Nieuws van Partij Vrij Almelo (PVA) inzichtelijk

136 documenten

Betreft: aanpak van woonoverlast Hofkampstraat

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 01-05-2024 10:59

Hofkampstraat

Brief aan raadsleden van de gemeente Almelo

Geachte heer/mevrouw,

Dankzij jullie wanbeleid hebben wij zojuist weer een heftige en bedreigende situatie mee moeten maken.

Omdat jullie nóóit controleren (en al helemaal niet in de weekenden en avonduren), weet elke gek dat je in de Hofkampstraat en aangrenzende straten op elke willekeurige plek je auto kunt dumpen om het centrum in te gaan. Daardoor hadden we weer eens een auto van zo’n dergelijk centrumbezoeker voor ons oprit staan. Dit gebeurt wekelijks meerdere keren.

Omdat we al weten dat we van jullie niets hoeven te verwachten, zijn we genoodzaakt de politie te bellen. Zij wisten aan de hand van het kenteken het telefoonnummer van de eigenaar te traceren en hebben deze persoon gevraagd de auto te verplaatsen. Even later had ik een tweetal van deze mensen voor mijn poort staan. Echt gezellige types die jullie aantrekken naar dat zogenaamde Amaliaplein van jullie. Ze rammelden hard aan onze poort en stonden in onze tuin.

Toen ze mij binnen zagen begonnen ze te schreeuwen. Ik negeerde dat, maar toen dat steeds luider werd en ze steeds harder aan onze poort begonnen te rammen, heb ik vanuit de deuropening gevraagd of ze wilden vertrekken. Het gevolg was een bult gescheld en doodsbedreigingen. Ik heb toen de deur uiteraard weer dichtgedaan en op slot gedraaid. Vervolgens kwamen er een boel vriendjes bij en auto’s die naast ons huis gingen staan. Nu weten wij niet wat er gaat gebeuren en of ze nog terugkomen.

Dus u wordt weer eens bedankt. Het lijkt me tijd om in ieder geval in de avonduren van de weekenden te gaan handhaven. Al te lang zien wij niemand van handhaving meer in onze wijk.

Met vriendelijke groet,

Bewoner Hofkampstraat.

Reactie Partij Vrij Almelo:

Als contacten tussen overheid en burger niet goed gaan, wordt zichtbaar hoe verschillend de overheid en de burger in hun specifieke rol functioneren.

De burger zit ergens mee, krijgt geen- of een onbevredigend antwoord op zijn of haar klachten. Maar zelfs als de burger contact weet te leggen dan is de kans aanwezig dat de burger zich niet serieus genomen voelt, of wordt “afgescheept”, of van het kastje naar de muur gestuurd. Niet omdat de overheid onwillig is, maar omdat de overheid niet met één burger te maken heeft maar met een veelvoud van burgers in een immer complexer wordender maatschappij en evenzo overheid. Deze kloof is in vele zaken herkenbaar.

De Partij Vrij Almelo vindt dat een transparante en zich naar burgers receptief opstellende gemeente de dure plicht heeft dit als primaire leidraad te verinnerlijken, zodat haar inwoners zich gehoord en gezien voelen!

Schriftelijke vragen op 4 maart 2020 aan het college van B&W Almelo

Behandeld door J.G.B. Veldschotten. Verkeersdrukte en baldadigheid Hofkampstraat

Geachte heer De Olde, Uw fractie heeft per brief van 4 maart 2020 vragen gesteld over de verkeersdrukte en de baldadigheid in de Hofkampstraat. Alvorens in te gaan op uw vragen, willen wij u het volgende laten weten. Sinds geruime tijd zijn wij zowel met de bewoners van de Hofkampstraat als ook Bewonersvereniging de Hofkamp in goed overleg over en aan de slag met het aanpakken van diverse leefbaarheids- en veiligheidsvraagstukken.

Hierbij moet onder andere worden gedacht aan verkeersoverlast, overlast gerelateerd aan de uitgaansfunctie van het Amaliaplein en nabije omgeving alsook het versterken van het groen in de straat.

Onze reactie op uw afzonderlijke vragen vindt u hieronder. Wij hebben uw vragen cursief weergegeven en daaronder ons antwoord gezet.

Vraag 1.

Bent u ervan op de hoogte dat een groot gedeelte van de gevels ín de Hofkampstraat beschermd stadsgezicht is of zelfs een status monument heeft?

Antwoord:

Ja, daar is het college van op de hoogte.

Vraag 2.

Graag horen wij van u wanneer er voor het laatst groot onderhoud aan de Hofkampstraat is gepleegd. Ook zouden wij graag van u horen of en wanneer er groot onderhoud gepland staat.

Antwoord:

Om een zo compleet mogelijk beeld te creëren, hebben wij zowel het onderhoud van de verharding als de staat van de riolering in beeld gebracht. Het laatste onderhoud aan de verharding van de rijbaan van de Hofkampstraat dateert van 1991. Het volgende onderhoud staat (theoretisch) gepland voor 2027. De laatste inspecties geven geen aanleiding om eerder onderhoud uit te voeren. In 2007 is een deel van de trottoirs opnieuw bestraat. Het eerstvolgende onderhoud aan de trottoirs staat nu gepland voor 2022. De leeftijd van het hoofdriool in de Hofkampstraat varieert van 1980 — 2015. De levenscyclus van de riolen bedraagt gemiddeld 65 jaar. Op basis van laatste inspecties zijn er geen bijzonderheden geconstateerd en worden de rioleren op basis van de normale inspectie en onderhoudscyclus gereinigd en geïnspecteerd. Een eerstvolgende inspectie staat gepland in 2024/2025.

Vraag 3.

Graag horen wij wat de toekomstvisie is wat betreft het groen in de Hofkampstraat.

Antwoord:

Er bestaat geen concrete toekomstvisie voor het groen in de Hofkampstraat. De wens van de bewoners (meer bomen in de straat) is bij ons bekend. In de Hofkampstraat en omgeving zijn er problemen op het gebied van grondwater en hemelwater. Binnen de afdeling Uitvoering Fysiek zullen hier plannen voor uitgewerkt moeten worden. Hierbij bekijken we ook welke mogelijkheden er zijn om werk met werk te maken en zodoende stappen te zetten richting het eergroenen van de Hofkampstraat en omgeving. Het bepalen wat wel en niet wenselijk en mogelijk is zal in nauwe samenspraak en samenwerking met bewoners plaatsvinden. Dit geldt voor zowel de kansen die deze plannen bieden dan wel wat betreft andere mogelijkheden die er zijn om de Hofkampstraat en omgeving te vergroenen. Dit kan ertoe leiden dat er situaties ontstaan waarbij een keuze gemaakt moet worden tussen aanplanten van bomen en parkeergelegenheid.

Vraag 4.

Om de hoek van de Hofkampstraat is onlangs het kinderspeel/park Het Doepark aangelegd, aan het einde van de Hofkampstraat zit een basisschool en middenin de Hofkampstraat ligt een muziek-, dans- en kunstenschool (Kaliber). Bent u het met ons eens dat dit het beeld schept dat de Hofkampstraat een kindvriendelijke straat zou moeten zijn?

Antwoord:

Het feit dat er aan de Hofkampstraat meerdere niet-woonfuncties zijn gehuisvest geeft aan dat de Hofkampstraat meer is dan een gewone woonstraat. Desondanks is de Hofkampstraat, gedeelte Schipbeekstraat — Grotestraat Zuid, aangewezen als 30 km/u-zone. De hoeveelheid extra verkeer dat in deze straat rijdt, past binnen de uitgangspunten van een 30 km/u-zone (duurzaam veilig). De Hofkampstraat is echter fysiek niet volledig ingericht als 30 km/u-straat. Dit is een knelpunt dat opgelost dient te worden. Een adequate inrichting als 30 km/u-straat zorgt ervoor dat de straat meer kindvriendelijk wordt en dat desondanks de genoemde functies goed bereikbaar blijven. Ook hiervoor geldt dat, als er mogelijkheden zijn om de inrichting van de straat aan te pakken, de bewoners bij de planvorming zullen worden betrokken.

Vraag 5.

Bent u ervan op de hoogte dat er al sinds de jaren negentig onvrede is vanwege de beslissing om verkeer, o. a. vanuit de Grotestraat, in de straat toe te laten?

Antwoord:

Ja, daar is het college van op de hoogte. De Hofkampstraat ligt tegen het centrum aan en in dergelijke straten zie je meer verkeersproblemen dan in woonstraten in een buitenwijk.

Vraag 6.

Waarom heeft de gemeente al die tijd niets gedaan aan de verkeersklachten uit de wijk, ondanks dat deze ambtelijk worden erkend?

Antwoord:

In de afgelopen jaren ontbraken de financiën om de Hofkampstraat opnieuw in te richten. Daarnaast dienden zich ook geen mogelijkheden aan om mee te liften met onderhoudsprojecten. De aanpak van de waterproblematiek in de Hofkampstraat e.o. én de invoering van een camerahandhavingssysteem voor de binnenstad bieden wellicht wel mogelijkheden om in de komende jaren maatregelen te treffen in de Hofkampstraat. Ook dit zal in nauwe samenspraak en samenwerking met buurtbewoners worden opgepakt.

Vraag 7.

Hoe kijkt u aan tegen de wens van de bewoners om de gehele straat weer autoluw te maken, zoals het nog niet zo lang geleden ook was?

Antwoord:

Zoals al aangegeven is het beleidsmatig gewenst dat de Hofkampstraat tussen de Schipbeekstraat en de Grotestraat Zuid als 30 km/u-zone effectief wordt ingericht. Bij de invoering van het camerahandhavingssysteem wordt bekeken of het westelijk deel van de Hofkampstraat, het gedeelte tussen Vechtstraat en Grotestraat Zuid, meegenomen kan worden in dit project. Indien dit mogelijk is, dan kan ongewenst verkeer in dit deel van de Hofkampstraat geweerd worden. Daarmee wordt dit gedeelte van de Hofkampstraat autoluw. Doordat dit gedeelte van de Hofkampstraat erg smal is en de woningen ook dicht op de straat staan, is dit deel van de straat ook minder geschikt voor het aanbrengen van fysieke remmende maatregelen. Wij zien een camerahandhavingssysteem dan ook als beste oplossing. Voor het gedeelte Schipbeekstraat —Vechtstraat is het gewenst om snelheidsremmende maatregelen aan te brengen, zodat 30 km/u ook afgedwongen wordt. Realisatie op korte termijn is echter nog niet geregeld.

Vraag 8.

Bent u ervan op de hoogte dat alle bewoners van de Hofkampstraat jaarlijks bijna tachtig euro per auto betalen om te mogen parkeren in hun eigen straat?

Antwoord:

Bewoners in een blauwe zone, waar de Hofkampstraat onderdeel van uitmaakt, kunnen een ontheffing kopen, zodat zij geen gebruik hoeven te maken van de parkeerschijf. Deze ontheffing kost € 91,30 (prijspeil 2020) en is qua kosten gelijk aan een parkeervergunning, het product dat bewoners kopen die in het betaald parkeren gebied wonen.

Vraag 9.

Bent u er ook van op de hoogte dat de bewoners, ondanks hun parkeervergunning, dikwijls hun eigen auto niet in de straat kwijt kunnen omdat de parkeerplekken in beslag worden genomen door centrumbezoekers? Het ís algemeen bekend daf er in de Hofkampstraat e. o, niet of nauwelijks gehandhaafd wordt. Dit ís dan ook de reden dat vele centrumbezoekers hun auto onbetaald parkeren in de Hofkampstraat en de aangrenzende straten. Vindt u het terecht dat de parkeerplekken die voor bewoners bestemd zijn, en waarvoor deze bewoners jaarlíjks flink betalen, in beslag worden genomen door illegale parkeerders die een gratis plek om te parkeren in het centrum zoeken?

Antwoord:

Ja, wij zijn op de hoogte van de parkeerdruk. Dat is ook de reden waarom de Hofkampstraat onderdeel uitmaakt van het gebied waar sprake is van parkeerregulering, i.c. de blauwe zone. In de openbare ruimte maken 3 groepen gebruik van de openbare parkeerplaatsen: bewoners, bezoekers en werknemers. Door te reguleren proberen we deze balans zo goed mogelijk te vinden. Deze regulering bestaat voor de Hofkampstraat uit een verplichte parkeerschijf: de blauwe zone. Tijdens venstertijden mag men maximaal 1 uur geparkeerd staan met gebruik van de parkeerschijf. Voor bewoners is geregeld dat zij ontheffing hiervan kunnen kopen en dat hun bezoek, tegen geringe betaling, hier ook langer kan staan. Buiten de venstertijden staan deze plaatsen open voor iedereen, Deze openbare plaatsen zijn dan ook niet specifiek bestemd voor bewoners. Overigens geldt voor veel bewoners van de Hofkampstraat dat zij de mogelijkheid hebben om op eigen terrein te parkeren. Wij vinden het dan ook vanzelfsprekend dat men zo veel mogelijk hiervan gebruikmaakt.

Vraag 10.

Bent u het met ons eens dat het voor iedereen beter zou zijn als er door centrum bezoekers geparkeerd zou worden op goed gereguleerde parkeerplaatsen die niet in en om woonwijken liggen? Door het ontbreken van handhaving loopt de gemeente toch al parkeerinkomsten mis.

Antwoord:

In ons parkeerbeleid is opgenomen dat wij parkeren in de garage stimuleren. Daarom is parkeren in de garage ook goedkoper dan parkeren op straat. Daarnaast hebben wij speciaal voor de bewoners in de horecazone de venstertijden uitgebreid, zodat bezoekers hier niet langer dan 1 uur mogen staan. Er vindt wel degelijk handhaving plaats. Controles op illegaal parkeren vinden wel degelijk met regelmaat plaats. De momenten waarop dit gebeurt zijn mede na overleg met de bewoners uit de Hofkampstraat tot stand gekomen.

Vraag 11.

Hoe kijkt u er tegenaan om alternatieve, reeds bestaande, parkeerplaatsen en/of parkeergarages buiten de woonwijken te onderzoeken, waar, eventueel binnen bepaalde tijdzones, gratis geparkeerd zou kunnen worden voor het uitgaanscentrum? (De Partij Vrij Almelo heeft hier diverse keren zowel mondelinge als schriftelijke vragen over gesteld). Hierdoor zou parkeren in de Hofkampstraat en de aangrenzende straten niet langer nodig zijn en zou er daar een algeheel parkeerverbod kunnen ingevoerd worden, dat geldt voor iedereen behalve de bewoners.

Antwoord:

Bezoekers van Almelo kunnen goed parkeren in de garages, daarvoor zijn geen alternatieve locaties nodig. Een proef met (deels) gratis parkeren is niet haalbaar gebleken. Wij zien geen noodzaak om parkeren in de Hofkampstraat specifiek voor te behouden aan bewoners. Wel zijn wij blijvend in gesprek met betrokkenen, ook met handhaving, om de ervaren overlast zo veel mogelijk binnen de perken te houden.

De Hofkampstraat heeft daarbij wel een stedelijke centrumfunctie en is niet goed vergelijkbaar met een woonwijk.

Hoogachtend, Burgemeester en wethouders van Almelo, de secretaris, de burgemeester,

Vuilstort rond de Bleskolk?

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 30-04-2024 20:51

Toekomstig Parkbuurt

Onderzoek toont aan dat er vlak bij de toekomstige Parkbuurt ondergrondse stortplekken zijn. Volgens wethouder Van Mierlo kan dat geen kwaad. Ze zijn afgedekt door een dikke grondlaag en niet schadelijk.

Dat klopt: De gemeente Almelo is al een aantal jaren bezig om de grond plusminus een meter op te hogen. Grond die dan mogelijk vervuild kan zijn. Onder de term bouwrijp maken van bouwgrond worden onder andere de volgende activiteiten verstaan: Ophogen van grond, kwalitatief verbeteren van grond. Je hoort weinig meer over bodemvervuiling, en evenmin over bodemsanering. Komt dat doordat sanering een vanzelfsprekend onderdeel is geworden van het bouwrijp maken van grond of zijn de normen versoepeld?

Volgens de wethouder van Mierlo is er voor mens en dier geen gevaar voor de volksgezondheid. Op de plek van de Parkbuurt kan en mag gewoon gebouwd worden, benadrukt de wethouder. Dat er geen vis in de Bleskolk zou zitten, logenstraft de wethouder. Een aantal maanden geleden heeft de visvereniging zich gemeld voor deze locatie. “Dat bevestigt dat er vis aanwezig is.”

Dat klopt: De visvereniging heeft zich al diverse keren gemeld. De Bleskolk Vijver is een ideale plek om een hengeltje uit te gooien want het blijkt barstensvol vis te zitten.

Mondelinge vragen PVA ten behoeve van het “Vragenhalfuurtje” op 19 december 2017.

In 2016 heeft de Almelose Hengelsportvereniging Vislust bij de verantwoordelijke wethouder een wens neergelegd voor een nieuwe visvijver. Een visvijver van ongeveer 3 hectare groot, gelegen in het buitengebied zodat er geen overlast wordt veroorzaakt aan omwonenden of nabij wonende. Omdat ook (zoals meer verenigingen) het ledenbestand van Vislust vergrijst stelt de visvereniging zich ten doel het voor deze steeds grotere groep ouderen mogelijk te maken op een veilige en beschermde plek om te kunnen vissen. Een vijver die rondom bereikbaar is met de auto, een vijver die rondom een vrijwel vlakke oever heeft zodat gevaarlijke situaties kunnen worden voorkomen.

Naar aanleiding hiervan willen we graag de volgende vragen stellen:

In 2016 heeft de visvereniging als vertegenwoordiger van een hele grote groep Almeloërs aan het college gevraagd een incourante kavel te zoeken in het buitengebied.

Waarom is het niet gelukt het onderzoek tijdig en volledig af te ronden?

Er werd de suggestie gedaan om de Bleskolk Vijver (nu te klein en te diep) te ontsluiten, groter  te maken en met de vrijkomende grond de bestaande vijver te verondiepen.

Wat is de reden waarom een reactie zo lang op zich laat wachten?

Hoe staat de gemeente Almelo tegenover de hengelsport in zijn algemeenheid en onderschrijft de gemeente het belang hiervan?

Hoe ziet het toekomstige beleid op het gebied van de sportvisserij in Almelo eruit?

Harry de Olde

Bouwen in het groen maar het open landschap behouden

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 26-04-2024 15:45

Zonneweides en zonneparken op landbouw- en natuurgronden moet niet worden toegestaan

Sinds 2018 zijn er veel te weinig starterswoningen gebouwd. Ik las dat Bramer Bouw Vriezenveen een groot stuk bouwgrond ter beschikking had, dat Singelbuurt wordt genoemd https://www.mooialmelo.nl Op deze plek zouden, dat was het plan goedkope woningen vlakbij de Bleskolk gebouwd worden. Het verbaasde me waarom daar zo weinig informatie over was en er ook niet zoveel over werd gesproken. Er is immers een schreeuwend tekort aan woningen.

We hebben gesprekken gevoerd met Bramer Bouw & Vastgoed BV. Vriezenveen. En er zijn gesprekken geweest met de gemeente Almelo, die erg moeizaam verliep. De gemeente Almelo wilde niet meewerken aan de Bouw van de Singelbuurt (Noordflank). Het plan zou 10 jaar duren, en er zouden op deze plek 12.000 woningen komen. (130 woningen per jaar) Het was volgens de gemeente Almelo niet nodig om daar huizen te gaan bouwen, het zou daar een groene omgeving moeten blijven, dus zonder nieuwbouw.

In 2023 was al bekend dat Parkbuurt, een toekomstige wijk aan de noordkant van Almelo, rond de ‘verborgen’ plas de Bleskolk zou worden gebouwd. Bramer Bouw & Vastgoed BV, de eigenaar van de grond ten noorden van de Aadijk, Singelbuurt genoemd, hoorde dat er gebouwd zou gaan worden. De bouwer uit Vriezenveen wil graag 335 woningen in het gebied bouwen. Maar tot grote teleurstelling van de ontwikkelaars ontbreekt bouwen in de Singelbuurt in het woningbouwprogramma tot 2026 van de gemeente Almelo.

Boven Lateraalkanaal Singelbuurt, onder Parkbuurt

De gemeente Almelo doet zichzelf tekort door de Parkbuurt niet samen met de Singelbuurt te ontwikkelen. Er is een grote behoefte aan wonen in de Singelbuurt. ‘In slechts twee maanden is er belangstelling getoond door circa 400 mensen.’ Ze konden zich inschrijven via: MooiAlmelo.nl.

Bramer Bouw is daar erg teleurgesteld over want de grond was al bouwrijp gemaakt. Gezien de vele inschrijvingen was er heel veel belangstelling. Heel veel mensen hadden daar graag willen gaan wonen. De geplande (starters)woningen waren betaalbaar en ruim opgezet. Bramer Bouw heeft veel gedaan om de samenwerking tot een succes te maken, maar komt niet verder met de gemeente Almelo. Bebouwing in groene gebieden kan prima samengaan met de omgeving, stellen zij: laagbouw met veel groen, water en ruimte. “Maar zolang je vindt dat bouw altijd een aantasting van de ruimte is, ga je nooit nieuwe gebieden vinden.”

Als grondeigenaar weet je dat langdurig ongebruikte grond niets oplevert, terwijl de kosten wel doorlopen. Zonde toch? SolarEnergyWorks en investeerder Obtain A/S zijn in de gelegenheid gesteld om de grond aan te kopen en er is getekend dat er voor ongeveer 20 jaar zonnepanelen op komen. Op dure bouwgrond zonnepanelenvelden, dat is ongelofelijk. Naast de Bleskolk woningen komen nu zonnepanelen, en zo gaat de gemeente Almelo te werk.

Het centrum van Almelo wordt steeds voller gebouwd, dat houdt in dat er geen stukje groen meer over blijft en geen speelplaats meer waar kinderen kunnen spelen. Woningen worden gesloopt of verkocht en daarvoor komen dan overwegend dure huizen voor terug, onbereikbaar voor de eerdere bewoners. Daarom was nieuwbouw in de Singelbuurt zo belangrijk. En dat ligt echt niet aan gemeente Vriezenveen.

Onlangs is de Nationale Woonagenda vastgesteld door Minister Ollongren en mede ondertekend door vele partijen uit de sector.

Ondermeer komen daar aan de orde:

De bevolkingsgroei die veel sneller verloopt;

De meer dan evenredige toename van de behoefte aan woningen;

Er moeten minimaal 75.000 woningen op jaarbasis gerealiseerd worden, het

Om 100 woningen te realiseren moeten er 130 (!!) gepland worden ( plannen

We moeten onze natuur zeker beschermen, maar dat wil niet zeggen dat er niet gebouwd kan worden!!

foto uit 2019 hier zijn nu zonnepanelen

Almelo vindt starterswoningen niet belangrijk, want nu zijn er zonnepanelen.

Hans van der Burg

ARMENIËRS HERDENKEN OP 24 APRIL WERELDWIJD GENOCIDE

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 25-04-2024 10:59

Herdenking bij het Almelose genocide monument

Armeniërs in alle delen van de wereld herdenken op 24 april de volkerenmoord in het Ottomaanse Rijk, het moderne Turkije, die tegen hun voorouders begon.

De Armeense Genocide (soms aangeduid als Armeense kwestie) is de naam voor de moorden op honderdduizenden tot meer dan een miljoen Armeniërs, die gepleegd werden in het Ottomaanse Rijk ten tijde van het regime van de Jonge Turken. Op 24 april 1915 werden honderden tot enkele duizenden leden van de Armeense elite zonder enkele vorm van proces vermoord in Constantinopel (Istanboel).

Deze dag wordt nog altijd herdacht door de Armeniërs als het begin van de volkerenmoord. In de Armeense hoofdstad Erevan is een speciaal monument hiervoor opgericht. Ook in andere landen waar Armeniërs wonen worden herdenkingen georganiseerd.

De Armeense geloofsgemeenschap in Almelo is één van de grootste in Nederland. Vandaar dat de oprichting van een monument al een lang gekoesterde wens was van de Armeense gemeenschap in Almelo, maar vanwege diverse protesten vanuit de Turkse gemeenschap in Almelo en elders in Twente, was het gemeentebestuur van Almelo in het begin zeer terughoudend in het verlenen van haar medewerking.

Uiteindelijk heeft het bestuur van de Armeense Apostolische Kerk Almelo “Surp Krikor Lusavorich” besloten om op het grondgebied van de kerk ruimte te bieden aan het herdenkingsteken dat een copie vormt van het herdenkingsmonument dat in de Armeense hoofdstad Jerevan is opgericht.

Ook deze keer was de Partij Vrij Almelo op uitnodiging aanwezig bij de herdenking op het terrein van de Armeens Apostolische Kerk in Almelo.

Woord Burgemeester van Gemeente Almelo, mevrouw Mirjam van ’t Veld

Duduk gespeeld door Nicolai Romashuk

Woord Aramese Federatie Nederland door dhr. Johan Kurt

Gedicht door de leerlingen van de zondagsschool Surp Mesrop Mashtots

Slotwoord consult van de Armeense ambassade van de republiek Armenië mevrouw Mariam Virabyan

Rechts Ronald Groothedde, Partij Vrij Almelo

Foto’s Partij Vrij Almelo

Weilanden die bespoten zijn met glyfosaat

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 24-04-2024 12:51

Op 23 april tijdens de raadsvergadering diende het CDA een motie in met de titel: GROEN IS NIET GEEL!

NAAR EEN GLYFOSAAT VRIJE GEMEENTE

Verzoekt het college door middel van een brief aan alle agrarische ondernemers of in een ronde tafel gesprek met bijvoorbeeld de ervencoaches een moreel appel op de agrarische ondernemer te doen het middel glyfosaat niet te gebruiken en hen te wijzen op milieuvriendelijke alternatieven.

De motie is met algemene stemmen aangenomen…

In april 2020 heeft de Partij Vrij Almelo het college vragen gesteld over het gebruik van glyfosaat op gemeentegrond. Wij deden een oproep tot een verbod op het gebruik van het omstreden bestrijdingsmiddel glyfosaat. Glyfosaat kan volgens meerdere wetenschappelijke onderzoeken kanker veroorzaken.

Toch staat de Europese Commissie de omstreden onkruidverdelger glyfosaat nog steeds toe. Wel schrijft de commissie een aantal “nieuwe voorwaarden en beperkingen voor” zodat de lidstaten wel eigen regels kunnen maken over de toepassing van het bestrijdingsmiddel. Maar de ogenschijnlijk strenge normen worden vaak door de boeren genegeerd en door de overheid slap gecontroleerd.

Verbied nu het giftige glyfosaat!

27 april 2020

Menig bewoner en bezoeker van het Nederlandse platteland fronst dezer dagen zijn wenkbrauwen: overal verschijnen weer de jaarlijkse geel-oranje weilanden, kapotgespoten met roundup glyfosaat. Roundup is een chemisch middel dat glyfosaat bevat. Het doodt de grassen en gewassen op landbouwpercelen. Het gebruik van Roundup is nogal zichtbaar. Percelen die zijn behandeld kleuren geel.

Terwijl ik op mijn brommer aan het rijden ben (ik was op weg van Almelo naar den Ham) kwam ik een groot geel weideveld tegen. Naar mijn mening was deze weide helemaal doodgespoten met Roundup glyfosaat.

Tot mijn grote verbazing liepen in dat grote weiland paarden te grazen. Dit kan en mag niet! Ik heb dan ook direct foto’s gemaakt.

De gevolgen van roundup zijn bekend, want diverse media hebben hier al uitvoerig over geschreven. Glyfosaat is een omstreden bestrijdingsmiddel.

Waarom wordt hier niets mee gedaan? Ondanks dat ik vind dat hier een strafbaar feit wordt gepleegd wil de politie niet reageren.

Ik maak mij ernstige zorgen over de mogelijke effecten van Roundup op bloemen, planten, insecten, vogels en veel andere dieren.

Hans van der Burg

Waarschuwingsborden verhogen de veiligheid

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 23-04-2024 11:52

Bord Brugstraat

Snelfietsroutes zijn lang niet overal goed ingericht en zorgen zodoende nog vaak voor onveilige situaties. Dat concludeert de ANWB in een onderzoek naar negen ‘fietssnelwegen’ in heel Nederland. Een van de oorzaken is dat de wegen gedeeld worden met gemotoriseerd verkeer.

In het ideale geval is een snelfietsroute een breed fietspad – vier meter of breder – met weinig obstakels, flauwe bochten en zo min mogelijk kruisingen. Als er kruisingen zijn, heeft de fietser op de snelfietsroute voorrang. De fietssnelwegen staan, ook in Almelo hoog op de politieke agenda en worden gezien als een belangrijk middel om fietsgebruik te bevorderen.

Maar deze paden zijn lang nog niet overal goed ingericht, concludeert de ANWB uit het onderzoek. Zo bleken sommige paden te smal of stonden er teveel obstakels op of langs het pad.

Bij veel paden zijn er stukken van de route die de fietser deelt met gemotoriseerd verkeer, ook wel ‘Auto te gast-wegen’ of ‘Fietsstraten’ genoemd. Vooral gevaarlijk zijn, aldus de onderzoekers, kruisingen waar automobilisten niet goed worden gewaarschuwd voor fietsers, die vaak uit beide richtingen kunnen komen. Zeker op fiets/bromfietspaden, waar ook speed pedelecs – met topsnelheid van 45 km per uur – mogen komen. Bijvoorbeeld op de route Egbert Gortestraat – Haven Noordzijde en de route De Grenzen – Haven Noordzijde, daar wordt niet goed gewaarschuwd voor fietsers. Daarbij ontbreekt een waarschuwingsbord dat automobilisten attendeert op passerende fietsers.

Het ontbreken van voldoende duidelijke waarschuwingsborden bij De Grenzen en Brugstraat was voor de Partij Vrij Almelo een reden om in de gemeenteraad een motie in te dienen. Heel jammer dat de verantwoordelijke wethouder het tijdens zijn betoog heeft afgekeurd. PVA raadslid Harrie Korte liet het hier niet bij zitten en stuurde een mail naar de verantwoordelijke wethouder met de vraag om de beide kruisingen toch veiliger te maken. De wethouder stuurde de mail door naar de ambtenaar van verkeer, en enkele maanden later werd er contact met mij opgenomen, en werd er een voorstel gedaan om de gele borden (zie foto’s) te plaatsen.

De situatie is nu duidelijk en overzichtelijk en de borden zijn in het donker ook goed te zien!!

Harrie Korte,

Partij Vrij Almelo

Bord Grenzen

Na jarenlang (wegpest)beleid een eigen woonwagen?

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 20-04-2024 14:13

Gemeenten zijn verplicht om plek te maken voor nieuwe woonwagens, maar in de afgelopen 20 jaar kwam er geen standplaats bij

Het was lange tijd onzeker of Almelo in de toekomst nog wel woonwagenplekken zou hebben. Toen de gemeente in 2013 de woonwagenlocaties overdroeg aan de woningcorporaties Joseph Almelo (StJA) en Beter Wonen, was er in samenspraak met de gemeente nog een zogenoemd passief uitsterfbeleid van kracht. Dat hield in dat er bij vertrek van een bewoner geen nieuwe zou komen. Zo zou Almelo op den duur vanzelf woonwagen vrij worden.

Volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten was er sinds in 1999 de landelijke Woonwagenwet werd afgeschaft inderdaad sprake van een uitsterfbeleid. In 2018 verwees het Europese Hof voor de Rechten van de Mens dat Nederlandse beleid naar de prullenmand. Woonwagenbewoners, hebben het recht om te leven naar hun eigen culturele waarden en normen. De politiek/ambtelijke pendule zwaait daarom nu weer de andere kant op.

Wie de woonvisie  2020-2030 van de gemeente Almelo er nu op naslaat, leest alleen dat we de verplichting hebben om het wonen in woonwagens mogelijk te maken. Verder vindt je geen treffers als gezocht wordt op beleid voor woonwagens. Het aantal woonwagenlocaties in Almelo is bescheiden vergeleken met de rest van het land, maar er dient ook in deze regio meer ruimte te komen voor het bewonen van woonwagens. Volgens cijfers van de overheid hebben woonwagenbewoners zich echter steeds meer gesetteld.

De woning staat nog op wielen, maar lijkt in niets meer op de woonwagen van weleer. De bewoners zijn sterk op elkaar gericht; lopen bij elkaar binnen en trekken met elkaar op als er wat aan de hand is. Het is dus duidelijk dat we de afgelopen jaren te weinig standplaatsen hebben aangelegd. Terwijl het aantal standplaatsen sinds de jaren zestig gigantisch is afgenomen.

Er wordt nog steeds een groot tekort aan plekken ervaren door de bewoners van woonwagens. De wachttijd voor een woonwagen of standplaats is vele malen hoger dan voor een ‘reguliere’ sociale huurwoning. Het gaat volgens veel bewoners nog steeds niet snel genoeg, maar in vergelijking met een aantal jaren geleden zijn de eerste stappen voorwaarts nu zichtbaar.

De Partij Vrij Almelo zal de gemeente blijvend stimuleren om de komende tijd stappen te zetten in het realiseren van meer standplaatsen.

Opkomst georganiseerde misdaad

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 19-04-2024 14:25

In Nederland is XTC de meest gebruikte harddrug. Gebruikers slikken de gekleurde pillen vaak op feesten en festivals. Maar het wordt ook thuis, in de kroeg of op andere plekken gebruikt.

Wie door het prachtige Twentse landschap rijdt en denkt dat er in alle koeienschuren die je tegenkomt ook koeien staan, die heeft het mis. Niet alleen zijn de schuurfeesten van in overvloed drugs gebruikende plattelandsjongeren zijn populair, ook de chemische drugslabs met name ten behoeve van de productie van chrystal meth, zijn in opkomst. We hebben het dan over de georganiseerde misdaad.

Zuid-Amerikaanse drugskartels worden steeds invloedrijker en spreiden hun tentakels met name uit op het platteland. Nederland heeft een goede infrastructuur en ligt centraal in Europa, de straffen zijn relatief mild en alle grondstoffen voor de productie zijn aanwezig. Dat maakt ons land en dús ook Twente aantrekkelijk voor criminelen.

Vooral de komst van Mexicanen in Nederland is reden tot alertheid. Crystal meth-onderzoeken krijgen de hoogste prioriteit. ,,In totaal doet zo’n honderd man van de Landelijke Eenheid in samenwerking met de regionale recherchediensten onderzoek naar synthetische drugs. Zodra het gaat om crystal meth, krijgt dat onderzoek meteen voorrang.”

Een stukje cultuur is ook met de (verdwenen) bruggen verdwenen……..

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 10-04-2024 16:34

Gesprek met oud wethouder Sjoers over de monorail

Al jarenlang wordt over het onderscheidende karakter van de Almelose stad gesproken. In 1960 wordt de Havenkom, waar thans C&A is gevestigd gedempt en de markt wordt verplaatst naar de Haven NZ/ZZ. Begin jaren 80 wordt het ontbreken van water in de binnenstad als een groot gemis ervaren. Even daarna pleit men voor het water-weg-terug in de binnenstad. Maar zover is het dan nog lang niet. In 1976 begon de grootschalige bouw rond het marktplein van onder andere de Rabobank, de Kloosterhofflat en C&A. Een jaartje later begon men met de bouw van het politiebureau en de ambulancegarage. In 1989 werd begonnen met de grootschalige reconstructie van de binnenstad. De afbraak van de laatste textielfabriek aan de Haven ZZ is dan een feit. Als herinnering aan wat eens een grote fabrieksstad in Twente was, is alleen nog maar de markante schoorsteen en de portiersloge van de fabriek Van Heek-Scholco overgebleven.

Op dit moment is de gemeente Almelo alweer bezig met de berekening van nieuwe plannen. Bij het uitwerken van het eerste ontwerp naar een definitief plan is gebleken dat men bij grote projecten nooit in staat is geweest de juiste kosten in beeld te brengen. Toch hebben wij, de Partij Vrij Almelo, altijd gewaarschuwd voor de ontwikkelingen waarmee het college van B&W bezig was. Volgens ons kan het allemaal wel wat bescheidener dan al die afschuwelijke hoogbouw die het Almelose bestuur steeds weer wil neerzetten.

Het eerste project dat de sfeer in Almelo zou gaan verpesten was de bouw van een torenflat aan de Hofstraat. Je zou je kunnen afvragen wie op het idee komt zo’n monster van 70 meter in een historisch gebied neer te zetten. Gelukkig ging het niet door want het massale protest van Almeloërs leverde ruim 4500 handtekeningen op.

Maar daar bleef het niet bij, allerlei hoogbouwprojecten passeerden de Raad inclusief het Monorail plan. In alle vergaderingen ging het over geld, haalbaarheid en economie, maar zelden over ideeën. Almelo op hoog niveau was het modewoord. Almelo is definitief de stad Almelo geworden. Almelo, een stad in het Twentse landschap verworden tot een samenraapsel van betonnen kolossen en koude blokkendozen waar voor cultuurhistorie geen plaats meer is.

In 2011 kwam de Partij Vrij Almelo met een eigen beleidsplan dat vrijwel direct de aandacht trok van een zeer enthousiaste en bevlogen ambtenaar, wijlen de heer Jacob Melsen, hoofd van de dienst binnenstadsontwikkeling. Het weer terugbrengen van het water in de binnenstad, inclusief de twee oude bruggen die volgens de heer Melsen na de grootschalige afbraak waren opgeslagen en dus bewaard zijn gebleven. Hergebruik van deze bruggen aan zowel de Egbert Gorterstraat als aan de Klara Zetkinstraat zou naar onze mening sterk bijdragen aan het herstel van de identiteit van Almelo. Door op een verstandige manier het water bij het centrum te betrekken kan dit zelfs leiden tot enige vorm van toerisme. Vooral als het water bevaarbaar wordt gemaakt voor lichte boten. Met een drankje in de hand, zwaaien naar waterfietsen en roeibootjes. Wat wil je nog meer?

Cultuurhistorie kan een inspiratiebron zijn voor nieuwe ontwikkelingen en toekomstige plannen extra kwaliteit geven. De wens van de Partij Vrij Almelo was om de vroegere ophaalbruggen weer terug te brengen in het straatbeeld. De originele tekeningen van de bruggen bleken er nog te zijn. Het balletje begon te rollen toen het adviesbureau Royal Haskoning DHV in opdracht van de gemeente Almelo een onderzoek uitvoerde naar het toepassen van een tweedehands brug in de binnenstad van Almelo.

Tijdens een politiek beraad kwamen de oude Almelose bruggen weer ter discussie waarna Ingenieur Luuk Dijkstra van Royal Haskoning DHV de Partij Vrij Almelo benaderde met de vraag of wij hier iets meer van wisten zodat zij de uitvoerbaarheid konden onderzoeken. Maar geen enkele benaderde, naar onze mening wegduikende ambtenaar kon ons verder helpen en zelfs op een mail aan Stadsherstel kregen we geen enkele reactie.

Een stukje cultuur is ook met de (verdwenen) bruggen verdwenen……..

Harry de Olde

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.