De Leeuwarder gemeenteraad heeft het maandagavond 9 maart het ambitiedocument Mobiliteit 2019 – 2050 en het visiedocument Leeuwarden Spoorzone, Stad van de toekomst besproken. De twee documenten bevatten waardevolle uitgangspunten voor een gezonde en duurzame ontwikkeling van onze mooie gemeente en zijn goed ontvangen in de raad.

Deze winter presenteerde het college van burgemeester en wethouders het ambitiedocument Mobiliteit 2019-2050 en het visiedocument Leeuwarden Spoorzone, Stad van de Toekomst waarin de plannen van het college over de mobiliteit voor de korte, middellange en lange termijn en de beoogde aanpak van de Spoorzone worden toegelicht. Enkele speerpunten van deze document zijn de fiets op 1 en het spoor op -1.

De fractie van PAL GroenLinks heeft een aantal ambities die wij binnen de horizon van de visie van het college graag verwezenlijkt willen zien. Wij zijn voorstander van het fossielvrij maken van de mobiliteit in onze gemeente en het autoluw maken van de binnenstad. Wij denken dat onze binnenstad nog mooier en prettiger kan worden door deze ambities werkelijkheid te maken. Immers, het fossielvrij maken van mobiliteit en het weren van auto's uit de binnenstad leidt onder andere tot minder uitstoot van fijnstof en meer ruimte voor beweging en daardoor een andere beleving van de binnenstad.

Mede namens de fracties van de PvdA en D66 heeft onze fractievoorzitter Evert Stellingwerf daarom maandagavond twee moties ingediend om deze doelstellingen op te nemen in het ambitiedocument Mobiliteit 2019-2050. Een meerderheid van de gemeenteraad deelt onze duurzame ambities en steunde de moties.

Tevens deed wethouder Friso Douwstra de toezegging aan de gemeenteraad dat voorstellen over het verplaatsen van het spooremplacement eerst worden voorgelegd aan de raad. De verplaatsing van het spooremplacement biedt wat ons betreft veel kansen voor het ontwikkelen en vergroenen van het binnenstedelijk gebied. Aan de andere kant kunnen door de verplaatsing ook nieuwe problemen ontstaan, dus eerst moet grondig worden onderzocht welke voor- en nadelen hier aan verbonden zijn.