Nieuws van politieke partijen in Scherpenzeel over CDA inzichtelijk

10 documenten

Verbazingwekkende poppenkast Volgt u ...

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 14-05-2018 16:00

Verbazingwekkende poppenkast Volgt u als VVD-er de gemeentelijke politiek in het dorpse Scherpenzeel nog een beetje? Nu ik, als oud raadslid, wel. Maar wel vanuit de zijlijn. Bij het lezen het artikel dat de coalitie een akkoord had viel ik al van verbazing uit mijn stoel. Het heeft mij enige moeite gekost om mij zelf weer onder controle te krijgen. Als u de laatste maanden van de oude coalitie wat gevolgd heeft dan heeft het u niet kunnen ontgaan dat de fractie van de SGP in een ontluikende kalverliefde een oogje had op die van Gemeentebelangen Scherpenzeel. Interessant was na de verkiezingen te constateren dat die verliefdheid niet wederzijds bleek en dat deze niet werd beantwoord. Er werd door de fractie van Gemeentebelangen verder gesproken met dame en heer van de Christen Unie. Samen goed voor een meerderheid in de gemeenteraad. De verbazing was de plotselinge betrokkenheid van PRO Scherpenzeel. De voorman van deze fractie had direct na de verkiezingen reeds getoeterd dat er voor hen slecht op het bankje van de oppositie een plekje beschikbaar kwam. Maar politiek is vluchtig en politici doen steeds vaker uitspraken met een houdbaarheid van slechts de klank. Nog gekker wordt het met de keuze van de wethouders voor het college. De beoogd wethouder van Gemeentebelangen Scherpenzeel heeft een medisch probleem, waarschijnlijk van tijdelijke aard. Beide andere wethouders (CU en PRO) zijn blijkbaar niet in staat de taken tijdelijk waar te nemen. Gemeentebelangen Scherpenzeel had in de verkiezingen getoeterd dat twee wethouders voldoende zou zijn en dat zou de tijdelijke variant zeer wel toto de mogelijkheden behoren. Maar nee, ik zit inmiddels weer op mijn stoel, wat schetst onze verbazing, de oud wethouder van SGP treedt toe tot de bestuurlijke gelederen van Gemeentebelangen Scherpenzeel. Hoe mooi kan de dorpspolitiek alles oplossen, als sneeuw voor de zon. De voorman van de SGP is duidelijk in zijn zeer recente reactie. Dit kan toch niet waar zijn, een tijdelijke bestuurder die bij de partij waar hij voor invalt reeds een tweetal moties van wantrouwen aan zijn broek heeft hangen. In zijn woorden, een driedubbele aanfluiting in een tijd van bestuursluwte. Ik heb niet helemaal scherp of hij met de bestuursluwte de afgelopen periode van vier jaar bedoeld of de komende maanden betreffende de invalbeurt van hun oud wethouder. Dat laatste in inderdaad een aanfluiting. Het wordt wel een college van ‘breed dorpsbelang’. Alle partijen hebben een rol(letje). Alleen, hoe zou het CDA hier nu naar kijken. Zij hebben werkelijk helemaal niets in de lege handen. Toch jammer dat er niet wat sterkere karakters in het bestuur van onze gemeente deel nemen. Ook jammer dat wij als VVD fractie hier aan de raadstafel hier geen deel meer van uit maken. Je handen jeuken op deze momenten wel eens om wat orde in de chaos te scheppen. Dat moeten we zeker ook doen als we de dossiers die op tafel liggen eens goed bekijken. Een niet onbelangrijke is de bestuurskracht. De Provincie Gelderland oordeelt op dit dossier niet positief, Scherpenzeel neemt een zwakke positie in. We moeten nog op zoek naar een nieuwe burgemeester maar of de Commissaris van de Koning nu net zo soepel is als vijf jaar geleden, dat valt maar te betwijfelen. Mede ook daar recent in het plaatselijke dagblad een oproep stond om burgers te betrekken bij het opstellen van het functieprofiel van een nieuwe burgemeester. Dat getuigt niet van bestuurlijke overtuiging. De politiek moet orde op zaken stellen om de zelfstandigheid te behouden. De Provincie Gelderland heeft meer macht dat weleer en we lopen het risico dat er straks voor ons besloten wordt. De organisatie en met name de kosten van de organisatie in de huidige tijd, de veelheid aan werk bij een gemeentelijk apparaat (nieuwe ruimtelijke wetgeving, privacy wetgeving, automatisering en de decentralisaties). Allemaal uitvoering en geen politiek. Ook hier ligt een fors dossier. Politiek is tenslotte de uitbreiding van ‘Het Zwarte Land’ zeven hectare industriegebied er bij. Slechts voor een drietal bedrijven die de infrastructuur rondom ons dorp nog zwaarder gaan belasten. Het is nog maar de vraag of het midden- en kleinbedrijf, waar Scherpenzeel groot door geworden is, mee gaat profiteren van deze ontwikkeling. Beter zou zijn de transport intensieve bedrijvigheid te verplaatsen naar de randen van de autosnelwegen. Dan ontstaat er echt ruimte voor de Scherpenzeelse ondernemers. Kortom de handen jeuken nog wel eens. Het is zo jammer en ontzettend belangrijk de dossier voortvarend aan te pakken. Het is dan ook dat ik de pen ter hand heb genomen om binnen de leden van de VVD en de lezers van dit artikeltje, toch opnieuw de aandacht te vragen om op te staan en juist nu, in een periode dat de VVD geen deel uit maakt van de gemeenteraad, wel de publieke opinie te zoeken. Deze vier jaar gaan dan niet verloren en wie weet komen we sterker terug om onze inwoners op een liberale wijze te vertegenwoordigen. Gerrit Dijkstra - VVD Scherpenzeel

Verslag raadsvergadering 15 februari 2018

PRO Scherpenzeel PRO Scherpenzeel SGP CDA Scherpenzeel 22-02-2018 08:04

Deze raadsperiode loopt ten einde en dat is te merken aan de onderwerpen, en soms ook door de gebruikte Buhne taal c.q. verkiezingsretoriek.

Op de agenda stonden hoofdzakelijk technische hamerstukken. Daarnaast werd de algemene subsidieverordening vastgesteld. Nog even meende Henk Brons (GBS) aandacht te moeten vragen voor het, naar zijn mening, grote verschil in bedragen van de diverse subsidie ontvangers. Helaas gaat daar deze verordening niet over. Deze stelt de kaders vast waarbinnen het college de subsidies kan verlenen.

Een amendement van de SGP om in bijzondere gevallen vaker dan 1x per jaar inzicht te krijgen in de boekhouding van de ontvangende vereniging werd aangenomen.

Over de nota grondbeleid had Willem Schuur al in de opinieronde vermeld dat het een slecht stuk was, wat van de agenda kon worden afgevoerd. In de raadsvergadering zei Ad van Es dan ook dan er nu, willen we dit dossier weer snel op de agenda van de raad krijgen, geen andere keuze was om tegen te stemmen. Marieke van de Beek (CU) vond het inderdaad ook een slecht stuk, maar het dubbeltje viel daar de andere kant op en stemden ze voor het slechte stuk.

Een meerderheid stemde alsnog voor het slechte stuk, zodat een nieuwe raad straks alvast weet waar ze mee aan de slag kunnen..

Zo tegen verkiezingstijd willen sommige woordvoerders zich nog wel eens laten horen. Zo ook Johan Slappendel (CDA). Hij bracht een motie vreemd in om de begrootte €12.500,- ,voor het project circulaire economie van Food Valley, terug te brengen naar € 2.500,–. Dit om reden dat Scherpenzeel aanvankelijk dit project zou trekken , maar daar geen kans toe zag. Nu trekt Veenendaal deze kar. Ad van Es vroeg aan Slappendel bij interruptie hoe hij dacht dat Veenendaal dit project financieel gaat trekken nu Scherpenzeel haar afspraak niet na kan komen. Het deelnemen aan een Gemeenschappelijke Regeling schept immers ook verplichtingen. Bovendien is een begrotingswijziging via een motie vreemd niet mogelijk. Na antwoorden van de wethouder bleek al snel de motie te behoren tot de afdeling “Verkiezingsretoriek” en werd dan ook door Slappendel ingetrokken.

Voorzitter Corry van Rhee- Oud Ammerveld kon de vergadering zeer tijdig afsluiten, voor de nazit in het grand-cafe.

Integriteit naar aanleiding van de ...

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 03-01-2018 12:19

Integriteit naar aanleiding van de discussie over de exploitatie van de locatie Walstrolaan. De bespreking van het resultaat van het rapport Integriteit betreffende de participatie van twee CDA-raadsleden in het Collectief Particulier Opdrachtgevererschap Walstrolaan. Liepen de gemoederen in september al hoog op, de start van deze Raadsvergadering voorspelde niet veel beters. Hoewel er maar liefst zeven vragen zijn beantwoord wist het GBS er nog een scherp puntje aan te zuigen. De reactie van de betrokken voorman van het CDA was zo mogelijk nog aanvallender. Het rapport stelde hem in het gelijk, naar zijn mening. Hem trof geen enkele blaam. De stichting was destijds twee dagen na de vergadering in september opgericht. Van betrokkenheid kon volgens hem geen sprake zijn. Het raadsvoorstel betrof van oorsprong overigens het vaststellen van de grondexploitatie Walstrolaan waarbij de stedenbouwkundige onderlegger geheim was. Een ongebruikelijke aanpak. Op de één of andere onverklaarbare wijze had het allemaal nogal haast. Waarom er pas kort voor de behandeling van het voorstel melding werd gedaan van mogelijke betrokkenheid is mij een raadsel. Evenals het niet deelnemen aan de beraadslagingen maar wel aan de stemming. Je kunt er boeken over vol schrijven maar het blijft een vreemde aanpak. Onze fractie is niet tegen de collectieve ontwikkeling maar pak het wat meer in de openbaarheid aan. Integer handelen betekent tijdig in het presidium melding doen van voornemens met een persoonlijk belang. Hadden de betrokkenen dat gedaan was er geen sprake geweest van een incident. Dan het voorstel van de burgemeester tijdens de behandeling in september: haal het van de agenda, geef het ter overweging en agendeer het voor een volgende vergadering. De fractie van de VVD acht dit historisch wijze woorden van onze burgemeester. De SGP meende anders te moeten handelen. Maar waarom zo voortvarend een amendement? Wat moest er gered worden? De voorman van het CDA antwoordde op de door mij gestelde vraag, hij had er niet eerder aan gedacht , niet bij stil gestaan en het was achteraf allemaal niet heel handig geweest. Eindelijk een goede opmerking van de betrokkene die de gemoedsrust van allen aan de vergadertafel ten goede komt. Na enig aandringen geeft ook de SGP antwoord op de gestelde vraag. In het rapport staat niet heel veel te lezen laat staan waarom de grondexploitatie op deze wijze moest worden vastgesteld. Naar de mening van de fractie van de VVD ligt daar niet de verborgen vraag naar integer handelen? Integriteit is een persoonlijk beleven van integer zijn. Laat dat dan maar de wijze les zijn die eenieder voor zichzelf mag beantwoorden. Ook ten aanzien van het genomen besluit. Dossier gesloten. Gerrit Dijkstra Fractievoorzitter VVD Scherpenzeel

Constructief en dualistischMet twee lange raadsvergaderingen op 19 en 21 december sloot Scherpenzeel het politieke jaar 2017 af. Veel constructieve besluiten werden genomen. Waarbij de dualistische inslag van de Scherpenzeelse raad duidelijk naar voren kwam. De vergaderingen werden bekwaam geleid door burgemeester Van Rhee-Oud Ammerveld, tijdelijk plaatsvervanger van burgemeester Visser die verhinderd is door ziekte.

SGP SGP VVD CDA Scherpenzeel 23-12-2017 00:00

 

Met twee lange raadsvergaderingen op 19 en 21 december sloot Scherpenzeel het politieke jaar 2017 af. Veel constructieve besluiten werden genomen. Waarbij de dualistische inslag van de Scherpenzeelse raad duidelijk naar voren kwam. De vergaderingen werden bekwaam geleid door burgemeester Van Rhee-Oud Ammerveld, tijdelijk plaatsvervanger van burgemeester Visser die verhinderd is door ziekte. Integraal Plan Scherpenzeel: Bedrijvigheid stimuleren en ondernemersplan onderzoeken

Naar de vaste overtuiging van de SGP is bedrijvigheid en werkgelegenheid goed voor de Scherpenzeelse gemeenschap. Waar gewerkt wordt, is er ruimte voor woningbouw, blijven voorzieningen op peil en is er toekomst voor de jongere generatie.

Onderzoek van de gemeente heeft aangetoond dat er een behoefte van 7.5 ha bedrijventerrein is voor Scherpenzeelse bedrijven. De SGP wil die bedrijven niet wegjagen naar andere gemeenten in de regio. Daarnaast heeft de ondernemersvereniging een ambitieus plan aangeboden aan de gemeente om wonen en werken te stimuleren en het dorp een facelift te geven.

De SGP staat positief ten opzichte van dergelijke initiatieven uit de samenleving. Maar ze moeten wel onafhankelijk onderzocht worden op de gevolgen voor de gemeente. Daarom pleitte de SGP, samen met GBS en Pro Scherpenzeel voor snel oppakken van de bestemmingsplanprocedure en het snel onderzoeken van het plan.

Gaat de SGP zomaar akkoord met het plan? Nee, de SGP tekent niet bij het kruisje! Het onderzoek moet minimaal inzicht geven in: de aantoonbare voordelen van (onderdelen van) het plan, geen grote risico’s voor Scherpenzeel, het maatschappelijk draagvlak door een zeer zorgvuldig participatieproces met inwoners, ondernemers en verenigingen. De uitkomsten van zo’n onderzoek kunnen meegenomen worden in de op te stellen omgevingsvisie. Op dat gebied loopt Scherpenzeel achter en deze ‘pilot’ kan daarbij helpen.

Deze keuze werd door de raad aangenomen met de stemmen van VVD, CU en CDA tegen.

Tarieven Afvalstoffenheffing: Helaas uitstel Diftar, maar lichtpuntjes

Per 1 januari zou in Scherpenzeel gestart worden met het Diftarsysteem, eerder uitgelegd op deze website. De raad was destijds praktisch unaniem. Het is nodig om de afvalscheiding te verbeteren en het levert bij inwoners meer bewustwording op van afvalstromen. De SGP heeft vorig jaar van harte voor het voorstel gestemd. Het doel is minder afval en dat is goed rentmeesterschap van de schepping.

Als het goed is gaan mensen minder vaak de grijze kliko aanbieden. Daardoor wordt het jaarlijkse bedrag dat men moet betalen voor afvalstoffen lager. De crux zat hem in de afvaltarieven die hiervoor vastgesteld moeten worden en de communicatie daarvan naar de inwoners. Vanaf juni heeft de SGP regelmatig aangedrongen op een goede onderbouwing van de tarieven door kosten en opbrengstcijfers te verstrekken en het effect voor inwoners door te rekenen. De SGP wilde daar een discussie over.

Dir is niet van de grond gekomen. Als gevolg daarvan en beperkte communicatie tot op dit moment begon de meerderheid van de raad te twijfelen of het verstandig is Diftar per 1 januari moest ingevoerd worden. Daarom komt het college later met een voorstel hoe en wanneer Diftar in 2018 moet worden ingevoerd.

Wat de SGP betreft had Diftar wel mogen worden ingevoerd per 1 januari, waarbij er dan op korte termijn de effecten op het tarief onderzocht zou worden en desnoods maatregelen te nemen om negatieve effecten (als die er zouden zijn) te compenseren. Dat voorstel haalde het niet.

Positief was wel dat een SGP-motie werd aangenomen om een pilot te starten aangaande gratis wegbrengen van grof huishoudelijk afval. Daarover is al veel te doen geweest. Een ding is zeker dat Scherpenzeel hier kan verbeteren. In omliggende gemeenten waar afvalscheiding een succes is geworden is als regel het wegbrengen van dit soort afval gratis.

De Breehoek: Positieve punten, maar kritisch blijven

Kulturhus De Breehoek vormt vanaf het besluit tot de bouw tot nu toe voor veel debat in de raad. Te hoge kosten, bijlappen subsidiebedragen door de gemeente, te weinig inkomsten, en de kwaliteit van de dienstverlening vormen de trefwoorden van de discussie.

Nu is er de achterliggende jaren veel verbeterd. De exploitatie is minder slecht dan in het verleden, en de directie slaagt erin het imago en de dienstverlening sterk te verbeteren. Daarvoor is een compliment op zijn plaats.

In 2015 was een herstructureringsplan door de raad aangenomen waarbij meer dan 5 ton gemoeid was. De SGP steunde dat voorstel destijds wel, zij het schoorvoetend. Begrootte kosten en opbrengsten noemden we toen “fragiel”. Dat is waar gebleken. Want nu lag er een verzoek tot extra subsidie: € 72.000 in 2017, € 97.000 in 2018 en Є 83.000 in 2019 en daarna nog extra gelden beschikbaar stellen zodat het college, onder uitgewerkte voorwaarden, over kan gaan tot het verlenen van extra subsidie van € 60.000,00 per jaar vanaf 2020. Ook hierbij vroeg de SGP wederom aandacht voor de beheersing van de kosten en het benutten van de kansen om opbrengsten te verhogen. Zo blijkt De Breehoek indirect verenigingen voor een bedrag van wel een ton te subsidiëren doordat ze feitelijk een te lage huur rekenen. Wat de SGP betreft komen er zo snel mogelijk nieuwe contracten voor deze gebruikers.

Nu snapt de SGP wel dat De Breehoek niet zonder subsidie met gemeenschapsgeld kan. Niemand schiet er iets mee op als het gebouw moet sluiten, dan zijn we veel slechter af. Het gebouw staat er nu eenmaal. Maar juist omdat het gemeenschapsgeld is, moeten we kritisch blijven en de prikkel bij directie en bestuur laten. Daarom steunde de SGP een amendement van de VVD om wel de extra gelden beschikbaar te stellen tot en met 2019, maar voor het vervolg later een besluit te nemen. Dus alleen als het dan nodig is én als er nieuw inzicht in kosten en opbrengsten is.

Kunstgrasveld Vallei Vogels: Gemiste kans

De raad werd gevraagd om € 370.000 beschikbaar te stellen voor een tweede kunstgrasveld voor Valleivogels. De motivatie was dat de vereniging dit hard nodig heeft vanwege een toename van het aantal (jeugd)leden. Nu was hier in de commissie in juni ook over gesproken en toen was het voorstel van de agenda gehaald vanwege onvoldoende onderbouwing en vanwege ontbrekende overeenkomsten met de verenigingen als geheel. Nu was het voorstel terug. En ja, er waren overeenkomsten en ja, de vereniging betaalt 25% van het bedrag in 45 jaar tijd terug.

De SGP erkent dat investeringen in het sportcomplex noodzakelijk kunnen zijn. Wat de SGP betreft zijn er dan harde criteria zoals een onderbouwing van de noodzaak, een verbetering van de exploitatie, en een significante eigen bijdrage van de vereniging. Iedereen wordt beter van zelfredzame verenigingen, zeker als zo’n vereniging serieuze eigen (kantine) inkomsten heeft. Omdat het aan geen van deze criteria voldaan is en er feitelijk nauwelijks sprake is van ledengroei, stemde de SGP als enige tegen. Overigens kon een goed verstaander horen dat Pro Scherpenzeel en CDA deze bezwaren deelden. Alleen stemden zij voor…

Commotie over integriteit rond nieuwbouwproject: Geen enkele reden tot zorg

Bij de vaststelling van de grondexploitatie van het terrein van de voormalige Maatjesschool in de raad van 28 september ontstond verwarring over betrokkenheid van de CDA-raadsleden Slappendel en Van Kampen. Zodra die school gesloopt is, moeten volgens het raadsvoorstel een aantal levensloopbestendige woningen gerealiseerd worden via een Collectief Particulier Ondernemerschap (CPO). Maar het bleek dat beide raadsleden zich ingeschreven hadden voor deelname. Dat leidde tot veel commotie, en resulteerde in een integriteitsonderzoek naar de privaatrechtelijke aspecten rondom deze gang van zaken. Nu werd het rapport besproken. De conclusie is eenvoudig dat niemand blaam treft en dat er geen enkele sprake is van onregelmatigheden of integriteitsschendingen. Daarmee is voor de SGP de kous af. Het was beter geweest als alle betrokkenen beter gecommuniceerd hadden. Liever ten overvloede dan te weinig.

Afvalwaterplan: Helaas stijging tarieven

Er wordt geen nieuw afvalwaterplan/rioleringsplan gemaakt omdat deze plannen opgaan in de nieuwe omgevingsvisie die over enkele jaren opgesteld moet zijn. Tot die tijd geldt het huidige plan, dat in deze raadsvergadering formeel verlengd moest worden. Een eerdere afspraak uit 2016 was dat de tarieven niet zouden stijgen. Helaas bevatte dit voorstel toch een jaarlijkse stijging van 9 euro. Een SGP-amendement om deze stijging ongedaan te maken haalde het niet. Het leek erop dat de andere partijen zich dit allemaal niet meer konden herinneren.

Integriteitsrapport

CDA CDA Scherpenzeel 19-12-2017 11:21

Het integriteitsrapport van Capra is hier te lezen. Onderstaand de openbare reactie van het CDA in de gemeenteraadsvergadering van 19 december 2017: De conclusies van de heer Schaap van Capra zijn glashelder. En wij accepteren die ook volmondig. Hij komt namelijk tot de conclusie dat er geen sprake is geweest van de schijn van belangenverstrengeling en dat er geen sprake is van schending van de integriteit. Einde citaat. Onze interim burgemeester heeft me gevraagd me te beperken tot mijn rol in het proces. En dat was ik ook, al kostte me dat moeite, serieus van plan. Maar na lezing van het commentaar van de heer Brons in de Barneveldse Krant van gisteren ga ik dat niet doen. Het resultaat van drie dagen zorgvuldig formuleren kon zo de prullenbak in. Vooringenomenheid, roddel en achterklap zijn het kenmerk van Gemeentebelangen Scherpenzeel. De waarheid staat niet voorop, maar er wordt een schijnwerkelijkheid gecreëerd. En in deze schijnwerkelijkheid worden de zondaars gezocht. Zelfreflectie past daar niet bij. GBS heeft verzocht om een integriteitsonderzoek. Maar nu de conclusies ze niet bevallen, worden ze sturend en subjectief genoemd. De integriteit van de onderzoeker wordt nu dus in twijfel getrokken. Wellicht wil de heer Brons een second opinion, net als in Brunssum, met een rapporteur die hijzelf mag uitzoeken. Uit het rapport blijkt dat de communicatie op veel fronten niet goed is geweest. De betrokkenheid van mijzelf bij de CPO was breed bekend op het gemeentehuis. Bij ambtenaren, bij de secretaris, bij de wethouders en bij de burgemeester. De burgemeester heeft de impact van dit feit onderschat. Dat hij zegt niet geweten te hebben van het privaatrechtelijke aspect creëert onnodig mist in het feitenoverzicht. Welke betrokkenheid zou ik anders hebben? Nergens, nergens in het rapport wordt gezegd dat het mijn taak zou zijn geweest mijn collegae fractievoorzitters te informeren. De gemeentesecretaris wordt door de heer Schaap die rol toegedicht. De letterlijke conclusie van de heer Schaap luidt: "De heren Slappendel en Van Kampen hadden er wellicht beter aan gedaan om hun betrokkenheid eerder aan te kondigen, maar de heer Slappendel ging er met enig recht van uit dat zijn betrokkenheid bekend was, omdat hij op de lijst behorende bij de brief van 20 februari vermeld stond ". (Met die lijst wordt bedoeld de lijst met deelnemers die de initiatiefnemer heeft gevoegd bij de brief aan het College op 20 februari 2017 en die in mei onder de aandacht van o.a. de toenmalige gemeentesecretaris is gebracht.) Einde citaat Communicatie is tweezijdig. De één moet niet alleen horen, maar ook echt luisteren. De ander moet zorgen dat hij verstaan wordt. Daar is het misgegaan tussen de griffier en mij op 13 september, 2 dagen na de opinieronde, toen ik getracht heb haar op de hoogte te stellen van mijn betrokkenheid en het procesplan dat ik voor ogen had. Ik meende er daarom van uit te mogen gaan dat de burgemeester hierover door de griffier zou worden geïnformeerd. Dat het agendapunt Grondexploitatie Walstrolaan onlosmakelijk was verbonden met het CPO is mij pas naderhand duidelijk geworden. Hoewel ik heb begrepen dat ook dat in de bewuste raadsvergadering nog een punt is geweest. Ik heb er dan ook geen seconde aan gedacht dit zelf te melden aan de fractievoorzitters. Daar komt nog bij dat de Vereniging CPO de Maatjeshof pas rond 20 september, de datum waarop ik lid werd, is opgericht. Dat is na de Opinieronde. Voorzitter, met de kennis van nu was het, als ik er aan gedacht had, verstandig geweest als ik ook mijn collegae raadsleden eerder had geïnformeerd. Hoewel, voorzitter, ik herhaal dat, de gemeentesecretaris hiervoor eigenlijk verantwoordelijk was. Dat suggereert de heer Schaap niet alleen in het rapport, maar ook nog in het gesprek dat ik met hem had. De heer Schaap schrijft in de laatste alinea van zijn rapport: "De andere reden is het wantrouwen dat blijkens het verhandelde in de raadsvergadering, de door mij gevoerde gesprekken en de mij overlegde stukken, bij bepaalde betrokkenen bij deze kwestie ( de fractie van Gemeentebelangen Scherpenzeel en sommige bestuurders) bestaat ten opzichte van andere betrokkenen. Daarover kan ik alleen maar opmerken dat zulk wantrouwen geen grondhouding is die bevorderlijk is voor (de onderlinge verhoudingen in) het openbaar bestuur. Er had in de raadsvergadering ook rustig gevraagd kunnen worden wat er aan de hand was, in plaats van dat diverse spelers onmiddellijk in toorn ontstaken en hun oordeel klaar hadden. " Einde citaat. Het optreden van mevrouw Van Dijk in de raadsvergadering was inderdaad beneden peil. Insinuaties en verdachtmakingen. Ze kende de feiten niet en stond er ook niet voor open. Het woord ballotage viel zelfs, vriendjespolitiek, en geheim. De heer Schaap ontmantelt dit allemaal vakkundig in zijn rapport. Het optreden van de heer Brons was intimiderend ( o.a. in de schorsing en in de vergadering) door de frontale aanval op de heer Dekker. Hij had zijn oordeel al klaar voor hij als mosterd na zijn maaltijd om een integriteitsonderzoek vroeg. Eerst goed onderzoek doen naar de feiten, voorzitter, dan pas conclusies trekken. Het rapport spreekt dus van wantrouwen. De heer Brons heeft dit rapport gelezen. Maar wat heeft hij er mee gedaan? Is hij wel toegekomen aan de laatste bladzijde van het rapport? Hij heeft dit wantrouwen geaccentueerd door zijn uitgesproken eis (tegen de wens van onze interim burgemeester in) om de gespreksverslagen te mogen inzien. Klaarblijkelijk vertrouwt hij ook de heer Schaap niet. De heer Schaap heeft het rapport vakkundig samengesteld na weging van alle gesprekken. Kan de heer Brons dit beter? Voorzitter, de heer Brons heeft wind gezaaid, maar heeft storm geoogst. En incasseren is klaarblijkelijk niet één van zijn beste politieke kwaliteiten. In de Barneveldse Krant vraagt hij mij vanavond publiekelijk mijn excuus aan te bieden. Ik pieker daar niet over en het rapport geeft daar ook geen aanleiding toe. Wel betreur ik het dat mijn deelname aan het CPO zoveel negatieve gevolgen heeft voor mijn niet betrokken collegae hier aan tafel. En natuurlijk voor het CPO, een prachtig initiatief van onze inwoners dat wij zonder dat gedimdam zouden moeten toejuichen. De enigen die op basis van dit rapport excuus moeten aanbieden zijn de heer Brons en mevrouw Van Dijk. Daar geeft dit rapport wel alle aanleiding toe. Maar dan moet je ook wel bereid zijn je eigen functioneren ter discussie te stellen. Voorzitter, en wat betreft het vervolg: Ik wil aan de gemeentesecretaris en de burgemeester vragen erop toe te zien dat alle procedures goed worden doorlopen. Ik neem aan dat ik daar de komende tijd op mag vertrouwen.

Integriteitsrapport

CDA CDA Scherpenzeel 19-12-2017 11:21

Het integriteitsrapport van Capra is hier te lezen. Onderstaand de openbare reactie van het CDA in de gemeenteraadsvergadering van 19 december 2017: De conclusies van de heer Schaap van Capra zijn glashelder. En wij accepteren die ook volmondig. Hij komt namelijk tot de conclusie dat er geen sprake is geweest van de schijn van belangenverstrengeling en dat er geen sprake is van schending van de integriteit. Einde citaat. Onze interim burgemeester heeft me gevraagd me te beperken tot mijn rol in het proces. En dat was ik ook, al kostte me dat moeite, serieus van plan. Maar na lezing van het commentaar van de heer Brons in de Barneveldse Krant van gisteren ga ik dat niet doen. Het resultaat van drie dagen zorgvuldig formuleren kon zo de prullenbak in. Vooringenomenheid, roddel en achterklap zijn het kenmerk van Gemeentebelangen Scherpenzeel. De waarheid staat niet voorop, maar er wordt een schijnwerkelijkheid gecreëerd. En in deze schijnwerkelijkheid worden de zondaars gezocht. Zelfreflectie past daar niet bij. GBS heeft verzocht om een integriteitsonderzoek. Maar nu de conclusies ze niet bevallen, worden ze sturend en subjectief genoemd. De integriteit van de onderzoeker wordt nu dus in twijfel getrokken. Wellicht wil de heer Brons een second opinion, net als in Brunssum, met een rapporteur die hijzelf mag uitzoeken. Uit het rapport blijkt dat de communicatie op veel fronten niet goed is geweest. De betrokkenheid van mijzelf bij de CPO was breed bekend op het gemeentehuis. Bij ambtenaren, bij de secretaris, bij de wethouders en bij de burgemeester. De burgemeester heeft de impact van dit feit onderschat. Dat hij zegt niet geweten te hebben van het privaatrechtelijke aspect creëert onnodig mist in het feitenoverzicht. Welke betrokkenheid zou ik anders hebben? Nergens, nergens in het rapport wordt gezegd dat het mijn taak zou zijn geweest mijn collegae fractievoorzitters te informeren. De gemeentesecretaris wordt door de heer Schaap die rol toegedicht. De letterlijke conclusie van de heer Schaap luidt: "De heren Slappendel en Van Kampen hadden er wellicht beter aan gedaan om hun betrokkenheid eerder aan te kondigen, maar de heer Slappendel ging er met enig recht van uit dat zijn betrokkenheid bekend was, omdat hij op de lijst behorende bij de brief van 20 februari vermeld stond ". (Met die lijst wordt bedoeld de lijst met deelnemers die de initiatiefnemer heeft gevoegd bij de brief aan het College op 20 februari 2017 en die in mei onder de aandacht van o.a. de toenmalige gemeentesecretaris is gebracht.) Einde citaat Communicatie is tweezijdig. De één moet niet alleen horen, maar ook echt luisteren. De ander moet zorgen dat hij verstaan wordt. Daar is het misgegaan tussen de griffier en mij op 13 september, 2 dagen na de opinieronde, toen ik getracht heb haar op de hoogte te stellen van mijn betrokkenheid en het procesplan dat ik voor ogen had. Ik meende er daarom van uit te mogen gaan dat de burgemeester hierover door de griffier zou worden geïnformeerd. Dat het agendapunt Grondexploitatie Walstrolaan onlosmakelijk was verbonden met het CPO is mij pas naderhand duidelijk geworden. Hoewel ik heb begrepen dat ook dat in de bewuste raadsvergadering nog een punt is geweest. Ik heb er dan ook geen seconde aan gedacht dit zelf te melden aan de fractievoorzitters. Daar komt nog bij dat de Vereniging CPO de Maatjeshof pas rond 20 september, de datum waarop ik lid werd, is opgericht. Dat is na de Opinieronde. Voorzitter, met de kennis van nu was het, als ik er aan gedacht had, verstandig geweest als ik ook mijn collegae raadsleden eerder had geïnformeerd. Hoewel, voorzitter, ik herhaal dat, de gemeentesecretaris hiervoor eigenlijk verantwoordelijk was. Dat suggereert de heer Schaap niet alleen in het rapport, maar ook nog in het gesprek dat ik met hem had. De heer Schaap schrijft in de laatste alinea van zijn rapport: "De andere reden is het wantrouwen dat blijkens het verhandelde in de raadsvergadering, de door mij gevoerde gesprekken en de mij overlegde stukken, bij bepaalde betrokkenen bij deze kwestie ( de fractie van Gemeentebelangen Scherpenzeel en sommige bestuurders) bestaat ten opzichte van andere betrokkenen. Daarover kan ik alleen maar opmerken dat zulk wantrouwen geen grondhouding is die bevorderlijk is voor (de onderlinge verhoudingen in) het openbaar bestuur. Er had in de raadsvergadering ook rustig gevraagd kunnen worden wat er aan de hand was, in plaats van dat diverse spelers onmiddellijk in toorn ontstaken en hun oordeel klaar hadden. " Einde citaat. Het optreden van mevrouw Van Dijk in de raadsvergadering was inderdaad beneden peil. Insinuaties en verdachtmakingen. Ze kende de feiten niet en stond er ook niet voor open. Het woord ballotage viel zelfs, vriendjespolitiek, en geheim. De heer Schaap ontmantelt dit allemaal vakkundig in zijn rapport. Het optreden van de heer Brons was intimiderend ( o.a. in de schorsing en in de vergadering) door de frontale aanval op de heer Dekker. Hij had zijn oordeel al klaar voor hij als mosterd na zijn maaltijd om een integriteitsonderzoek vroeg. Eerst goed onderzoek doen naar de feiten, voorzitter, dan pas conclusies trekken. Het rapport spreekt dus van wantrouwen. De heer Brons heeft dit rapport gelezen. Maar wat heeft hij er mee gedaan? Is hij wel toegekomen aan de laatste bladzijde van het rapport? Hij heeft dit wantrouwen geaccentueerd door zijn uitgesproken eis (tegen de wens van onze interim burgemeester in) om de gespreksverslagen te mogen inzien. Klaarblijkelijk vertrouwt hij ook de heer Schaap niet. De heer Schaap heeft het rapport vakkundig samengesteld na weging van alle gesprekken. Kan de heer Brons dit beter? Voorzitter, de heer Brons heeft wind gezaaid, maar heeft storm geoogst. En incasseren is klaarblijkelijk niet één van zijn beste politieke kwaliteiten. In de Barneveldse Krant vraagt hij mij vanavond publiekelijk mijn excuus aan te bieden. Ik pieker daar niet over en het rapport geeft daar ook geen aanleiding toe. Wel betreur ik het dat mijn deelname aan het CPO zoveel negatieve gevolgen heeft voor mijn niet betrokken collegae hier aan tafel. En natuurlijk voor het CPO, een prachtig initiatief van onze inwoners dat wij zonder dat gedimdam zouden moeten toejuichen. De enigen die op basis van dit rapport excuus moeten aanbieden zijn de heer Brons en mevrouw Van Dijk. Daar geeft dit rapport wel alle aanleiding toe. Maar dan moet je ook wel bereid zijn je eigen functioneren ter discussie te stellen. Voorzitter, en wat betreft het vervolg: Ik wil aan de gemeentesecretaris en de burgemeester vragen erop toe te zien dat alle procedures goed worden doorlopen. Ik neem aan dat ik daar de komende tijd op mag vertrouwen.

Afvalstoffenheffing 2018 - een soap

CDA CDA VVD Scherpenzeel 19-12-2017 11:02

In september 2016 heeft de raad ingestemd met het zogenaamde Grondstoffenbeleidsplan. De bedoeling was dat er met ingang van 1 januari 2018 een lager basistarief zou gaan gelden voor de Afvalstoffenheffing, maar dat er extra moest worden betaald per keer dat je de grijze kliko wilde laten legen. De merkwaardige gedachte hierachter was dat we het afval hierdoor beter zouden gaan scheiden. Deze eerste stap zou wel € 56.000,- per jaar extra administratieve en andere kosten met zich meebrengen. Bij de tweede stap, vanaf 2019, wordt het grijze afval nog maar 1 x per 4 weken opgehaald. Dit brengt € 86.000,- extra administratieve kosten met zich mee. De CDA-fractie heeft in 2016 krachtig gepleit voor uitstel van deze maatregelen en eerst eens te beginnen met een uitgekiende communicatiestrategie. We suggereerden een meldpunt in te stellen waar burgers vragen en ideeën kwijt kunnen en maandelijks in de Scherpenzeelse Krant een aantal vragen te behandelen en tips te geven. Want wie twijfelt niet regelmatig bij het scheiden van zijn afval? Helaas kregen we toen geen steun van andere fracties. Maar nu kwamen de tarieven aan de orde. En bleek de voorlichting en communicatie hierover ondermaats. Het afgelopen jaar geen stimulerende stukken over afvalscheiding op de gemeentepagina en geen communicatie over de ophanden zijnde veranderingen. Alleen half december een foldertje dat lang niet overal bezorgd blijkt te zijn. Weinig partijen bleken nu enthousiast over de verandering van de tarieven. GBS vroeg zich af wat ze tegen de verontruste Scherpenzeelse burger moesten zeggen (wij adviseerden om te zeggen dat ze beter op het CDA hadden kunnen stemmen), de VVD kwam nu tot de conclusie dat nascheiding wellicht effectiever is dan scheiding aan de bron (ook dat hadden wij in 2016 al betoogd) en anderen begrepen niet dat terwijl we minder afval gingen aanleveren, de tarieven toch omhoog moesten (terwijl de forse extra administratieve lasten toch echt al bekend waren in 2016). Na veel discussie werd uiteindelijk het voorstel voor de afvalstoffenheffing 2018 verworpen door toedoen van CDA, GBS, VVD en PRO. De oude tarieven blijven nu voorlopig gelden. Wilt u ook minder bureaucratie en minder administratieve lasten? Dan bent u bij het CDA aan het goede adres.

Rekenwerk

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 29-11-2015 08:56

Donderdag 26 november jl., de gemeenteraad van Scherpenzeel bijeen. Een echt uitdagende agenda is het niet. Op twee dossiers torsen we een amendement mee. Niet om het liberale gedachtengoed beter voor het voetlicht te brengen maar louter en alleen om een raadsvoorstel te repareren. We kunnen ook zeggen dat we wat aan het bijklussen zijn met het doel ons dorp ordentelijk te besturen.

Voordat we beginnen zijn er bloemen voor Jos en Berrie. Beiden VVD-ers nemen afscheid als lid van de commissie. Jos omdat die elders huisvesting heeft gevonden en Berrie omdat die Jos als secretaris gaat opvolgen. Transparant en integer, geen dubbelfuncties! Ik bedank beide heren voor hun inzet. Jos veel plezier in het oosten des lands en Berrie succes bij de hernieuwde kennismaking met het bestuur.

Hoogtepunt van de avond is wel het vaststellen van de belastingtarieven 2016. 0,9% correctie van de inflatie is wel de rode lijn in de verhoging van de tarieven. Maar het CDA heeft huiswerk gemaakt en heeft naar eigen zeggen de rekensommetjes op orde. Op basis van gelijke variabelen bleek tijdens de behandeling van dit onderwerp in de commissie de sommetjes van het CDA tot meerdere uitkomsten te leiden. Een redenering van de voorman van het CDA met, voor hem, een eureka-moment. Wiskundig dient die zeker als ‘onwaar’ betiteld te worden. Het rekenwerk leek de voorman van het CDA persoonlijk fataal te worden maar gelukkig zat hij gisteravond weer aan tafel. Hij deelde mee dat we nog niet van hem af zijn.

De coalitie had getweeën (ze zijn toch met drie?) nog eens zitten zwoegen op de sommen van onze voormalige huisarts en ze hadden een conclusie getrokken. Welke, is mij tijdens de vergadering niet duidelijk geworden maar het was, volgens hen, een amendement waardig. Daar waar de voorman van het CDA consequent klaagt over het niet beantwoorden van vragen door het college, is het beantwoorden van vragen die aan hem gesteld worden ook niet zijn sterkste punt. De verantwoordelijk wethouder had ook niet zijn sterkste optreden deze avond. Zowel het voorstel van het college als het amendement waren wat hem betreft akkoord. Zijn hoofddoel was, om het maar eens ordinair te zeggen, gewoon het belastinggeld binnen harken voor de gemeente.

Inderdaad dat was nu ook precies de kern van het debat, het verdelingsvraagstuk om te innen gelden ‘rechtvaardig’ over de betalers te verdelen. Niet meer en niet minder, het ging niet over minder belasting voor burgers en / of bedrijven. De uitkomst van de som stond reeds vast. Voor de fractie van de VVD is het interessant om te spreken over belastingdruk, hoeveel gaan we met z’n allen betalen. Misschien zou die collectief wel wat minder kunnen zijn als we individueel wat meer, voor de voorzieningen die we zelf gebruiken, betalen. De gemeenschap hoeft tenslotte niet voor alle pleziertjes van een individu op te draaien. De meer liberale inslag, beperking van de collectieve lasten.

Voor mij was het verdelingsvraagstuk een lastige afweging. De verdediging van het collegevoorstel door de verantwoordelijk wethouder was ronduit zwak en het amendement van het CDA blonk ook niet uit door overtuiging. Een half uur extra bedenktijd werd mij niet gegund. Na besluitvorming heb ik mij maar geconformeerd aan het collegevoorstel.

De motie van het GBS over de hondenbelasting en het onderzoek naar het afschaffen ervan in 2017, kon rekenen op de steun van de fractie van de VVD. De coalitie had in de begroting reeds besloten dat hondenbezitters meer voor hun hond moeten betalen. Die rekening - en de uitleg daarvan - laat ik graag bij de coalitie liggen. De SGP heeft zich tenslotte in het verleden reeds hard gemaakt voor de hond, de bezitter ervan krijgt nu keurig de rekening gepresenteerd. Met dank aan die zelfde SGP.

Als laatste in de belastingtarieven het ophalen van het huisvuil. De motie van GBS over differentiatie van tarieven kan niet op onze steun rekenen. Er is al genoeg administratieve drukte en iedere maand een rekening te ontvangen van het opgehaalde vuil gaat ons veel te ver. Levert ook weer bergen papier en omgehakte bomen op. Kijk eens naar andere oplossingen om de steeds groeiende afvalstroom in te perken zodat huishoudens ook minder hoeven weg te gooien.

De gemoederen rond de belastingen hielden ons meer dan een uur bezig. Daarna was er nog een dossier over de Permar en de gemeenschappelijke regeling van de Permar. Laten we voorop stellen dat de mensen die bij de Permar werken niet de dupe mogen worden van het bestuurlijke gedoe rondom de Permar. Zij hebben een baan, zijn trots op hun werk en de gemeenschap moet er gewoon voor zorgen dat zij ook aan het werk kunnen blijven. Maar bestuur en management moeten zich diep schamen. Het bestuur stond er bij en keek er na. Na donderdagavond is dat de conclusie van de fractie van de VVD. Erger nog, ze blijven er bij staan en blijven er naar kijken.

Ondanks dat het voor onze gemeenschap een gering beslag op financiële middelen legt vindt onze fractie dat de Permar wel behoorlijk bestuurd dient te worden. Transparant (moet tegenwoordig) op basis van een realistische begroting en een getrouwe verslaglegging van het jaar. Een toezegging van de wethouder de Wet gemeenschappelijke regeling te respecteren en helder te verwoorden in de statuten van de Permar was voor onze fractie voldoende. De motie van de VVD om de bestuurlijke drukte te verminderen de gemeenteraad en college weer aan de touwtjes te laten trekken bij de Permar had even eens de instemming van de wethouder, gesteund door de burgemeester. Maar de coalitiepartijen hadden er duidelijk een andere mening over. Bijzonder was het betoog van de CU, volledige steun voor onze motie, transparant sturen en besturen een echte noodzaak! Goed dat de motie er lag! Hoe je dan toch tegen de motie stemt is een raadsel waarvan ik het antwoord wel ken. Veel te transparant, meneer van de CU!

Het raadsvoorstel tenslotte, is aangenomen. Ook met steun van onze fractie. Wel vroeg ik mij af waarom we een begroting goedkeuren met het verzoek om voor eind maart een gewijzigde begroting te presenteren. We hadden er zelfs een motie voor achter de hand!. Is het management van de Permar niet in staat tijdig een ordentelijke begroting op te stellen voor het einde van het jaar? Hoe moet het dan volgend jaar als de begroting 2017 en al voor juli 2016 dient te liggen? We bewaren onze motie, we leggen ook volgend jaar gewoon weer geld bij en wij veranderen 2016 in 2017. Eens kijken hoe men, de leden van de coalitiepartijen, dan reageren.

Rekensommen, het collectief betaalt voor het individu. In het geval van de Permar noodzaak daar het individu en handje geholpen moet worden, in dit geval naar werk. Bij het betalen van belastingen jammer daar niet altijd duidelijk is waarvoor nu precies de belasting geheven wordt. Het leek gisteravond gewoon schrapen bij de burgers.

Rekenwerk, om kwart over tien liet de voorzitter voor de laatste maal de hamer vallen. In detail, precies op het blok! Mooi in de klok!

 

Gerrit Dijkstra,

Fractievoorzitter VVD afdeling Scherpenzeel

Lekker in de ‘wedstrijd’, impressie van de raadsvergadering van 24 september 2015

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 29-09-2015 02:26

Het is mooi geweest, het zomerreces zit er weer op. Even afstand van politiek Scherpenzeel was zeer welkom. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gedurende twee maanden niet gemist heb. Nu we weer ‘aan de bak’ mogen heb ik er zeker zin in!

https://scherpenzeel.vvd.nl/nieuws/7527/lekker-in-de-wedstrijd-impressie-van-de-raadsvergadering-van-24-september-2015

foto: De Breehoek, op de raadsagenda

Er ligt een mooie agenda voor, 25 punten. Eentje die als we niet oppassen voorbij het middernachtelijk uur schiet. De agenda is door de fractiegenoten keurig voorbereid in de commissies en met een beetje korten in mijn betogen blijf ik ruim binnen de ons toebedeelde spreektijd.

We beginnen met wat ruimtelijke zaken rondom bestemmingsplannen. Met een paar slagen van de hamer worden wat administratieve procedures ‘rechtgetrokken’. Dat gaat niet lukken op het dossier bestemmingsplan buitengebied 2013. De aanleiding is een in het verre verleden verkocht agrarisch bedrijf op Gooswilligen waarbij de tweede bedrijfswoning bij de oorspronkelijke eigenaar is gebleven. Tussen de bewoners aldaar botert het niet lekker en er is al vele jaren strijd. Die strijd blijkt niet op te lossen met ruimtelijke procedures, ook niet na gerechtelijke uitspraken. Na opnieuw een uitleg van de verantwoordelijk wethouder stemmen we in met het raadsvoorstel. Onze fractie heeft niet de illusie dat hiermee het probleem is opgelost.

Het tweede vermeldenswaardige bestemmingsplan betreft plan Weijdelaer. Het CDA zwengelt het probleem van een slinger in de weg aan, in dit geval de Vijverlaan. Het is ze zelfs een amendement waard! In de ogen van onze fractie is dit op het niveau van 18 miljoen coaches bij het voetbal. Alle 13 raadsleden hebben een inhoudelijke mening en samen zijn we het niet eens. Ondanks de opvattingen van de fractie van de VVD houden wij ons bij de feiten en de taakopvatting in de raad. Hoofdlijnen van beleid en niet op detail in de uitvoering. Feiten, in het voorliggende bestemmingsplan past een rechte weg maar ook de slinger in de weg. Bestemmingsplan kan wat ons betreft gewoon ter inzage worden gelegd voor de inspraak. Al dan niet een slinger in de weg. Dat is naar onze mening uitvoering en wordt maar met betrokken omwonenden beslecht. Snel komen tot een uit te voeren plan staat bij ons hoger op de agenda dan de slinger.

Dan crisisbeheersing en rampenbestrijding. Naar onze mening een redelijk voorstel maar incompleet. Het blijft bij de eigen veiligheidsregio en dat is in de situatie van ons dorp volstrekt onvoldoende. Op de grens met Woudenberg staat een bedrijf dat tot één van 400 gevaarlijkste bedrijven in Nederland is bestemd. Opslag van zwaar chemisch afval. Anneke Heemskerk heeft het veiligheidsplan nauwgezet doorgespit en het blijkt dat hieraan geen letter is besteed. In de commissie is de portefeuillehouder hierover ‘onder handen’ genomen. Betrokkene had het scherp op het netvlies en wist te melden dat met de buurgemeente en de veiligheidsregio’s nauwgezet is overlegd. Er zijn, afhankelijk van de wind, afspraken gemaakt over het aanrijden van de diensten in geval van een calamiteit dan wel het adequaat treffen van maatregelen inzake de veiligheid van de bevolking. Tevens is de portefeuillehouder gewezen op de vergunningen en de handhaving daarvan.

Even vol houden met het lezen van dit toch wel lijvige verslag. Er komt nog veel meer dat interessant genoemd mag worden.

Bij de verordeningen op de raadscommissies is het thema integriteit. Dat is in de gemeentewet geregeld voor raadsleden en doorgezet naar commissieleden. Ben je ondernemer met ambitie voor de politiek en werk je direct of indirect voor de gemeente Scherpenzeel dan sta je voor een keuze. GBS en CDA denken daar anders over, beide zou moeten kunnen, twee petten. Geen meerderheid en op deze wijze binden we de ‘kat ook niet op het spek’. Integriteit mensen, staat in de huidige tijd hoog op de agenda.

De SGP gaat los op het onderwerp Permar. Die liggen wederom in zwaar weer op ‘hun kant’. Alles wat daar gezegd wordt ondersteund de fractie van de VVD maar het raadsvoorstel gaat daar niet over. Twee beslispunten, nader onderzoek naar de situatie en geen fusie. Daar kunnen we niet op tegen zijn en de rest van de discussie zal volgen. Uitgangspunt daarbij is dat de huidige werknemers bij de Permar ook in de toekomst een goede werkplek verdienen. De rest is bijzaak.

Dan wordt het nu leuk, nog twee onderwerpen; bezuinigen en De Breehoek.

De fractie van de VVD is in het dossier van De Breehoek van mening dat we eens een positief geluid moeten laten horen. Nu er ruimte is voor een nieuwe bestuurlijke structuur, nieuwe mensen in de programmaraad maar vooral nieuwe mensen in de organisatie kunnen we eindelijk de cultuur van de Heijhorst eens achter ons laten. Ambitieuze nieuwe mensen zonder verleden maken de weg vrij voor een gastvrij gemeenschapshuis. Een open huis met tal van activiteiten gericht op de samenleving van Scherpenzeel. Kijken we naar het geld dan moet er nog al wat bij. De verantwoordelijk wethouder sprak al eens ferm: ‘ Er komt geen cent bij’. Nu dat maakt ze met extra een half miljoen euro zeker niet waar. Net als de interim manager, die kon niet maar is er nu toch. In de raadsvergadering volgde niet echt een sterke uitleg waarom nu ineens allemaal wel. Ergens ook nog wel te begrijpen. Het tekort op de exploitatie zetten we af tegen de kosten voor de sportvelden, voor onderhoud structureel € 40.000,- per jaar extra, de kinderopvang die jaarlijks meer dan € 50.000,- ontvangt en de begraafplaats waarvan het onderhoud drukt op het budget groenonderhoud. Waar we een ondernemer voor het opknappen van de aula, een renteloze lening verschaffen van enkele tonnen. Is het dan heel erg dat De Breehoek, ons eigen huis, een extra zakje centen krijgt? Wij stappen over die hobbel heen.

Afsluitend de bezuinigingsvoorstellen. Meer belasting en minder onderhoud van groen. Meer personeel en speelgeld voor het college. Onbenoemd budget dat vrij door het college kan worden benut. Hadden we met de geamendeerde kadernota een sluitende begroting verkregen blijkt dat in deze tweede kadernota door het college er weer een gat in geschoten is. Dit ondanks de extra middelen per september van de Rijksoverheid. Waar de discipline binnen de coalitie voor de zomer bij de behandeling van de kadernota ver te zoeken was bleek het CDA nu aan banden gelegd te zijn. Monddood in ruil voor een beetje monumentensubsidie.

Voor de fractie van de VVD was dat jammer. We hadden graag nader gesproken over de klantmanager binnen het budget van de drie de centralisaties. Hiertoe hebben we in de commissie de verantwoordelijk wethouder aangespoord zijn huishoudboekje te openen. Immers had hij oktober vorig jaar niet aangegeven nauwgezet de benutting van het budget te volgen? Er volgde een toezegging aan onze fractie waarna hij met een memo moest bekennen helemaal geen huishoudboekje te hebben. Maar wel een extra € 60.000,- op de personeelsbegroting. Dat terwijl er mogelijk binnen de transitiegelden extra gelden over zijn om de tekorten op het budget van de drie decentralisaties te dekken. Schandalig, een motie van wantrouwen waardig. Wat een gepruts! Het toppunt is nog wel dat we komende donderdagavond zijn uitgenodigd om in een thema-avond op de hoogte gesteld te worden van de benutting van het budget decentralisaties. Stoom uit de oren, stuur maar een schriftelijk memo met de uitleg. Daar gaan we geen hele avond aan besteden. De fractie van de VVD laat zich niet ringeloren door deze wethouder.

De avond sluiten we juist voor middernacht af met een drietal moties vreemd aan de agenda. De spanningsboog is gebroken en in rap tempo zeggen we wat over vluchtelingen maar doen vervolgens niets, maken we vroegtijdig nieuw beleid over particuliere bomen en gaat de wethouder naar onze ouderen in Huis in de Wei.

Lekker in de wedstrijd! Maar hebben we nu ook gescoord? Voor een deel is dat aan de kiezer maar ik ben wel van mening dat de genomen besluiten passen in de lijn van de VVD. De Breehoek kan lekker verder, het onderhoud aan de sportvelden is veilig gesteld, bestemmingsplannen kunnen in procedure en na besluitvorming projecten in uitvoering en de integriteit blijft ten volle gewaarborgd.

 

Gerrit Dijkstra

Fractievoorzitter VVD afdeling Scherpenzeel

Coalitie beperkt rechten raad

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 22-06-2015 23:12

Jaarlijks komt het college van B&W van Scherpenzeel met een kadernota. Een nota waarin het college aangeeft wat op hoofdlijnen de begroting voor het komende jaar gaat worden. Het is een soort voorbegroting. Het is volgens de Gemeentewet de raad (en dus niet het college) die de begroting mag vast stellen. Door als college eerst met een Kadernota te komen kan de raad aangeven waar zij aanpassingen op de begroting wenselijk vindt. In de raadscommissie van 18 juni jl. stond de Kadernota 2016-2019 op de agenda. De raadsfracties, met name die van GBS en VVD hadden kritiek op die Kadernota. De Kadernota staat om die reden dan ook op 25 juni niet met een hamertje op de agenda maar als discussiestuk. Een discussie die er niet zal komen. Door een voorgenomen amendement van collegepartijen CDA, CU en SGP wordt dit begrotingsrecht van de raad namelijk beperkt.

Normaal is het zo dat de raad met amendementen wijzigingen kan aanbrengen in de door het college voorgestelde Kadernota. De raad draagt op die manier het college op om de definitieve begroting die in het najaar wordt vastgesteld, aan te passen. Dat past bij het recht van begroting zoals dat volgens de Gemeentewet bij de raad ligt. Het is ook een goed werkend systeem omdat het college na de vaststelling van de Kadernota nog een paar maanden de tijd heeft om de gevolgen van de gewenste aanpassingen door te rekenen en de begroting sluitend te maken.

De kaderstellende taak wordt nu door de coalitiepartijen uitgehold. In het amendement dat als concept aan de raad is gezonden besluiten de  coalitiepartijen dat de Kadernota nu niet meer wordt vastgesteld maar ter kennisgeving wordt aangenomen. De coalitiepartijen lopen hiermee vrijwillig aan de leiband van het college van B&W.

Wat is er gebeurd sinds de raadscommissievergadering van 18 juni jl. dat de coalitie het kennelijk wenselijk vindt om een reeds door haar eigen college aan de raad aangeboden document als de Kadernota te amenderen?

Wellicht het is de kritiek van de oppositie op een post van € 200.000,- die het college als speelgeld heeft opgenomen in de Kadernota. De kritiek van de VVD spitste zich toe op een poging van het college om met die post die andere wettelijke taak van de gemeenteraad, de controlerende, ook uit te hollen.

In de Kadernota wordt onder de noemer Budgettair kader om de reserve op peil te houden de raad voorgehouden dat het goed is om het college structureel vanaf 2017 een potje van 200.000 euro toe te kennen om tegenvallers in de begroting op te vangen. Een missertje hier en een cadeautje daar kan dan zonder inmenging van de raad worden afgeboekt. In het begeleidende raadsvoorstel bij de Kadernota geeft het college aan dat een structureel sluitende begroting zonder maatregelen onmogelijk is. Het structurele tekort op jaarbasis is naar de huidige inzichten ongeveer € 250.000,--volgens het college. Dat tekort betwisten we niet. Zonder het “speelgeld” van het college gaat het echter nog om een structureel tekort van € 50.000,- volgens de VVD.  Voor de VVD is onbegrijpelijk dat de coalitiepartijen het speelgeld voor het college kennelijk zo belangrijk vinden dat zij bereid zijn om hun raadsbevoegdheden hiervoor op te geven.

Wij zullen tijdens de raadsbehandeling van de Kadernota 2016-2019 op 25 juni aanstaande een ultieme poging doen om ook de coalitiefracties te overtuigen dat een ordentelijke begrotingscyclus een groot goed is en recht doet aan het begrotingsrecht van de raad. Binnen het door de raad vastgestelde budget kan het college dan gelden uitgeven. Als het college niet uitkomt met die begroting dan hoort een college terug te gaan naar de raad. Het is dan de raad die beslist of aanpassing akkoord is. Zo is het altijd gegaan en zo hoort het te blijven gaan. Zo heeft de wetgever het ook gewild toen het begrotingsrecht ooit bij de gemeenteraad werd neergelegd. Een amendement van de coalitie willen we wel steunen maar dan alleen een amendement dat er voor zorgt dat het college geen speelgeld krijgt en daardoor gedwongen wordt om strak op het budget te zitten!

Namens de VVD-fractie in Scherpenzeel,

G. Dijkstra

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.