D66 Zeewolde, Raadsvergadering 16 december 2021
Ik ben op zoek naar een andere baan.
Het moet natuurlijk inhoudelijk een baan zijn die bij me past, maar er
zitten ook nog wel wat andere voorwaarden aan. Het salaris moet goed
genoeg zijn, want ik moet ook de vaste lasten kunnen betalen en de
boodschappen. En heel menselijk, ik wil er financieel op vooruit gaan
zodat ik nog wat extra’s heb.
Want ik heb ook de verantwoording over mijn kinderen, wil ze dus ook
wat leuke dingen kunnen bieden, dagjes weg bijvoorbeeld en vakanties.
En ze kunnen ondersteunen bij hun ontwikkeling.
Naast het financieel plaatje, moet het dan ook passen in de uren en in de
tijden die passend zijn bij de agenda van mijn kinderen.
En ik heb nog meer wensen: het moet bijvoorbeeld binnen een straal van
zoveel kilometer van mijn huis zijn, zodat ik niet heel veel tijd kwijt ben
aan het reizen. Wat overigens dan ook weer bijdraagt aan duurzaamheid.
Niet zozeer mijn eigen belang maar is wel erg belangrijk voor het klimaat
en het milieu.
Wanneer ik de juiste vacature heb gevonden stuur ik een sollicitatiebrief
en stel ik mij voor, maar laat ik ook weten wat ik voor hun kan bijdragen.
En met resultaat, ik mag op een oriënterend gesprek komen.
Het is een goed gesprek waarin we beide ook verwachtingen naar elkaar
uit hebben gesproken.
Reden om met een eerste voorstel te komen.
Overigens moet ik jullie wel even vertellen dat ik dit niet aan mijn huidige
werkgever heb verteld, want dat gaat onrust geven en ik weet nog niet
waar het toe leidt. Ik heb het alleen aan mijn beste vriend verteld met de
vraag ook voorzichtig te zijn met de informatie, want voor hetzelfde geldt
gaat een ander met die baan er vandoor of zegt mijn werk, als je toch
zoekend bent dan zoeken wij wel een ander.
Het eerste voorstel dat ik krijg van mijn mogelijk nieuwe werkgever ziet er
prima uit en wij gaan weer het gesprek aan. We onderhandelen nog wat
over anterieure voorwaarden. Dus wat extra vrije dagen, de
verantwoordelijkheden. De vergoeding voor reiskosten, maar ook telefoon
van het bedrijf en dat soort zaken.
Voor de transparantie meld ik nu op mijn werk wel dat ik om mij heen aan
het kijken ben. Even polsen hoe zij zullen reageren ook.
We komen er uit en zoals het hoort, volgt er dan een contract. Hoewel ik
zelf best wat ervaring heb, vraag ik toch even of mijn financieel adviseur
mee kan kijken. Hij heeft meer expertise dan ik. Hij kijkt al mijn hele leven
mee met deze formele beslissingen. Hem heb ik uitgekozen op waar hij
voor staat, zijn kennis, maar ook zijn integriteit en betrouwbaarheid. Ook
al ben ik het niet altijd met hem eens en hij niet met mij. Maar zijn
feitelijke feedback is altijd goed en objectief.
Hij stelt nog een paar wijzigingen voor die ik terugkoppel. Een en ander
wordt aangepast, maar niet alles kan. Omdat het bedrijf deze functie
belangrijk vindt en ook zeker wilt weten dat ik de goede ben, investeren zij
in een assessment sessie met een extern bureau. Om zeker ervan te zijn of
ik wel match.
Inmiddels weten al meer mensen om mij heen waar ik mee bezig ben. En
krijg ik gevraagd en ongevraagd allemaal meningen en ideeën over het
bedrijf, verhalen die anderen ooit gehoord hebben over dit bedrijf, de
functie en de impact op de veranderingen voor mij en mijn gezin. En zelfs
suggesties die helemaal niets meer met deze nieuwe baan te maken
hebben, maar gaan over het gedrag van mijn nieuwe werkgever in het
verleden. En wildvreemden die mij gaan bellen en zonder mij te kennen
of te weten om welke baan het gaat, wel weten dat ik dit vooral niet moet
doen. Uit al deze meningen Moet ik de feiten er nog even uithalen die ik
kan mee nemen in mijn overwegingen. Maar meningen en vlugge
oordelen zijn sneller gevormd, dus het is zeer goed filteren op de feiten.
Na die filtering lijkt ook dit er goed uit te zien, maar het contract en de
bijbehorende zaken krijgen juridisch toch nog wel wat meer vorm dus ik
vraag voor de zekerheid toch ook nog even een jurist gespecialiseerd in
arbeidsrecht. Ik kies deze zelf uit, maar het bedrijf wil de kosten wel voor
mij betalen.
Uiteindelijk liggen alle feiten op tafel want ook de jurist ziet geen
onvolkomenheden en zegt zelfs dat het bedrijf meer doet dan dat er
juridisch verplicht is.
Of ik het doe dat is dan uiteindelijk mijn persoonlijke keuze. Maar de
voorwaarden welke ik heb gesteld en welke wettelijk verplicht zijn zien er
goed uit. Dit geldt voor mij, of voor wie dan ook, die op deze functie zou
solliciteren.
Waar ik over moet beslissen is uiteindelijk het contract wat voor mij ligt. Ik
hoef niet te beslissen over de contracten met andere collega’s. Ik hoef ook
niet te tekenen voor de wettelijke verplichtingen in het bedrijfsbeleid. Ik
zal dus moeten tekenen voor een onderdeel, in het geheel. Het is wel een
belangrijk onderdeel, want zonder personeel kan de bedrijfsvoering niet
worden uitgevoerd.
Maar bestuur en collega’s op mijn huidige werk, wees gerust. Dit is Meta
foor.
Met dit voorbeeld probeer ik een vergelijk te maken over het verlopen van
een proces in vergelijk met het proces rondom de wijziging van het
bestemmingsplan van Trekkersveld IV.
En natuurlijk is een vergelijking altijd lastig, zeker gezien de
maatschappelijke discussie die is ontstaan over dit datacenter, dat zou bij
mijn eventueel nieuwe baan niet zijn gebeurd. En natuurlijk is dit
onderwerp complexer en speelt hier het algemeen belang mee.
Maar veel overeenkomsten zijn er zoals gezegd zeker wel. We zijn al ruim
twee jaar bezig met dit proces, en hebben ons op allerlei fronten laten
adviseren, zorgvuldig het proces doorlopen, alle informatie van voor en
naar achteren gelezen en nog stapels vragen gesteld aan het college,
beleidsambtenaren en betrokken externe partijen. En hebben overal
duidelijke antwoorden op gekregen. En ja, we weten pas sinds kort dat het
om Meta gaat, maar maakt dat dan het verschil voor wel of niet
zorgvuldig voorbereiden? Het is dus niet zoals wordt gesuggereerd dat we
over 1 nacht ijs gaan en niet weten waar we het over hebben of over
besluiten. Het is nu wel tijd om de knoop door te hakken, net als bij die
nieuwe baan, is het nu de vraag wat gaan we doen met het besluit dat
hier vanavond voorligt.
Wij als D66 Zeewolde hebben dus de feiten uit het verhaal gefilterd en
gekeken of de voorwaarden die wij gesteld hebben ook voldoen. En dit
gaat dus over de ruimtelijke inpassing van 35 hectare industrieterrein en
nog eens 166 hectare met zo’n 40% bebouwing, die de komst van een
datacentrum mogelijk zou kunnen maken.
Met daarnaast nog de aanvullende voorwaarden welke gemeld in de
anterieure overeenkomst.
Dit heeft betrekking op de landschappelijke inpassing, op het gebruik van
de restwarmte, het community programma en de benodigde
infrastructuur.
Dus voordat de krantenkoppen al melden dat ik op zoek ben naar een
andere baan, dat is niet de boodschap van dit verhaal. Het was ter
illustratie, om enigszins te verduidelijken wat er allemaal bij komt kijken in
het proces welke wij de afgelopen 2 jaar hebben gelopen. Waarbij de
plannen 17 maanden openbaar zijn.
Zeker naar aanleiding van zoveel vragen van inwoners van Zeewolde en
Nederland blijkt dat het een belangrijk en complex proces is. Hiermee
probeer ik het proces enigszins af te pellen naar een soort van dagelijkse
situatie. Ondanks dat ik besef dat dit geen dagelijkse situatie is en
daarmee niet wil insinueren dat wij dit maar even zo behandelen. En wij
horen, zien en voelen ook de zorgen die er leven. En begrijpen ook dat er
grote zorgen zijn om de duurzaamheid.
Aan ons als gemeenteraad ligt de taak voor, ruimte toe te staan voor dit
soort ontwikkelingen met aanvullende kaders. Maar ook getoetst aan de
kaders die de landelijke overheid heeft gesteld in de NOVI en de REOS.
Binnen al deze kaders voldoet dit plan. Wij beseffen dat er in Den Haag in
het regeerakkoord is gesproken over stengere richtlijnen dan die er nu
zijn.
Maar ook in Den Haag hebben ze alle kansen gehad hier haar mening over
uit te spreken. Zij was betrokken bij de komst van Meta naar Nederland
en Zeewolde. Moeten we dan nu zeggen, we zetten alles in de koelkast
want het nieuwe kabinet wil het misschien toch anders? Als het nieuwe
kabinet dat wil dan ligt dat in hun handen.
Hoewel wij hier als gemeenteraad niet overgaan, willen wij hierover nog
wel het volgende noemen.
En hiermee haal ik een stuk uit het regeerakkoord:
Er wordt aangegeven dat Hyperscale datacentra een onevenredig groot
beslag leggen op de beschikbare duurzame energie in verhouding tot de
maatschappelijke en/of economische meerwaarde. Intentie is om de
landelijke regie en de toelatingscriteria bij de vergunningverlening
hiervoor aan te scherpen.
Dat heeft geen invloed op de bevoegdheid over het te nemen besluit wat
hier voor ligt. Want een goedgekeurd bestemmingsplan is een van de
voorwaarden die nodig zijn voor de komst van het datacenter. Naast het
bestemmingsplan lopen tegelijkertijd nog andere vergunningen.
En zonder te speculeren over de invulling van de criteria, maar wel met in
ons achterhoofd de voorwaarden die de RVB stelt, zullen de plannen die
voorliggen met de aandacht voor duurzaamheid, energiegebruik,
landschappelijke inpassing, en levering restwarmte maar zo tot de
gestelde criteria kunnen horen. En dit zal anders geregeld worden dan bij
de andere hyperscale datacentra in Nederland.
Nieuwe industrie vraagt, naast scherpere richtlijnen, om innovatie en lef
om tegen de stroom en de angst van behoudenheid in te roeien. Om zo
aan te tonen dat er verandering gemaakt kan worden en imago’s
omgebogen kunnen worden.
Straks in mijn tweede termijn wil ik kort en krachtig de beslispunten en de
rol van ons als gemeenteraad nogmaals herhalen.
Graag zou ik in het tweede termijn van onder andere de ChristenUnie,
maar ook van Leefbaar Zeewolde willen horen op basis van welke
ruimtelijke gronden zij bezwaren zien over de wijziging van het
bestemmingsplan met de gestelde voorwaarden die wij als gemeenteraad
unaniem hebben gesteld.
Van Leefbaar Zeewolde zou ik graag willen weten hoe zij deze keer de
achterban nog weer extra hebben betrokken in hun besluitvorming.
Hoe bepaalt Leefbaar Zeewolde de energiebalans en hoe staat dit in
verhouding ten opzichte van het bestemmingsplan.
Dan nog wat vragen voor ChristenUnie
U meldt dat het niet voldoet aan de eisen van de landschappelijke
inpassing:
Wat was dan uw voorstelling toen u aandacht vroeg voor landschappelijke
inpassing, waar ook nog aandacht is voor de biodiversiteit.
Zou u wel instemmen met een industrieterrein in het verlengde van
Trekkersveld III met het zelfde vestigingsbeleid als Trekkersveld III?
Keer op keer wordt aangegeven dat u niet capabel bent om een besluit te
nemen, maar gaat u dat wel doen vanavond?
En graag zou ik van alle fracties willen horen wat zij denken wat de komst
van het datacenter voor impact zou kunnen hebben voor de inwoners en
de leefbaarheid, ruimte en groen van de woonkern van Zeewolde. Over 10
jaar als wij dan in het dorp lopen, of in de bossen, langs het strand, een
boodschap doen in het centrum, onze kinderen naar school brengen, wat
merken wij dan van het datacenter wat op trekkersveld IV ligt.
Tot zover het eerste termijn voorzitter.
Graag wil ik nogmaals mijn dank uitspreken voor de ondersteuning van de
beleidsmedewerkers, externe organisatie, de openheid van het college en
natuurlijk ook de steun en professionele begeleiding van onze eigen
griffie.
Tweede termijn
Wij besluiten hier vanavond over de wijziging van het bestemmingplan
voor Trekkersveld IV. Dit behelst de grondexploitatie en de ruimtelijke
kaders. Naast dit bestemmingplan zijn er nog vele andere vergunningen
nodig, vergunningen die niet aan ons voor liggen maar aan de experts van
oa de Provincie, de Omgevingsdienst en het Waterschap. Zo hebben wij
dit middels de coördinatie regeling.
In de beslispunten zijn meegenomen uiteraard:
De bestemming van 35 hectare grond, bestemd voor industrieterrein zoals
omschreven in het ontwerp bestemmingsplan;
De bestemming van 166 hectare grond, bestemd voor de komst van een
datacenter, met een maximaal te bebouwen grond van 40% van die 166
hectare;
Het Plan MER met een Positief Toetsingsadvies. Alle belangrijke
milieuaspecten zijn hier inzichtelijk gemaakt zoals het watergebruik,
temperatuur daarvan en het lozen is hierin meegenomen.
Ook de biodiversiteit en ecologie staat hier uitvoerig in beschreven.
We zijn blij te kunnen constateren dat er geen gebruik gemaakt zal
worden van drinkwater voor koeling. (en de beregening voor de agrariërs
niet in het gedrang zal komen.)
Verder zijn wij positief over de bijdrages zoals die in de Anterieure
Overeenkomst staan zoals het community programma inclusief de
aandacht voor opleidingen en scholing waar met de provincie ook
intensief over wordt gesproken.
Het aanbieden van de restwarmte en de investeringen die daarmee
gemoeid zijn voor de aanleg van de infrastructuur tot aan het
WarmteOpwaardeerStation en de bijdrage aan het project restwarmte om
deze naar de huizen te brengen. Wij moeten van het gas af en hebben
daarvoor andere warmtebronnen nodig.
De investeringen in de ontsluiting naar de Gooische weg en de
infrastructuur en overige aanlegkosten op eigen terrein.
De bijdrage van investering van zonnepanelen op eigen terrein en op
overige locaties van Trekkersveld IV maar ook de afspraak dat zij 100%
hernieuwbare energie gebruiken.
De compensatie voor het watergebruik ten behoeve van aanleg van de 35
hectare industrieterrein zodat de vaarroute blauwe diamant kan worden
afgemaakt. Met Meta zijn afspraken gemaakt over een financiële bijdrage.
De bijdrage aan de bevordering van de biodiversiteit op een kleine 17
hectare van hun eigen terrein.
Daarnaast nog wat andere zaken die voor ons van belang zijn om met een
goed geweten tot dit positieve besluit te komen, ondanks dat dit niet aan
ons voor ligt.
Ondanks dat er een hoog energiegebruik is, dragen deze bedrijven bij aan
verduurzaming door:
* Investering in onderstation
* Voor de komst van het datacenter of elk ander bedrijf wat zich vestigt op
de 35 hectare industrieterrein hoeven er geen extra windmolens in
Zeewolde of Flevoland te worden geplaatst. Afname van groene energie
gaat met groencertificaten, waarmee groene stroom in heel Europe kan
worden afgenomen en waardoor er geïnvesteerd kan worden in aanleg
van bijvoorbeeld wind- en zonneparken zonder subsidie.
Wij zullen zoals bekend hierop een positief besluit willen nemen.
Tot zover.