit leeft onder de mensen.
Schriftelijke vragen SP over AMvB Reële prijs
SP wil meer duidelijkheid over kwaliteit, hoeveelheid en prijs van thuiszorg in Raalte evenals over de salarissen van thuiszorgmedewerkers. Zie hierover ook het artikel "Loondump dreigt in thuiszorg" in DeStentor van 30 augustus 2017.
Als de verzorgende niet meer hoeft te “signaleren of regie te nemen”, gaan de verzorgende er in loon een kwart salaris op achteruit. Signaleren/regie (zien hoe het gaat en actie nemen als ’t nodig is) is juist belangrijk voor de cliënten, dat maakt de thuiszorg GOEDE en verantwoorde thuiszorg.
Raalte is/gaat de huidige inwoners-met-thuiszorg opnieuw indiceren: kijken of de cliënten nog wel signaleren of regievoering nodig hebben (LOT/HH2), naast de huishoudelijke zorg. Voor de verzorgenden betekent dat loondump, doordat ze bij wegvallen van ‘signaleren/regie’ een kwart van hun salaris kwijtraken als ze alleen huishoudelijke taken doen (HH1).
Het betekent ook een verslechtering van de thuiszorg, omdat er geen regie/signalering meer is, die vaak van levensbelang is of kan zijn.
Vragen aan B&W m.b.t. Carinova
Datum: 14-3-2017
Onderwerp: veranderingen huishoudelijke hulp
Het college/de burgemeester wordt verzocht de volgende vraag/vragen schriftelijk te beantwoorden:
Bij een voorlichtingsavond voor Carinova medewerkers op 7 maart jl, is nader ingegaan op de gevolgen van veranderingen in de huishoudelijke zorg door Carinova in Raalte, die binnenkort ingaan.
Alle cliënten van Carinova en de medewerkers van Carinova hebben een brief over de wijzigingen van HH2 indicatie ontvangen: HH2 gaat verdwijnen, daarvoor in de plaats komt een nieuw vast te stellen aantal uren HH1 of LOT, nadat de gemeente voor elke HH2 cliënt een nieuw indicatie heeft afgegeven.
Vragen:
Om hoeveel cliënten met een HH2 indicatie gaat het in onze gemeente?
Om hoeveel uren HH2 indicaties gaat het?
Welke criteria hanteert u voor de her-indicaties? (de vooral oudere cliënten hebben vaak al jaren een HH2 indicatie, waarbij het regie-deel een belangrijk element vormt).
In de brief aan cliënten wordt aangegeven dat met de cliënt telefonisch contact opgenomen zal worden voor het maken van een afspraak. Vindt de afspraak bij de cliënt thuis plaats? Zo niet, waarom niet?
Veel ouderen zijn vergeetachtig, daarmee dient rekening te worden houden. Worden mantelzorgers of verzorgenden bij dit herindicatie-gesprek actief en separaat uitgenodigd aanwezig te zijn? Zo niet, waarom niet? Op welke wijze wordt actief contact opgenomen met mantelzorger of verzorgende?
Vooral oudere cliënten zijn autoriteit-gevoelig en kwetsbaar, ze geven al gauw aan “dat het goed gaat”. Hoe gaat u daarmee om?
De brief aan cliënten is “sturend” opgesteld: LOT wordt als eerste genoemd, waarbij gesteld wordt dat “u samen met de hulp het werk doet”. HH1 wordt als 2e genoemd, “waarbij de hulp alle taken overneemt”. Is dit een bewuste keuze geweest om cliënten te sturen naar de goedkopere HH1? Zo niet, waarom is juist voor deze volgorde gekozen?
Wanneer denkt u de her-indicaties te hebben afgerond?
Worden cliënten en hun mantelzorger/verzorgenden erop gewezen dat er een bezwaarmogelijkheid is tegen de nieuwe indicatie? Hoe communiceert u dat? Waarom is dit niet in de brief opgenomen?
Na afronding van de her-indicaties ontvangen wij graag inzicht in de hoeveelheid HH1 en LOT en het aantal uren. Kunt u die toezeggen?
Deze wijziging van indicaties heeft negatieve gevolgen voor de medewerkers die de zorg verlenen. De cliënt blijft dezelfde, maar de salariëring voor HH1 is lager (fuctieschaal 10) dan die voor de voormalige HH2. Dat houdt in dat de verzorgenden een terugval krijgen in salaris. De verzorgenden concluderen dat dit een ordinaire bezuinigingsmaatregel is, waarvoor zij de prijs moeten betalen. Is dit bedoeld als een bezuinigingsmaatregel op de huishoudelijke zorg? Zo niet, waarom niet? Welke (andere) redenen liggen aan deze wijziging ten grondslag? Wij zien een gemotiveerd antwoord graag tegemoet met cijfers onderbouwd.
De directie van Carinova heeft aangegeven dat dit inderdaad een bezuinigingsmaatregel is, bedacht door de gemeente, die het werk zo goedkoop mogelijk wil uitzetten. Is dit idee van herindicatie naar HH1 en LOT een initiatief van de gemeente? Zo ja, waarom?
De directie van Carinova geeft aan dat cliënten, als ze minder uren hebben na herindicatie, uren met subsidie van gemeente kunnen bijkopen. Tevens merkte de directie op dat uit onderzoek is gebleken dat juist de minst vermogenden gebruik maken van WMO hulp in huis. Hij concludeert dat er daarom in Raalte slechts 20 mensen uren konden bijkopen, € 5,- extra per week kunnen weinig mensen missen. Hierdoor zijn alle tijdelijke dienstverbanden bij Carinova verdwenen. Bovendien is het voor de cliënten maar afwachten of de hulp aan huis wel komt, want er schijnen regelmatig personeels- tekorten te zijn t.g.v. hoog ziekteverzuim. Is het u bekend dat er slechts 20 cliënten in Raalte gebruik zouden (kunnen) maken van de “bijkoopregeling” HH1? Klopt dit aantal?
Is het u bekend dat cliënten wel een verplichte eigen bijdrage moeten betalen aan de WMO, terwijl ze er kennelijk niet zeker van kunnen zijn of ze wel hulp krijgen (t.g.v. hoog ziekteverzuim)? Wat kunt u hieraan doen om dit in betere banen te geleiden, zodat de zorg thuis goed en betrouwbaar wordt dan wel blijft voor kwetsbare ouderen die steeds langer thuis moeten blijven?
Toelichting:
Enige tijd geleden heeft de raad kennis genomen van de wijzigingen in huishoudelijke verzorging n.a.v. het nieuwe contract met Carinova: HH2 (huishoudelijke verzorging met regie/begeleiding) wordt omgezet in HH1 (huishoudelijke hulp) en LOT (lichte ondersteuning thuis). Hierover heeft de SP-fractie mondeling vragen gesteld. De vraag aan de wethouder of dit nadelige gevolgen zou hebben voor medewerkers werd met nee beantwoord. De vraag of de beloning cao conform bleef, werd met ja beantwoord.
Uit de recente informatiebijeenkomst voor medewerkers lijken er negatieve salaris gevolgen voor de medewerkers van Carinova te volgen, nu de verwachting van Carinova is dat het grootste deel van HH2 indicaties zal wijzigen in HH1. (HH2 = salarisschaal 15, HH1 = salarisschaal 10, LOT = salarisschaal 15).
Naam en ondertekening:
Actie op 11 maart 2017
Zaterdag 11 maart werd er op de Plas in Raalte "gecashed" bij de SP
'S ochtends nog geen publiek maar alles opgebouwd.Hier vind je een opname van de toespraak:
https://youtu.be/sd6LewO0sxs Onze spreker Johan van der Veen vertelt dat u op 11 maart in het klein/symbolisch kon cashen maar na 15 maart ook het grote cashen voor iedereen die nog niet geprofiteerd heeft van de "aantrekkende economie" kan beginnen als het aan de SP ligt. Kleine vergissing van Johan op +/- 02:10:"Het leenstelsel is afgeschaft" moet zijn "de basisbeurs is afgeschaft"
En tot slot nog even de "plakzuil", de enige plek in Raalte waar nog wel geplakt mag worden, van enkele verkiezingsposters voorzien.