Uit de analyse van de Rekenkamer blijkt dat de rechten van de cliënt onvoldoende aandacht krijgen, waardoor de positie van de cliënt zwak is. Ook is de rol van de zorgverzekeraar te groot. In feite bepaalt die welke zorg de cliënt krijgt (en dat is niet wat de wetgever heeft beoogd). In de raadsvergadering van 30 januari lag er een besluitvoorstel om het proces te verbeteren. De CDA-fractie vindt het belangrijk dat wordt geïnvesteerd in “warme overdracht” tussen wijkteams en zorgaanbieders, om de samenhang tussen het ondersteuningsplan (opgesteld door het wijkteam) en het werkplan (opgesteld door de zorgaanbieder) te borgen. De stemmen staakten over dit voorstel waardoor het terugkomt op de vergadering van 13 maart. De Rekenkamer heeft goed werk verricht door via diepte interviews te achterhalen hoe processen rondom huishoudelijke zorg lopen en of de rechten van de cliënt voldoende geborgd zijn. De basiszorg is op orde maar aan de invulling van rechten van de cliënt schort het een en ander zoals: voldoende cliënt ondersteuningwijzen op het recht om bezwaar aan te tekenen bij het afgeven van een beschikkinghoe te handelen als cliënt indien er geen beschikking wordt afgegevendat de zorgverzekeraar in feite bepaald welke zorg iemand krijgt, terwijl dat een taak is van de gemeente De Rekenkamer stelt dat de gemeente vooral als dienstverlener optreedt terwijl zij juist de instantie moet zijn die samen met de hulpvrager probeert de hulpvraag in te vullen. De gemeente staat te ver op afstand waardoor de zorgaanbieder heel veel bepaalt. Meer dan 80% van de cliënten krijgt dezelfde zorg wat opvallend is gezien de diversiteit aan cliënten. Met het conceptraadsbesluit om het proces te verbeteren zijn belangrijke zaken als de positie van de cliënt verbeterd. De CDA-fractie was dan ook blij met het voorliggende besluit. De Christenunie heeft het voortouw genomen om bij amendement nog een aantal zaken aan te passen. Een van de meest cruciale punten wordt echter zodanig gewijzigd dat er niet langer sprake is van een warme overdracht tussen de wijkteams en de zorgaanbieders. Dat is nu juist iets waar de Rekenkamer uitdrukkelijk op wijst (en ook aangeeft dat dat de bedoeling is van de wetgever). Daarmee zou de zorgaanbieder nog steeds bepalen welke zorg geleverd wordt. De CDA-fractie heeft daarom een sub-amendement in gediend samen met de fracties van Groenlinks en D66 luidend: te investeren in “warme overdracht” tussen wijkteams en de zorginstellingen om de samenhang tussen het ondersteuningsplan en werkplan (zorgplan) te borgen. Dit amendement werd als eerste in stemming gebracht. De stemmen staakten waardoor het agendapunt “Rekenkamerrapport huishoudelijke ondersteuning” op de laatste raadsvergadering (13 maart) terugkomt en er opnieuw gestemd gaat worden.