In de afgelopen Raad vergadering van 31 oktober heeft het CDA Krimpenerwaard betoogd de verduurzaming van het wagenpark van de auto's vanzelfsprekend te ondersteunen, maar het voorstel tot uitvoering niet goed en eigenlijk volstrekt onvoldoende te vinden. Dit betoog voerde ik (Jan Dekker) langs twee lijnen:1) Het ingehuurde bureau dat het college geadviseerd heeft om tot eigen aanschaf over te gaan en de daaraan gekoppelde Europese Aanbesteding heeft dit slecht en met onjuiste informatie onderbouwd. Bovendien is een advies van een organisatie die een duidelijk eigen financieel belang heeft doordat zij de aanbesteding begeleiden en vooraan in de rij staan om het wagenparkbeheer uit te voeren natuurlijk niet objectief. Iemand met een beetje handelsgeest begrijpt dat wel. Nog belangrijker is dat de wijze van aanbesteden in praktische zin lokale dealers uitsluit van leveringen aan de gemeente. De opmerkingen die het CDA hierover maakte, zijn door wethouder Boere niet inhoudelijk en dus verre van overtuigend weerlegd. De meeste fracties steunden haar echter hierbij.2) Het CDA verwijt het college dat zij zich niet heeft laten informeren door de lokale autodealers en hun mogelijkheden om de gemeente te beleveren. Dat mag helemaal niet stelde de wethouder, hierbij stevig ondersteund door met name de SGP-fractie. Zowel het college en de SGP gaan dan wel voorbij aan de mogelijkheid van de inzet van speciale procedures daartoe, dan wel de mogelijkheid om in een vroeg stadium gewoon eens te praten met dealers bijvoorbeeld op een business event in de Krimpenerwaard. Wat het CDA betreft was het duidelijk dat de VVD-wethouder en de ander partijen in de raad niet van zins zijn om actief na te denken op welke wijze de lokale ondernemers echt betrokken kunnen worden bij deze gemeentelijke inkopen.Van een tweede termijn in dit debat was helaas geen sprake gegeven dat het CDA de voor haar beschikbare spreektijd van 15 minuten heen was en de voorzitter van de raad het even niet kon opbrengen om hier flexibel mee om te gaan.Uiteraard krijg dit dossier een vervolg, de CDA-fractie zal dit dossier zeker blijven volgen en zo nodig met vervolgacties komen. Wellicht ook dat onze opmerkingen toch nog leiden naar andere accenten in het aanbestedingsproces.Trend?Deze gang van zaken lijkt wel een beetje te horen bij de lokale politiek in de Krimpenerwaard en ik denk dan aan de analogie met het dossier groenonderhoud. Na een aantal keren bevragen door het CDA en uiteindelijk een door het CDA ingediende en aangenomen motie ging het college echt van koers veranderen. Ook hier echter geen betrokkenheid van lokale ondernemers, doordat een ingehuurd extern bureau had geadviseerd een onnodige Europese aanbestedingsprocedure te houden die hetzelfde bureau vervolgens weer ging uitvoeren in opdracht van het college.Ook de zeer onveilige situatie bij de rotonde in Bergambacht, ontstaan na grote aanpassingen door het college uitgevoerd en door het college ook voortdurend als veilig werd bestempeld, past in dit vergelijk. Pas na de presentatie van de resultaten van een door de CDA-fractie in opdracht gegeven verkeersveiligheid rapportage is na twee jaar de zeer onveilige situatie opgeheven door de aanleg van een extra oversteek.Voor de goede orde: het is zeker niet allemaal kommer en kwel met dit college en de coalitie partijen, maar er zitten van die dossiers bij....Jan Dekkerfractievoorzitter CDA Krimpenerwaard